Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: fister - 03.08.2012, 00:01:08

Otsikko: 850 t5 moottori
Kirjoitti: fister - 03.08.2012, 00:01:08
Onko kenelläkään tietoa kuinka suureen ylikokoon kyseisen moottorin saa porautettua? Tiedossa olisi tuollainen edullinen purettu moottori, purkamisen syy oli kova öljyn kulutus. Tarkastelun lohkoa ja kaikissa sylintereissä yläpäässä aika lailla suuret raput. Muuten moottori näytti virheettömältä. Kovasti vain kummastutti tuo suuri rappu yläpäässä, sylintereissä muuten näkyvissä vielä hoonausjäljet! Koneella oli auton mukaan ajettu ainoastaan 250tkm.
Otsikko: Vs: 850 t5 moottori
Kirjoitti: Hurm0s - 04.08.2012, 13:18:50
Kai sen porattua saa aika suureenkin ylikokoon, mutta kai ylikokomäntien tai renkaiden saatavuus määrittelee, että millaiseen se kannattaa porata.
Samoin sen sylinteriputken kuluneisuus määrittelee aika paljon, jos on oikein iso kynnys niin seuraava ylikoko ei varmaan riitä.

Noilla kilometreillä ei kyllä pitäisi vielä olla rappua pytyssä, jos siis on ollut kaikki muuten koneessa ja ilmansuodatuksessa kunnossa.
Omasta oli kone auki noin 250tkm kohdalla eikä sylintereissä ollut yhtään kulumaa, ei siis minkäänlaista kynnystä.
Otsikko: Vs: 850 t5 moottori
Kirjoitti: Juzi - 04.08.2012, 14:02:10
Noilla kilometreillä ei kyllä pitäisi vielä olla rappua pytyssä, jos siis on ollut kaikki muuten koneessa ja ilmansuodatuksessa kunnossa.
Omasta oli kone auki noin 250tkm kohdalla eikä sylintereissä ollut yhtään kulumaa, ei siis minkäänlaista kynnystä.
Oon ite vähän vaihtelevalla menestyksellä noit availllu.. Joissain tinakoneissa on kauhee rappu jo +-300tkm kohilla ja jotkut ihan hyvässä kunnossa.
Voisko tosta päätellä, että öljyillä ja niiden vaihdoilla on aika suuri merkitys näissä koneissa
Otsikko: Vs: 850 t5 moottori
Kirjoitti: fister - 04.08.2012, 16:07:59
Oon ite vähän vaihtelevalla menestyksellä noit availllu.. Joissain tinakoneissa on kauhee rappu jo +-300tkm kohilla ja jotkut ihan hyvässä kunnossa.
Voisko tosta päätellä, että öljyillä ja niiden vaihdoilla on aika suuri merkitys näissä koneissa

Jotain tämän suuntaista olen itsekkin kuullut. Raput oli ainakin 1mm luokkaa eli aika suuret. Myös se jäi ihmetyttämään että pelkät yläpäät olivat kuluneet, muuten sylintereiden seinämissä havaittavissa aivan selvät hooni jäljet! Nokat, kiertokanget, kampiakseli eivät uuttaan hävenneet. Joka tapauksessa suunnittelin vaihtavani kiertokanget ja männät vahvempiin. Ai niin ja moottori istutetaan 78vm Ford Transitin pellin alle :) Tuossa nykyinen setuppi: http://www.youtube.com/watch?v=yWhrCILMIdo  http://www.youtube.com/watch?v=y3ujaMEy6Nk

Tämä siksi että dieselit haisee, pitää pahaa ääntä ja sotkee joka paikan! ;D

Otsikko: Vs: 850 t5 moottori
Kirjoitti: Hurm0s - 04.08.2012, 17:42:01
Tuntuvat ne sylinteriputket aina kuluvan yläpäästä tiimalasin muotoiseksi.
Itelläkin on tossa auki kasipätkän 2,5 10v kone jolla on ajettu 420tkm, hoonijäljet on hienosti näkyvissä pytyn seinämillä, mutta ylimmät pari senttiä on kulunut pois ja kynnystä on ehkä vajaa milli.

Ainakin sampalta saa muistaakseni mäntäsarjoja 81mm 81,5mm ja 82mm kokoina.
Ja ruotsista saa suht edukkaasti mäntä ja kankisarjoja, ylikokomahdollisuudet varmaan selviää viimeistään kyselemällä. Kato LG speediltä tai SPM:ltä...
Otsikko: Vs: 850 t5 moottori
Kirjoitti: Perkkio75 - 05.08.2012, 15:42:39
heikentää kovasti jos max kokoon porailet,siitä rapusta kannata välittää jos siellä hooninjäljet näkyy ja puristuspaineet tasaiset ,yleensä noi padat hörppii öljyä epäkunnossa olevasta turbosta,venttiilivarren kumeista tai öljyrenkaat tullu tiensä päähän (löysät tai tukottuneet)