Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 04.08.2012, 08:38:19
-
Vuotavat liitoksistaan aika rutkasti, niin pitäisi saada uudet letkut tilalle. Saako noita muualta kuin siniseltä ja ovatko sielläkin tilaustavaraa?
-
Ei taida saada kuin siniseltä. Jotkuthan on hinnan takia teettäneet uudet letkut vanhoihin putkiin.
Esim. Hiflexillä tai jollain muulla hydraulipuljulla.
Nuoko vuotaa? http://www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-oil-cooler-hose-replacement-kit-850-c70-s70-v70-oem-parts-oilcoolerhosekit
-
Osat maksoi 15e kun hydrauliliikkeessä vaihtoivat uudet letkut niihin vanhoihin.
Niitä lauhduttajan pään O-renkaita saa myös hydrauliliikkeestä, mutta ne koneenpuoleiset pitää hakea volvolta, samalla kannattaa ottaa se neliömäinen tiivisterengas joka tulee sen termostaattikikkaran ja öljypohjan väliin.
Volvolla noi uudet putket on noin satasen zipale...
Eli aika paljon pääsee halvemmalla kun vaihdattaa vaan ne letkut niihin vanhoihin.
-
Vuotaa siis öljyletku joka tulee edestäpäin katsoen syylärin vasempaan alapäätyyn (pitänee ottaa kuva?), tihkuu itse letkun läpi, ei liitoksesta. Sama vaihtaa varmaan kaikki letkut samalla. Mitkähän mahtaa olla sinisen varaosanumerot noille tiivisteille koneen päähän?
-
Luepa ton lähettämäni linkin alaosa, siellä on oem varaosanumerot. :sundaydriver:
-
No siellähän ne oli... :D Pitää maanantaina koettaa onneaan josko ne Volvollakin ymmärtävät noiden numeroiden päälle.
-
Luulis, ellet mee tampesterin tiskille...
Vitsivitsi... :D
-
Onkos tuo öljynlauhduttaja muuten syylärin kanssa samassa vai onko näissä erillinen öljynlauhdutin? Pitäisi nimittäin varmaan vaihtaa tuo syylärikin joutessaan joten olisi hyvä tietää öljynlauhduttimen uusimista silmälläpitäen... Jossain vaiheessahan ne alkaisi kuitenkin kenkkuilemaan niin sama vaihtaa jo nyt.
-
Onkos tuo öljynlauhduttaja muuten syylärin kanssa samassa vai onko näissä erillinen öljynlauhdutin? Pitäisi nimittäin varmaan vaihtaa tuo syylärikin joutessaan joten olisi hyvä tietää öljynlauhduttimen uusimista silmälläpitäen... Jossain vaiheessahan ne alkaisi kuitenkin kenkkuilemaan niin sama vaihtaa jo nyt.
Öljynlauhdutin on syylärin sisällä.
-
Eli ei ole irroiteltava palikka siis? ELK ja tulee uudessa syylärissä aina? ELK
-
Eli ei ole irroiteltava palikka siis? ELK ja tulee uudessa syylärissä aina? ELK
Kyllä.
-
Jaahas, kysyin tuosta eräästä putiikista ja sanoivat ettei ole öljynlauhdutinta heidän syyläreissään.... Mene nyt sitten ja tiedä, toisaalta printtikuvissa on selkeästi mainittu "engine oil cooler". :)
e: BÖLK, 132 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/bolk-bol-c011846_g470_a999BOL-C011846.html)
NRF, 173 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/nrf-529509_g470_a205529509.html)
Valeo, 195 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/valeo-732365_g470_a021732365.html)
-
Jaahas, kysyin tuosta eräästä putiikista ja sanoivat ettei ole öljynlauhdutinta heidän syyläreissään.... Mene nyt sitten ja tiedä, toisaalta printtikuvissa on selkeästi mainittu "engine oil cooler". :)
e: BÖLK, 132 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/bolk-bol-c011846_g470_a999BOL-C011846.html)
NRF, 173 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/nrf-529509_g470_a205529509.html)
Valeo, 195 € (http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/valeo-732365_g470_a021732365.html)
No onhan niissä saa tana jos vaan turbon syylareita ovat.
-
Manuaali+automaatti-ilmastoidulle tarve.
E: tämä selvä.
-
Syyläri tilattu, tulee ensi viikon alusta perille. Silloin pitäisi myös alkaa vaihtelemaan noita letkuja, millainen kiinnitys noissa on syyläriin ja (ilmeisesti) öljypohjaan yms. tms? Tietää varautua ennakkoon jotta asennusaika on mahdollisimman lyhyt eikä veny usealle päivälle. ELK
Osat maksoi 15e kun hydrauliliikkeessä vaihtoivat uudet letkut niihin vanhoihin.
Niitä lauhduttajan pään O-renkaita saa myös hydrauliliikkeestä, mutta ne koneenpuoleiset pitää hakea volvolta, samalla kannattaa ottaa se neliömäinen tiivisterengas joka tulee sen termostaattikikkaran ja öljypohjan väliin.
Volvolla noi uudet putket on noin satasen zipale...
Eli aika paljon pääsee halvemmalla kun vaihdattaa vaan ne letkut niihin vanhoihin.
Onko kellään tiedossa noille o-renkaille ja tiivisterenkaalle varaosanumeroita niin ei mene vikaan tiskillä.
-
..eiks ne edelleen oo siellä linkissä? Tai sitten mitä lie oem numeroita.
-
No niin oli ne. :idiot2: Unohdin jo että olin kysynyt eikä tullut luettua.
-
Osat maksoi 15e kun hydrauliliikkeessä vaihtoivat uudet letkut niihin vanhoihin.
Niitä lauhduttajan pään O-renkaita saa myös hydrauliliikkeestä, mutta ne koneenpuoleiset pitää hakea volvolta, samalla kannattaa ottaa se neliömäinen tiivisterengas joka tulee sen termostaattikikkaran ja öljypohjan väliin.
Volvolla noi uudet putket on noin satasen zipale...
Eli aika paljon pääsee halvemmalla kun vaihdattaa vaan ne letkut niihin vanhoihin.
Mites lie jos lämmöt on pysyneet kurissa niin liekö tarvitsisi vaihtaa sitä itse termostaattiakin sinne öljypohjaan?
-
Itellä ainakin tuntu toimivan ihan ookoo se termari, käytin auton lämpimäksi ja samalla hiplailin niitä letkuja, pysyivät kylminä kunnes kone oli normaalilämmöissä, sitten lämpesivät samantien.
Eli termari pysyi kiiinni kunnes öljy oli arviolta jotain 60-80 asteista...
-
Varmistusta nyt vielä ettei tarvitte kesken kaiken lähteä Volvolta kiinnikkeitä hakemaan, millä on nuo öljynkierron letkut kiinni koneen päässä? Syylärin päässähän ne on ilmeisesti vain tuollaisella puristusholkilla, ja lähtevät siitä irti kun raottaa ulontavilla pihdeillä? Tarvinneeko ne uusia että pitävät uusien letkujen laiton jälkeen?
E: ei taidakaan olla niin simppeli homma mitä alkuun ajattelin kun auton alle kömmin, miten nuo letkut saa helpoiten vaihdettua, moottorin apurunko on siellä juuri tiellä mukavasti eli saako tuota edes alakautta purettua vai lähteekö yläkautta helpommin eli imusarja irti :idiot2:, öljyputki irti :idiot2:, ja sieltä sitten termostaattikikkaralta irti vai mitenkä p*rkeleessä. :o
-
Koneen päässä ne on kiinni siinä termostaattikikkarassa laipalla joka on yhdellä torxilla kiinni.
Se termostaatti pitää melkein irroittaa että sen laipan torxin mahtuu avaamaan.
Niiden kantojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pääse lipsahtamaan pyöreäksi.
Syylärissä ne on tosiaan niillä klipsuilla, niitä ei tarvi välttämättä uusia jos ovat muuten hyvännäköiset, ite vedin nippusiteen ympärille varmistamaan.
Alakautta ne saa vaihdetuksi, ne putket on lohkossa kiinni yhdellä pultilla, siihen ei pääse kovin helposti käsiksi.
Paikalleen laittaessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden letkujen asentoon, että tulevat oikein eivätkä jää mutkalle tai hankaamaan mihinkään.
-
Missäs ootte saaneet teetettyä ja millaisin liitoksin kun Kuopiossa neljästä liikkeestä vain yksi lupasi yrittää tekemistä 104 euron hintaan?? Pari sanoi ettei pysty/ala tekemään ja kolmas suoraan ettei korjaa auton varaosia. Volvolta kysyin o-renkaat hakiessani että paljonko letkut maksaa suoraan, oli tilaustavaraa ja lähtöhinnat 98,14 € ja 91,24 € toiselle, lupasi 95 € + 88 € hintaan. Eli melko suolaista. Osaavan hydrauliikkapuljun metsästys jatkuu siis huomenna (näihin ei lukeudu Kuopion Kumi, LH-Osa ja JR-Oils ja se erittäin kallis ja epäröivä liike oli sitten Paineteho).
Koneen päässä ne on kiinni siinä termostaattikikkarassa laipalla joka on yhdellä torxilla kiinni.
Se termostaatti pitää melkein irroittaa että sen laipan torxin mahtuu avaamaan.
Niiden kantojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pääse lipsahtamaan pyöreäksi.
Syylärissä ne on tosiaan niillä klipsuilla, niitä ei tarvi välttämättä uusia jos ovat muuten hyvännäköiset, ite vedin nippusiteen ympärille varmistamaan.
Alakautta ne saa vaihdetuksi, ne putket on lohkossa kiinni yhdellä pultilla, siihen ei pääse kovin helposti käsiksi.
Paikalleen laittaessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden letkujen asentoon, että tulevat oikein eivätkä jää mutkalle tai hankaamaan mihinkään.
Samaa joskus tekeville ja siten näiden kokojen miettijöille infoksi niin ainakin omassa lähtee T40 lähtee termostaattikikkara irti, pultti on 10 mm normaali kuusikantainen (kannattaa olla 150 mm 1/4" jatko + räikkä, lähtee helpoiten apurungon syylärin puoleisesta päästä ja muovisen johtonipun yläpuolelta). Ja apukuskin pyöränkotelosta muovi auki sen verran että saa sieltä ne termostaattikotelon ruuvit auki, letkuja kiinnipitävä laippa ja sen torx-pultti taisi olla T30. Ja kannattaa puhdistaa ennen avauksen yritystä ettei tosiaan lähde pyöristymään. :) Nimim. lähellä oli.
-
Parhaiten varmaan onnistuu kun menet letkut kädessä hydrauliliikkeeseen ja pyydät laittamaan uudet samanmittaiset letkut vanhoihin päihin...onko pakko kertoa että auton moottoriin...sano vaikka että rakennat klapikonetta...
-
Parhaiten varmaan onnistuu kun menet letkut kädessä hydrauliliikkeeseen ja pyydät laittamaan uudet samanmittaiset letkut vanhoihin päihin...onko pakko kertoa että auton moottoriin...sano vaikka että rakennat klapikonetta...
Näin tein ja eipä se onnistu siitä huolimatta, ja sen verta hyvää huolta haluan motista pitää että eräskin olisi tehnyt jos olisi ollut koeponnistuslaitteet mutta ei olevinaan ollut. Jos ne öljyt sieltä letkuista ryykäisee ulos niin ei naurata enää sen jälkeen, jos on vielä naurattanutkaan... :)
Paljonko tarvittis letkujen kestää lämpöä?
-
Noissa kulkee niin naurettavan pienet paineet, että koeponnistaminen on täysin turhaa.
Lämpöä pitää kestää sen reilut 100-astetta.
Noiden letkujen vaihto ei oikeasti ole mikään erikoinen homma, ne vanhat liitokset auki ja prässää uudet paikalleen. Ainakin mun letkut tehtiin "kaupantekijäisiksi" kun oli muutakin asiaa hydraulipuljuun.
-
Joo, sitäpä minä tässä olen ihmetellytkin etteivät perkule osaa laittaa olevinaan. Tai no Kuopion Kumilla onkin joku elämäänsä kyllästynyt köttelö töissä, sanoi suoraan tiskillä "hyi saa tana" kun oli vähän öljyä jääny letkuihin ja oli muutenkin ylimielinen... tokaisin vaan että oliko ensimmäinen kerta pojalla kun öljyä näit kun noin säikäyttää... noh, kattoo nyt mistä löytyy osaavaa porukkaa. 100-astetta kestävää letkua oli ja hinta noin 25 e per metri... :o
-
ÖLJYNLAUHDUTIN.
-
ÖLJYNLAUHDUTIN.
Tiedetään, ei sitä öljyä lepytellä tarvitse(lauhdutella).
Oikea termi lienee öljynjäähdytin, suuremmissa koneissa käytetään termiä lämmönvaihdin.
Lämmönvaihdin lämmittää moottorin nestettä jos öljy lämpiää nopeammin ja päinvastoin.
Tarviiko tästä nyt aihetta tehdä? :)
-
ÖLJYNLAUHDUTIN.
?
-
Autossa on yks lauhdutin ja se on ilmastoinnissa, sopis puhua oikeilla termeillä. :hello:
-
Autossa on yks lauhdutin ja se on ilmastoinnissa, sopis puhua oikeilla termeillä. :hello:
Syvimmät pahoitteluni. :)
-
Autossa on yks lauhdutin ja se on ilmastoinnissa, sopis puhua oikeilla termeillä. :hello:
Aaaa...
Nyt mä ymmärrän miksei kukaan oo ymmärtäny, että mistä puhutaan... :facepalm:
-
Juuh eipä anna mitään takuuta nämä Kuopion puljut liitoksilleen, kehtasi sitten vielä pyytää 60 € tuo hikipajakin takuuttomasta letkusta jonka yksi liitos oli vielä vedetty vinoon. Meinasi vähän ketuttaa ja sanoin että rälläköi ne letkut pois, mitä minä takuuttomalla letkulla tekemään jos ne ei kestä kuin muutaman sata kilometriä pas*alla tuurilla. Tilasin uudet Saksasta täydellisen huohotusjärjestelmän kera ja loppuu se pelleily tämänkin kanssa. 278 € jäi hintaa, sinne meni nekin kesätyörahat. :) Volvolla olis pyytänyt 308 € joten tinkaustenkin jälkeen säästän parikymppiä.
-
Kannattaa aika tarkasti lyödä ne öljyletkut siihen lauhduttimen lähtöihin. Jos ne on yhtään samanlaiset ku 850... Itellä vissiin väsy se alkuperäinen klemmari ku meisselillä avustin ne pois nii nosturillä lensi letku irti lauhduttimesta tyhjäkäynnillä irti. Ja ne öölit tulee aika vauhdilla pihalle nii tiiä miten olis käyny esim. satasen vauhdissa. Nooh laiton semmoset ihan perus klemmarit niiden päälle varmistukseksi ja hyvin ovat pitäneet
-
Joo, näin olis tarkoitus kattoa että varmasti pysyy, varmistelen varmaan klemmarilla tai muulla vastaavalla vedenpitävällä systeemillä. Ei kehtaa palokunnan laskujakaan sen vuoksi maksella.
-
Aiheeseen kun liittyy niin nostellaan vanhaa viestiketjua.
Letkut tuli vaihdettua kun olivat pykineet, mutta termostaattikaran luota tiputtaa edelleen öljyä. Termostaattikara ei ollut auki letkunvaihtojen yhteydessä ja nyt tuli tilailtua uusi tiiviste siihen karaan jos sieltä vuotaisi, mutta tarkemmin kun aloin miettimään niin tuli mieleen että oliskos noiden o-renkaiden kanssa tullut asennusvirhe ja sen takia vuotaisi. Eli tuleekos noi o-renkaat poteroiden pohjalle vai putkien ympärille? Purkaessa jäivät karapalikan sisään ja kasatessa laitoin putkien päälle ja näytti vähän turhan lähelle reunaa jäävän ja sen takia kävi mielessä että kuuluiskohan noi laittaa sinne pohjalle kuitenkin. Vai onko siinä karapalikassa letkujen paikoissa urat noille o-renkaille?
E: Tuli siis kasattua uusilla o-renkailla, hiema epäselvästi selitin. Varmuuden vuoksi tilailin uuden parin jos nuo ottivat itseensä.
-
Ite revin T5 850 koko lauharin hässäkän veks. Normiajossa suomi ilmastossa ei kyllä ole tarvista.
-
Termostaatissa on pienet viisteet helpottamassa o-renkaiden paikalleenmenoa. Niihin kertyy ajastaan kuonaa joka pitää putsata huolellisesti pois ennen uudelleenasennusta, muuten o-rengas repeää tai jää likaa väliin.
-
o-renkaat poteroiden pohjalle
Tämä.
Asentaessa kannattaa käyttää runsaasti liukastetta eli öljyä, jotta putki ei vahingoita tiivistettä.
-
Onko tilanne letkujen kanssa edelleen se, että vain Volvolta tai teettämällä saa?
Huomasin tuossa että letkut on vähän kosteita.
-
Onko tilanne letkujen kanssa edelleen se, että vain Volvolta tai teettämällä saa?
Huomasin tuossa että letkut on vähän kosteita. Toiseen nirhautunut ihan reikä, mutta ei sieltä kauheasti vuoda kun ei alle tiputa ainakaan yön aikana.
osanumeroilla löytää ebaysta myös, lähtöhinta oli halvempi kuin sininen, mutta olikohan että rahtien ja verojen jälkeen ollaan aikalailla pienissä hintaeroissa, skandix on myös yksi mistä taisin katsella, mutta syytä tilata muutakin kun rahti on siellä sopivan korkea
-
Voiko ton koko öljynjäähdytys systeemin ottaa pois? Onko sille tarvetta turbokoneessa, jos ymmärtääkseni vapareissa on tulpatut noi termostaattikaran öljy lähtö- ja paluu reiät?
-
Onko sille tarvetta turbokoneessa?
On.