Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Kakkosnelonen - 04.08.2012, 10:12:29
-
Tervehdys tietäjille!
Ajattelin kysäistä viisaammilta otsikkoon liittyvästä aiheesta; eli mulla on -90 vm 240 GLT jonka pykälät on aina silloin tällöin helkutin vaikeita saada silmään. Tiedän, on varmasti käsitelty aiemminkin, mut onko vika mahdollisesti helposti korjattavissa, voiko syitä olla monia? Jokin kulunut muovihela tms?
Mitään rutinaa synkroissa ei ole, tai noh, pakki vähän valittaa joskus, mut muuten ei mitään.
Ärsyttää vaan välillä kun liikennevaloissa saa hämmentää ja runnoa puoliväkisin ykköstä pesään ettei jää teiden tukoksi :-\
Sit taas seuraava lähtö saattaa sujua ongelmitta.
Ps. varmaan "tyhmä" kysymys monen mielestä, mut meikäläisessä ei ole asentajan vikaa!
Toinen juttu; onko porukka oikeesti todennut viskon vaihtamisen sähköflektiin hyväksi ratkaisuksi? Tuntuuko edes pirteämmältä ;)
2,3:sta on yritetty muuten piristää vx3 nokalla, Simons -putkistolla. Mitään isompaa ei ole budjetissa tarjolla.
Max/ 0409611268
-
Itellä samaa vikaa.
Kokeileppa laittaa ykkönen siten, että vedät pakkilukon ylös ja siirrät keppiä vielä hivenen enemmän vasemmalle ykköstä laittaessa... löytyykö vaihteet paremmin?
Jotkut korjanneet vian niin, että siirtää kepin kumihaitarin alta löytyvää pakkilukon rajoitinta. Ite en oo viittiny, koska ei ongelma voi johtua rajoittimen sijainnista... en usko, että se siellä on itse paikkaansa vaihtanut. ...kävin ostamassa sen kepin kohdalla auton alla olevan vaihteensiirtäjän liitoksen helat. Vaihtamatta vielä, joten en vaikutuksesta osaa vielä sanoa... josko tänä viikonloppuna ehtisi...
Joskus takkuiluun auttaa käyttää kolmosen kautta, ennen ku yrittää ykköstä tai pakkia.
-
oli joskus samaa vikaa ja kytkin oli lopussa. :-[
-
Mulla kytkin lopussa ja samat oireet. Alussa pakki rusahteli välillä, nyt se on jatkuvaa ja ykkönen runnotaan sisään.
-
Säätäkää nyt ensimmäisenä se pakkilukon rauta kun sitä tarvitsee säätää vaikka ne helat uusiikin , jos sitä pakkilukko ei tarvitsisi säätää niin ei siinä olisi niitä säätövarojakaan....
-
oli seiskas sama että runnoen meni vaihteet päälle. kytkin oli loppu.vaihdoin myös lootan öljyt,ni nyt toimii kuin unelma. uusin helat ja sääsin pakkilukon.
-
Nyt on omaani vaihtettu kepin ja siirtäjän väliset osat (helat, o-rengas, tappi ja ruuvi). Vähän parani, mutta ei vielä bueno. Oli helat kyllä TODELLA väljiä kun oli se o-rengaskin "sublimoitunut" sieltä pois.
Jostain muistan lukeneeni tuon pakkilukon säätöohjeet... silloin pakkilukkoa ja kepin asentoa tarkkailin ja vertasin ohjeeseen. Näytti siltä, että kepin ja pakkilukon välinen välys oli jo lähtöjään ohjetta isompi. Jotain pielessä varmaan jossain muuallakin...
Josko tuon ohjeen löytäisin... Aion tod, näk. silti omastani tuon lukon säätää.
-
Moottorin ja vaihteiston tukikumit kuluvat ja sen seurauksena koneen ja vaihteiston asento voi muuttua. Tällöin pakkilukon rautakin voi joutua säädön tarpeeseen.
Jos pakki rusahtaa vaikka käyttäisi laatikkoa ensin jollain muulla vaihteella niin silloin kytkimen puolella on jotain vikaa. Myös kytkinvaijerin venyminen voi estää irrottamisen.
-
Moottorin ja vaihteiston tukikumit kuluvat ja sen seurauksena koneen ja vaihteiston asento voi muuttua. Tällöin pakkilukon rautakin voi joutua säädön tarpeeseen.
Jos pakki rusahtaa vaikka käyttäisi laatikkoa ensin jollain muulla vaihteella niin silloin kytkimen puolella on jotain vikaa. Myös kytkinvaijerin venyminen voi estää irrottamisen.
Mulla tekee välillä just tuota joten kaiketi täytyy sit ruveta kytkimen vaihtohon. Tosin jos koettais pärjätä siihen asti että on varaa ostaa 5-lovinen laatikko. tekis kaikki sit kerralla.
-
parempi vaihtaa kytkin jos se on lopussa, saattaa joutua jyrätyksi jos loppuu pahassa paikassa. :nohnoh kone käy ja auto ei lopulta liiku mihinkään ja remontti tehdään 27 asteen pakkasella pihamaalla, sekin on nähty. Vauhtipyörään voi tulla uria, saattaa vaatia sorvauksen ja tuo väkisin vaihteiden runnominen menee rattaat, mikä järki lykytä varmaa remonttia? E: tiedetään, aina ei ole käteistä sillä hetkellä.
-
Moottorin ja vaihteiston tukikumit kuluvat ja sen seurauksena koneen ja vaihteiston asento voi muuttua. Tällöin pakkilukon rautakin voi joutua säädön tarpeeseen.
Ite pyrin aina etsimään/korjaamaan ongelman, enkä kompensoimaan sitä oikoteillä... tosin joskus kyllä tulee se piste (lue: raha tai hermot), että kuitenkin oiotaan :D Aion siis seuraavaksi kokeilla lukonsäätöä.
Vaihteistoöljyjen, tukikumien ja helojen vaihdot on kyllä helpottanut huomattavasti, enää ei tule paniikkeja valoista lähtiessä, kun vaihdetta ei löydy... eli on parempi, mutta täydelliseksi olisi kiva saada.
Voi olla, että joku muu osa siirtäjästä/kepistä on väljä tai Motonetin tukikumeilla ei kone/loota täysin oikeaan asentoon tule. Itselläni ja kuten aiheen aloittajan tekstistä ymmärsin, kyse ei ole siitä irrottaako kytkin, vaan siitä, ettei 1.-2. mene helposti "silmään" (pakki tosin ei itellä rutise). Eri asia sitten, jos vaihteet menee vasta kovan rutinan saattelemana...
-
parempi vaihtaa kytkin jos se on lopussa, saattaa joutua jyrätyksi jos loppuu pahassa paikassa. :nohnoh kone käy ja auto ei lopulta liiku mihinkään ja remontti tehdään 27 asteen pakkasella pihamaalla, sekin on nähty. Vauhtipyörään voi tulla uria, saattaa vaatia sorvauksen ja tuo väkisin vaihteiden runnominen menee rattaat, mikä järki lykytä varmaa remonttia?
Ei järki vaan rahan puuttuminen. Kytkinsarja motonetissä yli 100€ eikä tällä hetkellä ole senkään vertaa ylimääräistä. Tarkotus olis tilin tullessa vaihtaa kytkin ja laatikko jos löytää hyvän lootan. Kun ei viittis montaa kertaa jumpata laatikkoa kun voi olla että joutuu ajaan tervolaan asti laatikon vaihtoon jos ei halua tasamaalla tapella.
-
Ompa hinta noussu. Ite ostin alle 80e muistaakseni vastaavan paketin joskus.
En tiä sitte auttasko jos kiristäs vähän vaijeria vaan.
-
Vois tuota kiristystä kokeillä tekohengityksenä. Isännän corsa on vaijeri elvytyksellä pelannu jo kolme vuotta :D se ei mielellään sen takia anna sellasen ajaa joka ei kunnolla hallitte kytkintä :D
-
ei vika laatikossa liene. kaikki vaan ympäriltä alkaa olemaan kulunutta. tukikumi purkkaa,paineasetelma paperia,levy jauhetta..mutta jos on vaijerillinen kytkin kannattaa koittaa säätää ensin. :)
-
ei vika laatikossa liene. kaikki vaan ympäriltä alkaa olemaan kulunutta. tukikumi purkkaa,paineasetelma paperia,levy jauhetta..mutta jos on vaijerillinen kytkin kannattaa koittaa säätää ensin. :)
Pitää nuoli käydä läpi varmaan sit, laatikon vaihon teen sen takia että haluan 5-vaihetta :D
-
Selvä homma, kiitos kaikille vihjeistä/ ohjeista!
Tiedän että ainakin yksi moottorin tukikumi on finaalissa, eli vaihtoon se, ja pakkilukon säätöä ja helojen tarkastelua pitää tehdä.
Kytkin sitten jos ei muu auta...
Ps. toinen juttu: vaihdelaatikko pitää "hauskaa" konserttia välillä, vaikka öljyt onkin vaihdettu. Kuulostaa lähinnä metron tulolta :D
Onko tää oire vaaraton teidän mielestä?
Max
-
Ps. toinen juttu: vaihdelaatikko pitää "hauskaa" konserttia välillä, vaikka öljyt onkin vaihdettu. Kuulostaa lähinnä metron tulolta :D
Onko tää oire vaaraton teidän mielestä?
Max
Sinänsä vaaraton, että uusi laatikko tarpeen tullen markkinapaikalta 20e-... :)
-
Mulla oli joskus ihan samat oireet, mutta keksin painaa kaasua pikkaisen samalla kun laitoin ykkösen silmään. Se auttoi, meni nätisti pykälään.
Mutta kuten monet muutkin tuossa aikaisemmin ovat sanoneet niin kytkin sieltä alkaa olla lopussa. Minulla ainakin loppui ongelmat kytkinremontin jälkeen ja sain opetella uuden liikkeelle lähtö konstin kun ei enää tarvinutkaan painaa samalla kaasua :D
-
Mulla oli joskus ihan samat oireet, mutta keksin painaa kaasua pikkaisen samalla kun laitoin ykkösen silmään. Se auttoi, meni nätisti pykälään.
Mutta kuten monet muutkin tuossa aikaisemmin ovat sanoneet niin kytkin sieltä alkaa olla lopussa. Minulla ainakin loppui ongelmat kytkinremontin jälkeen ja sain opetella uuden liikkeelle lähtö konstin kun ei enää tarvinutkaan painaa samalla kaasua :D
Niin, ykkönen on synkronoimaton eli jos on kytkin loppu niin perinteisellä välikaasulla menee kyllä. Esimerkkinä kuluneesta laatikosta voin kertoo että kun yhdellä lankulla ajelin niin kytkintä ei tarvinu kun ykköselle ja pakille vaihtaessa, muuten sai vaihdella kierrosten mukaan ilman kytkintä. Tosin onnistuu se muutenkin.
-
Nyt on säädetty pakkilukkoa. Hitusen parani ja keppin liikerata kasvoi melkoisesti 1-2 vs. 3-4 linja.
Näillä mennään, sitten kun kytkin loppuu joskus niin loota vaihtuu samalla 5-loviseksi.
-
Kytkinlevy takertaa akselilla. Onnistuin kerran ruikkaamaan voitelua kytkinhaarukan välistä niin, että tehosi - yleensä pitää avata kytkin ja putsata, voidella boori.
-
Niin, ykkönen on synkronoimaton eli jos on kytkin loppu niin perinteisellä välikaasulla menee kyllä. Esimerkkinä kuluneesta laatikosta voin kertoo että kun yhdellä lankulla ajelin niin kytkintä ei tarvinu kun ykköselle ja pakille vaihtaessa, muuten sai vaihdella kierrosten mukaan ilman kytkintä. Tosin onnistuu se muutenkin.
Ykkönen on synkronoitu. Ja tuossa ei ollu kulunut loota vaan älyttömän hyväkuntonen loota, joka tuommosen leikin jälkeen helposti ei ole enää niin hyväkuntoinen.
-
Laitetaan nyt tänne vielä vihjeeksi tuohon pakkilukon sääntöön... Tuli ite säädettyä liikaa, pakkttaessa vaihdekeppi jää ns. jumiin rajoitinlevyn ollessa liian kaukana, joka aiheuttaa pakkilukon vapautumisen itsestään. Voipi mahdollisesti rikkoa jotain kun kun kone ja loota ei pääse vapaasti heilumaan vaan runnoo jumissa olevaa keppiä vasten.