Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 04.08.2012, 22:03:46
-
Vaihdatin viime lokakuussa v70n:nään jakohihna ym rojut ammattiliikkeessä. Tänään hihna meni poikki. Onko tuollaisissa jonkinlainen takuu, kai sen n.1200€ remmin pitäis kauemin kestää? Meneekö tollasesta volkkarikoneesta venttiilit, kun hihna katkeaa?
-
Jos vika on osassa tai työssä, vastaa liike aina vähintään sen vuoden.
-
Ei muuta kuin liikkeeseen ottamaan yhteyttä ei tuo normaalia ole ja maksupuolen huoli on heillä kuin myös korjauksen.
-
Jakohihnan katketessa kone on enemmän tai vähemmän entinen.
Jos koko paketin olet tosiaan liikkeestä ostanut (osat ja työt), on heillä myös vastuu asiasta.
-
Juu, koko vaihtotyö ja osat tuli korjaamolta.
-
Jos nyt ensiksi katsovat kuitenkin, että mikä tuhon on oikeasti aiheuttanut?
-
Näinpä, auto viety tänään korjaamolle ja ottavat sen työnalla, niin olemmeviisaampia.
-
Kiristin pettänyt. 20000tkm jälkeen olis kuulemma pitänyt tarkistaa hihnan kireys. Olen vain itse huoltanut autoa, öljyt ym, eikä tollasesta tarkastuksesta ollut tietoa. Eli nuukuus taitaa osua omaan nilkkaan! Katsotaan nyt mitä Skf.n kaveri sanoo.
Olen katsellut korvaavaa moottoria tilalle. Ilmeisesti 850 ja S/V70 mk1 dieselpannut käy myös, apulaitteet vaan tarvii vaihtaa, ainakin tehostin eri paikassa, mutta eikös lohkot ole samaa? Tuleeko ajoneston kanssa ongelmaa, eli jos vaihtaa moottorin niin onko esim pumppu vaihdettava tai vai miten se menee?
-
Puhunu potaskaa korjaamoukko, koskaan kuullu moisesta tarkistuksesta.
-
Kiristin pettänyt. 20000tkm jälkeen olis kuulemma pitänyt tarkistaa hihnan kireys. Olen vain itse huoltanut autoa, öljyt ym, eikä tollasesta tarkastuksesta ollut tietoa. Eli nuukuus taitaa osua omaan nilkkaan! Katsotaan nyt mitä Skf.n kaveri sanoo.
Olen katsellut korvaavaa moottoria tilalle. Ilmeisesti 850 ja S/V70 mk1 dieselpannut käy myös, apulaitteet vaan tarvii vaihtaa, ainakin tehostin eri paikassa, mutta eikös lohkot ole samaa? Tuleeko ajoneston kanssa ongelmaa, eli jos vaihtaa moottorin niin onko esim pumppu vaihdettava tai vai miten se menee?
Eipä sitä hihnan kireyttä voi muuksi muuttaa/tarkistaa :D kiristin sen kireyden huolehtii.
-
Jotenkin tuntuu että nyt vältellään vastuuta.
-
Juu kyllä jos siinä on automaattikiristin niin ei katsominen mitään auta sen suhteen
Oliko korjaamo sama missä hihna vaihdettiin?Jos näin niin oletan vastuun pakoilua :D :nohnoh
-
Korjaamo on sama, jossa vaihtotyö tehtiin. Kai se automaattikiristin on, en ole tutkinut sen tarkemmin. Löysin vanhalta tietsikalta täältä löytyneen huolto-ohjeen. Siinä mainittiin, 20000 km välein jakohihnan tarkastus/ tarvittaessa säätö. Tiedä sitten.
-
Korjaamo on sama, jossa vaihtotyö tehtiin. Kai se automaattikiristin on, en ole tutkinut sen tarkemmin. Löysin vanhalta tietsikalta täältä löytyneen huolto-ohjeen. Siinä mainittiin, 20000 km välein jakohihnan tarkastus/ tarvittaessa säätö. Tiedä sitten.
Itselläni löytyy vanha huoltotaulukko V70/S60 jne laitteille ja siinä mainitaan myös D5252T koneen kohdalla tuo jakohihnan ja pumpunhihnan tarkistus ja säätö, mutta kylläkin 40 tkm välein. Kuuluu tarkistaa 20,60,100,140 jne huolloissa, eli ensin 20tkm kohdalla ja sen jälkeen 40tkm välein.
Tarkistahan ettei omassasi ole myös sama.
E: itse asissa joo, tuota minunkin taulukkoa kun katsoo niin jakohihnan vaihto on merkitty 120tkm kohdalle ja siitä 20tkm eteen päin (seuraavassa huollossa) taas tuo tark. + säätö ja sen jälkeen 40tkm välein.
-
Joo itsekin katsoin ensin, että 40 tkm välein, mutta 20 tkm jälkeen olisi pitänyt tarkistaa. Kuinka moni vaan niitä tarkistelee ja toimii silti.
-
Kyllähän tuo silti korjaamon osalta haiskahtaa vastuusta luistamiselta. Itse kysyisin esim. kuluttajaneuvonnasta mielipidettä jos korjaamo pysyy tiukasti kannassaan ettei aio korvata vauriota.
Jos kiristin on pettänyt niin ei se siitä olisi muuksi varmaan muuttunut jos sen olisi 20tkm kohdalla tarkistanut. Se olisi voinut olla siinä vaiheessa vielä täysin ehjä ja virheetön, mutta pettää seuraavan 5tkm aikana.
-
Kyllä sen kireyden tarkastus on huolto-ohjelmassa mutta nyt on kyllä niin, että korjaamo kävelee tällä verukkeella ulos puhtain paperein vaikka kyseessä on varmasti työvirhe.
Kiristinhän ON mekaaninen mutta jos sen säädät oikealle kireydelle vaihdon yhteydessä niin siihen ei tarvi (vielä ainakaan tuossa kohden) todellakaan kajota. Velipojan autoon laitoin esim. vastikään remmin ja ainakaan 30tkm päästä se viisari ei ollut liikkunut mihinkään.
Sun, jos mahdollista, kannattaa pyytää se kiristin nähtäväksi. Jos on laakeri hajonnut=valmistusvika ja jos on puolestaan hakannut "kireysviisarin" poikki niin remmi on jätetty lähtökohtaisesti liian löysälle.
-
tuollaisesta pitäisi antaa kirjallinen ilmoitus, kiristyksen tarkastuksesta tai muuten takuu raukeaa. Liikkeen pitää maksaa tuo korjaus kokonaan. Kuluttajaneuvontaan kyselyä, ei oikein kelpaa tuo "se on huolto-ohjelmassa" ei asiakas autoaan huolla itse. Tämä mielipiteenä tästä asiasta. Kokeile vaatia niiltä paperi jossa asia ilmoitetaan etukäteen sinulle ennen huollon aloittamista jakopään osalta, ellei paperia löydy remontti jää niiden maksettavaksi. Tuskin menee läpi, luulisi käytännön liikkeessä ainakin muuttuvan ja hankalampi luistaa vastuusta myöhemmin.
-
...ja se muuten kannattaa hakea nyt mustaa valkoisella,että minkä välein tuo jakopää piti tarkastaa. Kun en muista itse ulkoa. Ne taisivat mennä siten, että pumpun hihnan tark. joka huollossa ja jakopää joka toisessa.
-
Kävin marmoritiskiltä hakemassa huoltokaavakkeen. Sen mukaan tarkastus ja kiristys 30000 km välein, eli oli vielä sen 5000 km vajaa tuon. Korjaamolla työskentelevä kaveri katsoi myös autodatasta tuon 30000km tarkastus/liristysvälin. Tiedä sitten mitä huolto-ohjetta tms ko. korjaamo lukee. Mun mielestä aika selvä peli. Volvolla kaveri ihmetteli ja kertoi, että syöttöpumpun ajoitus on ollut se, joka näissä aikoinaan aiheutti helitäkin säätämistä. Tuossa vielä skannattuna tuo huoltopöytäkirja:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/?action=view¤t=volvohuoltokaavio15000km.jpg
-
Kävin marmoritiskiltä hakemassa huoltokaavakkeen. Sen mukaan tarkastus ja kiristys 30000 km välein, eli oli vielä sen 5000 km vajaa tuon. Korjaamolla työskentelevä kaveri katsoi myös autodatasta tuon 30000km tarkastus/liristysvälin. Tiedä sitten mitä huolto-ohjetta tms ko. korjaamo lukee. Mun mielestä aika selvä peli. Volvolla kaveri ihmetteli ja kertoi, että syöttöpumpun ajoitus on ollut se, joka näissä aikoinaan aiheutti helitäkin säätämistä. Tuossa vielä skannattuna tuo huoltopöytäkirja:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/?action=view¤t=volvohuoltokaavio15000km.jpg
Täältä kanssa varmistusta asiaan, 30t km on väli jossa tulisi näissä pumpunpuolen ajoitukset tarkistaa, samalla jakopuoli. Varmistin aikoinaan jo autoa hankkiessa. Eli koko homma on kyllä huoltoliikkeen/palojen valmistajan piikkiin mikäli ennen aikojaan hajoavat- yhteyttä kuluttaja-asiamieheen mikäli muutoin asia ei selviä!
-
Otetaas sen verran takasin, että tuo edellisessä viestissä oleva huoltptaulukko koskee ainoastaan s80 2,5d:tä, v70 2,5D:ssä on huoltoväli 20 tkm. Ihmetyttää vain, että miten huoltoväli vaihtelee, kun on periaatteesa sama auto? Tuossa v70 taulukko:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/?action=view¤t=S60_V70_S80Dieselmoottorit20tkm.jpg
-
Otetaas sen verran takasin, että tuo edellisessä viestissä oleva huoltptaulukko koskee ainoastaan s80 2,5d:tä, v70 2,5D:ssä on huoltoväli 20 tkm. Ihmetyttää vain, että miten huoltoväli vaihtelee, kun on periaatteesa sama auto? Tuossa v70 taulukko:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/?action=view¤t=S60_V70_S80Dieselmoottorit20tkm.jpg
Voi hitsi, meni tosiaan sekasin nuo huoltovälit kun jostain kumman syystä jumiuduin ajatteleen 850/v70I -malleja.
-
Eli liike hommasi ne osat siihen mitä tarvitsee vaihtaa ja heillä oli vastuu että hyviä osia käytetään.Työtapa oli oikea mitä liikkeen kuuluu käyttää asentaja oli rutinoitunut Volvon jakohihnojen vaihtoon, tiesi mitä pitää tehdä.Tarkistuväli ei viellä täyttynyt ja paljon maksoi tuo jakohihnan vaihto eli oliko tuo1200€ vai mikä ja oliko se automaattikiristin siinä osien joukossa jotka vaihdettiin rempassa tällöin.Täytyyhän se vastuu ollaa korjamollakin jos ammatikseen tehdään näitä töitä-Ei muuta kuin isopyörä päällee jos vaikka kotivakuutuksessa on se oikeusturva juttu.
-
Liike hommasi osat ja teki vaihtotyön. Maksoi kaikkiaan sen n 1200€. Kilometrejä hihnalla n 25tkm. Hihna olisi pitänyt tarkistaa ja mahdollisesti kiristää 20tkm kohdalla, jota en tiennyt. Koko jakohihnasetti kiristimineen päivineen vaihdettiin. Ja ammattiliike kysymyksessä, ei nyrkkipaja.
-
Paska tilanne kertkaikkiaan. Millä tavoin se kiristin oli hajonnut? Jos siitä on laakeri mennyt niin hitostako sitä olisi kukaan osannut sanoa 20 000km kohdallakaan koska remmin kireyshän siinä vain tarkastetaan eikä laakerin kuntoa.