Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tulu - 02.02.2011, 11:17:05
-
Tästä olikin jo tuolla vanhalla voorumilla keskustelua, mutta vika ei oikeen vieläkään ole selvinny.. Elikkäs siinä n. 4000rpm kohdalla meno katkeaa kuin seinään.. Todennäköisenä vaihtoehtona sytytys katkeaa tällöin, kun kone alkaa mennä laihalle seokselle.. Niin minä sen ainakin olen järkeillyt? Eli voisko tässä olla kyse siitä, että antaa liikaa ahtoja ? Voisiko vika olla vanhassa alkuperäisessä hukkaportissa ?
-
Onko autoon tehty jotain virityksiä? Mihin asti ahtopaineet nousee? Mitä korjauksia olet jo kokeillut? Esim. puola saattaa olla väsynyt eikä anna kunnon kipinää kierroksilla. Missä kunnossa muut sytytysosat?
-
Entisen omistajan mukaan ei ole lastua, mutta mene ja tiedä varmaksi.. Näkeekö sitä jotenki jos sinne on lastua laitettu? Auton oman "turbo" mittarin mukaan viisari menee valkosen alueen yli tähän pätkimis rajaan kiihdyttäessä.. Kunnollista ahto mittaria ei ole tullut asennettua ainakaan vielä.. Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi -ja pyörijä on vaihdettu uusiin lähiaikoina..
-
Auton oman "turbo" mittarin mukaan viisari menee valkosen alueen yli tähän pätkimis rajaan kiihdyttäessä..
Tarkoitatko siis mittarin asteikon yli? Normaalistihan se pysyy sen sisällä, ja olikohan tuon orkkiksen mitta-asteikko 0,9 baaria(?)
Kuitenkin vaikuttaa että jotain sille on tehty. Tuo modaus sisältänee myös syyn ongelmiin.
-
Omassa oli pienoista nykimis vaivaa lastun jälkeen joten vaihoin tcv-venttiilin= ei vaikutusta, virranjakajan kansi ja pyörijä uusiksi= vähän parannusta ja sitten tarkistin tulpat ja paikoillaan oli NGK bcpr6es eli väärä lämpöarvo vaihoin NGK bcpr7es ja nyt toimii! :pomo: Samalla tuli laiteltua ahtomittari niin näkee et missä mennään? Tuntuu et nää vitoset on aika ranttuja nuista sytytys osista ku vanhatki pyörijä ja kansi oli ihan terveen näköiset vaan silti vaihtamalla hoksasi eron??
-
Niin onko sitä mistään nähtävistä, josko sinne ois lisä tehoja ruuvattu?
-
Jos ahtopaineet nousee yli asteikon niin jotain sille on tehty tai jotain on rikki ja pätkäisy johtuu just siitä että vakio ohjelma ei seuraa yli tuon 0.9 ahdoille. Jos tcv on rikki niin hukkaportin pitäis kuitenkin vakiojännityksessä aueta pakopaineella tuossakohtaa. Kannattaa vähän tutkiskella sieltä turbon luota niitä letkuja että onko niissä vuotoja tai tehtynä mitään omia viritelmiä. Kokeile hukkaportin tankoa kuinka tiukalla se on, tangon pitäis olla muutama milli "liian lyhyt" eli venytetty esijännitykselle.
-
Täytyy huomenna kokeilla ja tukia vielä kerran ne letkut.. En tiiä onko tällä merkitystä, mutta syksyllä kun ostin auton niin ekonomi asennolla pätkäsi kaks kertaa peräkkäin.. siis kiihdytys, meno loppu.. taas kiihdytys ja töks.. ja sitten mentiin normaalisti... Sport asennolla pätkimistä ei tullut ollenkaan ? Nyt pätkiminen tulee oli asento kummalla tahansa, eikä se lopu siihen pariin kertaan..
-
Vika kannattaa kyllä etsiä ja korjata mahdollisimman pian, eikä kannata tietentahtoin vedättää sinne pätkäsyyn asti. Se pätkäisyn toimiminen on kyllä hyvä asia mutta sen kerran kun se unohtaa pätkäistä ja antaa vedättää laihalle ni liikutaan heikoilla jäillä.
-
Otin pari kuvaa malliksi.. en tiiä liekkö nuista hyötyä kun ei saanu oikeen kunnollisia
(http://img831.imageshack.us/img831/264/rr0022.jpg)
Tuo varsi liikkuu tuonne hukkaporttiin päin jäykästi, toiseen suuntaan ei ainakaan yhtään.. Eli onko se sillon jännityksessä ollenkaaan ?
(http://img211.imageshack.us/img211/9562/rr0111.jpg)
Nuista letkuviritelmistä en oikeen osaa sanoa, kun en oo toisesta samanlaisesta päässy ihmettelemään, jos tuossa jotain erikoista on niin tuo vain missä letku kiertää tuommoisen lenkin ?
Ei oo oikeenennen tarvinnu näiden kanssa pelautua, niin ei oo paljo kokemusta kertyny ::)
-
Herätelläämpä tämä henkiin vielä.. Hommat nytkähtäny sen verta eteenpäin, että.. Lastua ei autosta löytyny, kun käytin pajalla tarkistettavana.. Mutta vikakoodina löytyi ahtopaineensäädin, jonka tänään vaihdoin uuteen.. Mutta eipä kummentunu nykiminen vieläkään.. Tosin pitkääkö se koodi käydä nyt nollauttamassa kun uusi osa on vaihdettu, vai pitäskö sen toimia normaalisti ilman nollausta?
-
Pitäisi toimia vaikka vikakoodi on muistissa.
-
Tarkoitatko siis mittarin asteikon yli? Normaalistihan se pysyy sen sisällä, ja olikohan tuon orkkiksen mitta-asteikko 0,9 baaria(?)
Kuitenkin vaikuttaa että jotain sille on tehty. Tuo modaus sisältänee myös syyn ongelmiin.
Koskee 850
Man R vakioahdot on 0.85-0.9 bar
Aut R ja t-5r (molemmat) ahto on 0.6 ja +0,2 (20 sek ajan).
Vakiomittari näyttää vaan sinnepäin. sen takia siinä ei ole lukuja.
Mutta valkoinen alue on noin 1bar. (vaihtelee 0,9-1.1 bar eri autoissa)
Eli ahdot sulle pitäisi olle koko ajan valkoisen alueen sisällä.
Motronic 4.3 ei mittaa ahtoja vaan laskee ne ilmamassamittarin ja syötetyn bensan avulla.
kun se huomaa että nyt on liikaa niin bensa ei riitä ja pätkii tai vaihtoehtoisesti tulee ns. "fuel cut" jolloin taas pätkii.
ota mag vent sähköpihua irti.
-> ajelemaan.
nyt jos sun hukkaportin tankoa on oikeissa mitoissa niin max ahdot pitäisi olla 0.4 -0.45 bar.
Eli vähän alle puolet valkoisesta alueesta
Pidennä hukkaportin tankoa kunnes sulla on tämä ahtopaine ilman mag.vent.
Toinen... jos sulla on halkeaamia letkuissa jotka menee mag.vant.istä niin ne tekee saman kuon "bleedin" eli ohjausahtopaineita pihalle.
ja jos se letku joka menee tangolle on rikki niin se on sitten vaarallista koneelle. Ahdot voi "karata" kuin ohjaus puuttuu.
85x70 sarjalaisia ei saa virittää ruuvamalla tankoa kireemmälle!
seos menee laihalle= paljon lämpöä = ei hyvä
Säätää saa jos tanko on väsähtanyt!
-
Tuo varsi liikkuu tuonne hukkaporttiin päin jäykästi, toiseen suuntaan ei ainakaan yhtään.. Eli onko se sillon jännityksessä ollenkaaan ?
Tangon pitäisi liikkua hukkaportista poispäin=ulos!
Saa/pitää olla jäykkä.
tanko irti. sormella läppä kiinni (mistä tanko irtosi).
pari kierrosta "esikireyyttä". ja kiinni taas.
toivottavasti saat ahdot taas kohille!
-
Nuo pikkuletkut kannattaa vaihtaa kaikki suosiolla uusiin, jos on vielä alkuperäiset kuten kuvan perusteella on. Tos mun exässä parani ahtojen käyttäytyminen selvästi kun vaihtelin noi letkut. Biltemasta vaan klemmareita ja ohutta paineen+öljyn kestävää putkea metrin pätkä niin sillä ne uusii pienellä vaivalla...
-
Vika taisi löytyä, kun pumppailtiin alipainetta bypassiin niin eipä ollu mitään vaikutusta.. eli kalvo varmaan rikki.. Korjaussarjaa tilaamaan.. :)
-
Kuinkas sitten kävikään, saitko uuden kalvon? Orkkis vai ipd:n tekel.? Mistä,hinta?
-
Uusi odottelee paikalleen laittamista, kunhan on aikaa.. Iisalmen turbohuollosta tilasin ja hintaa oli 120e.. Paketissa on se kalvo, jousi ja kuppi.. Kyllä se vika siellä piilee, koskapa tällä hetkellä imusarjalta menevä letku on irti ja tulpattu, ja auto toimii normaalisti.. Ahtomittarin mukaan ahdot 0.6bar, kokeilin vielä mielenkiinnon vuoksi laittaa letkun rikkinäiseen bypassiin, niin ahdot nousi 0.9bar kiihdyttäessä..
-
Tuo testi kyllä viittais että pässi saattaa olla ehjäkin. Letku irrotettuna 0.5bar jälkeen jousikuorma antaa periksi ja pässi alkaa vuotamaan. Ahtopaine kanteen kaveriksi niin ahdot nousee tuonne normaali lukemiin.
-
ota pässi irti ja kato onko se kalvo ehjä ::)
-
Uusi kalvo vaihettu ja kyllähän siellä entisessä melko iso reikä olikin.. Nyt loppu pätkiminen, mutta minusta ahdot nousee vieläki yllättävän korkealle.. 0.8- 0.9 bar suunnilleen kun kiihdyttää täydellä kaasulla.. Mutta tosiaanki pätkiminen loppu, niin kaitse kunnossa on? :o
-
Uusi kalvo vaihettu ja kyllähän siellä entisessä melko iso reikä olikin.. Nyt loppu pätkiminen, mutta minusta ahdot nousee vieläki yllättävän korkealle.. 0.8- 0.9 bar suunnilleen kun kiihdyttää täydellä kaasulla.. Mutta tosiaanki pätkiminen loppu, niin kaitse kunnossa on? :o
Eikös vakiona ole 0,85bar vai muistanko väärin?
-
Edelliseltä sivultapa se selviää, eli automaatti kysessä jossa 0.6 bar + 0.2 bar (20sek ajan) tuli itelläki vähä huonosti luettua tuo, eli taitaapa se normaalisti sillon toimia.. Ei ole tosin tullut testattua tuota 20sek kiihdytystä ;)
-
Edelliseltä sivultapa se selviää, eli automaatti kysessä jossa 0.6 bar + 0.2 bar (20sek ajan) tuli itelläki vähä huonosti luettua tuo, eli taitaapa se normaalisti sillon toimia.. Ei ole tosin tullut testattua tuota 20sek kiihdytystä ;)
Aivan joo... Itellä oli tuo malli jossa vaihteistoöljyt hämmennetään itse. Mut tuntus sulla ny pelaavan. :)
-
vaihtaako ne turbo huollossa sen kalvon kun itellä samanlainen ongelma mut menee viisari sentin puoltoista yli turbo mittarin? ahin kävi jossain kuopion lähellä olevassa liikkeessä huollossa.
-
vaihtaako ne turbo huollossa sen kalvon kun itellä samanlainen ongelma mut menee viisari sentin puoltoista yli turbo mittarin? ahin kävi jossain kuopion lähellä olevassa liikkeessä huollossa.
Alkuperäinen mittari näyttää vähän miten sattuu. (sen takia siinä ei ole skaala ja arvo vaihtelee autosta toiseen).
Mun autossa tämä on noin 1bar. mutta yleensä siinä missä valkoinen alue loppuu on 0.9-1.1bar paikkeilla.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/45/44083/44083-4494df227a37adaa35c11c26484d3b09.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=44083&image=1242124)§
Eli Kun selität että sentin puolitoista yli mittarin voisitko sanoa onko se yli valkoisen alueen loppua tai alkua.
Jos yli valkoinen alue niin ota yhteyyttä viimeistään ensi viikolla niin voin myydä sulle mun ylimääräiset kiertokanget sun (tulevien) banaanikankien tilalle.
viisariu suoraan ylös on kl 12 ja suoraan oikealle on kl15. mihin asti sun mittari menee? (jos yritettäisiin tällainen tapa selitää ahtoja mitä ei pahemmin voida tulkita)
-
joo siis valkoisen alueen yli menee sen sentin puoltoista ja sitten siellä pätkäsee ja puottaa ahot nolla kohtaa elikkä mittarin puoleen väliin.
-
joo siis valkoisen alueen yli menee sen sentin puoltoista ja sitten siellä pätkäsee ja puottaa ahot nolla kohtaa elikkä mittarin puoleen väliin.
Kuulostaa siltä että ongelmia saattaa olla tiedossa. Siellä varmaan huitelee 1.8..2.0bar ahdot jos viisari käy vaakasuorana.
-
joo sitä itekki oon arvellu mut tämä alkoi vasta sen jälkeen kun ahin kävi huollossa jossa vaihtovat pakopesän ja ilmeisesti samalla myös tekivät perus huollon.
-
joo sitä itekki oon arvellu mut tämä alkoi vasta sen jälkeen kun ahin kävi huollossa jossa vaihtovat pakopesän ja ilmeisesti samalla myös tekivät perus huollon.
Sulla on ahtoja noin... 1.5 vähintään... tuo 1.8 voi olla hyvin lähellä totuutta.
Eli sun ahdin on enne ollu aika "susi" sit sitten joku aiempi omistaja tai muu on hukkaportintankoa kiristäny aivan tappiin.
Ja nyt kun ahdin on kunnossa niin sen pitäis saada oikeaan pituuteen.
Eli magneetti ventiiliin sähköt irti, pidennä tankoa kunnes saat korkeintaan 0.45bar.
sitten ohjaus kiinni taas ja ahdot pitäisi olla kohdalla!
toinen vaihtoehto on että sun mag vent ilmaletkut on väärinpäin!
Eli se fima joka on tehnyt tuon huollon ja laittanu turbon paikalle on ollut aika vastuuton.
En vain suosittele vaan käsken sua pitämään ahdot valkoien alueen sisällä kunnes tuo on korjattu.
yks "pätkäisy" valkoisen alueen ulkopuolella ja kangen voi olla entisiä tai niitten laakerit.
toinen on että lastun /mot. ohjauksen bensakartta ei riitä, Eli kone käy laihalla ja sulla on pakokaasut jopa 1400 astetta, tälloin volyymia on paljon ja turbo kiihtyy entisestään ja turbo voi lämmöstä vaurioitua
Lämöt on tietysty koneen sisälläkin joten sekin on paha asia.
Eli hoida asia kuntoon.
voin vaikka auttaa jos olet jossan vaasan lähialueella!
-
pitänee näillä neuvolla ruveta tutkimaan asiaa ja udella sitten lisää jos ei meinaa onnistua.
-
pitänee näillä neuvolla ruveta tutkimaan asiaa ja udella sitten lisää jos ei meinaa onnistua.
O0
-
oisko jossakin kuvia ja ohjeita mihin menee mikin letku magn.venttiilistä kun en ole täysin varma onko ne oikein kytkettynä?
-
oisko jossakin kuvia ja ohjeita mihin menee mikin letku magn.venttiilistä kun en ole täysin varma onko ne oikein kytkettynä?
tässä yhdet kuvalliset ohjeet (kuvat näkyy kirjautumalla).
http://nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=82&t=9672&sid=b23a4eac3293c22d3166d733244dc199&start=15
-
Nostetaampa tätäkin ylös.. Eli ahtoja on taas reippasti liikaa.. Letkut pitäs olla kunnossa, eli ei vuotoja missään.. Irrottelin äsken sähköjohdon tcv:stä (mag.venttiilistä) ja kävin ajelemassa, niin ei ollu mitään vaikutusta.. ahdot nousi yhtäpaljon kun normaalistikkin :o
-
Itellä sama homma, paitsi ahot karkaa korkeelle jossain 4000kierroksen jälkeen ku pistoke irti magn.venttiilistä mut pistoke kiinni ni paljo aikasemmin karkaa ahot yli 1barin... Mitähän virkaa kyseisellä venttiilillä mahtanee olla?
-
Itellä sama homma, paitsi ahot karkaa korkeelle jossain 4000kierroksen jälkeen ku pistoke irti magn.venttiilistä mut pistoke kiinni ni paljo aikasemmin karkaa ahot yli 1barin... Mitähän virkaa kyseisellä venttiilillä mahtanee olla?
Mag vent ohjaa paineilmaa turbon komurapuolelta.
-> imuputkeen. (hukkaportti kiinni)
tai
-> hukkaportin kellolle. (hukkaporrti auki).
Eli säätelee ahtopineita.
pitoke irti niin paineet menee herkemmin hukkaportin kellolle jolloin ahdot nousee hitaasti ja huonosti.
-
Nostetaampa tätäkin ylös.. Eli ahtoja on taas reippasti liikaa.. Letkut pitäs olla kunnossa, eli ei vuotoja missään.. Irrottelin äsken sähköjohdon tcv:stä (mag.venttiilistä) ja kävin ajelemassa, niin ei ollu mitään vaikutusta.. ahdot nousi yhtäpaljon kun normaalistikkin :o
Säädä hukkaportin tankoa....
tvc irti niin ahdot pitäis olla about 0.4bar 15g ahtimella. jos hukkaportin tanko on säädetty oikein.
-
Voiko tvc:tä testata mitenkään toimiiko? Kellon tankoo ku säätää niin et ahtopaineet on jotain 0.4bar ku pistoke on irti ni silti se karkuuttaa ne paineet 4000kierrosten paikkella jonnekki 1.2bar 3vaihteella ja isommilla vaihteilla sama homma... Kello on pakka tuore ja letkut on oikeinpäin ja ehjät.
-
Säädä hukkaportin tankoa....
tvc irti niin ahdot pitäis olla about 0.4bar 15g ahtimella. jos hukkaportin tanko on säädetty oikein.
Jos otan tvc:n irti ja säädän hukkaportin tankoa, niin joutuu varmaan 3 kierrosta pidentämään sitä, kunnes saa nuihin lukemiin.. outoa kun tällä nykyisellä säädöllä kuitenkin toiminut normaalisti puolivuotta sitten.. Laiton uuden tvc:n (acdelco) paikoilleen ja pistokkeen paikalleen, mutta ahdot silti pysyy nyt siinä 0.4bar.. Näin ollen en keksiny siihen muuta vaihtoehtoa, kun että säädin vähän tankoa pitemmäksi siitä missä se on ennenkin ollut ja nyt nousee max. 0.9bar eikä rupea pätkimään enää.. ::)
-
Eli oliko se vanha Tcv hajalla vai liikaa ahtoja? :o
-
No sitäpä tässä olen miettinytkin, että samalla lailla se oisi toiminut vanhankin tcv:n kanssa, kun kelloa vain oisi säätänyt.. Mutta samalla mietityttää myös se, että mitä hyötyä sillä koko tcv:llä on kun ottaa sähköpistokkeen irti, niin mikään ei muutu miksikään..
-
No sitäpä tässä olen miettinytkin, että samalla lailla se oisi toiminut vanhankin tcv:n kanssa, kun kelloa vain oisi säätänyt.. Mutta samalla mietityttää myös se, että mitä hyötyä sillä koko tcv:llä on kun ottaa sähköpistokkeen irti, niin mikään ei muutu miksikään..
Kyllä sen pitäisi vaihdekohtaiset ahdot säätää.. Kuhan ei vaan oo bliidattu järjestelmä.
Esim. 1. vaihteella oma V70R antaa ahtoja vaan 0,2-0,3. Sit 2.vaihteella jo 1,0bar ja kolmosesta eteenpäin sitä 1,3bar luokkaa.