Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sfrhkki - 06.08.2012, 20:43:10
-
;D 600 tkm:n huolto etenee.
Käsijarrua putsatessa huomasin, että oil toinen taka-akselin putki päästänyt öljyä läpi tiivisteen. Ja tietty käsijarulle hieman. Päätinkin vaihtaa molempien puolten laakerit siinä samatien, koska hyllyssä sattui olemaan Optimal-merkkiset valloista tilatut ja verrokkina Motonetin 21-1517-sarja.
Optimalit päätin laittaa. Mielenkiintoiseksi asia tekee se, että Optiman paketissa on kahdenkokoiset krymppirenkaat mukana : 55mm*49.45mm*9,85mm ja 58,1mm*49,45mm*12,7mm
Jälkimmäinen koko on myös motonetin 21-1517 sarjassa.
Autossa purettaessa laakeria piti paikallaan 55mm*49.45mm*9,85mm rengas.
Sanokaapa viisaammat, miksi paketissa on kaksi eri kokoista rengasta mukana?
Tuo paksumpi näyttää olevan hivenen ylisuuri, siten, että se vastaa sisempään stefaan. Ainakin siltä näyttää kun sitä vertasi laakerin jo ollessa akselilla.
Toisen puolen kasasin jo. Laitoin siihen sen pienemmän renkaan. Helposti meni kaasutoholla lämmitettynä paikalleen. Eikä jäänyt välystä. Ei ainakaan vielä tuntunut. Krymppirenkaalla sen kanssa ei liene mitään tekemistä.
Toisen jätin kasattavaksi huomiselle.
Ajattelin, että jos joku osaa sanoa, miksi niitä on kahta kokoa. Ja sen kumpi on tähän 940.n se oikea.'
-
Todennäköisesti sama laakeri paketti sopii sillä isommalla johonkin muuhun laitteeseen
-
Vaikka et suoraan multa kysykään niin itse olen vanhan krympin ja laakerin ottanut yksinkertaisesti särkemällä.
Rälläkällä lähelle akselia ja lyömällä loput.
Akselia ei kannata paljoo vinguttaa... :)
-
Krymppirengas rälläkällä melkeen poikki (varovasti ettei akseliin tule vikaa), vasaralla ja taltalla poikki. Laakerille sama homma jos ei naputtelemalla irtoa. Huolellinen puhdistus akselille, laakeri juuri sisäkehän kokoisen putken avulla lyömällä paikoilleen. Akseli tukevasti pystyyn esim. vanteen päälle, krymppirengas kuumennetaan punahehkuun ja pudotetaan paikoilleen, hyvin todennäköisesti joutuu lyömään sopivalla putkella paikoilleen. Ja krymppi pitää olla sitten tosissaan kuuma tai se hirttää kiinni akseliin ennenkuin on paikallaan ja asennuksessa ei saa tuhrata kauan tai rengas ehtii jäähtymään ja jämähtää väärään kohtaan.
-
Krymppirenkaan voi poistaa myös poraamalla siihen pienen reiän niin lyömällä irrottaminen helpottuu. Tai katkaisutaltalla lyö muutaman loven niin rengas venyy ja irtoaa ilman voimaa. Prässi on tietenkin paras, silloin ei tarvitse tehdä mitään uusille eikä vanhoille osille. Krymppirengas menee kivutta kylmänäkin paikalleen.
-
SFR komppaa Hepoa! Eiku rälläkkä käteen, mutta tarkkana sen kanssa! Sellainen pienempi on tähän paras. Lopullinen työ sitten katkaisutaltalla. Helppo nakki.