Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: GHOST - 07.08.2012, 10:32:16
-
Olen törmännyt muutaman kerran ongelmaan,kun olen lukenut ilmoituksia.
Porukka ei aina ole tietoisia autonsa "alkuperäisestä" mallimerkinnästä.
Lukee muistaakseni kaikissa malleissa rekisteriotteessa olevassa rungonnumerossa.
Ensimmäiset numerot on selvästi farmarin ja sedanin tunnukset.
AINAKIN 700 - ja 900 sarjan autoissa se on varmasti niin.
850:stä olen hieman epävarma.
Mutta oletan sen olevan sama siinäkin.
Esim 740 farmarin rungonnumero alkaa 745,jolloin se on automaattisesti 745:en.
5 = viisi ovea.
Terveisin GHOST.
-
Mulla on ainakin 850 korinumeron alku 013 ???
Sen sijaan VIN-koodissa oleva S = sedan tai W = wagon..
-
Mallimerkintä ollut -84 alkaen 0 loppuinen huolimatta ovien määrästä.
Korjaamomalli voi sitten olla kotain ihan
Muuta mitä ei tiedetä.
-
Siinä nyt taas on selvä ero haluanko osia 245:een vai 240:een, toki autoni on farmari mutta se on '92 ja suuri osa "oikean" 245:n osista on jotain ihan muuta kuin tuossa jo vuosimallinkin takia. Totta on että runkonumero alkaa YV1245 ja 940:n tapauksessa YV1945 mutta se ei muuta sitä että mallimerkinnät ovat 240 ja 940 eikä sitä että molempien numeroiden alta löytyy useampaa huomattavankin erilaista autoa. Paras olisi kun ilmoitettaisiin tuohon '84 asti 242, 244 tai 245 ja vuosimalli, siitä eteenpäin mallisarja, korimalli ja vuosimalli.
-
Kommentti Greycap:ille
Ainoa merkitys esim 245:en takavaloja ostettaessa on,että sanoo tarvitsevansa 245:en
takavaloja.
Mallimerkintä on varmaankin 240,mutta oikeat takavalot saisi helpoimmin,jos ilmottaisi auton
olevan 245:en.
-
Kommentti Grahik:ille.
Kirjoitinkin,että olen epävarma 850:en rungonnumerosta = VIN.
Kun ei ole lähistollä 850:stä.
Tarkistin asian.
800 - sarjassa rungonnumerossa ei näy normaalikirjoituksella,onko sedan tai farmari.
-
Ihan joutavaa höpölyiä merkintöjen kanssa ,ei pitäs olla vaikeeta sanooko S = sedan tai W = wagon..(kansankielellä farmari) ,jos ei edellä mainituista tiedä mitä on myymässä tai ostamassa perempi mennä merkkiliikkeen tiskille ja tuohon autoon tuollainen osa kiitos...
Samalla selviää oikea hinta ettei tule maksettua enempää kuin mitä maksaa uutena ,näyttää olevan paljon myyjiä jotka pyytää enemmän käytetyistä osista kuin mitä sinisellä maksaa...
-
Kommentti Greycap:ille
Ainoa merkitys esim 245:en takavaloja ostettaessa on,että sanoo tarvitsevansa 245:en
takavaloja.
Mallimerkintä on varmaankin 240,mutta oikeat takavalot saisi helpoimmin,jos ilmottaisi auton
olevan 245:en.
Jos esim haluaisin 245:n takavalot, saanko silloin kengänpohjavalot vai uudemmat valot? Jos taas haluan 240 farmarin takavalot niin mitä sitten saisin?
Edelleenkin volvo muutti virallista mallimerkintäänsä ja kaikki nykyään on sillä 0 määrällä ovia, oli malli mikä tahansa.
Jos taas myisin 945:n takavaloja, myisinkö kirkkailla vilkuilla vai vanhempaa valomallia? Eli onko niin kauheata jos joku puhuu 940 farmarista?
-
Moi!
Näinhän se on.
En ala kinastelemaan mallimerkinnoistä.
240 on sedan ainakin niin kauan,kun ei ole muistanut kirjoittaa sitä farmaria.
Olen oppinut noi mallimerkinnät rungonnumeroista.
Miksikohän se rungonnumero alkaa sitten esim 745 ja 945 ?
Terveisin GHOST.
-
Hm... nykyään tosiaan kirjaimet selkiyttävät tuota asiaa mutta allekirjoittaneen kulkineet voisivat vanhalla merkinnällä olla vaikka:
V 75 ja S 94 :P Tai jos sitten vielä sylinterit; V 755 ja S 964...
Täytyy sanoa ettei kuulosta ihan hölmöltä? 8) :P
Nämä nykyiset T4 jne. moottorimerkinnät sitten saattavat olla vähän sekavia.
-
Muutin otsikon kirjoitusasua hieman,ihan teknisistä syistä kun mm. puhelimen näytöllä meni tuollainen "yksi pitkä sana" vähän hassusti. :)
Mutta itse asiaan mulla ei ole sanottavaa, terveisin S654 ja 855 Volvojen omistaja. :D
-
Sotketaan vielä, ettei mene liian selkeäksi.
260 oli tietääkseno 6 sylinterinen. 740, 760 ja viimeisenä 780:n pitäisi olla perinteen mukaan 8-sylinterinen.. ;D
Mun mielestä otsikossa mainitut mallimerkinnät on tutun oloisia ja informatiivisia. Ainakin myynti-ilmoituksissa.
-
Ihan joutavaa höpölyiä merkintöjen kanssa ,ei pitäs olla vaikeeta sanooko S = sedan tai W = wagon..(kansankielellä farmari) ,jos ei edellä mainituista tiedä mitä on myymässä tai ostamassa perempi mennä merkkiliikkeen tiskille ja tuohon autoon tuollainen osa kiitos...
Samalla selviää oikea hinta ettei tule maksettua enempää kuin mitä maksaa uutena ,näyttää olevan paljon myyjiä jotka pyytää enemmän käytetyistä osista kuin mitä sinisellä maksaa...
Samaa mieltä asiasta. Eikös Volvokin lopettanut tuon erottelun jo tuossa 240-sarjassa...
Vuodesta 1983 lähtien vanhasta ovimäärämerkinnästä (242, 244 ja 245) luovuttiin, joten kaikki mallit tunnettiin nyt pelkällä 240-mallinimellä.
Ei pitäs kyllä tulla sekaannusta jos ilmoitukseen vaikka laittaa jotta myyn/ostan 850 farmariin takavalot jne.. Tai Myynnissä Volvo 850 stw (tai farmarin) vm- 96 osia Tai Myydään Volvo 740 Sedan 2.3 Vm- 92. Ja moottorista tai moottorin osista puhuttaessa laittaa ilmoon koneen tyypin... Ja kuvahan kertoo paljon...
-
Sotketaan vielä, ettei mene liian selkeäksi.
260 oli tietääkseno 6 sylinterinen. 740, 760 ja viimeisenä 780:n pitäisi olla perinteen mukaan 8-sylinterinen.. ;D
Mun mielestä otsikossa mainitut mallimerkinnät on tutun oloisia ja informatiivisia. Ainakin myynti-ilmoituksissa.
Niinpä ja 245:sta sai myös 6:lla ,bensa tai öljy käyttöisenä...
-
Samoin 740 dieselit oli 6-sylinterisiä.. eihän noissa tuollaista logiikkaa ole.
-
Ite ainaki tottunu näis Volvois mis ei kirjaimia vielä löydy et esim 242 = 2 ovea, 244 = sedan, 245 = farmari.
Näin mä ymmärrän ne helpoiten.
Ja mitä oon käsittäny niin "ulkopuoliset" puhutaan yleensä vain 240:stä, 740:stä jne.. Aina saa olla kyselemässä että onko sedani vai farkku.
Osien kannalta en sit tiedä kun ylempänä noista mm. valoista keskusteltiin, mut mä meen tällä linjalla. 8)
-
Se ei farmari vaan kartanoauto 2-, 7- ja 9-sarjassa!!!
-
Ettei vaan ihan station wagon ...