Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pezgu - 07.08.2012, 18:21:04
-
Oikean puolen ajovalon heijastin liikkuu, kun vaihtaa kaukovalot päälle, mutta "tipahtaa" heti takaisin alas. Oletan, että moottori, joka liikuttaa heijastinta toimii, mutta ei vain lukitu oikeaan asentoon.
Olisiko kellään räjäytyskuvaa, josta voisi katsoa ja tulkita toimintaperiaatetta. Voisi yrittää päätellä, että onko joku muovihilu särkynyt tms.
Samalla valoja tutkaillessa huomasin, että varsinaisiin kaukovaloihin on ilmeisimmin laitettu jälkiasennus xenonit. Normaalisti eikös näissä ole H9-halogeenipoltin? Pitääkö nämä ottaa pois katsastukseen ja laittaa normaalit H9-halogeenit, jotta saa leiman paperiin?
Kiitoksia jo etukäteen volvo - Asiantuntijoille :)
-
H9 on juu se kaukovalon polttimo.
Itseä kiinnostaisi kanssa tietää mitä ne leimalla tuumaa noista neksoneista kaukovaloissa. Omasta en ainakaan löytänyt umpiosta mitään merkintöjä, ja kyseessä siis alkuperäiset bi-xenon umpiot.
edit:
Mikä sarja aloittajalla on käytössä, ja tuleeko valovikaherjoja pitkille vaihtaessa?
-
Hankin ko. kulkuneuvon paripäivää sitten. En ole vielä niin paljon ehtinyt ajella, että olisin pitemmän aikaa pitkiä päällä pitänyt. Vielä en ole havainnut mitään herjauksia ajotietokoneelta. Pitää testailla.
Sillä tässä foorumin viisailta hieman kyselenkin, kun en ole näiden kseenonien kanssa pellautunut :)
Sarjan valmistajan nimi pitää vielä etsiä. Johtoja on useita ja osa on teipattu päät umpeen --> pois käytöstä.
Alkuperäinen H9 plugi on umpion sisällä ja toivottavasti toimivat vielä.... hmm... olisikohan tuo voinut olla haittona ja aiheuttanut sen heijastimen liike ongelman / särkenyt jonkin osan....
-
Siellä lampun sisällä on sellainen liuska, mikä on lähtenyt irti, ilmeisestikkin se on jokin sellainen mikä säätelee lampun korkeutta, huonoimmassa tapauksessa se on rikkoutun kun osaamaton on yrittänyt/vaihtanut uutta xenon polttimoa rikkoutuneen tilalle lampun ollessa autossa paikallaan. Pikkuisen vaikea sen tarkemmin selittää, viisainta on ottaa koko lamppu keittiöpöydälle ja tutkia siinä, silloin varmaankin heti huomaat mitä tarkoitin. Tai sitten jos olet auton ostanut liikkeestä niin sinnevain takaisin valittamaan asiasta, uusi nimittäin maksaa helposti sen 750 - 1000e.
-
edit:
Mikä sarja aloittajalla on käytössä, ja tuleeko valovikaherjoja pitkille vaihtaessa?
Käytin ballastin irti ja merkkinä oli luminalights. Ei herjaa mitään ajotietokoneelle pitkiä poltettaessa.
Polttimoina 35w 5000K H9-kantaan käyvä lamppu
Olisin laittanut kuvankin, mutta enhän minä osaa sitä tänne lisätä :-[
Niin ja kiitoksia myös "katemake" kommentista. Oletinkin, että siellä jonkinlainen muovinen hilavitkutin on.
Pitää purkaa koko umpio irti ja tutkia.
Toivottavasti ei mene uuden ostohommiksi... turhan kallista on...
-
Tai sitten jos olet auton ostanut liikkeestä niin sinnevain takaisin valittamaan asiasta, uusi nimittäin maksaa helposti sen 750 - 1000e.
Uusi ei-kääntyvä xenonvaloumpio on volvolla n. 1500€ :o
-
Jos laittaa Xenon-polttimon halogeenin umpioon, niin se on laiton viritys eikä mene läpi katsastuksesta. Muuten olisin itekin asentanut, mutta ei ny sitten viitsi. Alla tietoa asiasta.
"Xenon-ajovalot usein laittomia
Poliisi muistuttaa, että Xenon-polttimoiden asentaminen tavallisiin eli halogeenikäyttöön hyväksyttyihin umpioihin ei ole sallittua. Liikkuvan poliisiin mukaan xenon-poltin on asennettava sille tarkoitettuun umpioon, jotta se toimisi oikein ja muodostaisi oikean kuvion.
Xenon- eli kaasupurkausvalot on mahdollista asentaa laillisesti useisiin automerkkeihin. Edellytyksenä on, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkotetut umpiot, jotka on vaihdettu alkuperäisten tilalle. Tällaisista umpioista löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin).
Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.
Poliisi seuraa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuutta." http://yle.fi/uutiset/xenon-ajovalot_usein_laittomia/5316813
-
Edellytyksenä on, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkotetut umpiot, jotka on vaihdettu alkuperäisten tilalle. Tällaisista umpioista löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin).
Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.
Poliisi seuraa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuutta." http://yle.fi/uutiset/xenon-ajovalot_usein_laittomia/5316813
Jos oikein muistan niin nuo Volvon bixenon umpiot on DCR-merkillä varustettuja. Silloinhan niiden pitkissä olevien halogeenien tilalle vois saada laittaa zenonit? Toisaalta pitkissä tarvikexenonit ei varmasti ketään haittaa.
-
Umpio on nyt tuossa pöydällä. Umpiossa on D/R merkintä ja siten varsinaisen pitkän valon polttimona kai pitää olla se halogen H9.
Alkuperäiseen vikaan ei ole vielä selkeää syytä löytynyt. Umpion lasi (muovi) on vaan niin tiukassa, että en taida uskaltaa sitä avata. Kuumailmapuhaltimella jos koittaisi hieman lämmittää tiivistemassaa (liimaa).... vai onko jollakin muita hyviä kommentteja???
-
Voit huoletta unohtaa sen että ottaisit sen umpion etumuovin irti, se on lujassa eikä lähde todennäköisesti irti ehyenä. Ota se xenon polttimo pois, sen alapuolella on se pikkuhärpäke, mistä aikaisemmin puhuin, todennäköisesti se on siellä irrallaan. Jos hyvin käy, niin saat sen aseteltua ja liimattua takaisin sille kuuluvalle paikalle, muovi härpäkkeessä on kaksi metalliliuskaa ja lampussa on vastineet sille, vähän vaikeasti taas selitetty mutta toivottavasti oli apuja.
-
Jep, totesin saman, ettei "lasi" irtoa... Kasasin takaisin umpion paikalleen.
Jatkan uudella yrityksellä ensiviikolla, kun nyt vkonloppuna ajeltava reissunpäällä.
Kiitoksia valaisevasta kommentista :)
-
Jatketaan nyt tähän kun aihetta kuitenkin sivuaa: eli turasin tuossa bi-xenon umpioihin pitkien H9 polttimoiden tilalle Cobran xenonsarjan (H9 canbus -ballasteilla) ja muuten toimii hienosti mutta kun vaihtaa lyhkäsille niin nuo orkkis bi-xenoneiden "pitkät" palautuu hieman viiveellä ala-asentoon. Mikähän tuossa nyt kuseksii? Tarviiko nuo nyt jotain vastuksia vielä väliin? Jos ottaa tuon jälkiasennussarjan piuhat irti niin bi-xenonit toimii normaalisti eli laskeutuu saman tien. Muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Tässä vielä linkki kyseiseen sarjaan.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H9%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H9%20Muutossarja%206000K%22
-
Oma auto tekee juuri samaa...
Jos on jollain tietoa miten korjaantuu, niin kiitos...
-
Oma auto tekee juuri samaa...
Jos on jollain tietoa miten korjaantuu, niin kiitos...
Mikä sarja sulla on käytössä? Ja muut jotka on vastaavaa viritellyt niin kiinnostaisi tietää millä sarjalla on mahdollisesti toiminut ongelmitta tai tehnyt vastaavaa häröilyä?
Sen verran tuossa tuli pimeällä ajettua ja testailtua niin huomasin että vauhdissa kun vaihtaa lyhyille tuo viive saattaa olla pienempi ja valot sahaa muutaman kerran ylös-alas :idiot2:
Mutta paikallaan tosiaan kestää n 1-2s ennen kuin palautuvat normaaliasentoon, ja aina oikean puolen valo ensin ja sitten vasta vasen. Perin erikoista.
Jos joku mode näkee aiheelliseksi niin tämän voisi tietysti siirtää omaksi keskusteluksi. Ja niitä apuja tietysti kaivataan millä tuon saisi toimivaksi.
-
Mikä sarja sulla on käytössä? Ja muut jotka on vastaavaa viritellyt niin kiinnostaisi tietää millä sarjalla on mahdollisesti toiminut ongelmitta tai tehnyt vastaavaa häröilyä?
Joku halpis Kiina sarja taitaa olla. Muuten aika hyvin toimii.(Joskus ei toinen lyhyt nouse ylös, ja siitä sitten tulee herjaa,
kerran pari kuussa korkeintaan.)
-
No niin, works like a charm :)
Eli vastukset väliin ja neksonit toimii niinkuin pitääkin. Ilmeisesti kaukovalolle tulee virtanen tuon heijastinta liikuttavan moottorin tms. kautta ja ballasti varaa itseensä jonkin verran virtaa joka sitten aiheuttaa tuon viiveen heijastimen palautumiseen lähivaloasentoon. Tai jotain.
Eli jos joku painii saman ongelman kanssa niin tuollaiset -> http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Vikailmoitusohitus%2020W%22 väliin. Tai sitten tekee itse jonkun pielavetisen ja säästää muutaman roposen.
Nyt sitten enää askarruttaa paskarruttaa että viedäkö leimalle noiden neksoneiden kanssa vai ottaako pois...?
-
Okei, eli nuo sitten tilaukseen.
Itse kävin katsastamassa autoni heinäkuussa, ja on siis noi (kiina)xenonit pitkissä. Läpi meni.
-
Oma tekee juuri samaa, tosin lähivalojen kääntyminen alas vie n. 4 sek. Mulla käytössä HID canbus ballasti.
Onko muuten kokemusta 50w xenon sarjoista, miten toimivat volvossa? Niitä ei tosin näy saavan mistään canväylä mallisella ballastilla.