Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JiiV70 - 02.02.2011, 18:54:17
-
Voisi avata topikin näistä jakopään remonttikustannuksista S60/V70/S80/XC90 malleihin, kun itsellä kevään mittään tuo operaatio tulee eteen.
Senverran tein jo etukäteisvalmistelua että tiedustelin bilialta hiukan hintoja.
Jakohihna 64.31e
Taittorulla 81.20e
Kiristysrulla 83.79e
Apulaitehihna 59.12e
Vesipumppusarja 115.66e
Viivan alle jäisi siis noin 405e osista.
Onko tuota apulaitehihnaa vielä viisasta vaihtaa, kun näyttää ainakin silmämääräisesti olevan kunnossa ja kireällä?
Täytyy panna kyselyt vielä avainvaunulle, wetterille sekä hämikselle. Näkeepähän onko volvoliikkeiden kesken hinnaneroja!
Minkälaisia osakustannuksia/vaihtokustannuksia muilla on ollut, ja mikä on Volvon ohjeaika työlle?
Ps. Varaosanumerot voin laittaa jos se vain käy päinsä.
-
Voisi avata topikin näistä jakopään remonttikustannuksista S60/V70/S80/XC90 malleihin, kun itsellä kevään mittään tuo operaatio tulee eteen.
Senverran tein jo etukäteisvalmistelua että tiedustelin bilialta hiukan hintoja.
Jakohihna 64.31e
Taittorulla 81.20e
Kiristysrulla 83.79e
Apulaitehihna 59.12e
Vesipumppusarja 115.66e
Viivan alle jäisi siis noin 405e osista.
Onko tuota apulaitehihnaa vielä viisasta vaihtaa, kun näyttää ainakin silmämääräisesti olevan kunnossa ja kireällä?
Täytyy panna kyselyt vielä avainvaunulle, wetterille sekä hämikselle. Näkeepähän onko volvoliikkeiden kesken hinnaneroja!
Minkälaisia osakustannuksia/vaihtokustannuksia muilla on ollut, ja mikä on Volvon ohjeaika työlle?
Ps. Varaosanumerot voin laittaa jos se vain käy päinsä.
Keväällä oli Volvolla alle 400€ ilman vesipumppua osat ja työt. Vaihtoväli taitaa olla sama molemmilla remmeillä niin samahan ne on molemmat vaihtaa.
-
S80 T6 -01. Avain vaunulla kaikkine kilkkeineen ja töineen 800€. Ihanan kallista ;D
-
Minkälaisia osakustannuksia/vaihtokustannuksia muilla on ollut, ja mikä on Volvon ohjeaika työlle?
Ohjeaika Volvon oman dieselin jakohihan vaihdolle (ei vesipumpun tai apulaitehihnan vaihtoa?) taisi olla 70 minsaa tjsp. Eli alle satasen.
-
Ohjeaika Volvon oman dieselin jakohihan vaihdolle (ei vesipumpun tai apulaitehihnan vaihtoa?) taisi olla 70 minsaa tjsp. Eli alle satasen.
ja 5-pyttyiselle bensa-koneelle n. 1,5h
-
Ajattelin tosiaan panna tuon vesipumpun samalla vaihtoon, kun ei ole tietoa että onko autoon vaihdettu vielä pumppua.
-
Vaihdatin vesipumpun ja jakopääsarjan sekä apulaitekäyttöhihnan Oulun Bosch car servisellä (viescarin huolto, saa s-boonusta). Kaikki osat töineen päivineen n. 460 euroo. Ja kun vein huoltoon kysyin että joutaisko vaihtaa samalla voiman siirron öljyt. Vaihto nekin mutta lisähintaa öljyn kanssa 70 euroo. (volvon omat öljyt.) Mielestäni on ollut ihan hyvä ja joustava huoltoliike.
-
Vaihdatin vesipumpun ja jakopääsarjan sekä apulaitekäyttöhihnan Oulun Bosch car servisellä (viescarin huolto, saa s-boonusta). Kaikki osat töineen päivineen n. 460 euroo. Ja kun vein huoltoon kysyin että joutaisko vaihtaa samalla voiman siirron öljyt. Vaihto nekin mutta lisähintaa öljyn kanssa 70 euroo. (volvon omat öljyt.) Mielestäni on ollut ihan hyvä ja joustava huoltoliike.
Alkuperäis - vai tarvikeosat?
-
Syksyllä vaihdatin jakopäänhihnan essential huollon yhteydessä (V70, D5 -03). Samalla tuli vesipumppu ja apulaitehihnat. Koko huolto maksoi muistaakseni 425 euroa josta jakopään huollon osuus 295 euroa.
-
Vesipumppua ei kaikki huollot vaihda ilman erillistä pyyntöä jos ei vuoda, eikä välttämättä eka hihnanvaihdon yhteydessä ole tarpeellistakaan jos kilometrejä ei kamalasti ole. 4 vuoden vaihtoväli tuntuu turhan lyhyeltä. Hihnanvaihto ei onneksi ole pahan kallis 5-pyttysiin bensakoneisiin.
-
Vesipumppua ei kaikki huollot vaihda ilman erillistä pyyntöä jos ei vuoda, eikä välttämättä eka hihnanvaihdon yhteydessä ole tarpeellistakaan jos kilometrejä ei kamalasti ole. 4 vuoden vaihtoväli tuntuu turhan lyhyeltä. Hihnanvaihto ei onneksi ole pahan kallis 5-pyttysiin bensakoneisiin.
Täytyy silti kysyä kirjallinen tarjous tuosta vaihtotyöstä, ennenkuin alkaa aikaa varailemaan vaihtoon. Kytkinrempassa säästin näin 150e kun se ei ihan korjaamon lupaamassa 6h valmistunutkaan.
-
Alkuperäis - vai tarvikeosat?
Kyllä ne oli tarvike osia, ja kertoi olevan hyviä. Vesipumpun vaihdatin siksi kun mittarissa on 185000 km, joten seuraavat 4 vuotta on jo arvelluttavia. Mielestäni aina pitää tarjous kysyä ja mieluummin suuremman huollon hintana, sillä sitten kun huoltoa tehdään ja ilmenee jotain muutakin niin hinta voi olla hieman pilvissä, kun lisätyönä joutuu tekemään ja pakko maksaa. Varmistin vielä huollon hinnan kun vein auton huoltoon. 4 vuotta sitten vaihtoivat jakopään remmin samassa paikassa mutta myyjäliikkeen toimesta. Se että pyysin vanhat osat autooni , niitä ei oltu laitettu. Ihan mielenkiinnon vuoksi olisin tutkinut niiden kunnon.
-
Se että pyysin vanhat osat autooni , niitä ei oltu laitettu. Ihan mielenkiinnon vuoksi olisin tutkinut niiden kunnon.
On muuten ihan hyvä pyytää ne vanhat osat itelleen. Kytkimen osat pyysin, ja totesin että kyllä levy oli ihan finaalissa.
-
Täytyy silti kysyä kirjallinen tarjous tuosta vaihtotyöstä, ennenkuin alkaa aikaa varailemaan vaihtoon. Kytkinrempassa säästin näin 150e kun se ei ihan korjaamon lupaamassa 6h valmistunutkaan.
Kirjallinen tarjous on aina varmin homma. Oli joku tarjous sinisellä vaihdosta kun itse teetin, sain puhelimessa hinnan ja sitten kun maksun aika oli niin hinta oli jokusen kympin enemmän. Sanoin sovitun hinnan ja myyjä ihmetteli sitä.. selvisi, että tarjous koski vain osia tai työtä (en muista kumpaa), ei molempia. Mulle oli annettu virheellinen hinta mutta sain kuitenkin homman sovittuun hintaan ilman suurempaa taistelua. Koska asia selvisi ja vielä omaksi eduksi niin toistekin asioin samassa liikkeessä.
Ihmeellistä oli vielä se että sinisellä remppa oli halvempi kuin muissa pajoissa!
-
Ihmeellistä oli vielä se että sinisellä remppa oli halvempi kuin muissa pajoissa!
Luultavasti sinisellä noita vaihtotöitä on tehty volvoihin niin paljon enempi kuin jossain yleiskorjaamolla, että ohjeajat eivät juuri ylity.
Kuka muuten valmistaa nuo volvon hihnat/rullat?
-
Luultavasti sinisellä noita vaihtotöitä on tehty volvoihin niin paljon enempi kuin jossain yleiskorjaamolla, että ohjeajat eivät juuri ylity.
Kuka muuten valmistaa nuo volvon hihnat/rullat?
Oli jopa luvattua nopeampi homma, kolmisen tuntia taisivat sanoa ajaksi mutta jo sitä aikaisemmin kilahti viesti puhelimeen että auto sopii noutaa pientä korvausta vastaan :)
Voiskohan olla Gatesin tekosia osia hihnat??
EDIT: Ja laakerit SKF
-
Ihmeellistä oli vielä se että sinisellä remppa oli halvempi kuin muissa pajoissa!
Samaa havaitsin aikoinaan itsekin. Oletettavasti syynä on se että muut korjaamot eivät tienneet
että 2.5d ja 2.4d kone ovat aivan eri maailmasta tuon vaihdon suhteen. Tästä tosin on aikaa 3 vuotta.
Ts. jos ei vät ole tehneet Volvon omaan dieseliin hihnan vaihtoa niin arvelevat sen kestävän saman verran kuin
2.5d:een. En tiedä näkeekö ne jostain autodatasta hihnanvaihdon työaikaa...
-
Voiskohan olla Gatesin tekosia osia??
Hyvon mahdollista. Tuossa kattelin hintoja motonetistä niin joitakin kymppejä halvemmalla selviäisi osista.
Mutta kyllä toi jakopää on sellanen paikka mihin en kehtaa tarvikeosia laittaa.
-
Mutta kyllä toi jakopää on sellanen paikka mihin en kehtaa tarvikeosia laittaa.
Njaa, eukon velipojan 626 TD -00 matukasta hajos jakopää tarvikeosien takia.
Moottoriremppa (~3500 €) meni kitisemättä tarvikeosien maahantuojan piikkiin...
-
Njaa, eukon velipojan 626 TD -00 matukasta hajos jakopää tarvikeosien takia.
Moottoriremppa (~3500 €) meni kitisemättä tarvikeosien maahantuojan piikkiin...
Vastaavaa kuulin uudemmasta versiosta, huolto oli tehty kylläkin valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ei ne alkuperäsetkään aina kestä ja syy voi olla myös väärässä asennuksessa. Työllä ja osillahan on aina takuu ::) Vaihtamatta jättäminen on sitten se yks vaihtoehto...
-
Moottoriremppa (~3500 €) meni kitisemättä tarvikeosien maahantuojan piikkiin...
Niinno onneksi tähän asiaan on viimevuosina saanut aika hyvän tuen kuluttajansuojasta, jos ei asia muuten luonnistu korjaamon/maahantuojan kanssa.
-
Noniin, remontti tehty ja kustannukset selvillä.
Eli volvon alkuperäsiosat: jakohihna, kiristimet ja ohjurit, vesipumppu, apulaitehihna ja kiristäjät yhteensä 470e toimituskuluineen.
Työt mukaanlukien jäähdytinnesteiden vaihto 150e
Loppusummaksi tule sellanen 620e koko lystistä.
-
Noniin, remontti tehty ja kustannukset selvillä.
Eli volvon alkuperäsiosat: jakohihna, kiristimet ja ohjurit, vesipumppu, apulaitehihna ja kiristäjät yhteensä 470e toimituskuluineen.
Työt mukaanlukien jäähdytinnesteiden vaihto 150e
Loppusummaksi tule sellanen 620e koko lystistä.
Sinisellä vai muualla?
Uskaltaako kukaan myöntää vaihtaneensa jakopään hilppeet itse?
-
Noniin, remontti tehty ja kustannukset selvillä.
Eli volvon alkuperäsiosat: jakohihna, kiristimet ja ohjurit, vesipumppu, apulaitehihna ja kiristäjät yhteensä 470e toimituskuluineen.
Työt mukaanlukien jäähdytinnesteiden vaihto 150e
Loppusummaksi tule sellanen 620e koko lystistä.
Missä noin kallista oli? :o
-
Sinisellä vai muualla?
Osat siniseltä Kuopiosta, työt paikallisella AD:lla.
Nuo osat nyt makso mitä makso, vaihtotarvetta ei olisi apulaiterullille/hihnalle varmaankaan vielä ollut jotenka niistä tuli se lisäkulu. Kun ei ollut tietoa tuosta vesipumpusta että onko uusittu edelliskerralla niin meni sekin siinä sopivasti samalla vaivalla.
Mutta tuohon työn hintaan olin ihan positiivisesti yllättynyt.
-
V70 2.5t 07 jakopääremontin kustannus oli vesipumpulla 350 €
-
Niin kyllähän tutut taksimiehet sitä narisivat kun ennen 60tkm täytyy jakopää huoltaa ennenkun hajoaa. Näitä oli etenkin VW.stä jo hajonnut useita. Hinnat oli silloin 6-700€ nurkilla ja pidettiin kalliina. tässä nyt ei pääse hihna vanhenemaan, kun joka vuosi käy jakopäähuollossa. Hinnat ei sitten ole paljon muuttuneet siitä kun tämä moottporityyppi tuli.
Ans kattoo ny kun uusista ratasjakopäistä alkaa väljyys ja ääni kuulumaanja tulee käyntihäiriöitä ja päästöhäiriöitä, millainen älämölö sitten syntyy. ;) Remontin hinta on varmasti moninkertainen rattaineen päivineen ja koko kone pois, jakopää kun oli muistaakseni koneen takapäässä, eli kiinnityslaipan puolella.
-
V70 2.5t 07 jakopääremontin kustannus oli vesipumpulla 350 €
Missä?
-
Nyt viikonloppuna tuli tehty sellainen perinteinen 300t huolto -00 V70 2,5TDi farkkuun..
laittelen tähän listaa mitä tuli osat maksamaan..
Osat ostettu Motonetistä sekä stefat kampuraan ja nokkien molempiin päihin wv - liikkestä,
stefat oli halpoja 34 € / kpl :D
moniura hihna 15,50
vesipumppu 39,00
kampiakselin pultti 8,90
jakopään (hihnan) kiristin 45,50
jakopään hihna 19,90
ruiskupäähän hihna oli 22,90 + sekä entrasin vanhan kiristimen sinne kun oli vielä soivan näköinen ...
Lisäksi meni laatikko-, kytkin, jarru-, moottorinesteet vaihtoon..
raidetangon pää kuskin puolelle sekä ulompi suojakumi vetarille hantinpuolelle..
lisäksi hammastangon entraus.. (saa tuohon volvon insinöörivihekeksintöön lisää elinaikaa )
niin loppusummat olivat seuraavat:
236,90e (- 10% motonet)
50,29e motonet
102,00e volkkariliike
+ laatikko kaljaa...
-
Tulisihan tuo halvemmaksi, jos vain osaisi. ;D
Tuonne jakopäähän ei kehtaa mennä ite ronkkimaan, ei tule kuin vahinkoa.
-
Niin se oli Multikaara Viialassa.
-
Tulisihan tuo halvemmaksi, jos vain osaisi. ;D
Tuonne jakopäähän ei kehtaa mennä ite ronkkimaan, ei tule kuin vahinkoa.
No eihän se nyt mitään "avaruustekniikkaa" ole. Hyvät ohjeet ja aikaa ja huolellisuutta niin kyllä se onnistuu. ;) Eka kerta se on kaikilla ollut aikoinaan. :o
-
Volvon vesipumppu kestää hyvin. Minulla oli uudesta asti V70,-97 jolla ajoin 230000 km ja alkuperäinen vesipumppu jäi kun auto meni vaihtoon!
-
Niin ne tuumas huollossa, että tarkastetaan ja uusitaan vain mikäli on tarvetta. Ei ole välttämätöntä vaihtaa joka hihnanvaihdossa kuten mm. ranskalaisissa.
-
Niin ne tuumas huollossa, että tarkastetaan ja uusitaan vain mikäli on tarvetta. Ei ole välttämätöntä vaihtaa joka hihnanvaihdossa kuten mm. ranskalaisissa.
Tämä vesipumpun vaihto on aika jännä tapaus. itselleni kun oli d5:seen jakopään remppa edessä niin bilialla ja paikallisessa sinisessä korjaamossa kumpikin suositteli pumpun vaihtoa---> vaihtoväli kummiskin 4v tai 160tkm... minä en ottanut riskiä vaan uhrasin eurot myös uuteen vesipumppuun.
jokaisen oma asia tietenkin haluaako säästää pikkasen ja kasata vanhalla pumpulla ja luottaa et se kestää seuraavatkin 160tkm ajella.
-
Ei tuo vesipumpun reilu 100e hinta tunnu niin suurelta uhraukselta kun sitten laittaa vaakakuppiin mahdolliset muut viat mitä rikkoontunut vesipumppu voi aiheuttaa.
Oikeastaan aika typerä paikka säästää.
-
Ei tuo vesipumpun reilu 100e hinta tunnu niin suurelta uhraukselta kun sitten laittaa vaakakuppiin mahdolliset muut viat mitä rikkoontunut vesipumppu voi aiheuttaa.
Oikeastaan aika typerä paikka säästää.
ja jos tässäkin haluu säästää niin fixus liikkeestä olis d5:seen saanu vesipumpun~55€ viime syksynä. mut itse päädyin "volvon omaan" vesipumppuun mitä sinisellä käyttäävät tais maksaa sen ~110€. mut nämä asiat on valintoja jotka autoilija saa ihan itse päättää.
-
ja jos tässäkin haluu säästää niin fixus liikkeestä olis d5:seen saanu vesipumpun~55€ viime syksynä. mut itse päädyin "volvon omaan" vesipumppuun mitä sinisellä käyttäävät tais maksaa sen ~110€. mut nämä asiat on valintoja jotka autoilija saa ihan itse päättää.
Niin, hankala sanoa että miten paljon parempi/laadukaampi alkuperäinen osa on kuin tarvikeosa, vai onko ollenkaan.
-
Niin, hankala sanoa että miten paljon parempi/laadukaampi alkuperäinen osa on kuin tarvikeosa, vai onko ollenkaan.
mulla oli kädessä italialainen bugatin valmistama vesipumppu ja kyl se aika rihveliltä vaikutti volvon myymään versioon... mut ei oo kokemusta noista fixus liikkeiden kauppaamista bugatin tuotteista niin en ala moittia aiheetta.
-
Jaahas, kävi sitten niin Saksan motarilla että ilmastoinnin kompressori jotenkin (?!?!?) hirtti kiinni tms, ja poltti samantien apulaitehihnan poikki. Koska jakopään hihnan vaihto olisi ollut edessä jokusen tuhannen km jälkeen kuitenkin (suunnitelmissa tehdä kesän jälkeen, ikää jakohihnalla jo 6-7v !!)...niin tulihan tuosta kiitettävä lasku Saksan korjaamolla.
Kormaajo oli Boschin "merkkikorjaamo"....loppusumma kaikki jakohihnan osat vesipumppulla, apulaitehihna osineen ja se prkl ilmastoinnin kompressori + työt...mukava 1700e lovi pankkitilille >:(
Volvo S80 TDI 2001 vuosimallia...
-
Uskaltaako kukaan myöntää vaihtaneensa jakopään hilppeet itse?
Vaihdoin vuosi sitten Motonetin osilla. Vesipummppua en olisi vaihtanut kun sinisen mukaan yleensä kestävät hyvin,
mutta Motonetin takuun ehtona on vesipumpun vaihto, joten vaihdoin senkin. Yhteensä 200€. Ei mielestäni mikään
paha homma. Parista lattaraudan pätkästä ensin työkalu, jolla estää kampiakselin pyörimisen. V70 -01
-
Vesipummppua en olisi vaihtanut kun sinisen mukaan yleensä kestävät hyvin,
mutta Motonetin takuun ehtona on vesipumpun vaihto, joten vaihdoin senkin.
Ei tuo pumppu niin kallis ole että kannattaa ajella jännäkakka housussa.
-
Vaihdoin vuosi sitten Motonetin osilla. Vesipummppua en olisi vaihtanut kun sinisen mukaan yleensä kestävät hyvin,
mutta Motonetin takuun ehtona on vesipumpun vaihto, joten vaihdoin senkin. Yhteensä 200€. Ei mielestäni mikään
paha homma. Parista lattaraudan pätkästä ensin työkalu, jolla estää kampiakselin pyörimisen. V70 -01
Kannattaa muuten vaihtaa ne mätänetin rompeet poijes sieltä keulalta niin ei käy niin kuin minulle kävi.
Remmi napsahti poikki. Syytä ei ole muuta kuin että remmi vain petti.
(soitin kaverille joka oli vaidatta nut ne remmit sanoin että remmit ovat juuri mätänetti)
Tuossa linkki
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5177.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5177.0)
Remmeissä ei kannata säästellä varsinkaan jakoremmissä.
-
Kannattaa muuten vaihtaa ne mätänetin rompeet poijes sieltä keulalta niin ei käy niin kuin minulle kävi.
Remmi napsahti poikki. Syytä ei ole muuta kuin että remmi vain petti.
(soitin kaverille joka oli vaidatta nut ne remmit sanoin että remmit ovat juuri mätänetti)
Tuossa linkki
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5177.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5177.0)
Remmeissä ei kannata säästellä varsinkaan jakoremmissä.
Ja siinä hihnassa varmaan luki että motonet? Ihan samaa tavaraa ne myy kuin muutkin tarvikeliikkeet.
Jos varma haluaa olla, ostaa vain merkkitarvikeosia, hihnoista puhuttaessa esim. Gates.
Ja tuosta sun casestasi, kuka sen hihnen oli aiemmin vaihtanut? Sinne reklamaatiota kun hihna ei kestänyt koko vaihtoväliä...
-
Joo tarkoitinki että ei niissä remeissä kannata säästää. :idiot2:
Ja eikä ollut esim. Gates vaan ihan joku muu. Käy vaikka hekemasta tiskiltä sen remmin.
-
Moi
eikös sieltä motonetistä löydy 2 vaihtoehtoa toinen on juurikin tuo gatesin hihna sarja jossa mukana kiristin ja välipyörä.Itse ostin kyseisen sarjan ollut paikallaan vaihtovälin eikä ongelmia.Huomenna pitäisi hakea jälleen ja vaihtaa sama sarja. ::) ::)
-
Mitä kaikkea olette vaihattaneet jakopäärempan yhteydessä ja mitä on tullut kustantamaan.
Autoa jota olisin menossa katsomaan on jakohiihnan vaihossa mennyt vuodet yli, onko se riski ajaa? Vaihdosta aikaa ~5vuotta...
Ja kyseessä siis 2006 D5
-
Mitä kaikkea olette vaihattaneet jakopäärempan yhteydessä ja mitä on tullut kustantamaan.
Autoa jota olisin menossa katsomaan on jakohiihnan vaihossa mennyt vuodet yli, onko se riski ajaa? Vaihdosta aikaa ~5vuotta...
Ja kyseessä siis 2006 D5
Isse vaihdatin just samanlaiseen pirssiin hihnat kun oli vaihdosta kulunut 4,5v/120tkm. Samalla vaihtu vesipumppu ja ne rullat sun muut. Hihnahuollossa tavataan vaihtaa kaikki nuo, normisetti siis. Vaihto tuli yhdensortin inspiraationa ja teetätin kun pajalle oli muutenkin asiaa. Oli kyllä ajatus ajaa vielä vuosi. Kilometriraja on vissiin 160tkm. Jotain 500 egee makso mutta saapa nähdä mitä tästä lopulta tulee. Minusta näyttää et hihna väpättää hitusen, vanha ei pätkääkään
-
Paikallisesta varaosaliikkeestä tilasin koko satsin niin 225€ ja vesipumppu on sama mitä volvo käyttää. s60 -01