Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: djabu - 02.02.2011, 20:50:12
-
Eli, ostin tänään ko. auton ja huomasin että kuskinpuoleinen sivupeilin vilkku on näköjään kolhaistu johonkin. Reikä ihan peilin ulkoreunassa,siinä vilkun kirkkaassa muovissa, noin peukalonpään kokoinen reikä siis.
----Saako tarvikkeena uutta tuollaista muovia/hintaa sille? Jos saa,niin onko hankala vaihtaa?
Sitten, edellinen omistaja on hieman r**kannut eestaas tuota avainta. Jousi taitaa olla poikki, kun ei toimi napista tuo avain. Löysä ja heiluu tuo avainosa.
----Saako uutta kuorta jossa uusi jousi tai pelkästää jousta siihen koteloon/avaimeen,jotta ei tarttis tuollaasella lötköm*lkulla starttailla autoa. Inhottava kun roikkuu, eikä saa napista jämäkästi avainta esiin.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
-
Kyllä te olette mahtavia vastaamaan. Ei voi muuta todeta.
Otin asioista selvää ja teille tietämättömille infoan myös.
Tuo vilkun suojamuovi kirkas- löytyy tiskiltä, 40e.
Tuohon avainasiaan kävin suutarilla, niin se näytti audin ja volkkarin avaimien päitä. Eli blankkoja avainaihioita, jotka saa laitettua siruosaan kiinni melkein napsauttamalla, jos vaikka jousi tms menee poikki. Mutta kas kummaa, volvolta he eivät ole saaneet sellaisia. Katselin Ebayn valikoimia, ja sieltä sai noin 20:n euron hinnalla käytettyä avainta. Ajattelin tilata ja viedä suutarille sen avaimen,niin saa vaihtaa sen avainosan vain, siruosan heitän helv.iin.
Kiitos.
-
Kyllä te olette mahtavia vastaamaan. Ei voi muuta todeta.
Otin asioista selvää ja teille tietämättömille infoan myös.
Tuo vilkun suojamuovi kirkas- löytyy tiskiltä, 40e.
Tuohon avainasiaan kävin suutarilla, niin se näytti audin ja volkkarin avaimien päitä. Eli blankkoja avainaihioita, jotka saa laitettua siruosaan kiinni melkein napsauttamalla, jos vaikka jousi tms menee poikki. Mutta kas kummaa, volvolta he eivät ole saaneet sellaisia. Katselin Ebayn valikoimia, ja sieltä sai noin 20:n euron hinnalla käytettyä avainta. Ajattelin tilata ja viedä suutarille sen avaimen,niin saa vaihtaa sen avainosan vain, siruosan heitän helv.iin.
Kiitos.
No johan tämä kerkesikin vajaan vuorokauden olla luettavissa. Ei pidä hermostua jos ei vastausta kuulu sormia napsauttamalla.
Nämä on sellaisia "ongelmia" joihin parhaiten saa vastauksen kilauttamalla siniselle.
Elä nyt kumminkaan hävitä sitä sirua, voi nimittäin olla että auto ei ilman tuota sirua suostu avaimesta starttaamaan.
Tämä on vain mutuilua.
-
Ee, en mä alkuperäistä sirua laitakkaan roskiin, vaan sen ebaysirun. :)
Löysin muuten perfecto ohjeet avaimen korjaamiseen DIY tyyliin.
Linkki,kliks! (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=10&t=31639)
-
Hyvä linkki!
-
Ja nyt kun katsoin tarkasti oikeasta kohdasta ja samalla painoin nappia, niin samaten on täälläkin mennyt rikki tuo avain. Katkenneet nuo "pykälät" tuosta napista.
Fuck :/
Mitähän pelkkä avain maksaa sinisellä..? Ilman ohjelmointia, tietääkö kukaan sitä..?
-
Tätä linkkariavainta on tuolla volvolandian vastaavassa osiossa ihmetelty monta kertaa. Löysin kuitin, kun olin lokakuussa 2008 Keskusautohallista tuollaisen ostanut:
8626580 Yleisavain 108,26e
8633525 Virta-avain so 18,17e
8633526 Kaukosäädin so 37,50e
8688800 Kaukosäädin a4a 76,38e
36002-3 Ohjelmiston poiminta 8,30e
23446-2 Uusintatyö 23,85e
Koko summa alveineen oli 276,88e eli ei mikään halpa homma. Avain piti tilata pari viikkoa ennakkoon, koska se tuli valmiiksi jyrsittynä. Avain tuli -04 vuoden 2.5T volvoon, missä on taittuva avain.
Hinta ei taida enää pitää paikkaansa, mutta tuskin juurikaan halventunut on.
Itse halkaisin tuollaisen avaimen veitsellä, mutta lämmittämällä avainosaa ilmeisesti suostuu aukeamaan ilman, ettei muovikiinnikkeet tms. katkeavat. Siitäkin taisi löytyä tuolla vanhalla palstalla ohjeita.
-
Tämä (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370466697071&viewitem=&sspagename=ADME%3AL%3AOU%3AUS%3A1123) tuli ostettua jenkeistä ja tänään on lähtenyt tulemaan.
Ei paha, joku 24e postilaatikkoon kannettuna. Sitten tämän (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=10&t=31639) ohjeen mukaan korjaus.
Katsotaan kuinka käy. :)
-
Homma varmaan onnistuu helpostikin. Kyseisen ohjeen mukainen sahaus näyttää hieman yliampuvalta. Terävällä puukolla saumasta painaen se myöskin aukeaa ja lämmittämällä melko lämpimäksi liimakin sulaa ennen muovia.
Romukaupoista tuollaisen vanhan toimivan linkkarin saa myös hyvin edullisesti.
-
Romuttamoilta minä aluksi kyselinkin.. Ei yhdessäkään ollut.. Käyttikselle soittelin,niin yksi kuukaudessa/kahdessa tulee ohjelmoitavaksi ja ne vanhat avaimet menee roskiin. Kyselin sitten onko yhtään roskisavaimia jäljellä, että olisin voinut vaikka muutaman euron maksaakkin, niin ei ollut. En jaksanut sitten odottaa, niin tilasin tuon jenkkilästä.
Joo, tuo sahaus on varmasti liikaa. Puukolla varovasti vain auki, ettei mene se tunnistesiru rikki, sehän se riskaabelein kohta on.
Mutta, ilmoitellaan kun saan avaimen ja korjattua sen (tai ainakin yritän..) :)
-
Ebay avain purettuna.
(http://img708.imageshack.us/img708/6961/20110210230740.th.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/20110210230740.jpg/)
Siru on hyvin suojassa.
(http://img834.imageshack.us/img834/3852/20110210230908.th.jpg) (http://img834.imageshack.us/i/20110210230908.jpg/)
Nappi lukittuu, eikäponnahda pois kun se on oikein asennettu.
(http://img543.imageshack.us/img543/979/20110210231359.th.jpg) (http://img543.imageshack.us/i/20110210231359.jpg/)
Noin, nytte siis on tuo Ebay avain laitettu kahtia. On meinaan kova homma saada se liima siitä pois. Suosittelen sitten rautasahaa, nopeuttaa huomattavasti. Ei tuo sahalaitainen puukko ole mikään hyvä keksintö tässä tapauksessa.
Tarkoitus olisi tässä kun vapaa-aikaa liikenee, niin laittaa tuo krominappi rikkinäisen tilalle.
-
Nyt on uusi nappi kiinni vanhassa rungossa. Bison 2-komponenttiliimalla avain yhteen ja liimapuristimen virkaa toimittaa jakoavain ::)
Täytyy todeta jotta ei ole paha homma itse vaihtaa tuota!
EDIT: Homma hoidettu! Avain pelittää ja avain tupsahtaa esiin kuin linkkuveitsi! ;)
-
Nyt on uusi nappi kiinni vanhassa rungossa. Bison 2-komponenttiliimalla avain yhteen ja liimapuristimen virkaa toimittaa jakoavain ::)
Täytyy todeta jotta ei ole paha homma itse vaihtaa tuota!
EDIT: Homma hoidettu! Avain pelittää ja avain tupsahtaa esiin kuin linkkuveitsi! ;)
Millainen jälki jäi siitä avaimen halkaisemisesta?
Itsellä olisi yksi toimiva avain, josta pitäisi vaihtaa osat autoni avaimeen, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi :)
-
Millainen jälki jäi siitä avaimen halkaisemisesta?
Tuollaisen joskus avasin painamalla saumasta terävällä puukolla painonappia vastakkaisen sivun saumasta, eikä siitä jäänyt juuri mitään jälkeä, paitsi keskeltä katkesi joku muovikiinike. Tuo onnistuu vaikka viilapenkin välissä tai vasara + puukko yhdistelmällä. Vanhalla palstalla oli joku juttu, miten tuota lämmitettiin ja sitten aukeni keskikiinnike ehjänä. En kyllä nyt löytänyt sitä, mutta puoliskot saattavat siis olla jonkinlaisella kuumaliimalla kiinni toisissaan.
-
Millainen jälki jäi siitä avaimen halkaisemisesta?
Itsellä olisi yksi toimiva avain, josta pitäisi vaihtaa osat autoni avaimeen, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi :)
Hyvä sauma jäi. Liimaa tuli hieman liikaa reunoille,mutta vesihiomapaperilla aion siistiä sauman. En tosiaankaan sitten suosittele puukolla ja vasaralla hakkaamista! Menee tasan kaksi minuuttia kun rautasahalla sahaa sen sauman eikä mene mitään klipsuja poikki. Siisti,tasainen sauma joka on sitten hyvä liimata kiinni. Laitan kuvaa tässä illemmalla.
(http://img823.imageshack.us/img823/7118/201102131905361.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/201102131905361.jpg/)
-
Tänään joutessani avasin mekanismiltaan ehjän avaimen, kuumensin ensin kuumailmapuhaltimella ja sitten leathermanin puukolla (joka on vielä terältään kuin uusi) painoin sauman auki aloittasen keskeltä.
Hyvin se aukesi ja ohjuritappikin joka siellä on, jäi ehjänä toiseen puoliskaan.
Harmi, kun ei ollut oman auton rikkinäinen avain mukana, niin en saanut tehtyä hommaa loppuun.
-
Tänään joutessani avasin mekanismiltaan ehjän avaimen, kuumensin ensin kuumailmapuhaltimella ja sitten leathermanin puukolla (joka on vielä terältään kuin uusi) painoin sauman auki aloittasen keskeltä.
Hyvin se aukesi ja ohjuritappikin joka siellä on, jäi ehjänä toiseen puoliskaan.
Harmi, kun ei ollut oman auton rikkinäinen avain mukana, niin en saanut tehtyä hommaa loppuun.
Tuota minäkin aluksi ajattelin,mutta kun avainseppä kehui että se lämpö voi olla haitaksi sirulle. Noh,pääasia että sait auki. :)
-
Tuota minäkin aluksi ajattelin,mutta kun avainseppä kehui että se lämpö voi olla haitaksi sirulle. Noh,pääasia että sait auki. :)
Hmm.. tuossa on kyllä hyvä pointti, tuolla autoon sopimattomalla ehjän mekanismin omaavan avaimen sirullahan ei ole väliä... täytyy huomioida tämä, kun tuota toimivaa avaan..
Toisaalta, sen avaimen lämpötila ei varmaan kivunnut kuin korkeintaan 60-70 asteeseen, sisältä ehkä vähemmän..
-
moro. onko kukaan purkanut avainta,auto vm 04 ,avain osa meni löysäksi otin kauko säätimestä sen avain osan irti ,sitten koitin purkaa sitä mutta ei ainakaan kohtuudella purkautunut enkä viitsinyt vääntää rikki ainakaan vielä ,
-
Tarvit varaosiksi avaimen jossa mekanismi toimii.
Tässä ohjeet
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2252.0
Taidankin yhdistää tämän aiheen tuohon linkittämääni aiheeseen, pysyy sitten kivasti yhdessä paikassa ja löytyy useammalla hakusanalla tuo keskustelu.
-
Kun nyt linkkasin tämän keskustelun yhteen tuoreempaan avunpyyntöön, niin päivitellään omankin avaimen tila tähän.
Jokin aika tuosta viimeisen kirjoitukseni jälkeen avasin rikkinäisen avaimeni, en sitä uskaltanut lähteä kuumentamaan niin paljon, joten enemmän mekaanisesti sen sitten avasin, puukolla kuitenkin.
Kasasin avaimen "runsaalla" määrällä 2-komponenttiliimaa ja annoin kuivua viilapenkissä pienessä puristuksessa.
On toiminut moitteetta nyt muutaman kuukauden.
Tosin, mullakin vielä liimajäämät hiomatta, mutta ehkä teen sen sitten joskus, kun meinaan myydä auton pois :)
-
Aprikoos.... Lähtikö peilin kuori kohtuudella irti vai mikä oli konstina kun vaihdoit vilkunlasin ???
-
En ole jaksanut vielä sitä säätää, se on tuossa vaiheessa vielä. Katsotaan tässä myöhemmin loppukesästä. :pomo:
-
Sainkin jo vaihdettua tuon peilissä olevan vilkunlasin talttapää ruuvimeisselillä jolla piti kammeta peilin ulkokuori auki, muita työkaluja ei tarvita. Jossain oli hyvä video mutta empä löytänyt enää kun piti se tähän linkittää...
-
2min googletus auttoi ja tässäpä ohjetta. :)
Ei näytä olevan paha rasti! ELK
http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=2838 (http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=2838)
-
2min googletus auttoi ja tässäpä ohjetta. :)
Ei näytä olevan paha rasti! ELK
http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=2838 (http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=2838)
Sieltähän se tuli :pomo: Omat taidot eivät riittäneet kun koitin googlailla...
-
Kyllä te olette mahtavia vastaamaan. Ei voi muuta todeta.
Otin asioista selvää ja teille tietämättömille infoan myös.
Kiitos, armollisesti jakamistasi tiedoistasi oli juuri hyötyä.
-
Jos on vanha siru käytettävissä niin olisiko ideaa:
http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-NEW-5-BUTTON-FLIP-REMOTE-KEY-HEAD-BLADE-for-VOLVO-S80-S60-XC90-V70?item=150778902442&cmd=ViewItem&_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D7119326605628986312#ht_1494wt_905
Vai mitä maksaa volvolla tuo osa?
-
Tuollainen tuli sitten tilattua.Jos käy aika pitkäksi niin pääsee koittaan avaimen ehjäystä.
(Edellyttäen ettei tuo osoittaudu aivan leluksi). :)