Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ässä - 12.08.2012, 17:21:01
-
Mikä volvossa vikana kun käynnistyksen jälkeen kierrokset on 3000rpm noin puoli minuttia ja sen jälkeen pikkuhiljaa laskee normaaliksi. Tämä ei tapahdu aina vaan silloin tällöin nyt lähes joka käynnistyksen yhteydessä ja varsinkin kylmänä. Moottori siis pensa 2,4 140hp ja vuosimalli -04 ja kilometriä menty n. 150 000, ja muuten pelittää.
-
Kyllä sen kuuluukin jossain määrin huutaa tuolla tavalla. Johtuisikohan ilmojen kylmenemisestä, jos nyt huutaa enemmän kuin ennen.
-
Onhan tuossa nyt jotain häikkää. Itellä samalla koneella oleva nostaa kylmänä kierrokset johonkin 1600rpm. Ei mitään väliä onko ulkona +20 vai -20. Oisko joku lämpötila-anturi?
-
Juu totta kai se normaalisti hieman nostaa heti käynnistyksen jälkeen ja on aina nostanut mutta kun se nyt hyppää välittömästi tuonne 3000 kierrosta ja yli, kylmänä ja kierrokset pysyy siellä noin puoli minuuttia vaikka mitä tekisi jota se ei ole edes pakkasilla aiemmin tehnyt.
Mietin itsekkin jotakin anturia mutta kun tietäis mikä anturi...
Huollossa keväällä löytyi vikamuistista muistaakseni nokka-akselin asentotunnistin vai ajoituksen häiriö vai mikälie joka huollon toimesta nollattiin ja epäiltiin että nokka-akselin asentotunnistin vetelee viimeisiään.
Kun kerroin että ko. osa oli vaihdettu jo aiemmin (VVT yksikkö 270€ + vaihtotyö 42€ nokka-akselin hihnan vaihdon yhteydessä) muutama kymmentä tuhatta aiemmin niin nyt siihen vaihdettiin uusi "päivitetty" tiiviste jossa joku sihti estämässä roskien menemistä öljyn mukana ko. paikkaan, ja vielä uusi softa samaan tiivisteeseen liittyen.
Voisikohan tuolla olla mitään yhteyttä asiaan, jos tuo asentotunnistin sekoilee ja muuttaa ajoitusta ennen kuin öljynpaine ehtii nousta?
Volvo mainostaa ilmaisia ohjelmisto päivityksiä isoon ääneen mutta tuo uuden osan vaatima softa ei kuulema kuulu niihin??? Tällä kertaa tuo tiivisteen vaihdon vaatima päivitys oli muutaman kympin luokkaa...
-
Onhan siinä jotain häikkää, omassa autossa kierrokset 1600rpm
-
Voisikohan viallinen/kulunut kaasuläppäkotelo aiheuttaa tuollaista.. Yleensähän nuo tuppaa sammumaan, mutta joskus näin tuollaisen, joka ryntäytti kierroksia ja vikaa oli kaasuläppäkotelossa. Ainakin vanhemmissa koneissa nuo kaasuläppäkotelot saattoivat sanoa sopimuksensa noissa kilometreissä irti.
-
Kaasuläppä, tai IMM