Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Suttu - 13.08.2012, 11:05:20
-
Kasipätkästä on päässyt kuskin oven lukko jumittamaan ihan urakalla, avaintakaan ei kunnolla saa lukkoon.
Viikonloppuna ajattelin purkaa koko roskan pöydälle tutkiakseni että onko lukossa jotain ylimääräistä, mahdollisen rosmon jäljiltä tms. mutta homma hyytyi heti alkumetreille kun en saanut kahvaa irti.
Elieli; mitäs muita toimenpiteitä pitää tehdä kuin irrottaa kaksi torx-ruuvia jotka pitävät lukkopesää etureunasta paikallaan? Onko jossain oviverhoilun alla lisää irrotettavia ruuveja, vai onko tähän olemassa joku erikoisempi tekniikka jolla kahvan ja lukkopesän saa irti?
-
Kasipätkästä on päässyt kuskin oven lukko jumittamaan ihan urakalla, avaintakaan ei kunnolla saa lukkoon.
Viikonloppuna ajattelin purkaa koko roskan pöydälle tutkiakseni että onko lukossa jotain ylimääräistä, mahdollisen rosmon jäljiltä tms. mutta homma hyytyi heti alkumetreille kun en saanut kahvaa irti.
Elieli; mitäs muita toimenpiteitä pitää tehdä kuin irrottaa kaksi torx-ruuvia jotka pitävät lukkopesää etureunasta paikallaan? Onko jossain oviverhoilun alla lisää irrotettavia ruuveja, vai onko tähän olemassa joku erikoisempi tekniikka jolla kahvan ja lukkopesän saa irti?
Tuossa on ohje x70:lle, mutta linee aika pitkälle samaa kauraa:
http://www.youtube.com/watch?v=LreeVUCemrw
-
tuossa videossa kaveri ropaa vaan lukkosalpaa, minä haluaisin sen ulkokahvan irti lukkopesineen.
-TS-
-
Sun pitää vielä lisäksi löysätä lukkolaitteen kiinnitysruuveja oven päädystä. Ruuvit pitää avata niin paljon, kun kierrettä riittää, mutta älä ota niitä kuitenkaan kokonaan pois, jottei lukkolaite putoa oven sisälle. Nyt kun ruuvit on löysällä, niin paina lukkolaitetta sisäänpäin sen verran, mitä löystytetyt ruuvit antavat myöden ja samalla vedät ulkokahvaa pois paikaltaan. Kahvan irrottua ymmärrät varsin hyvin, että miksi näin pitää tehdä ja miten saa myös kahvan takaisin.
-
Ainakin V70 mallissessa käypi helpoiten kun ottaa ovipahvin pois. Se kun ei ole paljoa kiinni ja saapi koko lukkoroippeet näkyville. Helpompi myös keplotella irti lukkopesä varsinaisesta lukosta.
-
Tein juuri ko. jumpan V70:iin vm. 2000. Pääpiirteissään homma meni seuraavasti:
- ovipahvi pois ja sen takana olevaa solumuovilevyä raotetaan tarpeeksi
- kahvan sisäosien päällä olevasta valkoisesta muovilevystä avataan yksi ruuvi
- muovilevy liukuu eteenpäin, kun kahvaa nostaa ulkopuolelta. Tämä on vaikein kohta koko operaatiossa
- muovilevyn alta paljastuu 2kpl muttereita, joilla kahvassa on kiinni taivutettu teräslevy.
- taivutettu teräslevy irti
- sisäpuolella kahvassa on kaksi liparetta, jotka estävät kahvan irrottamisen ulkopuolelta. Näitä painamalla, kahva irtoaa
- irrotuksessa pitää varoa vääntämästä tankoja irti lukkolaitteesta. Jos ne irtoavat, niiden kiinnitys onnistuu sisäpuolelta kahvan kiinnityksen jälkeen
- lukkopesä on kahvassa kiinni taivutetulla levyjousella, joka vivutaan irti. Sen jälkeen lukkopesä irtoaa vetämällä
Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä. Tuosta hankalasta valkoisesta muovilevystä saattaa joutua jonkun palan ottamaan pois, jollei sen kiinnittävää ruuvia saa reikäänsä. Kokonaan tuota levyä ei kannata jättää pois, koska se suojaa lukitusta vedeltä.
-
850:ssä on erilainen systeemi kuin v70:ssä.. Muistaakseni kasipätkässä ei tarvinnu irrotta kuin kaksi torxia ja sitten kahva lähti lukkoineen päivineen ulos. Tosin vaati hiukan keinottelua, tuli vain tietyssä asennossa ulos reiästä.
-
Edellinen vastaus on tullut noin vuosi sitten.
Google haulla antoi ensimmäiseksi tämän keskustelun. Joten hyvä on lisätä tähän hyvät kuvalliset ohjeet naapurimaan murteella. Siis linkki jossa vaihdetaan 850 Volvoon X70-sarjan kahvat.
http://www.backspegeln.com/tips_handtag.asp (http://www.backspegeln.com/tips_handtag.asp)