Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: luzka - 03.02.2011, 17:09:16
-
Onko kukaan havainnut ruostetta 05-09 s60 vuosimalleissa? Huomasin suureksi ihmetykseksi että paksin alahelmassa kohdassa, jossa sisäpuolen pelti ja ulkopinta on ikäänkuin kantattu yhteen on ruosteen alkua. Maali on alkanut hilseilemaan pellin päästä kun siihen ei nähtävästi ole laitettu mitään saumakittiä. syöpynyt alue on jotain 10x2mm. Varmaan hoituu kun paperilla pikkasen hiasee ja kiveniskujen paikkaamiseen tarkoitetulla "kynsilakka"pullolla sutaisee?
-
Nuo kantit on herkkiä paikkoja jos siinä on sattunut hieman huono käsittely. Onko oikeaa, näkyvää ruostetta, vai pelkkää maalin hilseilyä? Minkä ikäinen auto on, voisi liikkeeltä kysyä kantaa asiaan?
Jos oikeaa ruostetta, ja sen itse korjaat niin suosittelen tekemään kunnolla, siis oikeasti auki, kunnon pohjat ja pintakäsittely. Tuo paikkamaalin laitto ei ratkaise ongelmaa, voi jopa pahentaa.
-
Auto on 2006 otettu käyttöön. siinä on pisteittäin ihan ruostetta. muuten oikeastaan hilseilyä
-
Syksyllä löysin ekan ruostekohdan. Juurikin tuon paksin kannen sisäreunassa.
Vähäruosteisia pelejä ainakin nuo muutamat S80 joita olen käpistellyt.
-
Selvähän se on, että jos jostain kohtaa on jäänyt pelti paljaaksi/maali lohjennut päältä niin noin 5 minuuttia ja alkaa ruoste helmeillä.
-
Jäi pikkasen epäselväksi tuo ruostumiskohta. Kuva selventäis mukavasti :) Onhan noissa pitkä PUHKIruostumattomuustakuu... Se siis tuskin korvaa oikeasti juuri mitään :-\ Omassa 02:ssa en ole havainnut ruostetta mutta pitääpäs keväällä tarkastella paremmin.
-
Puhkiruostumattomuustakuuhan ei korvaa, mikäli ruostuminen on lähtenyt ulkoisesta vauriosta, kuten tässä tilanteessa maali on lähtenyt irti.
Mikäli ruoste alkaa kupruta maalipinnan läpi ja tekee siihen kupruja, niin se taitaa olla sellainen korvattava juttu.
ja tosiaan jonkun ammattilaisen toimesta tai neuvoin tuo kannattaa korjata, että ei leviä. Harvinaista "herkkua" ruostepaikat näissä.
-
Mukavia juttuja. Inhoan korihommia yli kaiken >:(
-
Mukavia juttuja. Inhoan korihommia yli kaiken >:(
Et ole yksin inhosi kanssa :)
Mutta pakkohan ne sitten vaan on tehdä jossain vaiheessa.
Omassa volvossa on pari kohtaa, joita pitäisi hieman fiksata, mutta ne ovat ihan rehellisesti ulkopuolisen syyn aiheuttamia.
-
Puhkiruostumattomuustakuuhan ei korvaa, mikäli ruostuminen on lähtenyt ulkoisesta vauriosta, kuten tässä tilanteessa maali on lähtenyt irti.
Mikäli ruoste alkaa kupruta maalipinnan läpi ja tekee siihen kupruja, niin se taitaa olla sellainen korvattava juttu.
ja tosiaan jonkun ammattilaisen toimesta tai neuvoin tuo kannattaa korjata, että ei leviä. Harvinaista "herkkua" ruostepaikat näissä.
Tohon tyyliin se taitaa olla takuuehdoissa sanottu. Aniharvoin siis takuusta pääsee hyötymään, niin huonoja nää on ruostumaan :) 440:nen kyllä aikoinaan ruostui mallikkaasti...
On kyllä ihan parhaat ne suojamuovit helmoissa ja ovien alareunoissa. Uusissa noita muovilistoja on näkösyistä karsittu valitettavasti pois.
-
Mikäli ruoste alkaa kupruta maalipinnan läpi ja tekee siihen kupruja, niin se taitaa olla sellainen korvattava juttu.
Tämä ei taida päteä Opelilla. Vanhempien ex-zafirassa 06-ikäisessä kupli peräluukku, valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Helmapellistä lohkeili maali ja massa euron kolikon kokoisina palasian, ja ilmestyi ruoste. Valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Tuo helmakin huomattiin erään huollon yhteydessä, ja autossa oli kuitenkin eturoiskeläpät ettei siihen ihan suoraan kivet ainakaan päässeet iskemään.
Valmistaja vain väitti että se ei yksinkertaisesti voi johtua tehtaan virheistä, vaan meistä.
Autolla kumminkaan ei ollut ajettu sataatuhatta kilometriä niin se lähti vaihtoon.
Tilalle 2010 mallinen V50 1.6Drive 8)
-
Tämä ei taida päteä Opelilla. Vanhempien ex-zafirassa 06-ikäisessä kupli peräluukku, valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Helmapellistä lohkeili maali ja massa euron kolikon kokoisina palasian, ja ilmestyi ruoste. Valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Tuo helmakin huomattiin erään huollon yhteydessä, ja autossa oli kuitenkin eturoiskeläpät ettei siihen ihan suoraan kivet ainakaan päässeet iskemään.
Valmistaja vain väitti että se ei yksinkertaisesti voi johtua tehtaan virheistä, vaan meistä.
Autolla kumminkaan ei ollut ajettu sataatuhatta kilometriä niin se lähti vaihtoon.
Tilalle 2010 mallinen V50 1.6Drive 8)
Ooppelithan on tunnettuja kestävyydestään :) Mutta noi "valmistaja/myyjä ei ota kantaa" on sellasia juttuja mihin ei kannata tyytyä, en ainaskaan itse tyytyis. Suomessa on kuluttajasuoja olemassa, takuista viis. Mutta pääseehän siitä noinkin, että laittaa vahingon kiertämään :D Toivottavasti volvo ruostuu vähän hunommin...
-
Ooppelithan on tunnettuja kestävyydestään :) Mutta noi "valmistaja/myyjä ei ota kantaa" on sellasia juttuja mihin ei kannata tyytyä, en ainaskaan itse tyytyis. Suomessa on kuluttajasuoja olemassa, takuista viis. Mutta pääseehän siitä noinkin, että laittaa vahingon kiertämään :D Toivottavasti volvo ruostuu vähän hunommin...
Taisi vanhemmilla loppua voimat tuon taistelun kanssa. Oli autonvaihto mielessä jo muutenkin.
Tuo episodi oli vain viimeinen niitti, ja volvokuume tarttu niihinkin kun lainasivat mun autoa!
-
Taisi vanhemmilla loppua voimat tuon taistelun kanssa. Oli autonvaihto mielessä jo muutenkin.
Tuo episodi oli vain viimeinen niitti, ja volvokuume tarttu niihinkin kun lainasivat mun autoa!
Olis mukava kuulla edes yks tarina jossa kuluttaja olis saanu korvauksia siitä että auto on ruosteessa.
Takuuasiat tuppaa olemaan sellasia missä aina joutuu taistelemaan mikäli haluaa pitää kiinni omista oikeuksista. Harvemmin saa korvauksia ilman vääntöä.
-
Taitaa Ford maksaa Focusten ovivaihdot. Ainakin osan.
-
Taitaa Ford maksaa Focusten ovivaihdot. Ainakin osan.
Niin on kuulemma joskus maksanut maalauksen tai vaihdon. Taitaa nykyään olla kestävämpiä kaikki voortit. Volvo on pitänyt linjansa täällä pohjolassa esimerkkinä surullisenkuuluisa ETM. Ei korvata mitään. Kai sama linja pitää ruosteen suhteen myös...
-
Tämä ei taida päteä Opelilla. Vanhempien ex-zafirassa 06-ikäisessä kupli peräluukku, valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Helmapellistä lohkeili maali ja massa euron kolikon kokoisina palasian, ja ilmestyi ruoste. Valmistaja ei ottanut asiaan kantaa.
Tuo helmakin huomattiin erään huollon yhteydessä, ja autossa oli kuitenkin eturoiskeläpät ettei siihen ihan suoraan kivet ainakaan päässeet iskemään.
Valmistaja vain väitti että se ei yksinkertaisesti voi johtua tehtaan virheistä, vaan meistä.
Autolla kumminkaan ei ollut ajettu sataatuhatta kilometriä niin se lähti vaihtoon.
Tilalle 2010 mallinen V50 1.6Drive 8)
Varsinkin suomessa tuota asiaa ajetaan varsin nihkeästi. Valmistajaan ei välttämättä olla edes yhteydessä vaan blokataan ongelmat kuluttajan maksettavaksi.
Opelista tiedän pari tapausta joissa suomessa liikkeellä sysättiin itse tuodun, alle 100 000 ajetun auton viat kuluttajalle. Oltuaan yhteydessä saksaan myyjäliikkeeseen siirtyi vastuu tehtaalle. Huomattavaa on että auto piti viedä saksaan jossa remontti meni tehtaan piikkiin, suomessa kun olisi pitänyt itse maksaa.
-
Varsinkin suomessa tuota asiaa ajetaan varsin nihkeästi. Valmistajaan ei välttämättä olla edes yhteydessä vaan blokataan ongelmat kuluttajan maksettavaksi.
Opelista tiedän pari tapausta joissa suomessa liikkeellä sysättiin itse tuodun, alle 100 000 ajetun auton viat kuluttajalle. Oltuaan yhteydessä saksaan myyjäliikkeeseen siirtyi vastuu tehtaalle. Huomattavaa on että auto piti viedä saksaan jossa remontti meni tehtaan piikkiin, suomessa kun olisi pitänyt itse maksaa.
Mistä kummasta johtuu että merkistä huolimatta Suomessa korvausmenettely on niin älyttömän nihkeetä jos yleensä korvataan mitään. Johtuuko siitä ettei me osata vaatia?
Ihan hyvä pointti nuo tuontiautot kun niitä aika paljon Suomessa nykyään on... Pitääköhän Volvo vastaavasti viedä Ruotsiin tai Belgiaan :o
-
Johtuuko siitä ettei me osata vaatia?
Hyvin mahdollista. Tappelu näissä asioissa liikkeen kanssa on niin hermoja raastavaa/aikaa vievää ettei moni yksinkertaisesti viitsi.
-
Hyvin mahdollista. Tappelu näissä asioissa liikkeen kanssa on niin hermoja raastavaa/aikaa vievää ettei moni yksinkertaisesti viitsi.
Sitähän se valitettavasti on... Mutta kyllä siinä voi tuntipalkoillekin päästä kun jaksaa vaatia oikeuksiaan eikä jää myyjän tai korjaamopäällikön kanssa vääntämään vaan menee hiukan pidemmälle ruokintaketjussa :)
-
Ruostuminen ja volvo olivat tähän asti itselleni tuntematon käsite. Nyt asiaan on joutunut paneutumaan. Ajoin aikaisemmin V70 (vm.-99) 2.5D:llä 9 vuotta ja 322 tkm, Italian tuonti. Takaluukusta irtosi maalit, mutta tuloksena vain pintahapettumista rekisterikilven takaa. Keulassa kivenhakkaamia, iskemissä vain harmaata jauhoa eikä juurikaan ruostetta. Tekniikka erityisen lujaa. Ajoa ja perushuoltoa. Ensimmäinen komponentin loppuun kuluminen tuli vastaan kun turbo alkoi puhaltamaan akselin välistä 590 tkm kohdilla. Arvelin ettei kannata enää pajottaa muutaman satasen peliä, joten tuli ve:ksi uudemman etsintä.
Vastaan tuli v70 2.4 D (vm.-07), 350 tkm, 100% huoltokirjalla suomiauto. No oik. takalokisen kaari ruosteessa maalin alta. Saa toki vielä pysäytettyä korjaamalla. Ovien alalistojen kiinnityskohdista (ihmettelin mitä nämä listat yleensä on näin kiinnitetty läpipuhkomalla alahelma) listojen takuset täynnä maanäytteitä. Ovilistat irti ja pesulla ja paineilmalla puhtaaksi. No kiinnitysreijissä ruostetta ja kittien päältä maalilohjennut ja pientä alkavaa routaa juuri listojen yläreunoissa. No kotelosuojaa ensiavuksi. Alusta ja katto toki hyvässä kunnossa. Vaihtoautoa etsiessä tuli vastaan v70 (-04), 268 tkm missä oli jopa katossa peukalon kokoinen ruostealue maalin alla.
Mieleeni alkoi hiipiä jo ajatus, että onko tässä kohdin kehityksen pyörä alkanut pyörimään takaperin.
Onko tässä oikeasti joitakin muitakin paikkoja jotka on syytä heti tarkastaa jos meinaa pitää peliä? Vanha evry pelin jälkeen 163 hv automaatti tuntui kyllä mondeolta. Moottorinohjausuta optimoimalla toki siitä saatiin jo olennaisesti paree.
Ajoasento ja ajettavuus hakevat vielä paikkaa vanhan vm.-99 jäljiltä. Edelleen ristiriitaisin fiiliksin. Pakkohan se on hyväksyä ettei noita mk1 koppaisia enää tehdä uutena - harmi. Niillä ajaisi kuski uudesta aina penaaliin asti.
-
Mk2 pitäisi kyllä olla kärkipäätä ruostesuojauksen suhteen. Parempi kuin mk1. Tilastojen ja omienkin kokemusten perusteella. Omassa on ruostetta niissä paikoissa joita joskus maalailtu jälkikäteen.. Mk3 onkin sitten jo huonompi ruotsalaisten omienkin tilastojen mukaan. Tuntuu kyllä että mk3 on mennyt vähän joka asiassa takapakkia.
Mutta onhan autoala mennyt huimasti ettepäin näissä asioissa. Ei ole kauaa siitä kun 10v auto oli usein jo läpimätä ja kaipasi ankaraa hitsailua. Nyt voi sen ikäiset aasianihmeetkin olla vielä hyvissä pelleissä