Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jaho - 15.08.2012, 17:52:23

Otsikko: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 15.08.2012, 17:52:23
Ongelma seuraava.

740 -91 230F Regina ohjauksella. Käyntiin lähtö vaihtelee. Kylmänä paras(nyt aamuisin +10C). Välillä lähtee heti, joskus sahaa, ja joutuu hieman painamaan kaasua. Sitten röpöttää hetken, bensa haisee ja sitten tasaantuu ja käy koko ajan 1200rpm ja jotenkin römpöttää. Voi laskea tyhjäkäynti normaaliin tai sitten ei. Ja nousee takaisin 1200 kun ajelee. Yleensä sahaus pahinta lämpimänä.

Tehty seuraavaa:
-luettu vikakoodit, ei ole vikoja 1-1-1
-vaihdettu tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
-bensasuodatin
-putsattu tyhjäkäyntisäädin
-putsattu kaasuläppäkotelo
-mitattu kaasuläpän asentoanturin toiminta ja säädetty
-tutkittu imuilmavuodot

tyhjäkäyntisäätimen letkun ku tukkii, tai ottaa pistokkeen irti käy tosi nätisti 550rpm(lämpimänä) ja lähtee lähes aina hyvin käyntiin. Joskus harvoin tosin puolilämpimänä sahaa. Tuo letkuhan on auki kokonaan, koska tyhjäkäyntiventtiili joko rikki tai saa värää tietoa. Ikään kuin imuilmavuoto. Kulutus normaali. Ja ei pätki yms.

Ajattelin, että tyhjäkäyntisäädin rikki, mutta mutta...Kun olen miettinyt, niin tuntuu että ECU saa väärää tietoa koneen lämmöstä/ ja tai kylmäkäynnistys-suutin sekoilee(bensa haisee) Ja mullahan ei ole varsinaista ilmamassa-anturia(Regina). Löytyy myös imuilman lämpötila-anturi ja imukanavan painetunnistin.
Mulle tuli yllätyksenä tämä Regina, uusi tuttauus tämä auto, edellinen oli Bosch . Melkein sama se kyllä on, pieniä eroja. Ja vikakoodit joiltain osin erit mitä 2.4. Uusi tyhjäkäyntisäädin 400euroa!!! Ei saa tarvikkeena (VDO) ja Boschit ei käy. Saan ehkä kokeiltua tutun Volvosta toimivaa tyhjäkäyntisäädintä.

Vinkkejä??
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2012, 18:40:49
Niinkuin sanoit niin todennäköisesti tyhjäkäyntisäädin/moottori rikki..

Oletko katsonut tuolta kierrätyskeskuksesta jos jollain on myydä osia tuohon ruiskuun? mielestäni siellä on aika monella LH-jetronicin osia  :)

Tuossa on ainakin yksi ilmoitus,
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22641.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22641.0)

Tuolla on kaikki myynti-ilmoitukset
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0)
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 15.08.2012, 19:37:34
VDO tyhjäkäyntisäätimet tiukassa saada. Ruotsista on jo "neuvottelut menossa".

Mittasin äsken ruiskun valvonta.anturin (tympeän ahtaassa paikassa). Ensin oli noin +5OC kone, jotain 1200ohm, sitte noin +40C 1800ohm. Taitaa olla ok. Kuhan tyhjäkäyntisäädin saapuu, ollaan viisaampia.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: s73 - 15.08.2012, 19:46:04
löytyy tuo vdo hyllystä, laita yv. Jos kiinnostaa.  :)
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 20.08.2012, 20:21:48
En oikein uskonut että vika olisi tyhjäkäyntisäätäjä. Nyt toimii, tänks S73.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: s73 - 20.08.2012, 20:41:33
  -H-
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 21.08.2012, 16:38:02
Jahas.
Tyhjäkäynti tuli kuntoon, mutta sahaaminen eli pitkä starttaus puolilämpimänä jopa paheni?? Eri vika.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: Juniku - 21.08.2012, 17:06:37
Jahas.
Tyhjäkäynti tuli kuntoon, mutta sahaaminen eli pitkä starttaus puolilämpimänä jopa paheni?? Eri vika.

Kylmäkäynnistyssuutin / se mikä sen toimintaa ohjaa (kuseksii?)
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: s73 - 21.08.2012, 17:42:01
lämpöanturi on se taempi imusarjan alla, oliko fag-osiossa ohjeita mittaukseen? Kerran hajosi tuo anturi ja nyki ajaessa kylmänä. (En oikein usko tuohon anturi vikaan) kolvaa tai vaihda bensapumpun rele, löytyy tuhkakupin takaa ja väriltään valkea.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 21.08.2012, 18:04:08
Otin äsken irti kylmäkäynnistys-suuttimen pistokkeen ja kokeilin käyntiin. Kone oli n.+50C. Pitkä starttaus silti. Pistoke takasin ja sama juttu. 10s starttaus ja rykimällä käyntiin, jonka jälkeen tasoittuu käynti normaaliksi.

Valkea rele joo. Pitää nyt vielä kokeilla sitäkin. Lämpötila-anturi antoi oikeita arvoja taulukon mukaan.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 22.08.2012, 09:31:57
Ei se tunnu bensarele tai pumppu ongelmalta. bensa haisee konehuoneessa kun seisonut. Kusee jostain. Laition puristimella kylmäkäyntisuuttimen letkun kiinni. Katotaan mitä tekee. Oma teoria on, että kun auto seisoo, niin kylmäkäyntisuutin valskaa imusarjaan. Kylmänä ei haittaa. Toinen konsti on pitää kaasua eli kaasuläppää auki täysin ennen starttausta pitkään jotta haihtuu soppaa pois.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 22.08.2012, 15:29:17
Avasin kylmäkäynnistyssuuttimen. Tuli heti käsille bensaa. Kone oli melko kuuma. Tiputtaa pisaran joka 10sekunnn välein, vaikka virrat pois. Eikös tuo ole selvästi kuseva suutin??

edit: vuotaminen loppui muutaman minuutin päästä. Kun taas virrat kytki(pistoke paikallaan), niin tippasi pisaran pari. Mutta ei ole oikein tuo että kuumalla koneella aivan lorahti bensaa ku avasi suuttimen.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: TVS - 22.08.2012, 22:30:22
Joo ei sen tosiaan kuulu vuotaa, eikä se saa vuotaa missään tilanteessa. Mulla olis yks starttisumu, mutta se on koojetistä, mahtaako olla samanpitunen ku sulla, onko sun versiossa suutin yläpuolella vai alapuolella sarjaa?
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: Ari E - 22.08.2012, 22:45:01
Joo ei sen tosiaan kuulu vuotaa, eikä se saa vuotaa missään tilanteessa. Mulla olis yks starttisumu, mutta se on koojetistä, mahtaako olla samanpitunen ku sulla, onko sun versiossa suutin yläpuolella vai alapuolella sarjaa?
pitäs olla tismalleen sama suutin


vuotaa siis kun bensalinjastossa on painetta, ja painehan tippuu vuotavan suuttimen kautta kun kone on seis
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 23.08.2012, 07:54:54
-89...-92 Boschin mukaan käy mulle kylymäsumutin.

Ossaako joku sanua, nuin suurinpiirtein kuinka kauan kylmäsumu antaa bensaa. Riippuu tietenki pakkasesta. 10s..1min?
Taitaa olla vain 12v tai sitten ei liittimessä. Maadoituksen kautta kytkee.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: Ari E - 23.08.2012, 10:55:38
-89...-92 Boschin mukaan käy mulle kylymäsumutin.

Ossaako joku sanua, nuin suurinpiirtein kuinka kauan kylmäsumu antaa bensaa. Riippuu tietenki pakkasesta. 10s..1min?
Taitaa olla vain 12v tai sitten ei liittimessä. Maadoituksen kautta kytkee.
ruikkii tiettyyn moottorinlämpötilaan asti

manuaali sanoo aukeavan alle -15 asteessa  kun moottorin kierrosluku on alle 900 rpm
toiminta loppuu heti rajojen täytytttyä
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: TVS - 23.08.2012, 11:51:28
Ruikkii starttauksen ajan ja loppuu kun kone käynnistyy.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 23.08.2012, 12:17:17
Mulla ei vissiin ole sitä lämpöaika-kytkintä? 1991 malli.  Vai mistäpäin ko osa pitäisi löytyä, jos on. Taitaa ecu määrätä tahdin.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 24.08.2012, 09:35:17
Nyt toimii. Liittimeen tulee jatkuva virta, tai ainakin nyt tuli. Sehän voi sekoilla miten sattuu.  Eli joko jostakin saa maata, tai ecu sekoilee. Otin pistokkeen irti. Jos tuo ei lähde pakkasilla käyntiin ilman tuota suutinta, niin asennan painikkeen, milla ohjaan sen sähköä. Tänä aamuna oli -1C meilläpäin. Ei mitään heikkoa, heti tulille. Katotaan ku tulee -40C...
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: s73 - 24.08.2012, 11:15:18
eihän sitä suutinta ohjata muilla kuin lämpötila-anturilla ja onko suutin releessä erillistä ohjausta sille? En ole lukenut kaavioita, rele löytyy paisuntasäiliön kyljestä.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 24.08.2012, 11:48:07
Kyllä se minun mielestä eculta saa tiedon, liitin 32 (Regina)
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: TVS - 24.08.2012, 13:10:31
eihän sitä suutinta ohjata muilla kuin lämpötila-anturilla ja onko suutin releessä erillistä ohjausta sille? En ole lukenut kaavioita, rele löytyy paisuntasäiliön kyljestä.
K-jetissä näin, mutta kyllä LH-koneissa se on ihan samalla lailla kytketty kun muutkin suuttimet, sille on vain oma ohjauskarva boksilta jota se maadottaa starttauksen ajan mikäli katsoo tarpeeliseksi.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 24.08.2012, 14:19:19
Miten sellainen malli, jossa ei ole kylmäsuutinta erikseen, miten sen kylmäkäynnistys? Esim appiukon 940 2,3 vapari vm-91 ei ole sitä .
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: 240 - 24.08.2012, 14:24:07
Miten sellainen malli, jossa ei ole kylmäsuutinta erikseen, miten sen kylmäkäynnistys? Esim appiukon 940 2,3 vapari vm-91 ei ole sitä .

Tupla suihku normaalista suuttimesta.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 26.08.2012, 08:14:29
Mistä ecu saa tiedon että kone käy?
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 29.08.2012, 12:10:53
No voi prkl...viikon toimi hienosti. Nyt teki taas pitkän starttauksen lämpimänä. Eli se kusee vielä lisäksi kylmäsumu? Miksi viikon toiminut?? Ja liitin ollut irti, niin pelannut hienosti. Siihen tulee jatkuva virta, siksi irti.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: Ari E - 29.08.2012, 14:25:10
No voi prkl...viikon toimi hienosti. Nyt teki taas pitkän starttauksen lämpimänä. Eli se kusee vielä lisäksi kylmäsumu? Miksi viikon toiminut?? Ja liitin ollut irti, niin pelannut hienosti. Siihen tulee jatkuva virta, siksi irti.
jatkuva virta tulee, mutta ecu ohjaa maadoitusta
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 30.08.2012, 08:02:39
Mulla tulee myös miinus. Eli liittimien navoissa 12v koko ajan kun virrat päällä. Taitaa olla molemmat rikki. Suutin ei toimi ja kusta liruttaa sekä tuo jatkuva virta.

HEI! Nyt selvisi se, että sinne ei oikeasti tule sitä miinusta. Mutta miten on mahdollista, että kun yleismittarilla mittaa pistokkeen navoista, niin se näyttää 12V!!! Mutta kun "soittaa läpi" pistokkeen miinus navan-->akun miinus napaan, eli runkoon, ei miinusta tule. Eli toimii(kone kuuma). Eli se suutin kusee. Pitää hommata uusi.

Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: TVS - 30.08.2012, 13:06:07
Sitä suutinta maadottaa jonkunsortin trankku boksin sisällä, ja täysin ilman kuormaa se varmaankin sitten tuon verran vuotaa läpi että siihen saa mittarilla mitattua jännite-eron. Eli uusi suutin vaan ja rokkenroll!
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: Juniku - 30.08.2012, 18:09:38
Sitä suutinta maadottaa jonkunsortin trankku boksin sisällä, ja täysin ilman kuormaa se varmaankin sitten tuon verran vuotaa läpi että siihen saa mittarilla mitattua jännite-eron. Eli uusi suutin vaan ja rokkenroll!

Jos ecussa on oma vikakoodi kylmäkäynnistyssuuttimelle, tarkoittaa se todennäköisesti sitä että tyhjäkäyntisuuttimen maadoitusjohdolle on ecun sisällä suuriohminen alasvetovastus, näin maadoituskarvasta mittaamalla boksi sitten tietää onko siellä suutinta ollenkaan, eli "johto poikki tai yhteys runkoon" jne.
Näin selittyisi ainakin tuo +12VDC näkyminen liittimen päässä.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 31.08.2012, 08:02:26
Aivan aivan. Niinpä tietenkin. Mittasin vastuksen "miinusnavan" ja akun miinus navan väliltä. Noin 700ohmia.
Otsikko: Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaho - 24.09.2012, 18:39:44
Mennyt jo hyvä tovi ilman onkelmia.

Eli oli kaksi vikaa päällekkäin.
1. tyhjäkäyntisäädin
2. kylmäkäynnistyssuutin vuotava

Molemmat palikat sain tämän forumin kautta!