Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lynexi - 04.02.2011, 11:17:12
-
Mistä mahtaa johtua se, että auto käynnistyy ja sammuu heti? Itselläni ei moista ole tehnyt, nyt olen ollut toista viikkoa kotona leikkauksen jälkeen ja vaimo on käyttänyt autoa ja lähes joka päivä on ollut samaa ongelmaa. Tänäänkin kuulemma sammui kaksi kertaa, ennen kuin kolmannella jäi käyntiin. ja tosiaan tekee tuota välillä aamuisin kotona tallista lähtiessä ja välillä lämpöisellä koneella myös.
Vikakoodit moottorinohjauksesta pääse lukemaan vasta joskus ensi viikolla, kun saan osat, että pääsee rakentamaan semmoisen vilkkuvalosysteemin, millä koodit näkee. VOL-FCR:llä luin muut koodit, mutta niillä ei liene vaikutusta asiaan...
ECC-135 Engine coolant temperature (ECT) signal missing
ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal
ECC-143 Passenger compartment temp selector right, signal faulty
GLA-512 Drivers Door lock switch, Unlocking Signal too low
Ensimmäisenä tuli mieleen 855:sta aikoinaan hajonnut nokka-akselin asentotunnistin, mutta silloin ei auto käynnistynyt ollenkaan. Toisena tietenkin tuli mieleen bensansuodatin, siitä ei ole mitään käsitystä koska vaihdettu...
-
Minulle tulee mieleen bensapumpunrelevika (eli juotoksia poikki). Rele pyöräyttää siis pumppua kun virta laitetaan päälle, mutta käynnistyksen jälkeen kuvittelee, ettei kone käynnistynytkään ja sammuttaa pumpun. Kokeilisin toisella releellä jos sellainen olisi saatavilla. (Minulla on PK-seudulla 850:n ylimääräinen.)
-
Juu, tuo voisi olla kanssa yksi syy. Antaakos tuo rele mitään vikakoodia vai täytyykö se vaan kokeilla toisella samanlaisella, että onko vika siinä?
-
Jos vikakoodeista ei selviä mitään immoon liittyvää ongelmaa niin hakisin sitten siniseltä uudet tulpat ja ruuvaisin ne kiinni.
-
Hmm, mitenköhän heikosti toimiva ajoneston induktiosilmukka (virta-avaimessa) oireilisi. Käynnistyykö ollenkaan vai pyöräyttääkö vanhoilla bensapaineilla vähäsen ennen sammumista?
Vanhan foorumin puolella oli sellaista koskevia vikaviestejä. Kokeile myös käyttää toista avainta.
-
Joo, ajonesto on yksi mahdollisuus.
Bensapumpunreleelle ei muistaakseni ole vikakoodia.
-
Jäähdytysnesteen lämpötilan puuttuminen kyllä varmaan vaikuttaa...
-
Varmasti vaikuttaa mutta tuo vikakoodi on luettu ECC:n ei ECM:n puolelta...ellen ihan mehtään tulkinnut.
-
Juu, ainoat vikakoodit löytyi siis ilmastoinnin ja Volvo Guardin puolelta. Fenix 5.2:sta en koodeja saa tuolla VOL-FCR:llä ulos. Ens viikolla saan varmaankin rakenneltua kotikutoisen testilaatikon, kun saan yhden pelkän obd-liitimen postissa, niin näkee nekin koodit (hyppylankavirityksiä ei harrasteta).
Niin ja tuo immo voisi olla kans yksi vaihtoehto. Se selittäisi miksi ei mulla ole kiukutellut, kun on eri avain. Tosin onhan tuohon viikossa voinut tulla joku uusi vikakin...
-
Omassa 99-v70 oli samaa "vikaa" , ongelma ilmeni kun siirsin autoa hiukan eli käytin autoa vain 1-2min esim. illalla pihalta auto autotalliin. Aamulla kun stattasi auto saattoi käydä 3-4 pytyllä tai sammui heti startissa ja sen jälkeen kun yritti startata , sai sahata 1-2min ennekuin lähti ja käynti sen jälkeen oli melkoista prötötystä hetken aikaa. Autossa ei varsinaisesti koskaan löydetty mitään vikaa vaan ongelmana on se että kylmäkäynnistyksessä konee saa rikasta ilmaa(lue ryyppy päällä) ja sylintereihin jää bensaa jo valmiiksi seuraavaa käynnistystä varten. Tämän kun oppi että aina kun siirsi auton talliin niin antoi sen käydä hiukan enemmän ja antoi vähän reippaamin kaasua muutaman kerran enne sammutusta niin tätä "käynnistysvikaa" ei ilmentynyt kertaakaan. Tämä kyseinen vika oli 99-mallissa uudemmassa en ole huomannut samaa.
-
Tuo Raidin kuvailema "vika" taitaa olla ns. liimaventtiili ?
Nyt olen pari päivää ajellut autoll itse ja mitään vikaa ei ole ollut. ehkä vika on toisessa avaimessa. Jatketaan tilanteen seurailua :-)
-
Kallistuisin tuohon kuskinoven lukon avaussignaalin parantamiseen. Vähän putsaa liitoksia ja sitten se liitin siinä termostaattikotelon lähellä kannattaa avata ja putsata.
Itsellä kyseiset viat poistui noin.
Sulla on vissiin -97 kun et mitään auton mallista maininnut?
-
Kallistuisin tuohon kuskinoven lukon avaussignaalin parantamiseen. Vähän putsaa liitoksia ja sitten se liitin siinä termostaattikotelon lähellä kannattaa avata ja putsata.
Itsellä kyseiset viat poistui noin.
Sulla on vissiin -97 kun et mitään auton mallista maininnut?
Juu, -97 on. Tänään lukasin taas vikakoodit VOL-FCR:llä ja mitään koodeja ei ollut missään, mutta eipä ole ollut käynnistysongelmiakaan :)
Moottorin ja cruisen vikakoodit saan ehkä huomenna luettua, jos nekin näyttää tyhjää, niin sitten odotellaan vaan seuraavaa käynnistyshäikkää mielenkiinnolla...
Edittiä vielä sen verran, että oli pakko käydä heti katsomassa ne Fenixin ja cruisen vikakoodit ja Moottorinohjauksesta ei tullut muuta koodia, kun 1-1-1 ja Cruisesta tuli vain 1-2-2, eli sielläkin oli kaikki ok!
-
Jaaha, pitkän aikaa menikin taas ilman oireita, mutta eilen kävin hakemassa tankin täyteen (98E), ja taas se alkoi... Eilen teki meikäläiselle kaks kertaa sen, että sammui heti käynnistyksen jälkeen ja tänään kerran on jo emännälle tehnyt tuon myös. Lähtee kyllä kiltisti käymään yhden tai kahden sammumiskerran jälkeen. Avaimesta ei ole kiinni, kun tuntuu tekevän molemmilla avaimilla samaa. Ja eikös vesi bensan seassa kiusaa nimenomaan tyhjällä tankilla?
Heti kun säät lämpiää, täytynee vaihtaa bensansuodatin ja varmaan täytyy jo valmiiksi hommata hyllyyn tuo bensapumpun rele, kun taitaa sekin olla menevää tavaraa :)
-
Jatketaan nyt vielä sen verran, että nyt, kun pakkaset loppui niin vika paheni. Tänääkin joka käynnistyskerralla sammui ensiyrityksellä ja kertaalleen sammui toisellakin yrityksellä... >:(
-
Mulla oli sellanen ongelma töistä lähtiessä viikko sitten, että käynnisty nätisti mutta sammui aina hetken päästä. Kun sain käymään, niin kaasua painaessa alkoi pätkimään. Vaihdoin jakajan kannen ja pyörijän, mutta sammui taas. IMM:n pistokkeen irrotuksen jälkeen toimi hyvin. Seuraavana päivänä ostin siis uuden immun ja taas toimii. Ei kyllä etukäteen antanut mitään vinkkiä vaihdon tarpeesta.
-
Täällä painitaan saman ongelman kanssa. S70 sammuu heti käynnistymisen jälkeen. Tekee tämän kylmänä pari kolme kertaa ennen kuin jää käymään. Vaihdettuja osia lämpöanturi, bensarele ja käynnistykseneston silmukka ja sama peli jatkuu edelleen. Mistähän vikaa kannattaisi seuraavaksi lähteä etsimään?
-
Oletko lukennut tämän linkkin ja ne sekkaukset josta puhuttiin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54432.0
Kirjoita miten kävi ja paljon sillä autollaa on ajettu?
Onko autossanne se ilmamassamittari se kunto sekkaa ja monesti puhdistus auttaa kun noita kuulemma pitäisi puhdistella.Jos on niin irroita se sähköpiuha siitä IMM niin moottorin pitäsi käydä paremmin kun on ne tehtaan oletusarvot on käytössä,Jos käyntio paremnee niin sitteen sen IMM kimppuun
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=187
-
...vanha aihe... mutta köyhemmillä "näin uudet autot" tulee vasta nyt käyttöön.
Kuinka kävi? Mistä löytyi vika?
Tuoreessa hankinnassa samaa oireilua. Mitään en ole vielä ehtinyt tutkailemaan, koetan tehdä vähän listaa, mitä kaikkea.