Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Daiffi - 18.08.2012, 23:34:37
-
Terve !
Onko mahdollista pistää lastua B230FB moottoriin ? Erittäin vähän tietoa olen löytänyt lastuista ja ylipäätänsä FB koneesta ???. Kannattaako pistää edes vaikka ei ole turbo ?
Ja paljonkohan lysti tulisi maksamaan ? :) Autona toimii 940 -91 B230FB moottorilla.
Olen ihan pihalla vielä näistä hommista että jos joku on avulias ja haluaisi valaistaa minua. :-[
Kiitoksia kaikille vastanneille etukäteen.
-
Jos tehoa haluat, kannattaa pistää se turbo. :)
-
Kannattaa kysäistä nimimerkiltä Toni jos lastu kiinnostaa.
-
Jos tehoa haluat, kannattaa pistää se turbo. :)
Minkäs verran niitä kaakkeja tulee lisää ilman turboa ? :)
Kannattaa kysäistä nimimerkiltä Toni jos lastu kiinnostaa.
Pitääpä yrittää tavoitella henkilöä.
-
Minkäs verran niitä kaakkeja tulee lisää ilman turboa ? :)
Yksi tai kaksi % ! Ihan oikeasti lastu vaparissa on yhtä "toimiva" viritys, kuin äänenvaimentimien poistaminen pakoputkesta!
Hyöty on lähinnä psykologinen, ellei pannu ole softalla tehorajoitettu. Mitä B230 sarjan koneet eivät ole!
Eli "lastu"=sytkän/bensa-karttojen muutos ei vaparissa tuo käytännön etuja, ellei kartat ole todella metsässä!
Teho nousee vain:
1. iskutilavuutta kasvattamalla
2. Kierrosnopeutta lisäämällä
3. tehollista keskipainetta nostamalla
Eli vaihda turbo-pannuun tai sitten on vaparissa se mekaanisen virityksen tie (nokka, porttaus yms.).
-
Okei selvä tietääpi tämänkin sitten :) Kiitoksia tiedosta !
-
En ole täysin tutkinut tuota LH:n sytkäsäätöä,mutta käsittääkseni siellä olis vähän lisää tarjolla jos lastulla sais sytkäennakon nostettua 98 bensalle.
Vakiona F koneeseen taitaa mennä joku 92:nen.
Nakutus tunnistimen pitäis kyllä pitää nakutuksen poissa,mutta nouseeko se ennakko sinne nakutusrajalle ilman lastua?
-
En ole täysin tutkinut tuota LH:n sytkäsäätöä,mutta käsittääkseni siellä olis vähän lisää tarjolla jos lastulla sais sytkäennakon nostettua 98 bensalle.
Vakiona F koneeseen taitaa mennä joku 92:nen.
Nakutus tunnistimen pitäis kyllä pitää nakutuksen poissa,mutta nouseeko se ennakko sinne nakutusrajalle ilman lastua?
Se vähäinen tehonlisäys, mitä saat lastulla vapariin, vaikka se tehtäisiin penkissä on hassu 1-2%, joten lastuun uppoava raha ja siitä saatava hyöty eivät ole suhteessa. Ellei ole valmis maksamaan teholisästä €1000,- per kW. Missä ei taasen ole mitään järkeä.
Jos välttämättä haluat ennakkoa lisätä, niin tee sytkä modi ja nosta ennakkoa sen 3 astetta laittamalla EZK:n pinnit 18 & 19 maihin.
Ja se pelkkä oktaaniluvusta hyödyn repiminen edellyttää kyllä vapari motissa myös mekaanista tekemistä (puristussuhteen nostoa).
EZK:n nakutusanturi tekee muutoksia vasta nakutusta havaittuaan, eikä muutokset ole pysyviä. Eli jos nakuttaa, niin EZK poistaa sen hetkeksi, muttei jätä muutosta voimaan kuin muutamaksi hassuksi sekunniksi. Jos perusennakon vuoksi nakuttelee, niin moottori kypsyy aikas nopeasti, koska se on EZK:ssa vain suojamekanismi välittömän moottorivaurion ehkäisyyn!
Vinokoneessa lastu hyödyttää turboissa, joissa se on virikoneissa pakko olla, nakutuksen estämiseksi ja fuel-cut:n poistamiseksi. Muuten itse lastu ei vinokoneessa tuo lisää tehoa suoranaisesti.
Uudemmat moottorit, joissa kaikkea ohjataan sähköisesti, lastu tuottaa sen "hyödyn", eli sillä moottorista voidaan puristaa irti, mitä sieltä vakiona voidaan saada irti. Vapareissakaan se ei toimi, ellei moottori ole tehorajoitettu. Turbo koneissa hyöty perustuu ahtopaineen nostoon yms. samoihin kikkoihin, mitä vinokoneeseen joutuu tekemään mekaanisesti.