Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 19.08.2012, 16:12:23

Otsikko: Moottoreiden hyötysuhdealueet
Kirjoitti: V0lv0mies - 19.08.2012, 16:12:23
Luin TM:n voorumilta ihan mielenkiintoista juttua taloudellisuudesta, mutta varsinkin eri moottoreiden tehoalueista, hyötysuhdealueista (BSFC, SFC, Specific Fuel Consumption map) yms.

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5953

Ei täällä kellään olisi edes jollekin 400-sarjan moottorille jotain vastaavanlaista käppyrää?

Otsikko: Vs: Moottoreiden hyötysuhdealueet
Kirjoitti: Ristus - 19.08.2012, 17:35:21
Ihanne aluehan näillä koneilla on siinä 4000-5500 välissä, toisissa jopa 3500-5700 vähän koneesta johtuen... eli taloudellisinta on ajaa alle tuon alueen ja tehokkainta vedättää tuossa..
Otsikko: Vs: Moottoreiden hyötysuhdealueet
Kirjoitti: V0lv0mies - 19.08.2012, 17:44:30
Siis jos tavoitenopeus on vaikka 70 km/h, pitäisi kiihdyttää simona kakkosella 5 tuhannen kierroksen yli ja sitten vaihtaa viitoselle?

Sitten moon tehny ihan väärin tähän asti: juuri milloinkaan en kiihyttäessä päästä yli kolmentontun...

Ehkä johtunu siitä, että jo 1500 kiepin kohdilla tehoa löytyy 1,6-litraisessakin sen verran että kiihytys tuntuu mielekkäältä.

Otsikko: Vs: Moottoreiden hyötysuhdealueet
Kirjoitti: Ristus - 19.08.2012, 17:52:15
jos kolmosella kiekaset yli 5000 niin oot jo pitkällä sakkojen tietämättömissä mutta kyllä jos tahtoo ajaa kuin ruusperi niin onnistuu...

joo 70->100 ei oo mitään kolmosella kolmonen vetää tonn noin 120 että siitä vaan riuska repäsy ja vitoselle..