Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: D5GT - 20.08.2012, 10:01:36
-
Löytyykö sadetunnistimelle jotain ohjelmoitavia säätöjä - viiksestä minimi herkkydelle säädettynäkin on yliaktiivinen.
-
Koitapas puhdistaa se anturin alue siitä tuulilasilta ihan käsipelillä, jos vaikka auttaisi, ettei saa vääriä "heijastuksia". Tämä ihan vaan lonkalta heitettynä omakohtaisena koettu.
Joskus omassakin Romussa pyyhkijät viuhtoo ihan liikaa ja edellä kuvattu auttanut, tiedä sitten todellista syytä.
-
Myös kulunut lasi aiheuttaa sadetunnistimen vääränlaista toimintaa, mutta kunnon puhdistuksesta on tosiaan hyvä lähteä liikkeelle, omassa värkissä tuo sadetunnistin toimii ihan ok..
Ainiin, myös pyyhkijöiden pitää olla hyvässä kunnossa, jos sulka levittää vettä enemmän, kuin pyyhkii, niin sadetunnistin ei toimi kunnolla, kulunut tai huonosti lasiin istuva sulka ei pyyhi kunnolla tunnistimen luota.
-
Oman volvon sadetunnistin on ennemminkin laiska pyyhkimään. Sateen pisarakoko vaikuttaa mielestäni niin että kunnon pisaroilla on ok, mutta sumuisella tihkusateella pitää välillä vääntää viiksestä. Testiolosuhteet tuon testaamiseen ovat tänä kesänä olleet erinomaiset ;).
-
Ainiin, myös pyyhkijöiden pitää olla hyvässä kunnossa, jos sulka levittää vettä enemmän, kuin pyyhkii, niin sadetunnistin ei toimi kunnolla, kulunut tai huonosti lasiin istuva sulka ei pyyhi kunnolla tunnistimen luota.
Tämän olen itsekkin huomannut aiheuttavan liikaherkkyyttä...
-
Nyt on ensimmäinen sade.. Luulen että lasin pinnassa oleva vaha tms. kerros aiheuttaa tuon yliaktiivisuus ilmiön. Pyyhkijä jättää sellaisen tasaisen harmaan kalvon.
Likaa, naarmuja tai hyttysen rippeitä ei tunnistimen edessä ole.
-
Nyt on ensimmäinen sade.. Luulen että lasin pinnassa oleva vaha tms. kerros aiheuttaa tuon yliaktiivisuus ilmiön. Pyyhkijä jättää sellaisen tasaisen harmaan kalvon.
Likaa, naarmuja tai hyttysen rippeitä ei tunnistimen edessä ole.
Ja se ettei pyyhkijöitä ole käytetty vähään aikaan. Kertyy varmaan jotain olematonta likaa, pölyä yms. lasille ja sit se leviää kun aletaan pyyhkimään. Jonkun aikaa kun on ajellut sateessa niin homma alkaa pelaamaan paremmin...
-
Yön hiljaisina tunteina tuli mieleen: lasi / tunnistin voi olla likainen myös sisäpuolelta.
Uskaltaako värkin irroittaa ja millä tavalla tuloksena ei ole katkenneita kiinnikkeitä jne.
-
Vaikkei tämä suoraan aiheeseen liitykkän, niin itse käytän 5sateesta litkua. Eli sitä Turtlen väirtöntä ainetta, mitä levitetään pesun jälkeen tuulilasille. Yli 80 nopeudessa ei tarvitse käyttää pyyhkijöitä juuri ollenkaan. Myös pyyhkijät tuntuisivat toimivan paremmin tuon kanssa.
Biltemassa on joku oma versio tästä aineesta, mutta sitä en ole vielä koittanut. Ehkä joku on ja voi kerta kokemuksistaan?
-
Uskaltaako värkin irroittaa ja millä tavalla tuloksena ei ole katkenneita kiinnikkeitä jne.
Uskaltaa irroitella. Siinä on sellainen metalliklipsu mutta irroitussuuntaa en muista. Lasiin on liimattu ainoastaan muovinen kehys. Sen sisällä on silikoninen muotoiltu levy jonka läpi anturit osaavat tutkia sadetta. Silikonilevy ei ole missään kiinni vaan tarrautuu hiukan lasiin. Luulisin että kokeilemalla jotain muovikalvoa sen silikonin ja lasin väliin herkkyys vähenee. Toisaalta luulisin että liimaamalla silikoni ikkunaan herkkyys lisääntyisi. Kokeilu ei ainakaan riko mitään paitsi ehkä tuulilasin jos sitä peiliä jostainsyystä vääntelee irti (irtoaa kiertämällä 30 astetta).
-
Onko näitä vikaantunut ja kuinka? Uutukaisessa ei tunnistin toimi, satoi kyllä vähintäänkin riittävästi ja napista oli päälle kytkettynä...