Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vippe - 20.08.2012, 18:22:39
-
kattelin skruvatista että noita on kahta mallia vihree ja punanen, sieltä ei käy ilmi oikein muuta eroa ko väri ja hinta...
voisko olla että toinen on lisäjarruvalolliseen ja toinen semmoseen jossa ei lisäjarruvaloa ole?
sitte, onko kukaa poistanut lisäjarruvaloa käytöstä. tietysti sopiva vastus sinne korvaamaan polttimoa, mutta onnistuuko muuten.
jos olettamus osuisi oikeaan, voisi ihan releen vaihdolla hoitua??
-
hapettuma tai joku polttimo hajoamassa. Helpoin korjaus ottaa mittariston polttimo irti, näin tein kun kyllästyin siihen. Releessä tuskin on vika. Lisäjarruvalolla ei ole mitää tekemistä releen värin kanssa, vm. Kohtainen tjn.
-
hapettuma tai joku polttimo hajoamassa. Helpoin korjaus ottaa mittariston polttimo irti, näin tein kun kyllästyin siihen. Releessä tuskin on vika. Lisäjarruvalolla ei ole mitää tekemistä releen värin kanssa, vm. Kohtainen tjn.
Valovikavahdissa on monestikkin ollut vikaa. Ei ole mikään uusi juttu.
Lisäjarruvalolla on myös tekemistä, mutta kyseessä on spoilerissa oleva lisäjarruvalo, joka vaatii erilaisen valovikavahdin.
-
ei korjautunut omasta vika vaikka laitoin toisen releen. :facepalm:
-
joo siis ei oo mitää vikaa. pitäis vaa saada sedanin hattuhyllyllä oleva jarruvalo (tai sen jäänteet) poistettua. spoilerissa on led-jarruvalo, joka ei vaikuta vikavalon elämään mitenkään.
sitä kyselen että onko noissa releissä eroja,koska sähkökaavioissa on kahta piirrustusta: ilman lisäjarruvaloa ja lisäjarruvalolla...
-
240:ssä kun otti lisäjarruvalon sähköt jarruvalokytkimen jälkeen, niin ei sytyttänyt vikavaloa, en oo kyl tutkinut käviskö tässä sarjassa samoin.
Mut mistä mallista tarkkaan ottaen oli kyse, niin vois vilasta kaaviosta.
-
940 vm 1991 ja vielä tarkennus että usa-malli
tuon valon syttymisen sais eliminoitua ko hattuhyllyn alle tulevien liittimin välille löis sopivan vastuksen
-
940 vm 1991 ja vielä tarkennus että usa-malli
tuon valon syttymisen sais eliminoitua ko hattuhyllyn alle tulevien liittimin välille löis sopivan vastuksen
Tossa usa mallissa lisäjarruvalon jännite tulee vikareleen läpi ja euromallissa se on kytketty vasemman jarruvalon rinnalle. Ainakin 1994 mallin kaaviossa on niin.
Poistaa koko vikavareleen sopivasti jomppaamalla.
Yks keino vois olla, jos kytkis nuo kaikki vikareleeltä lisäjarruvaloille lähtevää piuhaa yhteen, silloin virrat jakaantuis tasan, eikä releen pitäis aktivoitua.
Oletuksena tässä, että kaikissa kolmessa on alunperin ollut saman kokoiset polttimot?
-
Minulla on 945, vm. 1993 B230FD 85 kw kone eli ihan perusmalli.
Peräkärryn valojen ronkkimisen jälkeen (autosta paloi silloin joku sulake) on autossa palanut kärähtäneen polttimon vikavalo. Kaikki valot toimivat oikein. Vikavalon palaminen taisi tulla jo kesäkuussa.
Joskus vuosia sitten oli syynä takalampussa (tarvike) löysä maaliitin.
Netistä selaamalla löysin minulle uuden tiedon, että voisi olla joku relekin vikavalon yhteydessä käytössä. Tuossa joku taisi väittää että Euroopan malleissa Volvoja ei olisi tuota relettä. En ole löytänyt netistä täyttä varmuutta siitä, mitkä releet ovat mitäkin, kun kyseessä on ns- suomi-Volvo. Taisi tuo rele olla aika kalliskin, tarvikkeenakin.
http://www.skruvat.fi/Sahkojarjestelma-C184.aspx
Tuossa olisi vihreää ja punaista relettä. Voi olla tosiaan ettei minulla ole niistä kummankaanlaista autossani.
Engl. kielisiä kuvia on ollut netissä, mutta pitäisi saada täysi varmuus mitä releitä Suomi-Volvossani on ja niiden paikka.
-
Kannattaa ensiksmäisenä testata, että nypit kaikki polttimot irti ja kahtot, vieläkö vikavalo palaa. Jos ei, vika polttimoissa, jos taas palaa niin vika releessä tai johdotuksissa(vuotaa maihin tai ryöstetty jotakin jollekin).
-
Kannattaa ensiksmäisenä testata, että nypit kaikki polttimot irti ja kahtot, vieläkö vikavalo palaa. Jos ei, vika polttimoissa, jos taas palaa niin vika releessä tai johdotuksissa(vuotaa maihin tai ryöstetty jotakin jollekin).
No joo, testasin varmasti toimivalla toisella peräkärryllä pk:n valoja.
Eipä toiminut silläkään, kärryn etuvalot ei ollenkaan. Toisen vilkun sai peliin vääntelemällä töpseliä auton peräkärryvalopistokkeessa.
Tuolla alkuperäisellä "suvun" peräkärryllä valot toimivat vielä huonommin. Onneksi auton valoissa ei ole ainakaan näkyvää vikaa.
Tarkoitus olisi vaihtaa pistorasia auton peräkärryvaloille. Skruvatissa olisi tämä:
http://www.skruvat.fi/Sahkokaapelisarja-7-napainen-P21233.aspx
Motonetista löytyi koko Suomesta (oliko nyt Joensuu) 1 kpl vastaavaa. Aika kallishan tuo on Suomessa ja Ruotsissa, mutta kai siinä on Volvon oma liitin. Eikö se ollut tavaratilassa vasemmalla jonkun luukun alla? Sähköjohdot+liittimet+pistorasia peräkoukun viereen
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/649828/0
Metallisessa pistorasiassa ei taida olla kiinnityspultteja. Minulla on jo ko rasia, mutta se on mökillä. Huomenna pääsen katsomaan. Pultit taitavat olla vain n. 4-5 mm paksuja, ja ne pitäisi hakea kai ruuvikaupasta arvaamalla tarpeeksi pitkät. Kolmehan niitä kai oli.
Uusi tiiviste voisi olla hyvä, niitä on Motonetissä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=7-napa*