Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 20.08.2012, 20:22:40

Otsikko: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 20.08.2012, 20:22:40
Isot pojat kertoivat minulle jokin aika sitten, että pitää laittaa isommat paininkupit, jos laittaa sen ja sen nokan 8 venaseen. Mikä on tarkalleen ottaen se kriteeri, että ne pitää laittaa?

Niin, ja minkä kokoiset, ja minkä vehkeen säätöpalat niihin käy?
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.08.2012, 20:46:14
Tästä on ollut omallakin kohdalla puhetta, pösöstä sais millin isommat paininkupit joissa säätöpalat on alapuolella. Noissa volvon kupeissahan ongelma on, että isolla nostolla oleva nokka painaa säätöpalan ihan reunaan, jolloin se voi keikahtaa pois kupistaan ja lähteä kävelemään.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: vokelius - 20.08.2012, 20:54:58
en tiedä mitä tarkotat isommilla paininkupeilla mutta mulla olis 4mm tai olikone jopa 4.5mm säätöpalat jos on tarvetta?
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 20.08.2012, 20:55:42
Niinpä, mutta mikä on se noston raja?
Alapuolinen säätö ei oikein innosta.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 20.08.2012, 20:57:03
en tiedä mitä tarkotat isommilla paininkupeilla mutta mulla olis 4mm tai olikone jopa 4.5mm säätöpalat jos on tarvetta?

Ei ole kyse palan paksuudesta, vaan sen halkaisijasta. ;)
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.08.2012, 22:56:28
Tuohan järviin auttas omassakin projektissa, jos tietäs että onko siihen jokin absoluuttinen raja. Itelle tulossa nyt 13.9mm nostonen nokka ja luultavimmin vielä vakio kupeilla pistetään kasaan. Tiedä sitten tehdäänkö noille kupeille jotain ehkäisevää toimenpidettä.
Jokkisporukka kuulemma hitsannut palat kiinni  :D
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 20.08.2012, 23:03:14
Tuohan järviin auttas omassakin projektissa, jos tietäs että onko siihen jokin absoluuttinen raja. Itelle tulossa nyt 13.9mm nostonen nokka ja luultavimmin vielä vakio kupeilla pistetään kasaan. Tiedä sitten tehdäänkö noille kupeille jotain ehkäisevää toimenpidettä.
Jokkisporukka kuulemma hitsannut palat kiinni  :D
Jokkismiehet painivat ihan omassa sarjassa. :2funny:
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: Veksi - 20.08.2012, 23:15:11
Hitsaaminenhan kuulostaa oikei kustannustehokkaalta.
Oon purkanut vakiokoneita joissa on säätöpala mennyt kolmeen osaan. Ihme ettei ole lähtenyt palat liikkeelle, paininkupinhan tulisi pyörähtää joka nokan painalluksella.

Kävisiköhän mistään vehkeestä kiinteä paininkuppi-säätöpala yhdistelmä eli onko se nyt sitten säätökuppi?
Sellainen niinkuin moottoripyörissä eli ei erillistä säätöpalaa
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 20.08.2012, 23:24:53
Hitsaaminenhan kuulostaa oikei kustannustehokkaalta.
Oon purkanut vakiokoneita joissa on säätöpala mennyt kolmeen osaan. Ihme ettei ole lähtenyt palat liikkeelle, paininkupinhan tulisi pyörähtää joka nokan painalluksella.

Kävisiköhän mistään vehkeestä kiinteä paininkuppi-säätöpala yhdistelmä eli onko se nyt sitten säätökuppi?
Sellainen niinkuin moottoripyörissä eli ei erillistä säätöpalaa
Kuulostaa hyvältä idealta, mutta siinä vaiheessa, kun aletaan hakemaan välyksiä kohdalleen, niin salen kassillinen säätökuppeja voi maksaa kuukauden liksan. :)
Itse en ainakaan saa juuri niputettua kantta ekalla kerralla kohilleen. Vaatii kaksi säätöä.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: sajani - 21.08.2012, 12:43:40
ostakaa 37 mm  paininkupit  esim  k raakkilta  n 20€ kipale  niin ei tarvi  miettiä säätöpalan irtoamista, tai pösön

paininkupit  ,joutuu  pesät kalvamaan 38mm. venttiilien  säätö helppoa kun kansi on kädessä.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 21.08.2012, 19:36:14
ostakaa 37 mm  paininkupit  esim  k raakkilta  n 20€ kipale  niin ei tarvi  miettiä säätöpalan irtoamista, tai pösön

paininkupit  ,joutuu  pesät kalvamaan 38mm. venttiilien  säätö helppoa kun kansi on kädessä.

Kattelin noita Raakin kuppeja.
Säätö on siis alapuolella, mutta minkä laitteen säätöpalat sinne käy?

Edit:Kova on myyntipuhe: ...kevyt paino ainoastaan 52g. ::)  Vakio kuppi painaa 55g.
E2: Toki kokonaispainoon vaikuttaa sitten tuon toisen kuppimallin säätöpalan fyysinen koko.Vakiossa 4,15mm pala painaa 27,5g.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: tikkku - 21.08.2012, 22:52:41
eikös pösön kupeissakin ole palasäätö ns kupin yläpuolella.. ostaa jostain 20e pösönkupposet jyrsii ite kolot väljiks tai teettää koneistamolla niin sitten ollaan siinä pisteessä että ois tullu raakin kupit halvemmaksi..
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: Hannu_264 - 21.08.2012, 23:28:22
Maksimi noston määrä riippuu vinokoneessa käytännössä nokkaprofiilista ja perusympyrän halkaisijasta. Pyöreä mallisella nokalla saa enemmän nostoa kuin terävällä ja mitä pienempi perusympyrä niin sitä ylempänä paininkuppi on jolloin nostoa voidaan taas lisätä.

Vakio säätöpaloissa kannattaa pyrkiä mahdollisimman ohuisiin jos konetta tullaan kierrättämään. Säätöpalojen vaihtelun sijaan voi venttiilin päistä hioa ainetta pois. Jos säätöpalat ovat paininkuppien alla, niin tämä tapa nopeuttaa kummasti.

Titaani venttiilejä, painin kuppeja yms kamaa on saatavilla mutta ei pikkurahalla... halvinta taitaa olla ottaa ne peogeotin & citikan painin kupit, muistaakseni myös 8v doch Fordista saa käypäset, kunhan vain koneistaa ne paininkupin pesät isommiksi.

Rata-SM:ssä oli aikoinaan Sport 2000 luokalla rajoitus että max nosto 11 mm. Sain reilu 5 vuotta sitten käsiini tuommoisen zetekissä olleen virinokan, nokka oli täytehitsattu ja hiottu varmaan ensin 13-14 mm nostolle ja sitten lopuksi nokkien kärjistä oli hiottu pois ainetta siten että 11 mm rajoitus täyttyy. Käsittääkseni myös kiihdytysmiehet käyttävät tämmöistä "kantikasta" nokkamallia. On toki vähän rankka venttiilikoneistolle, mutta tämmöisellä systeemillä ei tarvitsi noita kuppeja vaihdella. Venttiili pomppaa kantin laidasta siten että venttiili on enemmän auki kuin mitä nokan max nosto edellyttäisi...
   
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: tikkku - 22.08.2012, 22:32:13
8v dokkilaisessa on hydrayliset nostimet..
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: sajani - 28.08.2012, 21:05:31
lash capit venttiilin päihin tai pitemmät venttoset  ja hioo välyksen oikeaksi ;)
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 28.08.2012, 21:11:56
lash capit venttiilin päihin tai pitemmät venttoset  ja hioo välyksen oikeaksi ;)
Ei kuulosta hyvältä.
Säätöpalat pitää olla.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: estate - 29.08.2012, 10:57:29
eikös pösön kupeissakin ole palasäätö ns kupin yläpuolella.. ostaa jostain 20e pösönkupposet jyrsii ite kolot väljiks tai teettää koneistamolla niin sitten ollaan siinä pisteessä että ois tullu raakin kupit halvemmaksi..
Pösössä (XU5/XU9) on säätöpalat (hyvin pitkälti samanlaiset kuin lash capit) kupin alla, muistaakseni ne passaavat suoraan Volvonkin venttiilin päähän. Pösön säätöpaloja löytyy 1,650-4,000 mm vahvuisina 0,025 mm välein, saattoi saada jopa paksumpinakin ja viimeksi kun ostin niin maksoivat luokkaa 5 egee kipale merkkikorjaamolla.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: sajani - 29.08.2012, 15:56:35
kysy nokan tekijältä tarviiko isommat kupit,niin saat selvyyden eikä tarvi arvuutella.
tilaat nokan vakio paininkupille,saat nostoa noin 13.5mm ja 300 astetta jos riittää
sun tarpeisiin.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: t0mpp4 - 01.09.2012, 23:55:36
Mahtaakohan noitten vakiokuppien lujuus kärsiä jos noi säätöpalat nätisti tigillä kiinnittäisi? Ei tarvis pelätä, että toi hurjalla nostolla oleva nokka veisi säätöpalan mukanaan.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: polar - 02.09.2012, 09:34:53
Mahtaakohan noitten vakiokuppien lujuus kärsiä jos noi säätöpalat nätisti tigillä kiinnittäisi? Ei tarvis pelätä, että toi hurjalla nostolla oleva nokka veisi säätöpalan mukanaan.

Toimiskohan sikakitti? Tuli vaan mieleen, en ole kokeillu.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: t0mpp4 - 02.09.2012, 14:06:17
Tota on kanssa mietitty, että liimaiskohan/juottaiskohan sen jollain kiinni tohon kuppiin, silleen että pysyis.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: polar - 02.09.2012, 14:22:38
Tai sit tulppahitsillä alapuolelta kiinni? Poraa vaikka 2 tai 4 reikää ja hitsaa kannessa paikallaan jos sillain ei pääsis veteleen niin pahasti?
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 02.09.2012, 14:57:36
Sikakitti tuskin kestää, koska siellä on aika lämmintä+öljy pesee niitä kokoajan.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: jake74 - 02.09.2012, 16:01:57
toyotasta hitsasin kiinni ja on ajettu noin 10tkm eikä oo mitää ongelmia.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: t0mpp4 - 02.09.2012, 19:54:24
toyotasta hitsasin kiinni ja on ajettu noin 10tkm eikä oo mitää ongelmia.
Millanen moottori ja millaisessa käytössä?
Millä hitsasit? mig/tig?
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: järviin - 02.09.2012, 20:01:39
Suatana, minä en kyllä tolle hitsaus hommalle lämpene.
Ompa sitten hauska tarkistella ja muuttaa välyksiä sen jälkeen.
Tutulla on muutama XU5 kone. Olen sille jo vihjaissut, että voisin huolia yhden säätöpalan malliksi ja KL-racingilta 37mm paininkupit. Samalla kevenee huomattavasti tuo edestakaisin mulkuttava massa venttiilikoneistossa.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: jake74 - 04.09.2012, 01:54:58
Millanen moottori ja millaisessa käytössä?
Millä hitsasit? mig/tig?

toyotan 3S-FE eli 2.0 16venanen, KE70 corollan korissa ja ihan katukäytössä on.
migilla heppasin kiinni.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: jake74 - 04.09.2012, 01:57:18
Suatana, minä en kyllä tolle hitsaus hommalle lämpene.
Ompa sitten hauska tarkistella ja muuttaa välyksiä sen jälkeen.


ei sitä ympäriinsä tartte hitsata, riitää kuhan 4 hepillä kiinni.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: A.Alanne - 16.09.2012, 09:10:09
Ei kuulosta hyvältä.
Säätöpalat pitää olla.
Onko mitään järkeä laittaa turhaa painoa yläkertaan? Säätöpalat pois ja pitkät venttiilit tilalle, sitten säätelee vaan venttiilin pituudella välystä, laitto sitten pösöläistä tai raakkilaista.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: 144 - 21.09.2012, 21:49:11
Onko mitään järkeä laittaa turhaa painoa yläkertaan? Säätöpalat pois ja pitkät venttiilit tilalle, sitten säätelee vaan venttiilin pituudella välystä, laitto sitten pösöläistä tai raakkilaista.
Jos budjetti antaa myöden niin tämä on ehdottomasti paras ratkaisu!
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: Göteborg360 - 08.06.2013, 13:27:30
Jos laittaa tälläisen nokan http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/200/motor/kamaxlar-2/volvo-8v-kamaxel-klr-s_t5.html niin tuolla suositellaan käyttämään 4mm lash cappeja. Tarvitseeko noita ja jos luotan että palat pysyy paikoillaan ilman poppanonsteja niin tarvitseeko tehdä mitään muita muutoksia venttiilikoneistoon ?
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: estate - 09.06.2013, 08:57:20
Tarvitsee lash capit jos valmistaja niin ilmoittaa, ilman niitä jää ventiilivälykset sen + 4 mm. Tuo nokka on melko pienellä perusympyrällä kun vaatii noin paksut natsat. Jos ei lash capseja halua käyttää niin sitten pitää vaihtaa ventiilit 4 mm pidempiin, että saa välykset kohdilleen.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: A-T-N - 20.12.2013, 14:17:36
Mitähän mahtaa tarkoittaa, kun joihinkin venttiilien säätöpaloihin on lyöty yksi piste palan ulkoreunalle? Oisko näitten paksuudet tunnistettavissa ilman mittaamista? Ja kyseessähän on B230f moottori.
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: miikel - 20.12.2013, 16:48:17
Ilman muuta! Ihan älytön homma alkaa mittaamaan sitä!
Laiskuuden maksimointi on joskus ok, mutta rajansa silläkin...
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: A-T-N - 21.12.2013, 13:55:30
No kysehän ei tässä ollutkaan laiskuudesta, vaan ihan mielenkiinnosta kysyin jos joku olisi noista pisteistä jotain osannut kertoa. Vai liekkö sitten ne on jonkun aikaisemman omistajan merkintöjä??
Otsikko: Vs: Vinokoneen paininkupit.
Kirjoitti: janne81 - 21.12.2013, 14:10:06
Itse en ainakaan ole saanut tolkkua muista kuin numeromerkinnöistä noissa paloissa.
Katsonut parhaaksi aina mitata kuitenkin, koska on niitä joku voinut hioakin ajan saatossa kuten minäkin olen tehnyt.