Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jari.rautio - 21.08.2012, 17:00:36
-
Volvos,
Elikkäs lambada anturi valo syttyi noin kolme kuukautta sitten ja nyt sitten vaihdettiin uusi orginaali paikalle. Kuinkas ollakkaan
alkoi tyhjäkäynti temppuileen, sammuilee risteyksiin jne. Ennen vaihtoa kaikki pelas ok.....ei olis sittenkään pitäny koskea...
Silti uudella lambadalla heittää vikakoodit 511,512,113
Arvoisat asiantuntijat MISSÄ VOISI OLLA VIKA ?
ystävällisin tervesin,
jr
-
Kuules putsasitko se lisäilmaluistimen eli tyhjakäynti moottorin samalla kun putsasit sen huohotusjärjetelmän se kun säätä sitä tyhjakäyntiä.Eli kerropaa mitä autollee on tehty niitä huoltoja ja ajomääriä näkyviin.Kone näkyy käyvän rikkaallaa eli ryypppy päällä .Onko ilmamassmittari rikki vai sopimaton lambda vai kytketty väärin .Onko lämpötila termostaattikotelossa rikkinäien n mitä se lämpömittari näyttä .Onko katti tuhoutunt kun lambda valo on palannut jo 3 kuukautta.Tässä näitä kysmyksiä on
Tuossa noi vikakoodit moottorijärjestelmästä.
Koodi Selitys
1-1-1 Ei vikaa
1-1-2 Ohjausyksikkö
1-1-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 1)
1-2-1 Ilmamäärämittari
1-2-2 Imuilman lämpötila (signaali puuttuu/virheellinen)
1-2-3 Moottorin lämpötunnistin
1-2-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 2)
1-3-1 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu)
1-3-2 Akkujännite
1-3-3 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali viallinen)
1-3-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 3)
1-4-2 Ohjausyksikkö
1-4-3 Etummainen nakutustunnistin
1-4-4 Kuormitussignaali
1-4-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 4)
1-5-2 Toisioilmajärjestelmän pumppu
1-5-3 Lambdatunnistin
1-5-4 EGR-järjestelmä (vuoto)
1-5-5 Suihkutuspulssi (suutin nro 5)
2-1-2 Lambdatunnistin
2-1-3 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali viallinen)
2-1-4 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
2-2-1 Seossuhde (seos laiha)
2-2-3 Joutokäyntiventtiili
2-2-4 Moottorin lämpötila-anturi (ECT) signaali puuttuu
2-2-5 Ilmastoinnin painetunnistin
2-3-1 Seossuhde (jatkuva, rikas tai laiha)
2-3-2 Seossuhde (jatkuva, rikas tai laiha)
2-3-3 Joutokäynnin ilmamäärä
2-3-4 Kaasuläpän asennontunnistin (signaali puuttuu)
2-3-5 EGR-alipainesäädin
2-4-1 EGR-järjestelmä (virtaushäiriö)
2-4-3 Kaasuläpän asennontunnistin
2-4-4 Nakutuksenestojärjestelmä
2-4-5 Joutokäyntiventtiili
3-1-1 Auton nopeudentunnistin
3-1-3 EVAP-venttiili
3-1-4 Nokka-akselin asennontunnistin
3-1-5 EVAP-järjestelmä
3-2-2 Ilmamassamittari (signaali alhainen)
3-2-3 Moottorielektroniikan varoitusvalo
3-2-4 Nokka-akselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
3-2-5 Ohjausyksikkö
3-3-5 Automaattivaihteiston ohjausyksikön signaali
3-4-2 Ilmastoinnin rele
3-4-3 Polttoainepumpun rele
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin
4-1-3 EGR-lämpötunnistin
4-1-4 Ahtopaine (korkea)
4-1-6 Ahtopaine (alhainen)
4-3-2 Ohjausyksikkö (ylikuumeneminen)
4-3-3 Takimmainen nakutustunnistin
4-3-5 Lambdatnnistin
4-4-2 Toisioilmajärjestelmän pumpun rele
5-1-1 Seossuhde (jatkuva, rikas)
5-1-2 Seossuhde (hetkellinen, rikas)
5-1-3 Ohjausyksikkö (ylikuumeneminen)
5-1-4 Jäähdyttimem tuuletin (ykkösnopeus)
5-1-5 Jäähdyttimen tuuletin (kakkosnopeus)
5-2-1 Lambdatunnistin lämmitin
5-2-3 Ohjausyksikön tuuletin
5-2-4 Automaattivaihteiston momenttisignaali
5-3-5 Ahtopaineen säädin
5-4-1 EVAP-venttiili
-
Moikka,
Nyt on sitten puhdistettu nuo kyseiset paikat.Hieman käynti parani....mutta lambada valo palaa edelleen.
Ilmamassa mittari tuntuu kuitenkin ääntävän...en tiedä pelaako mutta ...vikakoodit edelleen...viittaa lambadaan.
Moottorinlämpötila on normaali...ainakin mittarin mukaan...
Pakokaasuarvot otettu ja ne näytti normaalilta. Autolla on ajettu 287000 km .
Onko lambada antura sittenkin vielä vääränlainen.
jr
-
jospa kyseessä on jossain imuilman vuoto?
-
jospa kyseessä on jossain imuilman vuoto?
Tuli myös mieleen. Kannattaa ainakin imusarjan alta katsoa se ohut letku (mulla oli se murtunut ja poltteli valoa aika herkästi). Se on kyllä hieman kettumainen vaihtaa.
Tosin nuo koodit voisi viitata muuhunkin..
IMM:n toiminnan voit kokeilla nyppäsemällä johdon irti, jos käynti ei muutu vika voi olla siinä. Toki mittarillakin voisi testailla sen antamia arvoja.
-
Noi ilmavuodot sekoitta helposti sen lambdan toiminnan ja paljon näytti se O2 arvo muistakkko jos on jotain 0.10% silloin hyvä muttaa jokin 2.68 % pakoputken vuotoa tai sen tyylistä autossa.Oliko se lambda arvo se 1.0 ja jos alkuperäinen ja justiinsa siihen autoonn sopiva ja asennus on hyvin tehty luulisi sen ollevan ok..Testaa se ilmamassamittari kuten tuolla sanottiin muuttuuko käynti ja sen IMM voi myös putsata.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
-
Volvos,
Väliraportti, korjaamolla laitettiin lambada joka on mallia walker 250-24135...onko se oikea malli tähän volvoon.!?
Pakokaasutestin tuloksia:
HC 37 p.p.m.vol
CO 0,12
CO2 14,6
O2 0,29
CO korj 0,12
Lambada lyijötön 1,009
Mitä nuo sitten kertovatkin....mutta tsekkaan nuo muut mahdolliset paikat....
jr
-
Tuossa noista arvoista tietoisku ja ilmeisesti tuolta Volvon varaosatiskiltä sitä lambdaa ei ole ostettu vai kuinka on.
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=13603&sid=8a628ea5acf879b5c0d86582fa13ab10
-
Moikka,
Ei varmaankaan ole ostettu..tais olla paikallinen varaosaliike....onkos muuten tässä autossa kaksi lambadaa...
jr
-
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf
Näissä 850 on yksi lambda sen paikka voi vaihdella vuosimallista riippuen
Ps pakosarja tai pakoputken etuputki
-
Näissä 850 on yksi lambda sen paikka voi vaihdella vuosimallista riippuen
Ps pakosarja tai pakoputken etuputki
Mallista riippuen 1 tai 2 anturia. :)
Useesti on ennen ja jälkeen katin.
-
Älä osta mitään p¤¤skaa halpis Lambdaa.
Hommaa orkkis valmistajan Lambda.
-
Älä osta mitään p¤¤skaa halpis Lambdaa.
Hommaa orkkis valmistajan Lambda.
Tämä, maksaa kyllä enemmän mutta eipähän tule harmaita hiuksia sitten sen vikavalon takia. ;)
-
Volvos
Ei löydy millään vikaa...ilmamassamittari tuntuu pelittävän....mistähän päin ilmavuotoa vois lahteä paikallistaan..
lambada palaa sitkaasti...
jr
-
Kone käyntiin sit suihkautteleen jotain hyvin palavaa esim. jarrukliineri letkujenliitoksiin letkujen päälle
suuttimien juureen ja vähän ympäri imusarjan liitoksia.
Sit kun kone ottaa hetkellisesti .lisää kierroksia "itsekseen" alkaa vuotokohta olla siinä
toki niitä voi olla useampiakin.
Henk.koht. ihmetyttää vaan, miks oot noin fanaattinen imuvuodon kannattaja ?
-
Volvos,
Tilanneraportti ennen ilmavuodon tarkastusta...tyhjäkäynti ei enää varsinaisesti humpaa vaan nyt sitten meinaa vaan sammua aika ajoin..
normaaliajossa ei juuri huomaa tota vikaa..ehkä hiukan jossain välissä ihan kuin ei saisi bensaa tarpeeksi...MUTTA lambada palaa sitkeesti.
ja eiku tutkimaan vikaa....
jr
-
Vikakoodisi 1-1-3 Mahdollinen lähde...
1. Lambdasondin signaalijohdin oikosulussa maahan.
2. Lambdasondi viallinen.
3. Kosketusresistanssia ja hapettumaa ilmamassamittarin pistokkeessa.
4. Ilmamassamittari viallinen.
Vika saattaa aiheuttaa suuren polttonesteenkulutuksen tai ajettavuusongelmia.
Vikakoodisi 5-1-1 Mahdollinen lähde...
1. Kosketusresistanssia ja hapettumaa ilmamassamittarin pistokkeessa.
2. Viallinen ilmamassamittari.
3. Korkea polttonesteen paine.
4. EVAP-järjestelmän vuoto.
5. Likainen moottoriöljy.
6. Korkea öljytaso.
7. Vuotavat injektorit.
Voi aiheuttaa suuren polttonesteenkulutuksen.
Voi huonontaa suorituskykyä.
Vikakoodisi 5-1-2 Mahdollinen lähde...
1. Lambdasondin signaalijohdin oikosulussa maahan.
2. Lambdasondi viallinen.
3. Kosketusresistanssia ja hapettumaa ilmamassamittarin pistokkeessa.
4. Ilmamassamittari viallinen.
Vika saattaa aiheuttaa suuren polttonesteenkulutuksen tai ajettavuusongelmia.
Edit: jos vika ei näillä selviä niin ei myöskään kannata mennä siniselle kysymään mistä vika voisi johtua...
-
Volvos,
Korjaamo tilanne...tuntuu siltä että saapi liikaa ...bensa haisee. Voisko olla jokin paikka tukossa vielä ?
Kokeilin ilman lambadaa ja toimii niin kuin tähän asti on pelannu....ei taida antura olla tulilla...mista päin singaali johtojen vikaa
vois alkaa tutkiin.
Löysin alkuperäisen lambada anturan ja tyypiltään BOSCH LSH 6 ja jotain numeroja 0 258 003 373, 9 135 661.
Ja tätä nykyä paikalla mallia walker 250-24135, voisko olla vastaavat.
jr
-
Tuota tähän en voi muuta sanoa vaihda siihen konetyyppiin sopiva lambda anturi ,Jos se puoli kunnossa ja se anturi seurustelee Volvon oma eletroniikan kanssa .Näissä tarvikemalleissa se vika ettei ne sovi Volvon omaan systeemiin siksi noi häiriövalot palaa.Autolla noikin vähän ajettu ei noissa viellä ne lambdat menee noissa kilometreissä.Ja itse ei kannata ruveta korjailemaan kovin paljon jos ei ole varma asiasta.Eikös siellä korjaamolla ole takuutyö jos auto ei tullut kuntoon niin eikös sitä korjaamista jatketa viellä samaan hintaan.Paljon ne tyhjäkäyntikierrokset on onko se 850.
Laita tuohon ylös mitä autolle on tehty.
-
-
- ja juttu aina perään helpompi katsoa-
Huohottimert on putsattu kaasuläppä kiilltää puhtautta tankissa 98 bensaa.Se tyhjäkäyntimoottori on kunnossa ette se ole rikki suriseeko se eli pitää ääntä`?
-
Tyhjäkäynti kierrokset 856, pakokaasutestin mukaan. Tyhjäkäynti moottori surisee ja todennäköisesti toimii....
Huohotin ja kaasuläppä osasto on puhdistettu.Voisko evap-järjestelmä olla tukossa..?
Viestiketjun alkupäässä olevat vikakoodit ehkä empisivät evap....
jatketaan tutkimuksia...
jr
-
Jakohihna ja ne ajoitukset on kunnossa. Tuo testilappu jossa noi pakokaasupäästöt on kierrokset yli 2000 mitä se kertoo tyhjäkäynnillä onko samalaiset paitsi tuo lambda arvo,kun siinä ei mitata.
-
Pakokaasu testin tyhjäkäyntiarvot.
Kierrosluku 856
HC 37
CO 0,12
CO 2 14,6
02 0,29
Lambada lyijytön 1,009
Jakohihna pitäs olla kohillaan (vaihdettu puolivuotta sitten).....
-
Mitä se yli 2000 kierrosta siinä se lambda arvo vasta mitataan, missä paikassa olet mitannut jos noita perusasioita ei tiedetä?
-
Kierrosluku 2556
Lambada lyijytön 0,999.......eikös tuo viittaa ehkä lambada toimis mutta ilmamassamittari ois epäkuntoinen.....tai tukos jossain...
-
Kuules laita se testilappu kokonaan näkyviin tuosta 2500 kieroksista katsellaan sitten se juttu.
-
Kierrosluku 2556
HC 44 p.p.m.vol
CO 0.16 % vol.
CO2 14.7 % vol.
O2 0.12 % vol.
CO korj. 0.16 % vol.
Lambada lyijytön 0.999
Moottorinlämpötila näköjään puuttuu ?!....
-
Tuo Co mitä omaani katsoin lappua näkyy olevan siinä 0.01% Hc 10.Se tulppa ja muu puoli on kunnossa että se bensa palaa puhtaasti.Itsella tuo Co2 arvo oli 15.40 muttaa se ei vaikuta mitään.Mutta meneppä sinne auton alle ja sekkaa montako lambdaa siellä alustassa oiken on.
Toinen sekka onko tuo vikavalo mittaristossa kaunakin palannut ja jos seokset ollut vialliset ettei se katti ole mennyt rikki.Toinen seikka onko ne vikakoodit nollattu autosta pois.Ette se sekoita tätä juttua.Kokeile tätä sammuta autoaannaa ollaa se 5 minuuttia että auto menee lepotilaan irroita akun - kenkä muista sitten ne numerot jos radiossa on koodi.Anna olla tunti irrallaan ja laitaa takaisin akunkenkä kiinni.Eihän tämä mitään auto mutta kuintenkin on tehty.
Eli montako happianturi alustassa ?
Tuossa yksi linkki jossa samoja ongelmia joskin tuoreempi Volvo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12394.0
-
Volvos,
Löyty ainoastaan yksi lambada.....huomasin semmosen seikan kun ilmamäärämittarin otti irti niin moottori rupes käymään
paremmin....ja kun tökkää plugin takas niin melkein heti sammuu.....onkohan tolla mittarilla yhteyksiä johonkin muuhun..
niin ja löyty yksi pieni mutkaletku jossa oli reikä....niitä ohuita valkosia kovia letkuja...
jatketaan tutkimuksia...(täytyy tsekata toi ilmamäärämittari)....
-
Jos se ilmamassamittari on rikki niin monesti käynti paranee kun tökkelin irrottaa..
Onko sitä koitettu vaihtaa?
-
vaihda se kuminen kulma, kävin siniseltä hakemassa uuden hinta oli 4e. Varsinainen vika taitaa olla tuossa immussa.
-
Kulmaletku on vaihdettu ..mutta ilmamäärämittariin ei ole vielä kajottu...tosiaan käy paremmin kun töpseli irti...
kantseekohan tuota ilmamassamittaria koettaa puhdistaa..vaiko kerralla uusi paikalle...
-
Kannatan vaihtamista...
Suosittelen putsaamaan imupuolen kotelon ja putke yms. kokonaan sisäpuolelta ja vaihtamaan suodattimen siinä samalla niin ei pääse lika rikkomaan uutta niin nopeasti. ::)
-
Mikä on muuten tyhjäkäyntimoottori ? ("Tyhjäkäynti moottori surisee")
-
Mikä on muuten tyhjäkäyntimoottori ? ("Tyhjäkäynti moottori surisee")
Kaasuläpän kupeessa olevaa venttiiliä tarkoitetaan, liekö virallinen nimitys lisäilmaluisti.
-
Mikä on muuten tyhjäkäyntimoottori ? ("Tyhjäkäynti moottori surisee")
Lisäilmaventtiilin puhdistus eli "tyhjäkäyntimoottori" on siinä liekkilukon etupuolella ja jäähdyttäjän takapuolella .
Kumipannalla kiinni .Menee sähköliitin ja 2 ilmaletkua.
Irrota venttiili ja puhdista CRC kaasutinpuhdistus spraylla sekä suhauta aseöljyä lopuksi sinne kevyesti .
Laita takaisin kiinni ja jos lemmarit huonot laita kunnolliset takaisin ettei ole ilmavuotoja.
-
Pitäiskö luistin olla jousen voimalla oletuksena kiinni ja sitten sähköisesti avautua sopivan verran vai pyöriikö molempiin suuntiin sähköohjauksella ? Kun tuota pyörittelee kädessä, niin se luisti retkahtelee aika löysästi ja jää hiukan auki oletuksena.
-
Volvos
Volvo tuntuu pelittävän jälleen...uusi ilmamäärämittari paikalla (orginaali boschi).
Lyhyt kertaus:
Vian ilmetessä vaihdettu:
-lambada anturi
-käyty läpi joka letku ja liitin
-puhdistettu vikalista
-uudet tulpat
-uusi ilman puhdistin
-vika koodit luettu jonka mukaan on edetty.....
Kiitos kaikille kommenteille, keep on volvos !
jr
-
Itsellä myös käyntiongelmia 10v volvossa.
Tehty seuraavaa:
- Kaasuläppä putsattu, tyhjäkäynti "moottori" myös
- Ilmanputsarilta lähtevä "kurttuputki" teipattu joten ei vuoda sekään
- Tulpanjohdot vaihdettu
- Pari alipaineletkua vaihdettu ja yritetty tutkia kaikki
- Bräkleeniä suihkittu imusarjan liepeille -> ei vaikutusta käyntiin
- Bensansuodatin ja pumppu vaihdettu
- Koodit nollattu ja testailtu -> ei anna vikakoodeja
- Akku ladattu täyteen -> lataa kunnolla kun käynnissä
- Tulpat oli vaihdettu vasta joten niihin ei kajottu, yhtä vilkasin niin kovin vaalea oli kärki
- 98 bensaa tankattu kun ei tietoa millä ennen ajettu
Jotain ehkä unohtui mutta mutta. Käyntiin lähtee hyvin mutta kun lähdetään ajamaan niin nykii, välillä ihan reippaasti. Saa kiihdytettyä kuitenkin kun vähän rääkkää. Sen jälkeen kun pysähtyy parkkiin niin käy huonosti. Sitten sammuttaa ja käynnistää heti niin käy kunnolla. Paikallaan ottaa kierroksia hyvin. Eikä tosiaan anna mitään koodia. Näitä on tullut ennenkin rassailtua mutta nyt jokin tökkii tässä hommassa ;) Jospa joku jaksoi lukea ja antaa jotain vinkkiä.
-
Volvos,
...Kuulostaa hyvin pitkälle samalta kuin meikän tapaus...ilmamassamäärämittari vaihtoon !
jr
-
Ei ole IMMiä tuossa volvossa, 10v -94...
-
5252S 10V on ainoa jossa Siemens-Fenix 5.2, johon kuuluu (alipaine )anturi, joka voi antaa jännitteen suorassa suhteessa moottorin kierroksiin(?).
Yksi mahdollisuus olisi mitata tyyliin www.youtube.com/watch?v=NdGPuerxuvU&feature=related
-
Kone käyntiin sit suihkautteleen jotain hyvin palavaa esim. jarrukliineri letkujenliitoksiin letkujen päälle
suuttimien juureen ja vähän ympäri imusarjan liitoksia.
Sit kun kone ottaa hetkellisesti .lisää kierroksia "itsekseen" alkaa vuotokohta olla siinä
toki niitä voi olla useampiakin.
Henk.koht. ihmetyttää vaan, miks oot noin fanaattinen imuvuodon kannattaja ?
Tässähän kannattaa olla varovainen ettei innoissaan ruiki liikaa herkästi palavaa ainetta "kuumiin" kohtiin.
Vuoto on tietysti helpoin konsti korjata ja halvin. Niin ja tuo 850 20V omien kokemuksien mukaan on niin pirun tarkka kone, varsinkin niistä vuodoista!
Suosittelen edelleen tsekkaamaan sen aiemmin mainitsemani paikan (imusarjan alta), lisäksi letkun liekkilukolta (kaasuläpän ja IMM:n lähellä). Lisäksi edestä, flektin takaa ja alhaalta ne vuodot. Niin ja toisioilmapumpun (tuulilasin puolella koneen "päällä", keskellä oleva tötterö) letkut.
Ja tähänhän olikin tullut "hieman" lisää tässä välissä.. :)