Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikko900 - 22.08.2012, 23:23:39

Otsikko: Laatikko
Kirjoitti: mikko900 - 22.08.2012, 23:23:39
Kuinkas paljon siihen m47 laatikkoon sitä öljyä nyt sit menee? Haynesi sanoo että 1.6l mutta jotkut puhuvat että 2.5 l menis. Ja tosiaan jotkut kertovat että ei ATF öljyä ja toiset taas sitä juuri pitäs laittaa ?:D
940 volvo tosiaan ja 92vm.
Otsikko: Vs: Laatikko
Kirjoitti: TOK - 22.08.2012, 23:36:37
M47 ykkösversio 1.3 litraa, kakkosversio 1.6 litraa ja 92-vuotisessa uskoisin olevan tuo kakkosversio.

ATF:ää laitoin ite kokeeksi M47:ään kerran. Tuli keppiin sellainen tuntuma ettei ole öljyä välissä ollenkaan, selvästi tuntui kepin läpi metallin kosketus metallia vasten. Sanovat että synkrot kuluvat nopeasti ATF:llä. Vaihdoin pian 75W-90 SHC mobilubeen ja sillä on menty nyt monta vuotta ja loota pelaa edelleen hyvin. Nuo ATF:t kun laskin pois, oli propun magneetissa selvästi hilettä vaikka hyvin lyhyen aikaa oli edellisestä vaihdosta.
Otsikko: Vs: Laatikko
Kirjoitti: mikko900 - 22.08.2012, 23:47:45
selevä homma.
Otsikko: Vs: Laatikko
Kirjoitti: sfrhkki - 23.08.2012, 22:07:52
API GL-4:n on sopivaa. 5:sta en itse laittais/laita. Synteettinen on kuiten tätä päivää. Mobil VS 200 on kova sana. Hyviä öljyjä löytyy myös Redline-nimellä.
ATF:ää en laita vaikka maksettais!
Tästäkö se taas alkaa... ::)
Otsikko: Vs: Laatikko
Kirjoitti: Taavi.H - 23.08.2012, 22:46:52
Yksinkertaistettuna M47 loota toimii lähes millä tahansa nesteellä, joka on vettä rasvaisempaa. :D

ATF on alkuperäinen 80-luvulta peräisin oleva suositus, tuon ajan manuaalilaatikkoöljyt kun oli liian kankeita tuolle laatikolle pakkasilla. Nykyisillä synteettisillä vaihteistoöljyillä ei tätä ongelmaa ole, joten en näe järkeä ATF-öljyjen käytössä.

5W-40 moottoriöljyjäkin on näissä käytetty ihan hyvällä menestyksellä, itse aikanani ajelin jonkun aikaa moottoriöljyt laatikossa. Hyvin toimi.

HUOM! M46 laatikko on sitten kokonaan oma tarinansa ylivaihdeyksiköstä johtuen!