Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: I-A-T - 22.08.2012, 23:57:32

Otsikko: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 22.08.2012, 23:57:32
Terve vaan! No nyt ylittyi kynnys rekisteröityä, jos vaikka apu löytyisi tälläkin kertaa...

Muutama päivä sitten starttailin autoa (mk1 V70-20v-automaatti-1998-196 000km). Avainta kääntäessä sähköt katosivat, kello nollautui, ratin takaa kuului surahduksen tapainen - dead!
Kone ei siis pyörähtänyt. Uusi startti meni täydellisesti, kaikki hyvin. Auto kävi hyvin joutokäyntiä minuutin pari. 20m ajon jälkeen sähköt eivät varsinaisesti kadonneet (valot paloivat mittaritaulussa) mutta auto sammui kadulle.

Uudet startit olivat toivottomia. Kone ryki ja paukkui kunnolla heilahdellen eikä edes luvannut kunnolla. Moottorin sai pyörimään vain starttia pyörittämällä ja samalla kaasua pohjassa pitäen.
Ei pitkän päälle hyvä. Heti kun kaasua helläsi vähänkin kone sammui. Että mistähän on nyt kyse?

Nokkahihna vaihdettu heinäkuussa, samoiten virranjakaja kansineen. Uusi kiristin hihnalle myöskin. Ainoastaan tulppia ja johtoja eikä puolaa ole vielä vaihdettu. Tulppien pitäisi olla ajokelpoiset, erittäin paljon huonommillakin on menty. Kaikki suodattimet ja öljyt uusittu myöskin kesällä. IMM putsattu, samoiten kaasuläppä.

Mitään oireilua ei tätä ennen ole ollut sähköissä, ei pienintäkään. En usko vian olevan vaihteenvalitsimessa,  myös virtalukon pohjan luulisi jotain oireita antavan ennen lopullista lakkoa.
Koneen käyntiongelman ymmärtäisin jos hihna olisi hypännyt, mutta miten sähköt tähän liittyvät? Akku on uusittu talvella ja jaksaa hyvin pyörittää.

Huomenna tarkistan maadoitukset. Viimeiset 200km olen ajanut ruiskun puhdistuslisäainetta käyttäen.

Aina päässyt pajalle asti ontumaan, mutta nyt ei liikahda. Onko ollut vastaavia?
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: JoonasH - 23.08.2012, 00:59:15
vikakoodien luku autais varmaan alkuun että tietää mistä etsiä ???
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: hevonen - 23.08.2012, 06:58:17
-Kosketushäiriö akunkengissä tai maadoituksissa.
-Tuo rykiminen ja käy vain kaasu pohjassa vois myös olla kova imuvuoto. Haitariletku putsarille, immun jälkeen? Ei tosin sovi kunnolla tapaukseen kun se virta sieltä ensin hävis..

-Voi se lukonpohjakin olla, joskushan se sen lakon tekee...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: ESE - 23.08.2012, 08:53:25
halvin konsti tosiaan likea ne vikakoodit ensin. Seuraavaksi hakisin Volvolta virtalukonpohjan ja vaihtiaisin sen. Vaihtaa vartissa, helppo juttu.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 23.08.2012, 17:56:38
Mahtaako Bilteman vianlukijat toimia ko. mallin kanssa? Hieman huonosti pks myymälöissä ollut saatavissa.
Ketjuja luettu asiasta, mutta varmaa vastausta en ole löytänyt vielä. OBD II luulisi pelittävän OBD II lukijan kanssa...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: ESE - 23.08.2012, 18:03:48
kyl joku on muistaakseni simmosta käyttänyt
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 26.08.2012, 15:41:47
Koodit luettu Bilteman CR-101 OBD II vikakoodinlukijalla.

Antoi seuraavat:

- P 0103 Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor -high input

- P 1507 Idle air control (IAC) valve closing signal

- P 1505 Idle air control (IAC) valve opening signal
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 26.08.2012, 15:43:51
Ja mikä outoa, kun virran kytkee päälle niin takalasinpyyhin heittää kierroksen.

Tulee ihan eräänkin Taunuksen sähköt mieleen...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 28.08.2012, 19:04:48
Kuka osaisi sanoa mitä käytännössä lähtisin ruuvaamaan auki näillä tiedoilla?
Tuo takalasinpyyhin on ihme juttu. Virtalukkoko kuitenkin?
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nick - 28.08.2012, 20:44:36
Koodit luettu Bilteman CR-101 OBD II vikakoodinlukijalla.

Antoi seuraavat:

- P 0103 Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor -high input

- P 1507 Idle air control (IAC) valve closing signal

- P 1505 Idle air control (IAC) valve opening signal

Tässä lontoon murteella selvitys noihin pariin jälkimmäiseen vikakoodiin:
http://www.volvoxc.com/forums/archive/index.php/t-15829.html

Parasta olisi nollata kaikki vikakoodit ja seurata mitä vikakoodeja tulee takaisin.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 28.08.2012, 20:59:12
Nollattu on. Samat palaa. Ensin P0103, sitten ne toiset.
Tänään irroittelin letkuja ja piuhoja, kävi jopa omin avuin puolikaasulla muutaman sekunnin karkeasti, hyytyi sitten hitaasti.


Nyt sitten myös olen ollut havaitsevinani ettei takaa kuulu enää yhtä selvää polttoainepumpun ääntä avainta kääntäessä.
Olisiko peräti pienesti helähtelevänsorttinen..?
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Axu85 - 28.08.2012, 21:14:33
Joutokäyntimoottori on kaput?
kokeiles irroittaa sen johto ja käynnistää...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 28.08.2012, 21:42:25
Tätä mä olen tässä juuri tänä iltana alkanut epäilemään. Joutokäynti ei ole hirveästi seilannut, mutta jos on jättänyt paikalleen startin jälkeen käymään on aika useasti sammunut n. minuutin kuluttua. Näitä oireita ollut nyt noin 3-4kk. Lämpimänä ei ongelmia ole ollut paitsi tuossa keväämmällä jonkun kerran sammui kuitenkin valoihin. ¨Tehot¨ tallella.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 28.08.2012, 23:39:48
Kuules se viiransaati onn kunnoss eli akkussa latinkia  laturi toimii ja akunkengät tukevasti kiinni navoissa ja se maadoituspiuhat menee runkoon kiinni ja ei rusitetta välissä missään.
Ilmamassamittari kunnossa otit sen sähköpiuhan irti muuttuiko käynti yhtään jos niin siinä imm vikaa.Kipinä hyvä ja voimakas,Kone saa bensaa ja poainee on siinä suutintukin päässä se 3.03 bar.Sekä ilmaputsari on puhdas.Ja se lisäilmaventtiili on puhdistettu  ohje tuossa
Lisäilmaventtiilin puhdistus eli "tyhjäkäyntimoottori" on siinä liekkilukon etupuolella ja jäähdyttäjän takapuolella .
Kumipannalla kiinni .Menee sähköliitin ja 2 ilmaletkua.
Irrota venttiili ja puhdista CRC kaasutinpuhdistus spraylla sekä suhauta aseöljyä lopuksi sinne kevyesti .
Laita takaisin kiinni ja jos lemmarit huonot laita kunnolliset takaisin ettei ole ilmavuotoja.

Toi kannataa lukea kun turhaa asioita toistaa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23011.0
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 30.08.2012, 15:50:45
Ei auttanut lisäilmaventtiilin sähköjen irrottaminen. Seuraavaksi irrottanen ja putsaan sen kun aikaa riittää.

Jos ei auta niin meinaan myös tarkistaa mahdollisen hihnan pomppaamisen. Mutta koska tuo kampiakselin merkki on käytännössä mahdoton nähdä irroittamatta hihnapyörää,
niin onnistuisiko sen paikalleen laittaminen pelkän ykkössylinterin avulla? Eli onko se oikea kohta yläkuolokohta vai joku muu? Ylhäältä kyllä sitten huomaa jos
merkit ovat keskenään heittäneet.

Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 31.08.2012, 12:59:06
Putsattu. Ei kovin likainen.
Nyt lähden aukomaan paikkoja. Ensin virranjakajan ja sitten jakopään tähystelyä.
Seuraavaksi sitten kai lukon pohjaa.

Perskules kun unohdin tuoda ajoituslampun tuolta missä yleensä laitan Volvoa, en pääse kunnolla johtoja tsekkaamaan.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 31.08.2012, 14:40:45
Niin vaan pärähti käyntiin kun osa oli takaisin paikallaan!
Sammui kyllä minuutin jälkeen äkkikuollen.
Uusi käynnistys pienellä sahauksella onnistui ja sen jälkeen pysyi käynnissä parin km testiajon ja tyhjäkäynnit.
Vikakoodit kylläkin tallella.

Mikä muuten on se naksuva ääni muutaman kerran minuutissa jostain ykkössylinterin/ohjaustehostimen öljyn säiliön suunnalta?
Tuntui ehkä parhaiten kädessä kun nojasin siihen ruiskujen suojakiskoon.

Nyt koitan raahautua parempaan korjauspaikkaan.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: kiilaolavi - 31.08.2012, 17:34:19
Olisko ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin joka naksuu...jos on ilmastointi...lampulla kun valaisee hihnapyörää käydessä niin näkee toiminnan...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 31.08.2012, 18:17:28
Eli ilmamassamittari on tarkistettu eli siitä ottaa sen sähköliittimen irti muuttuiko se käynti yhtään?Se ajoitusmerkit kun avaa sen jakohinna suojakotelon ja sekka ne ajoitusmerkit silloin ainakin tiedetään onko se ajoitus ok.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 02.09.2012, 21:15:10
IMM putsattu kesällä, ei juurikaan vaikuta käyntiin johdon irrottaminen. Voi olla että hieman tulee lisää kierroksia. Takaisin laitto sammuttaa koneen sitten. Sama lisäilmaluistin kanssa. Ehkä pieni muutos kuultavissa, ei mitään dramaattista. Kone ei sammu uudelleen johtoa kiinnittäessä. Mutta ei se käyntipuoli olekkaan ongelma ikinä ollut varsinaisesti. Ja nyt siis ei ole enää isoja ongelmia. Toistaiseksi.
 
Nyt putsailujen jälkeen tyhjäkäyntinopeus noussut ehkä 50rpm. Eli on nyt noin 900rpm.
Mulla käytössä oleva mittari ei sovellu 5-pyttyisille, ihan auton mittarin varassa tuo tieto.

Nyt starttaa ihan hyvin, sammuu vaan 1-2 minuutin päästä jos jättää paikalleen.
Ajossa taas tulee samoilla kohdin notkahdus jolloin ei vastaa kaasuun ja melkein sammuu. Pahimmillaan on ihan tärisyttänyt.
Jossain vaiheessa epäilin johtuvan automaatin vaihdetusta öljystä (Mobil ATF 320).
Kestää pari sekuntia ja kaikki palaa ennalleen. Ajoitus kohdallaan ja voima tallessa. Öljyä ei kulu,
Bensaa menee Volvomaisen kohtuullisesti. Puristukset tasaiset 12,5 omistamallani mittarilla katsottuna.

Tuossa juuri muistin, että on vuosien varrella joskus ollut starttiongelmia jos on poikennut kaupassa
ja tankki on ollut melkein tyhjä ja ulkona kostea +2C keli. Ei siis ole startannut välttämättä innokkaasti lämpimänä.
Eli ei tämä ihan uutta ole, nyt vaan meni pahemmaksi.

Auto on vähäisessä käytössä ja pääsee ehkä vähän happanemaan pihalla. Huomenna taidan varmuuden vuoksi vaihtaa tulpat.
Onhan niillä Boschin kolmikärjillä jo melkein 70 000km menty. Edelliset olivat vaan jo kuopalla kun menivät vaihtoon.
En ollut ehtinyt tarkistamaan auton oston jälkeen ja tuli siinä heti tehtyä useamman päivän ulkomaan matkakin...
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 03.09.2012, 10:09:56
Kuules kun se huoltosuositus on se 45tkm tulpilla ja ne muut sähkövermneet kanssa on kunnossa.Elio laittakaa sitä huoltohistoriaa vähän siihen aloitusviestiin niin helpompaa ainaa tietää minkälainen auto kyseessä.Kun itse pidän siitä jutuista kun autolla ajetaan niistä huolloista ei tingitä kun itse tekee niin ei ne kalliitta ole.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 03.09.2012, 16:45:41
Ensimmäisessä viestissä mainittu vaihdetut osat.

Tänään aloin uusia Boschin nelikärkisiä (Motonet 37,50€/5kpl) vaihtamaan niin ei löytynytkään mistään sopivaa pitkää hylsyä. Minne lie joutunut. Mä olen jo 20 vuotta mennyt useampikärkisillä, muillakin merkeillä kuin Volvolla, ja aina hyvin kestäneet 60 000km.
Se että Bosch mahdollisesti on alentanut vaihtosuosituksiaan valmistajan ohjeiden mukaisiksi ei tarkoita, että olisi välttämätöntä vaihtaa toimivia tulppia turhaan. Hinnat ovat kylläkin noissa tainneet halventua 90-luvusta. Inflaatio vielä päälle.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 04.09.2012, 09:22:49
Pisti silmään noi kolmikärkiset tulpat kyllä niillä 4 kärkisillä ajelle sen 60tkm jos ei ihan 10 vuotta  aikana
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 04.09.2012, 21:50:59
Piti kirjoittaa nelikärkiset. Jotka nyt vaihdettu uudenmallisiin nelikärkisiin, joissa keskielektrodi (vai mikä se nyt on nimeltään) on lyhkäisempi kuin noiden vanhojen jäljellä ollut. Huomattavasti lyhyempi. Lienee jotain ihmemateriaalia kun meinaa kymppitonneja kestää. Edelliset vaihdettu 2005 kesällä.

No, lämminstartti parani huomattavasti, tosin alkuun nyki ajossa pienesti enemmänkin kuin ennen. Sama notkahdus kierroksissa (2000->1000)
kesken ajon n. 1-2 minuutin kohdalla tapahtui taas. Lisäilmaluistia uitettu lisää puhdistusnesteessä (jarrulevykliineriä).

Tuolla Bilteman vikakoodinlukijalla ei sitten näköjään pysty huoltovaloa nollaamaan. Vikakoodien poisto vilauttaa nuolivaloa, normaalia??
Pitäisiköhän uusia niitä pienempiä ilmanputsarin kotelon ja lisäilmaluistin välisiä letkuja. Itse haitariletkusta en etsimälläkään löydä vuotokohtia.

 
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 05.09.2012, 08:59:48
Tuota onko ne tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörin sitten kunnollisia kun se kannessa oleva hiili voi helposti olla viallinen esim.Itse olen suosinut ainaa sitä että jos käynnissä ongelmia tai konee ei lähde käyntiin niin 95% vika on sähköpuolella,Paljon ne bensapaineet on siitä suutitukin päästä mitattuna kun kone käy 3.03 bar.Sijoitko 20€ ja vaihdoit bensauodattimen
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 05.09.2012, 11:01:56
KAIKKI suodattimet vaihdettu kesän aikana.
Bensan paineita ei ole nyt mahdollista mitata, luotettavasti ainakaan.
Tulpan johdot ovat Volvon, ei tosi uuden uutukaiset. Huonoihin virranjakajan komponentteihin en ole itse törmännyt, kop, kop...
Ja ongelmat siis alkaneet ennen osien vaihtoa. Aina parani meno mitä enemmän oli vaihtanut, mutta nyt
sitten toissaviikolla teki temput. Jotka nyt pääosin selvitetty. Mutta jotain vielä on.

Tuo hetkellinen notkahdus käynnissä kun selviäisi niin voisi päästä jäljille.
Mutta siis toimi eilen tulppien vaihdon jälkeen muuten hyvin alkunykimisen jälkeen.
Voisiko pakopuolessa, lambda, jne olla jotain siihen liittyvää? Entäs laatikossa?
Ja vaikka laatikossa joku notkahdus kävisikin niin luulisi silti kaasua ottavan silläkin hetkellä. Ja muutenkin toimii tosi hyvin automaatti.
Bensan paine kyllä pitää tsekata jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 05.09.2012, 11:17:50
Osta rengasmittari se tikku malli ei digitaalinen laita renkaasen se 3.0 bar paine  sellainen kunnon painekompuralla jossa tarkka mittari .Mittaa näyttääkö se painemittari samaa lukemaan eli kalibroidaan .Laske renkaaseen normi paine ja sitten suutintukin päästä rengasmittarilla katsotaan mitä se näyttää kun kone käy
Toinen juttu ne tulpanjohdot on hyvät silloin kun se vastus on metrin matkalla 6 kilo-ohmia niitä voi jo käyttää Volvoissa eli jos teillä on 50 senttinen johto sen vastus saa olla 3 kilo.ohmia Unohdetaan ne halpis jutut näissä hommissa.Koneen käytös muuttuu kun kunnon johdot autossa
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 06.09.2012, 20:44:54
Juu, kiitos näistä vinkeistä, etenkin ettei kannata digitaalista käyttää.

Mitään idiksiä mitä tapahtuu siinä notkahduksessa? Lambda lämmennyt ja tekee jotain?
Miten bensapumppu tuon tekisi? Johdot pitää mitata. Kaikki vaan erimittaisia keskenään kun ovat Volvon.
Pitää ihan ajatuksella laskea vastukset kun ensin mittailee johtojen pituudet.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: Nercs - 08.09.2012, 13:07:13
Miitaille ja kerro sitten kun olet saanut jutut tehtyä
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 11.09.2012, 21:20:01
Bensanpaine ei nyt onnistunut kun apuvoimat eivät olleet paikalla ja tiiviys tuotti ongelmia. Käytössä ollut rengaspainemittari ei istunut oikein yhteen linjan kanssa ja vippaskonstit eivät toimineet toivotulla tavalla.

Johdot mitattu. Tulos seuraavanlainen:

1. sylinteri - 4,70 pituus n. 55cm
2.                4.24              45cm
3.                3.44              35cm
4.                2.93              25cm
5.                2.34              15cm
Puolanjohto  2.34             50cm

Puolanjohto lähes samanpituisena 1. sylinterin johdon kanssa antaa paljon pienemmän luvun. Hyvä vai ei?
Lisäksi puolan virranjakajan puoleinen pää on punertava ulkopinnaltaan. Siis se metallihattu kumin kätköissä.
Lähtee raaputtamalla. Joku on muuten joskus merkinnyt kaikki ilmanputsarinkoteloon tulevat pienemmät putket
ja puolanjohdon puolan puoleisen pään punaisella tussilla. Puolaa ei mitattu vielä. Ulkoisesti ehjä.

P1505 ja P1507 koodit eivät tänä iltana vielä tulleet takaisin lisäpuhdisteluiden jällkeen (mm. sytytysjohdot, sytytystulppa pesät,
virranjakajan kansi sisältä). On muuten likaantuvin systeemi mitä itse omistanut, vaikka parhaiten piilossa ja suojassa ainakin nuo tulpat.
Eikö kannessa kuulu oikeasti olla mitään tiivistettä lohkoa vasten. Tuo pääty on mulla ainakin auoton saastaisimpia paikkoja. Samoiten sytytystulppien tiivisteiden ja lohkon völiin kerääntyy jostain töhnää. Missään ikinä omistamassani autossa en muista näin paljon sitä kertyneen. Ei tuo siis ui paskassa, mutta rakenteeseen nähden sitä on silminnähtävän paljon.
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 11.09.2012, 21:24:02
Taitavat mennä vaihtoon. Saattavat olla vuodelta -98.
Paljonkohan kustantavat sinisellä?
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 11.09.2012, 21:25:45
Semmoista vielä, että ¨kuivuuko¨ bensapumppu tankkiin jos auto on vähäisessä käytössä ja useinkin vain muutama litra tankissa?
Otsikko: Vs: Sähkövikako?
Kirjoitti: I-A-T - 26.11.2012, 18:03:34
Nyt voisin raportoida, että tuolla Motonetistä ostetulla Boschin alkuperäisellä ilmamassamittarilla (199,90€) katosivat kaikki oireet.
Tässä syksyllä ajoittain nousi kulutus moottoritiellä hetkellisesti yli kaksinkertaiseksi ja samalla hieman nyki. Oire katosi aina muutamassa minuutissa.

Viivyttelin tuon osan vaihtoa kun auto pääsääntöisesti toimi ilman isoja ongelmia eikä ollut vaarallinen tiellä. Putsailuhan auttoi jonkin verran.
Lisäksi pyrin auton käyttäytymisen perusteella varmistamaan kuluneen kohdan. Osan vaihdon jälkeen päästeli pari minuuttia vähän sakeampaa harmaata savua.

Ja se Bilteman halvin OBD-lukija ainakin tällä kertaa näytti tarkasti vikapaikat, siis lisäilmaventtiilin ja ilmamassamittarin.
Koko kevään ja kesän aikana ei PKS myymälöistä olekkaan saannut muita lukuunottamatta VAG-malleja.



Nyt pitäisi sitten alkaa selvittämään mikä heikko naksahdus tai kolahdus kuuluu liikkeelle lähtiessä.
Lisäksi takalasille ei enää tule pesunestettä. Ja joku pikainen sähkökatkos kai oli käynnyt kerran marketin parkkihallissa kun radio oli 'nollaantunut'.
Auton kello ei kai kuitenkaan muistaakseni. Ja kuljettajan oven nappi ei nouse ylös mutta lukko toimii kyllä, kunhan tulee kaukosäätimen kanssa oven viereen.
Enhän mä mitään Alfa Romeota tarvitsekaan kun mulla on Volvo...