Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pile jr - 23.08.2012, 09:32:56
-
Automaatti laatikko kolahtaa kun laitan esim p:ltä d:lle, onko vetarit finaalissa, onko tuo vaarallista?
-
Tässä topicissa on paljon asiaa samasta aihepiiristä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8189.0
Lyhesti tiivistäen listaa mahdollisista ongelma aiheuttajista:
- vetarin napapultti löysällä?
- moottorin tukikumit (etenkin se yläpuolella oleva...?) finaalissa
- laatikko (venttiilikoneisto) kulunut
- huonot / väärät öljyt sisässä
-
Laatikko pelaa nätisti, onhan autolla ajettu vasta 48tkm
-
Laatikko pelaa nätisti, onhan autolla ajettu vasta 48tkm
Onpa vähän ajettu yksilö jos -06 vuosimallia. :)
Mutta voihan ne olla noi vetaritkin joka ongelman aiheuttaa. Oletan, ettei noin vähän ajetussa ole laatikkoöljyjä vaihdettu lainkaan, joten ei varmaan olisi se pahitteeksikaan kun autolla kuitenkin se 6 (7) vuotta ikää.
-
Ihan 06 on vuosimalliltaan ja ostin auton 3kk sitten ja katsotaan mitä siellä päässä tapahtuu kunnotin yhteyttä ja kerroin ongelman
-
Automaatti laatikko kolahtaa kun laitan esim p:ltä d:lle, onko vetarit finaalissa, onko tuo vaarallista?
Mulla teki p-->r ja P-->d kolauksen,käytin takuussa sinisellä,oli vetarien sisäpäät ,ne spoorit rutikuivat,rasvaus toi helpotuksen.vm -05 t5.
-
V70 -07 piti samat äänet ja sinisellä kun käytin niin laittoivat kierrelukitetta vetoakselin pyöränpuoleisiin booreihin. Ongelma on kuulemma Volvolla tiedossa. Vetoakselin ja -pyöränpuoleisen nivelen mitoitus on pielessä ja korjaavana toimenpiteenä on tuo lukite. Sama konsti mitä käyttävät napapultin kanssa.
-VolvovloV-
-
Onko siitä joskus tullut korjauskehotus ilmoitusta kotio, jos kerran tietävät ongelman niin luulis että olisivat lähettäneet lappuja että tuo näyttää, mitä tuollainen kustantaa sinisellä, liikkeestä josta ostin en ole saanut vielä vastausta
-
Jaa, enpä usko että mitään lappuja ovat jaelleet. Mulle tämän kertoi volvon asentaja joka lukitteen sinisellä booreihin laittoi. Kertoi että tämmöinen ohje on volvolta liikkeille tullut. Että lukitteella korjataan pienet heitot vetareiden ja nivelten välisistä mitoituksista... Tuumasin jotta: "Olisikohan aiheellista alkaa valmistaa osia uusilla mitoituksilla" ja vastaus oli että: "Ei kannata. Jos joku alkaa ihmetellä "naksumisia ja kolahteluja niin sitten laitetaan lukitetta" :o
-VolvovloV-
-
Vv autossa josta ostin auton, sanoivat että ihan normaalia ääntä pitää, nyt kun kävin sinisellä sanoivat heti että jotain rasvausta tarvitsee ja sitten loppuu kolina. Mitä mä nyt sitten teen vv auto ei tule lainkaan vastaan. Onko täällä joku ketä vois tehä tuon homman pientä korvausta vastaan? Eivätkä sinisellä suostu soittamaan vv autoon ja sanomaan että tälläinen vika löytyy ennenkuin on mustaa valkosella? Mites debil hoitais tälläisen homman
-
Hommahan on aika simppeli tehdä vaikka itsekin jos omaa hiukan asennustaitoja ja on sopivat työkalut jne... enkä usko että siniselläkään siitä kovin montaa kymppiä ottavat. Asentajalta meni aikaa hommaan ehkä n. 20 minuuttia kaikkineen. Lukite on Motonetistäkin löytyvää kierrelukitetta. Nyt kun tiedän mitä pitää tehdä teen seuraavan kerran itse. Mun volle laitettiin ikäänkuin takuuna joten en tiedä mitä veloittaisivat jos teettäisi muuten.
-VolvovloV-
-
Siniseltä ensin diagnoosin teko 105€ ja sitten itse työ, pitäkööt hintansa ajellaan sitten tollasenaan. Mulla ei niitä asennus taitoja oikeen löydy eikä työkalujakaan. Debilillä hommasta ei tullut yhtään mitään joten lähin menee sieltä.
-
Aika erikoista palvelua sait volvolta :( Vai että diagnoosia ensin vaikka asiakas tietää valmiiksi mitä haluaa tehtävän. Josko veisit ihan johonkin pienelle pajalle ja pyytäisit heitä tekemään homman ilman diagnoosia. Jos kolina katoaa niin vika oli sitten siinä. Tuntia kauempaa ei mikään huolto tuota hommaa tee joten n. 60€ hommasta selviäisit.
Ainakin teoriassa on niin että jos vetoakseli on väljä nivelen booreihin niin booritus kuluu ennenaikaisesti molemmista ja edessä on sekä vetonivelien että- akselien uusiminen joka maksaa ison kasan euroja. Missä päin suomea vaikutat? Josko joku sen perusteella osaisi neuvoa hyvän pajan jossa homma onnistuisi.
-VolvovloV-
-
Pääkaupunkiseutu
-
Auttoiko lukitteen laittaminen? Omassa on ihan samanlainen ääni.
-
Kyllä auttoi. Loksahtava ääni esim. N:ltä D:lle vaihdettaessa hävisi kokonaan.
-VolvovloV-
-
Ok täytyy itsekin käydä laitattamassa. Paljonko kustansi? Kävitkö sinisellä?
-
Liike josta ostin ei suostu edelleenkään tulemaan vastaan ja korjaamaan tämän omaan kukkaroon. Joten se on minun heiniäni korjata mitä kustantaa sinisellä?
-
Täytyy sen verran tarkentaa että N:ltä R:lle vaihdettaessa kuuluu edelleen se normaali "jymähdys" mutta terävä "naksahdus" tai "kilahdus" hävisi. Samainen ääni kuului aina kun N:ltä kytki D:n tai R:n päälle. Ei kilahdus siis katosi. Aiemmassa viestissäni jo mainitsin että lukitteen laitto tehtiin sinisellä mutta koska kyse oli reklamoinnista niin työ tehtiin veloituksetta eli en tiedä mitä kustantaa erikseen tehtynä. Katselin vierestä kun asentaja lukitteen laittoi ja pystyisin sen itsekin tekemään joten melko simppeli toimenpide on ;)
-VolvovloV-
-
Mitäs pyydät jos tekisit, tai tietysti asutko kehä 3 sisäpuolella ;)
-
Ensinnäkin on matkaa kehä kolmoselta mun talliin tuommoset sata kilometriä. Toisekseen tallissa on tällä hetkellä yksi Seat aika levällään eikä sitä ihan äkkiä siitä siirrellä :P Homman voi tietysti tehdä ihan taivasallakin mutta olen ihan saletti siitä että Hesan suunnalta löytyy paja joka laittaa lukitteen ja ottaa siitä yhden tunnin veloituksen eli n. 60€. Menet esim. lähimpään Bosch Car-serviceen http://www.boschcarservice.fi/ ja sanot että putsaavat vetoakselin ja -nivelen väliset boorit ja laittavat kierrelukitteen booreihin. Kerrot että Volvo on antanut omille asentajilleen ohjeen tehdä näin. Ainut huono puoli lukitteessa on se että jos/kun vetonivel tai -akseli joudutaan syystä tai toisesta uusimaan on "lukittujen" osien toisistaan irtisaaminen hieman työläämpää muttei tietenkään mahdotonta. En mielelläni ota laitettavaksi "vieraiden" autoja edes rahasta. Oman ja lähipiirin kaluston huolto vie aikaa jo muutenkin niin paljon ettei "harrastuksille" meinaa jäädä aikaa ;D
-VolvovloV-
-
Omassa tosiaan myös ääni on kilahdus/kovaääninen naksahdus. Lisäksi auto täristää. Tilasin siniselle ajan netin kautta ja kuvasin tuon työn..ei sieltä ainakaan tullut mitään ihmeempiä kommentteja tullut muuta kuin kuittaus huoltopäivästä.
-
Itse en ole koskaan laittanut lukitetta booreihin, tuntuu vähän tyhmältä tehdä niin, koska kuitenkin melko usein tulee töitä, joissa täytyy vetoakseli irroittaa... alkaa siinä nyt sitten hakkaamaan lukitteita irti tai kuumentamaan sitä.
Vaseliini booreihin on myös toimiva tapa tuon kilahtelun poistamiseksi.
-
Olen kuullut ongelmaa lähestyttävän myös vaseliini-näkökulmasta. Varmaan toimii sekin. Lukite tosiaan hieman hankaloittaa osien toisistaan irtisaamista mutta toisaalta ei niitä oikeasti kovin usein tarvitse irroitella.
-VolvovloV-
-
Onko tosta kilahtekusta mitään haittaa? Meinaan kannattaako sitä vaseliinia/lukiteta laittaa ollenkaan jos ei ääni häiritse? Voisiko tuo aiheuttaa tärinää rattiin?
-
Tuskin ratin tärinät tuosta johtuu ja eihän se kilahtelu muuten haittaa mutta kun vetoakselin ja -nivelen välisessä boorituksessa on "klappia" niin kuluu se booritus ja aiheuttaa ennnenaikaisen osien vaihtotarpeen. Ratin tärinöihin vikaa etsiskelisin kyllä rengaspuolelta. Täristääkö jollain tietyllä nopeudella enemmän? Jos niin renkaan tasapainotuksessa on heittoa. Jos täristää kaikilla nopeuksilla niin sitten on väljää etupään nivelissä, raidetankojen päissä tms.
-VolvovloV-
-
Sen verran vielä tärinöistä että kaikilla nopeuksilla esiintyvä tärinä voi johtua myös renkaista jos yhdessäkin on kudosvaurio.
-VolvovloV-
-
Tärinää on 80-100 km/h alueella, mutta pahinta se on selkeesti 90 km/h kohdalla. Esim. 110 nopeudessa auto kulkee tasaisesti.
-
Vika on eturenkaissa tai toisessa niistä. Tuo mainitsemasi nopeusalue on juurikin se missä väärin tasapainotettu rengas alkaa täristämään. Eli poikkeappa rengasfirmassa tasapainottamassa renkaat. Jos tasapainotuksessa ei kuitenkaan havaita mitään poikkeavaa niin sitten toinen eturenkaista on kärsinyt kudosvaurion jolloin menee vaihtoon. Olen kuitenkin 99% varma siitä että vika löytyy tasapainotuksesta. Joskus on käynyt niinkin että on ajettu jossain kuravellissä ja vanteeseen on kuivunut kiinni isosti kuraa ja tasapainotus sen vuoksi on ollut mettässä. Jos vanteet ovat puhtaat niin sitten eikun tasapainotukseen :)
-VolvovloV-
-
Joskus on käynyt niinkin että on ajettu jossain kuravellissä ja vanteeseen on kuivunut kiinni isosti kuraa ja tasapainotus sen vuoksi on ollut mettässä. Jos vanteet ovat puhtaat niin sitten eikun tasapainotukseen :)
Saa muuten olla todella paljon sitä kuraa siellä; ajelin kesällä auton kunnolla kiinni mutaan (piti Valmetilla vetää irti), eikä tuo parin päivän kuivumisen ja pikaisen "otetaan nyt pahimmat pois ulkokehältä" -siistimisen jälkeen oireillut mitenkään n- 600km ajossa... ;)
Ainoa oire mikä tuli, oli että isännällä alkoi tekemään mieli vaihtaa talon toinenkin auto nelivetoiseksi... ::)
-
Siinäpä se, jos kuraa on tasaisesti ympäri vannetta ei se vaikuta tasapainotukseen. Jos klöntti on yhdessä kohtaa niin alkaa vaikuttamaan. Tämä ei ole pelkästään omaa pohdintaa vaan rengasliikkeessä työskentelevän tutun kertomaa. Mutta Abbasillin kannattaisi viedä auto rengasliikkeeseen renkaiden tasapainotuksen tarkastukseen. Siitä lienemme yhtämieltä ;)
-VolvovloV-
-
Saa muuten olla todella paljon sitä kuraa siellä; ajelin kesällä auton kunnolla kiinni mutaan (piti Valmetilla vetää irti), eikä tuo parin päivän kuivumisen ja pikaisen "otetaan nyt pahimmat pois ulkokehältä" -siistimisen jälkeen oireillut mitenkään n- 600km ajossa... ;)
Ainoa oire mikä tuli, oli että isännällä alkoi tekemään mieli vaihtaa talon toinenkin auto nelivetoiseksi... ::)
Heh :2funny: kyllä pitää sitten olla tuuria, että on muodostunut vanteen sisäpintaan niin tasainen kerros, ettei vaikuta.
Normistihan sekä V70:llä, että S60:lla on talvellakin taipumusta kerätä lumen, ja kuran paskaa vanteen ( varsinkin takavanteen ) sisäpuolelle, ja tuo kyllä saa aikaiseksi sellaisen ravistuksen, että oksat pois. 8)
Tälläkin sivustolla majailee muutama kymmenen varmaan, kun niin on käynyt, ja voisin veikata, että ei tuollaisen tapahtuman jälkeen ihan ravistamatta ole mennyt, varsinkin jos on ehtinyt kura kuivahtaa ( nesteet valuttaa kuran vanteen alaosaan, ja sitten kuivuu, jolloin vanteen alaosassa on muutama kymmenen/sata grammaa paskaa, ja jos tuo ei aiheuta täristystä, niin jo on pikkasen kumma juttu. :o
Ps. itsellä tästä on kokemusta, ja se ei auta, onko neliveto, tai etuveto.
-
Auto kävi tänään sinisellä, jossa vaihtoivat napapultit ja tunkivat lukitteet vetarin väliin. Kilahdukset loppuivat siihen. Hintaa tuli 55€. Plussana tuli kaupanpäälle auton pesu ja iltapäivälehti....pyytämättä :-)
-
Hieno homma :) Kyllä taas kelpaa volvotella ;)
-VolvovloV-