Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TVS - 23.08.2012, 12:00:22

Otsikko: 230FK nypyttää + käynnistyy tosi rumasti käyden
Kirjoitti: TVS - 23.08.2012, 12:00:22
Jep, taas kysellään näitä hankalia tapauksia. -95 FK, VX3-nokka, lastu bensapurkissa, FT:n kello ja virallinen yksi prikka kellon kiinityksien välissä. Nypyttää sopivilla pintakaasukuormilla säännöllisesti ja selkeästi, ilman mitään ilmeistä syytä. Joskus myös kaasu pohjaan painettaessa nyppäsee muutaman kerran ennenkun lähtee vetämään, ja veto saattaa "hypätä" vielä ahtojen nousuvaiheessakin kerran tai pari, ei kuitenkaan aina.

Läy kylmästartin jälkeen (myös kesäkelistä) pari sek ok, sitten heittää käymään aivan päin helvettiä jonkun 5-15sek riiippuen lämpötilasta, kuun asennosta ja jupiterin pilkuista...

-tulpat uudet, jakajankansi, pyörijä ja kaikki johdot tsekattu hyviksi ja testattu toisessa autossa, boschilaisia kaikki, OK
-pako- ja imusarjojen tiivisteet vaihdettu, samoin alipaineletkuja.
-tilkitty pakosarjan halkeamat hitsaamalla
-moottorin lämpöanturi mitattu ehjäksi
-ei vikakoodeja sytkä tai bensapuolelta
-bypassin kalvo ehjä/tiivis
-testattu vakiolastulla, ei tee eroa
-testattu eri ruisku- ja sytkäbokseilla, käytöseroja tienpäällä mutta käynnistyy yhä mitensattuu

Päivitys:
-testattu toisella, toimivasta autosta lainatulla IMM:llä, ja *pärrrrrr* mikään ei muuttunut.
-tulpattu hiilipöntön letkut, ei vaikutusta.
-lisätty lambdan maadotusta, vaihdettu ulkoisella anturimaalla oleva lambda, yhä nypyttää.

Todetaan, että käynnistymisongelma rauhoittuu kun ottaa 2 pientä alipaineletkua irti imusarjasta ja lyö tulille, joku 15 sek käytyään laittaa toisen paikalleen ja 15sek myöhemmin toisen niin moottori käy normaalisti. Lisäksi jos kone on yhtään alle täyden käyntilämmön niin kaasuläppäkytkimen naksahtaessa pois tyhjäkäynniltä kone yskähtää kerran, kaasua nopeasti lipsuttelemalla koneen saa lähes sammumaan.

Milläs tämmönen korjataan, megalla vai paalaimella?
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: EVO8 - 23.08.2012, 13:24:14
No eihän se mikään ominaisuus tietenkään ole  :) Onko terävää tuo nypytys tai putoaako kierroslukumittarin neula kun nykäsee?

On myös joskus haettu samalla tavalla syytä epämääräiseen nykymiseen. Lopulta ongelma poistui uusien johtojen vaihdolla vaikka ei pari vuotta vanhasta orkkis johtosarjasta mittaamalla mitään vikaa tuntunut löytyvän. Huomattiin että on niin herkkä se sytkäsysteemi että tyhjäkäynillä esim yhdenkin johdon satunnainen läpilyönti saattaa sammuttaa auton. Pimeässä kun kuljettaa maadotettua johtoa sytkäpiuhoja pitkin niin löytää mahdolliset läpilyöntipaikat.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 23.08.2012, 13:37:49
Kyllä se ihan sytkäkatkon tuntusta terävää nypytystä on. Rundari ei hytky tilanteissa, mutta tosiaalta se muutenkin vähän vaeltaa ennenkun lämpenee. YKK-anturi on myös vaihdettu, sehän ihan unohtuikin.

Sytkäosat on tosiaan vaihdettu mun seitensatasen kans ristiin ja seiska kävi aivan nuotilleen molemmilla seteillä. Täytynee vielä käydä läpite nuita piuhoja, mutta havaintona todettakoon että immun piuha irti hytkyminen mun mielestäni väheni, vaikkakin käynti muuten nyt on mitä sattuu, yllätäen ;D
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: hevonen - 23.08.2012, 19:55:47
Itekin hain kahdesta ehjästä immusta paremman kokeilemalla...
En tiiä onko se siitä niin kaino?

Koita nollata boksi ja opettaa se uuvestaan. Jaa, sä oot sen jo tehny? :tickedoff:
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 23.08.2012, 21:00:36
Itekin hain kahdesta ehjästä immusta paremman kokeilemalla...
En tiiä onko se siitä niin kaino?

Koita nollata boksi ja opettaa se uuvestaan. Jaa, sä oot sen jo tehny? :tickedoff:
Joo, nuissa ei tehny eroa ja molemmat pelaa toisessa autossa OK. Hämärää...

Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: rausku - 01.09.2012, 03:24:45
Joo, nuissa ei tehny eroa ja molemmat pelaa toisessa autossa OK. Hämärää...

Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.

Minulla rupesi tekemään ihan samaa kun vähän polkasin omaa volvoani, tais päästä ahdotkin vähän karkaamaan, prkl. Mitäköhän meni paskaksi? Ei kyllä kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta että toivottavasti ei mennyt mitään vakavempaa? Mutta pienellä kaasulla tuntuu nypytystä ja jättää selvästi yhden lyönnin välistä tyhjänkäynnillä ja näkyy kyllä rundi mittarissa.

En kyllä kerennyt yhtään perehtymään kun tulin töistä, mutta pitää huomenna ottaa kissa pöydälle. Mistähän lähtis vikaa ehtimään? Kyllä osaa potuttaa jos meni jotain isompaa rikki tuon takia!
Niin ja autohan on 940 FK mallia
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: hevonen - 01.09.2012, 08:00:20
Aloita katsomalla(vaihtamalla) tulpat.

Sitten voit tehdä wanhan kansan pakoventtiilitestin, laita joutokäynnillä jotain ohutta paperia, vaikka talouspaperia pieni siivu pakoputken ulostulon eteen sivulta päin.
Jos paperia tavallaan imaistaan putkeen kun se katkos osuu kohdalle(paperi siis läpättää eestaas), venttiili vuotaa, jos ei imaisua putkeen päin tule, on sytty tai bensapuolen katkos... :)
Voihan tuon todeta puristusmittauksellakin. :D
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 01.09.2012, 11:22:30
Aloita katsomalla(vaihtamalla) tulpat.

Sitten voit tehdä wanhan kansan pakoventtiilitestin, laita joutokäynnillä jotain ohutta paperia, vaikka talouspaperia pieni siivu pakoputken ulostulon eteen sivulta päin.
Jos paperia tavallaan imaistaan putkeen kun se katkos osuu kohdalle(paperi siis läpättää eestaas), venttiili vuotaa, jos ei imaisua putkeen päin tule, on sytty tai bensapuolen katkos... :)
Voihan tuon todeta puristusmittauksellakin. :D
Tulpat on uudet.

Venttiiliongelmaankaan en usko, kansi oli pahvinvaihdon takia auki 20tkm sitten (perk..e kun 410tm kohdalla alko vuotaan vesiä ulos, mitään ei kestä!) ja venat näytti hyvältä. Plus että koneella ei viimeiseen 10 vuoteen ole ajettu yli 0.7bar ahdoilla, eikä tietääkseni ole nakuttanut ikinä tuo kone, eikä se myöskään huohota.

Suurella kuormalla tapahtuvaa vedon aaltoilua ja nypytystä auttoi tuo sytkäosajumppa, mutta edelleen tyhjäkäynti on hiukan epätasaista sorttia ja joillakin pienehköilä nopeuksilla tasakaasu nypyttää.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: HembalanD - 01.09.2012, 11:36:27
Pikkasen samaa nypytystä ittellä havaittavissa tasakaasulla ihan minimi kuormituksessa, tyhjäkäynti vaeltaa ihan pikkasen ja kylmänä ravistaa tyhjäkäynti vähäsen. Suunnilleen samat osat vaihdettu kun TVS... Seuraavaksi aattelin kokeilla sytkäpäätettä..
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: jogiin - 01.09.2012, 11:43:08
Eka turbo farkku teki kans tollasta kevyttä nypytystä tasa kaasulla  ??? Tosta classicista en osaa sanoo tekeekö samaa ku taita tomaatti syödä pienet katkokset  ???
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: rausku - 01.09.2012, 14:02:20
Minulla rupesi tekemään ihan samaa kun vähän polkasin omaa volvoani, tais päästä ahdotkin vähän karkaamaan, prkl. Mitäköhän meni paskaksi? Ei kyllä kuulu ylimääräisiä ääniä koneesta että toivottavasti ei mennyt mitään vakavempaa? Mutta pienellä kaasulla tuntuu nypytystä ja jättää selvästi yhden lyönnin välistä tyhjänkäynnillä ja näkyy kyllä rundi mittarissa.

En kyllä kerennyt yhtään perehtymään kun tulin töistä, mutta pitää huomenna ottaa kissa pöydälle. Mistähän lähtis vikaa ehtimään? Kyllä osaa potuttaa jos meni jotain isompaa rikki tuon takia!
Niin ja autohan on 940 FK mallia


Päivän valossa selkini paljon asioita :D ahtojen karkaaminen johtui hukkaportin letkussa olleista halkeamista, kiitos bilteman alipaine letkun ( Ei enään ikinä mihinkään sitä letkua! Kehtaavatkin myydä koko letkua kun on noin luokattoman paskaa tavaraa!)

Sitten itse nypytykseen.. Tein aluksi huolissani puristepaine mittausta, ja kaikki näytti olevan kunnossa, viimesen tulpan johdon kohdalla kumminkin uskoin löytäneeni vian. Tulpan johdon sisukset oli päässet karkuun, niin että tulpan johto ei lukkiutunut kunnolla pohjaan asti. (vedetty joskus johdosta eikä kumi osasta) Ei muutakun kauppaan ja uudet tulpat ja tulpan johdot ja paikalleen ja käyntiin.. Mikä autuuden tunne tuli kun auto kävi kun enkeli. Jännä juttu vain että alkoi noin yhtäkkiä koko vika.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 01.09.2012, 15:57:31
Boksi nollautui kun vaihtelin lastuja kokeeksi, en ihan virrat päällä viitsi sitä hommaa tehä  :). Melko ärsyttävä feature, hyvin vastaava kun mitä automaatin sytkäboksi aiheutti manuaalissa, iskipä hassu ajatus että voisiko hyperaktiivinen nakutusanturi aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa, vai aiheuttaisko se vaan tehon aaltoilua? Tyhjää käydessä ihan hyvin kuulee auton takaa että se "lyö tyhjän" eli jää kokonaan syttymäti aina ajoittain, ja samaa katkomista se tekee pienillä kuormilla ajossakin.

Positiivisena todettakoon, että isompien kuormien ajoittainen empiminen joko poistui tai ainakin väheni tulppienvaihdolla.

Nakutusanturi EZK:n keralla tiputtaa tehoa reilusti kun se puuttuu peliin. Eli myöhästää sytkää niin kauan kunnes ei enää rapise ja jos 55 astetta myöhästystä ei riitä, niin pyytää LH:ta lisää kakkua oikein kunnolla!
Ja kyllä sen kilinän korvinkin kuulee ilman epäilystäkään, jos oikeasti likisee.

Epämääräinen tyhjäkäynti voi johtua myös ERG:stä. Tai sytkästä.  Se pirskatin VR anturi (asentotunnistin) on todella herkkä reagoimaan pieniinkin häiriöihin. Tämä tuli itse kokeiltua automaattilootalla ja peltikehällä. Jo 2mm heitto riittää siihen, ettei signaalia tule kunnolla ja kipunoita jää välistä pois.

Myös viallinen sytytyspuola voi tehdä tuollaista nykimistä.

Tarkasta myös se vaahteramäen eemelin (IMM) liitin huolellisesti ja puhdista myös.

Kone käyttäytyy mielenkiintoisesti, jos IMM ja Lambdan antamien arvojen välillä on sopivasti ristiriitaa vaikka koko paletti pysyisi korjaus-ikkunan sisällä.

Eka turbo farkku teki kans tollasta kevyttä nypytystä tasa kaasulla  ??? Tosta classicista en osaa sanoo tekeekö samaa ku taita tomaatti syödä pienet katkokset  ???
Ei se automaagiloota ihan kaikkea suodata! 
Kyllä sen nykimisen tuntee myös automaatilla, mutta "sivistyneemmin" !  ;)
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 07.09.2012, 23:39:39
Hmm, seosvika tuossa kuitenkin taitaa olla. Lampaadan piuha irti ja koeajolle -> vetää hienosti, tasaisen pirteästi ja ennenkaikkea nykimättä ja pätkimättä missään tilanteissa, tyhjäkäynnin pieni "hötkiminen"kin loppui samaan kauppaan. Perskuta kun olis laaja-kaista vielä maisemissa niin tsekkais mitä seokset on normiajossa, nottei ny samaan syssyyn särkisi kattia. Kai se on uskottava että sopat on aika lähellä hyvää, kun yhdellä toisella testiyksilöllä tuli testattua että vähäpäästönen pata on juuri hyväksytyn rajamailla ilman lambdasäätöä kun lämmitykselle ei tullu virtaa ::)
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 08.09.2012, 00:08:07
Mittaappas sen pakoputken maadoituksen toiminta. Vika voi olla siinäkin...  Nimittäin omassa kaksnelikantissa tyhjäkäynti ja veto paranivat huomattavasti operaation jälkeen.

Tänään laitoin ihka uuden sytytyspuolan merikonttiin ja kappas, vedot palasivat siihen, mihin pitikin! €93,- siniseltä tiskiltä. Ja samalla katosi se outo empiminen siinä 3500rpm kohdalla.

Nimittäin long-term fuel trim menee perseelleen, jos kipuna on hitusen väsähtänyt (eli syttyy huonosti).
Puolakin vanhenee ja väsähtää. Kaiken lisäksi se näkyy vasta selvästi sitten, kun se oikeasti alkaa temppuilla pahasti!
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 30.09.2012, 13:13:15
Nyt voitaneen julistaa että tasakuormitustilanteiden nyppiminen oli lambdavika. Uusi bosch lambpaada kiinni ajaessa pelaa hyvin, eli nyt ei moottorijarrulta hitukaasulle siirryttäessä ala koko laite loikkimaan, kolmosella 40-50 ajellessa meno on täysin tasaista ja mukavaa, ja se pieni nyppiminenkin isommille kuormille polkastaessa tuntuisi kadonneen, kerran nyppäsi kun 3000 rpm kohdilta polkas kerrasta lunssin pohjaan, mutta muuten ei ole ollut ajossa ongelmia. Tyhjäkäynnillä edelleen hiukan hytkyy ja putkenpäästä kuulee että "lyö tyhjän", mahtaako mennä A-nokan ja hyperaktiivisen tyhjäkäyntikierrosten säädön piikkiin  ???. Edellinen FT samalla nokalla (kyllä, sama yksilö) kävi tasaista tyhjää, mutta se ei pitänyt kierroksista kiinni vaan se kävi semmosilla kierroksilla kun sattui käymään. Tämä taas ei anna yhtään periksi vaan korjaa pienenkin virheen heti, ja siksi tuo "hytkyminen" herkästi aiheuttaa säädön oskillointia...
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 16.10.2012, 20:08:50
Nyt alkaa taas vaihteeks ahistaan tää homma. Ei muuten, mutta pikkuhiljaa nypytys palasi uudellakin lambdalla. Hittoko sen tekee että par vko saa ajella ja sitten huomata pientä nypytystä tietyillä kohtia kuormitusta ja sitten alkaa taas pikkuhiljaa pahenemaan. Nimenomaan kaiken pahin tilanne on kun koneessa on jo kierroksia (1500+ rpm) ja kuorma hipoo nollaa. Reilummalla kuormalla käy hienosti, ja lambdan johto irti käy todella komeasti kaikissa tilanteissa(mitä nyt kylmänä ehkä vähän tarpeettomankin sakeella).
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 16.11.2012, 23:46:10
Jepjep, lisää diagnosointia ja kokeiluja tehty, ja havaittu pientä (epänormaalia) vedon puutetta täydellä kaasulla ja osakuormilla vedon vaeltelua, eli vetää jollakin kuormituksilla paremmin kuin jollakin toisella, ja kaikki nämä efektit katoavat lampadan signaalijohto irroittamalla. Hämärää...

Vielä hämärämpi ilmiö on se, että laitos kuluttaa tommosta rontti 10 maantiellä. Eihän siinä mitään, mutta kun kyläkruisingissa menee vajaata kymppiä...

Edit: havaintoina myös se, että maantieajon jäljiltä pakoputki sisältä musta, kaupunkiajelun jälkeen normaali tummahko harmaa. Mulle iskee visio ahtoputkiston vuodosta, mutta kun ne käytin kesällä irti ja olivat ehjät ja joustavat ainaki sillon, että liekkö olisko välijäähyssä sit jottai?
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 18.11.2012, 21:30:28
Noniin, en ole vielä varmistanut asiaa, mutta oletettavasti vika löytyi.

Koeponnistin ahtoputkiston, hieno kumihanskaviriys ahtimen päästä ja kaasuläppäkotelon päästä tulpaksi, ja imusarjalta tyhjäkäyntiluistin letku irti ja patenttiliitoksen kiinni ilmapistooliin ja kompurasta kilo painetta -> paine pysyi useamman minuutin putkistossa, jotenka testi lienee hyväksytty. Kävin myös läpi imusarjan pultit taas kerran, kaikki kiinni. Sytkäpiuhoille n:s tarkistus ja eivät ole vieläkään ittekseen rikkuneet  ;D. Löysinpä myös sen kauan riesana olleen öljynkäryn, tai siis syyn sille, virranjakajan ja kannen välistä hikoaa öljyä, joka matkustelee eri putkia pitkin valumalla läheltä pakosarjaa suodatinjalan tykö ja sitärataa. DP:n kannatinpanta oli taas murtunut, fiksasinpa tuonkin joutessani. Ja mitään kovin selkeää vikaahan ei vieläkään ole löytynyt, right? Noh, päästetään valtaisa jännitys purkautumaan ja kerrotaan mitä tapahtui: ajattelin tavan vuoksi käydä vielä kertaalleen myös kaikki pakopuolen pulttien kireydet, ahtimen ja sarjan väliset oli aika hyvin eli osa narskahti aavistuksen ja osa ei mihinkään, samaten DP:n laipan pultit oli kiinni, yks käänty narskauksen. Vaan pakosarjan pultit, yhteen kun sain hylsyn kiinni niin mutteri tippui hylsyn kanssa pohjamuovin päälle. Onneks meni mutterin sisältä jo poikki, se senttiä vahva prikka poies ja kilomutteri tilalle niin sai kiristettyä sarjan kunnolla kanteen. Täytyy ajan kanssa tehdä jumppa kunnolla eli uudet tiivisteet volvolta, sarja ja ahdin pöydälle ja oikasu josko ne tiivistyis vielä toisiinsa kun hitusen supsuttelee sieltäkin, kylmänä lähinnä, ja sitten pinnapulttien uusinta ja romut kasaan. Jännä kyllä että tuota vuotoa ei kuullut edes letkulla kuuntelemalla tyhjäkäynnillä, sensijaan ahtimen ja sarjan välisen vuodon kuuli/kuulee yhä. Ja silti ahtojen nousu oli hitaampaa ja veto epämääräistä, aika tarkkaa hommaa tuntuis olevan.

Result: vetää tasaisesti, ahdot nousee normaaliin tahtiin ja käynti siistiytyi, plus täyskaasulla ääni on terveempi, ennen se oli jo korvakuulolta semmonen pehmeä matala mörinä että saattopa käydä orastavasti sikarikkaalla ::). Pienestä se on joskus kiinni.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 25.05.2013, 11:12:14
Tääkin laite alko taas joutessaan kummittelemaan. Nyt ajelin skooppi kii lenkkiä tuolla, suuttimien aukiolot ei nyi nypytyksen kohdalla mihinkäänpäin eli viittaisi sytkävikaan (tai huonoon kiinalaiseen skooppiin ::)), mutta lambdan piuha irrottamalla ei nyi. Toisella bensalootalla nyki hitosti enempi. Myöskään ahtimen tienoon tiivistejumppa vol 2 ei tuottanut toivottua tulosta, vaikka sarja oli isostipaljon halki ja hitsattiin kuntoon, ja ahimen ja sarjan väliin laitettiin oikeen tiivistekin.

Seuraava testi onkin toinen sytkäpurkki, muuten tää alkaa päätyä taas aivan kummallisiin johtopäätöksiin että siihen tarttis laittaa mega ::)

Edit: lisää hassuja testejä, manuaalin sytkäloota ja vakio bensaloota(= "normaali" kokoonpano siitä asti kun vammalaatikko vaihtui oikeaan vaihteistoon eli m90) nypyttää aivan hitusen, ja lambdan signaalipiuha irti ei ollenkaan. Vaihdetaanpa tilalle tomaatin sytkäloota ja sitten nypyttää vallan helvetisti, eikä rauhotu open loop seoksellakaan. Myös bensalootan vaihto toiseen lisää nypytystä, sitä en tullut testanneeksi open loopissa. Alkaa menemään aika henkimaailman tasolle tämän(kin) vehkeen kanssa.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 26.05.2013, 00:50:49
Tääkin laite alko taas joutessaan kummittelemaan. Nyt ajelin skooppi kii lenkkiä tuolla, suuttimien aukiolot ei nyi nypytyksen kohdalla mihinkäänpäin eli viittaisi sytkävikaan (tai huonoon kiinalaiseen skooppiin ::)), mutta lambdan piuha irrottamalla ei nyi. Toisella bensalootalla nyki hitosti enempi. Myöskään ahtimen tienoon tiivistejumppa vol 2 ei tuottanut toivottua tulosta, vaikka sarja oli isostipaljon halki ja hitsattiin kuntoon, ja ahimen ja sarjan väliin laitettiin oikeen tiivistekin.

Seuraava testi onkin toinen sytkäpurkki, muuten tää alkaa päätyä taas aivan kummallisiin johtopäätöksiin että siihen tarttis laittaa mega ::)

Edit: lisää hassuja testejä, manuaalin sytkäloota ja vakio bensaloota(= "normaali" kokoonpano siitä asti kun vammalaatikko vaihtui oikeaan vaihteistoon eli m90) nypyttää aivan hitusen, ja lambdan signaalipiuha irti ei ollenkaan. Vaihdetaanpa tilalle tomaatin sytkäloota ja sitten nypyttää vallan helvetisti, eikä rauhotu open loop seoksellakaan. Myös bensalootan vaihto toiseen lisää nypytystä, sitä en tullut testanneeksi open loopissa. Alkaa menemään aika henkimaailman tasolle tämän(kin) vehkeen kanssa.

Nakuanturi?

Mittaappas se LH:n pinni, millä EZK kertoo LH:lle nakusta...  Jos EZK alkaa ruuvata ennakkoja nakuanturin tahtiin, niin taatusti nykii ja pirusti!

Ja noilla eri vermeitten boxeilla on mielenkiintoisesti erilaisia suutinvakioita (LH:ssa ainakin 5 kpl), jotka veivaavat karttoja mitä mystisimmin algoritmein.
Saman tyyppistä nykimistä sain aikaiseksi, kun laitoin 954 boxiin 962 firmiksen, ennnenkuin aloin veivailla suutinvakioita oikeinpäin suuttimien suhteen ja moottorijarrutuskarttoja miedommiksi.

Vihiä tästä voi saada tuijottamalla skoopin ruutua kuin mykka wittua.  :D

Tosin silloin pitää myös sen pyykäisyajan sellainen, että vain yksi suuttimen pulssi näkyy ruudulla, jotta erotat ne vajaan millisekunnin muutokset.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 26.05.2013, 22:13:37
Nakuanturi oli mullaki visio kun se lie ainoa osa jota ei ole vaihdettu. Vaan eipä toennut silläkään tai sitten mulla on 2 risaa nakuanturia.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 27.06.2013, 23:13:10
Humh, nyt menee hurjaksi eli vika paheni pikkuhiljaa. Vaan lambdan (vaihdettu hiljan) aukaisu ja uudelleenkiristys auttoi isolti, hitusen se "hytkii" vieläkin...
Otsikko: Vs: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: jaippi - 27.06.2013, 23:14:54
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?
Otsikko: Vs: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 28.06.2013, 13:59:07
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?

Erinomainen pointti!

Vanhassa lankussani tuo rauhoitti tyhjäkäyntiä erittäin paljon, sillä LH rakastaa lambdaa kiihkeästi!

TVS, millä numeroilla nuo purkkisi ovat olleet, joilla olet kokeillu autojasi?

Minun tietääkseni syttypurkki ja firmis ovat täydellisen samat automaatissa ja vaparissa. LH:ssa on eroja muutamassa täpässä (tiettyjä vakioita) vapari/automaagi/turbo.

Vaparissa ja turbossa suurin ero on LH:lta EZK:lle menevässä kuormatiedossa. Tietysti peruskartatkin ovat hitusen toisenlaiset mutta niin pitääkin olla.
Otsikko: Vs: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 29.06.2013, 01:21:32
Olisiko lambdan maadoittumisessa ongelmia?
Sehän tuolla eestaas veivaamisella varmasti parani. Täytyee kahtella miten tuota parantais lisää, tekis kovasti mieli heftata pieni ruuvi siihen anturin leukaotepintaan ja vetää maajohto sille... Tai laitella etuvedon lampaada kun semmonenkin itse asiassa olis, liitimeltä vaan yks lisämaatto sille ja poks.

TVS, millä numeroilla nuo purkkisi ovat olleet, joilla olet kokeillu autojasi?

Minun tietääkseni syttypurkki ja firmis ovat täydellisen samat automaatissa ja vaparissa. LH:ssa on eroja muutamassa täpässä (tiettyjä vakioita) vapari/automaagi/turbo.

Vaparissa ja turbossa suurin ero on LH:lta EZK:lle menevässä kuormatiedossa. Tietysti peruskartatkin ovat hitusen toisenlaiset mutta niin pitääkin olla.
En muista numeroita ulkoa, mutta eri purkkeja ne on. Orggis FK+AW-setin kaverina ollut kultaboksi aiheuttaa kyllä äkäsemmän pintakaasuvasteen, mutta myös huikean määrän nyhtämistä 2000rpm huiteille. Käytössä nyt sitten joku 97 FT manuaalin loota, numeroita en oo kyl juur kahtellu...
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: AnttiR - 29.06.2013, 13:42:33
Voiko aiheuttaa tuollaista vaivaa jos lambda anturi ei ole tiivis pakoputkeen? Tuli vain mieleen kun juuri hitsasin yhteen pakosarjaan lambdalle mutterin ja oli työläs homma lopulta viilata suoraksi se tiivistepinta siitä mutterista.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 29.06.2013, 16:38:05
Vakio turbon down-pipe:ssä on aikas vaikea saada lambda-anturin juuresta vuotoa niin paljon, että se vaikuttaisi negatiivisesti.

Ennemmin heikko maadoitus pakoputken/moottorin/korin välissä, joka vääristää lambdan signaalia.
Mutta tästäkin saa vihiä skoppilla aikas helposti!   :hello:

ELi mittaappas TVS skoppilla se lambdan kuuman karvan signaali väliltä, Kori/Moottori/pakoputki ja lambda-anturin runko, niin pääset selville, onko siellä häikkää!

Jo 100mV jännite-ero on lambda-säädön tarkkuuden kannalta katastrofaalinen!!   :o
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 30.06.2013, 15:57:39
Maaeromitausta tein joskus aiemmin, mittasin kannen ja DP:n välistä jonkun 20-30mV eron mutta en tajunnut mitata lampaadan ja putken väliä. Kuitenkin laite pelaa nyt kertaluokkaa paremmin kun sipastiin maajohto iskaritornista lambdan mutterin alle, jotenka kyllä se vissiinkin maavika oli. Tossa tuumin, notta uskaltaiskohan siihen leukaotepintaan heftata pienen pultin kii mihinkä ruuvais rengasliittimellä maajohdon?

Koneen ja akun välinen piuha on hiljan käytetty irti ja liittimet putsattu, samaten korin ja koneen maadotukset on akulta ja venakopalta eli sen puolen maatot pitäs olla OK, sensijaan vanhan lambdan kierre oli verraten ruosteisen ja möhjöisen näköinen ???
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: HembalanD - 30.06.2013, 19:27:37
Oman ysin nypytys tuntuu olevan pahinta heti kylmänään ja tosiaan alakierroksilla siellä 1500-2500rpm huitteilla. Lambdankin siihen vaihdoin ihan alkuperäisen boschilaisen uuden mutta ei tunnu muuta merkitystä olevan kuin pieni kulutuksen lasku. Polttoainetta tosiaan menee siinä 9 litran tuntumassa, vähän alta, niin ei juuri "pienet" nypytykset ole haitanneet  ;D
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 26.01.2014, 02:10:30
Tääkin halvatun riesa kummittelee yhä, välillä se oli pitkään oireilemattakin ja nyt taas on paha. Lisättäköön oirelistaan että käy ilman lohkaria tehtävässä käynnistyksessä alle +15C pienen hetken hyvin (kierrosket käy siellä yli 1000rpm), ja kun kierrokset alkaa asettua tyhjäkäynnille on kun joku nyppäsis yhen tulpanjohdon irti, käy aivan käsittämättömällä hörpötyksellä ja pärskimisellä 5-15sek riippuen lämpötilasta ja muista vastaavista, ja haisee huikeesti bensalle.

Tehtyjä: Pakosarja hitsattu halkeamiltaan (monta, isoja) umpeen, lisätty tiiviste sarjan ja ahtimen pakopesän väliin. Testattu myös lisämaadoitusta lambdalle, ei vaikutusta. Vaihdoin vielä kokeeksi 850 mallisen, ulkoisella anturimaalla olevan lambdan, jonka anturimaan kytkin ecun maajohdon kanssa samaan imusarjan ruuviin. Varauksin saattoi ihan hitusen tasoittaa käyntiä, mutta edelleen tyhjäkäynti hitusen onnahtelee ja joillakin kuormituksilla aavistusken nypyttää.

Edit: lambdan johto irtikään ei käy täysin hienosti, paranee kyllä hitusen kun putoaa kartan varaan mutta ei silti täysin hyvä.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: Toni - 26.01.2014, 06:37:42
Kokeile vakio lastulla miten toimii.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 26.01.2014, 11:14:52
Ei tee mitään eroa, kokeiltu.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: s73 - 26.01.2014, 11:46:30
Releet tutkittu? Kaasuläppä ok?
Oliko tässä koneessa map-anturia? ???
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 26.01.2014, 14:28:02
Varauksin saattoi ihan hitusen tasoittaa käyntiä, mutta edelleen tyhjäkäynti hitusen onnahtelee ja joillakin kuormituksilla aavistusken nypyttää.

Edit: lambdan johto irtikään ei käy täysin hienosti, paranee kyllä hitusen kun putoaa kartan varaan mutta ei silti täysin hyvä.

Nollasitko boxin jossain vaiheessa testiä? Ja muuttuiko asia silloin?

Olethan tehnyt tämän normaalin tarkastussetin IMMu ja lämpöanturi?  Mitä lamabda-arvot ovat nypyttämisen tienoissa? Eli millaisia jännitteitä skooppi näyttää suoraan lambda-anturilta mitattuna nykimisen aikaan?

Edelleen totean, että se LH:n lambda-säätö on todella perkeleellinen kapistus ja vaikuttaa ihan uskomattomin mekanismein purkin toimintaan.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 26.01.2014, 19:21:28
Nollasitko boxin jossain vaiheessa testiä? Ja muuttuiko asia silloin?

Olethan tehnyt tämän normaalin tarkastussetin IMMu ja lämpöanturi?  Mitä lamabda-arvot ovat nypyttämisen tienoissa? Eli millaisia jännitteitä skooppi näyttää suoraan lambda-anturilta mitattuna nykimisen aikaan?

Edelleen totean, että se LH:n lambda-säätö on todella perkeleellinen kapistus ja vaikuttaa ihan uskomattomin mekanismein purkin toimintaan.
Nollasin lambda irti ajelun jälkeen, ei tee eroa. IMMuja on testattu kahtakin eri, lämpöanturi on vaan mitattu boksin liittimestä. Skoopilla ei löydä mitään selkeää isoa heittoa sillonkaan kun nypyttää, tuosta skoopista ei vaan saa helposti bittimuotoon dataa (puupennin standalone) tietokoneelle. Laajakaistaa siihen vissiin tarttis seuraavaks testata...

Nypyttely on myös ajoittaista, joskus on päivä että pelaa sillai että muutamia kertoja päivän aikana nyppäsee, joskus taas tasanen parin sekunnin välein tuleva nypäys. Ja tyhjäkäynti vastaavalla taajuudella "hötkii tyhjiä", eli hyvin vähän nypyttävänä päivänä hyvin vähän haparoiva tyhjäkäynti. Kylmäkäynti on viime aikoina (tallista lähdettäessä) ollut erinomaisen surkeaa, mutta se asettuu kun kytkimellä kuormittaa kierroksia hiukan alaspäin tai kaasulla antaa kierroksia 1500rpm huiteisiin.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: mikan - 27.01.2014, 15:04:54
Kokeileppas pitää skooppia kiinni lambdassa, niin näkyyköhän siinä jotain nopeita heittoja kun nypytystä esiintyy?

Jos ei näy, niin sitten kipunan puolta tutkimaan sillä skoopilla sieltä 12V navoista!

Muista käyttää vähintään 1:10 probea jonka jännitteen kesto on sen useamman sata volttia. Sieltä nimittäin tulee toista sataa volttia takapotkua kun kipuna räpsähtää.

Suoraan kipunalinjaan ei skooppia sitten kytketä, ettei valmistussavu karkaa!
Itse suurjännitepuolta voi tutkailla laittamalla piuhan siihen puolan johdon ympärille, eli katsella kapasitiivisesti kytkeytyviä jännitteitä.
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää
Kirjoitti: TVS - 21.02.2014, 22:27:27
Lisää testausta. 140tkm ajetusta autosta heitin tähän koko suutintukin säätimineen suuttimineen -> ei eroa. Sensijaan boksista lastu irti, -984 boksiin kiinni se lastu (tässä ei ole ajonestoa niin en voi testata -984 vakiolastulla) ja vot, vetää paremmin, kulutus tippu litralla eli nyt menee vajaan 9 maantiellä, mutta edelleen kylmäkäynnistyksen jälkeen käy aivan päin helvettiä ja joskus kuumanakin tyhjäkäynti on haparoivaa. Onkohan se ihan oikeasti vaan niin että tämä yksilö ei vaan toimi tuon A-nokan kanssa  ::)
Otsikko: Vs: 230FK nypyttää + käynnistyy tosi rumasti käyden
Kirjoitti: TVS - 13.09.2015, 09:03:56
VX3 ja muutaman tkm jälkeen uudelleen tsekattu venttiilinvälykset, laite käy nykyään taas kylmänä aivan pitkin v....... Toimikin kohtuullisesti hyvän tovin ja ilmiö on taas alkanut voimistumaan. Bräkkäriä isohko määrä imusarjan alle ja päälle ei tee mitään, eli oletettavasti imuvuotoa ei mainittavasti ole. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa tommonen kun mitään järkevää syytä tälle ei löydy, boksit jne toimii muissa autoissa täysin hienosti. Puristukset 11 kiloa +-0.2 joka pytyssä.