Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: volgaman - 26.08.2012, 13:19:30

Otsikko: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: volgaman - 26.08.2012, 13:19:30
kun vinokoneessa on se huohotin letku koneen sisällä niin voiko sen jattää pois kokonaan ku itellä meni se poikki hoonauksen yhteydessä?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Ari E - 27.08.2012, 01:27:30
kun vinokoneessa on se huohotin letku koneen sisällä niin voiko sen jattää pois kokonaan ku itellä meni se poikki hoonauksen yhteydessä?
pistä uusi letku 20e kustantaa tai erillinjen huohotuspönttö öljynkeräyssäiliöllä
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: hevonen - 27.08.2012, 17:00:50
Älä jätä pois kokonaan, joku noista em. jutuista on hyvä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: volgaman - 27.08.2012, 17:56:09
löytyykö mätänetistä uusia vai pitääkö mennä siniselle?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: HembalanD - 27.08.2012, 18:08:59
Pitää.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Joskenniska - 05.11.2013, 14:56:54
Miten ootta toteuttanu tuommosen erillisen huohotin säiliön? ois mielenkiintosta tietää  :P
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: estate - 05.11.2013, 16:10:56
Sitä koneen sisällä olevaa letku ei kuulemma kärsi jättää pois. Itse en kyllä ole sen funktiota hoksannut, joten korjasin vanhan ja öljypohjaan murentuneen ihan normiletkulla jonka lykkäsin vanhan nysän päälle ja varmistin liitoksen kutistesukalla. On keksitty reilun vaaksan kumilurtsakkeelle hintaa jos 2kymppiä tiskillä siitä tahtovat, toistasataa egee metri :o (eikä siinä letkussa ole edes vahvikekudoksia).

Erillisen huohotuspöntön voi helpoimmillaan tehdä tyhjästä kanisterista (öljy, jäähd. neste jne). Korkkiin reikä ja alunperin imusarjaan tai imuletkuun menevä huohotusletku korkin reiästä pöntön sisään, tukitaan se imusarjan reikä. Kanisterin kylkeen ylös toinen reikä ja siitä letku auton alle mistä kaasut pääsevät ulkoilmaan. Pönisteri nippusiteillä/jesarilla/kumipannalla kiinni koriin. Hienostuneempi (ja kalliimpi) versio on sitten esim. amuliininen pönttö (http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=15/748)
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: TVS - 05.11.2013, 22:04:46
Sen funktio on pitää ilmavirtaus poissa öljyn poisvalumiskanavasta.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: estate - 05.11.2013, 22:48:06
Eli vakiona alakerran huohotus pelaa öljypumpun käyttöakselin puoleisesta reiästä ja öljyt valuvat samaa reittiä takaisin, ja sillä letkulla ei ole mitään muuta tehtävää kun olla möllöttää? Minä joskus ymmärsin, että öljyt valuvat siitä lohkon huohotinpurkista letkua pitkin takaisin alakertaan. Jos on erillinen keruusäiliö sen letkun voi heittää kuikkaan?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: TVS - 05.11.2013, 23:31:02
Eli vakiona alakerran huohotus pelaa öljypumpun käyttöakselin puoleisesta reiästä ja öljyt valuvat samaa reittiä takaisin, ja sillä letkulla ei ole mitään muuta tehtävää kun olla möllöttää? Minä joskus ymmärsin, että öljyt valuvat siitä lohkon huohotinpurkista letkua pitkin takaisin alakertaan. Jos on erillinen keruusäiliö sen letkun voi heittää kuikkaan?
Ei, vaan öljyt valuu sitä putkea pitkin takaisin, mutta koska sen pää on öljynpinnan alla ei siinä ole ilmavirtausta huohotinpurkille päin.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: estate - 06.11.2013, 08:25:29
Ei, vaan öljyt valuu sitä putkea pitkin takaisin, mutta koska sen pää on öljynpinnan alla ei siinä ole ilmavirtausta huohotinpurkille päin.
No sitten olin ymmärtänyt suurinpiirtein oikein. Eli jos alkuperäinen suljetun huohotusjärjestelmän on muuttaa erilliselle kerääjälle voi sen letkun "unohtaa" pois, vähän enemmän voi kerääjään kertyä öljysumua (ohipuhalluksen määrästä riippuen) mutta ei muuta haittaa? Toisaalta joskus jostakin kuulin, että tuossa lohkon kautta tapahtuvassa systeemissä pitäisi olla pieni imu, että toimii kunnolla. Mutta ainakaan kilpakoneissa ei ole ollut ongelmia vaikka on ollut kerääjä käytössä ja kaasut menneet kerääjästä ulkoilmaan. Jonkin verran kyllä kilpakäytössä näkee, että huohotus on muutettu öljyntäyttökorkkiin tai venttiilikoppaan. Oman kilpurin nykyisessä koneessa on tupla järjestelmä kun menee kerääjälle letkut lohkon öljypurkista ja venttiilikopasta.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: volB230ET - 26.02.2014, 19:38:13
Itellä oli tuo epämääräsen mujun kerääntyminen huohotinpurkkiin(litran öljypurkki) johon letku menee aika rajuakinja purkkia sai vähän väliä tyhjentää. Nyt laitoin letkun päähän mikä nousee imusarjan tasolle pelkän biltemasta hankitun huohotin suodattimen. Liekkö huono ratkasu tuo?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: The_OttoB - 26.02.2014, 20:05:43
Moottori tykkää kun kampikammiossa on vähän alipainetta.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: miikel - 19.03.2014, 21:24:17
Huohotuksen yksi tehtävä on poistaa sitä öljyyn kertynyttä vettä pois. Tuolla suodatin systeemillä lähinnä lisäät sen öljyn vettymistä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: jtp - 04.04.2014, 07:51:40
Käykö sama huohotin purkki (öljypumpun akselin reiässä )  myös kymppi sarjan koneisiin (b21) ?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Kaziganth - 04.04.2014, 08:18:57
Käykö sama huohotin purkki (öljypumpun akselin reiässä )  myös kymppi sarjan koneisiin (b21) ?

juu
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Elk - 04.04.2014, 22:40:06
juu
Jos ei ole kuin öljypumpun käyttöakselin reikä avattu niin ei muuten käy. :)
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Fuse - 05.04.2014, 03:02:05
Se alkuperäinen pönttö on aika hyvin suunniteltu "catch-can", en tajua miksi joku sen haluaisi täysin eliminoida ja varsinkaan korvata jollain alimittaisilla letkukaroilla varustetulla kiinalaisella alumiinipöntöllä.. Onhan se pelkkä alupönttö toki race jne... mutta ei tuon alkupäräisen öljynerotinboksin deletoinnissa ole mitään järkeä, varsinkaan jos meinaa jonkun metrin ajaa talvellakin...

Huohotinsysteemit kannattaa miettiä kunnolla jos aikoo yli 100km yhtä soittoa ajaa maantieajoa kunnon talvilämpötiloissa, nimittäin siitä vakiolta boksilta lähtevät letkutkin jäätyvät täysin tukkoon jos matkassa on turhia mutkia... ;)
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Kaziganth - 05.04.2014, 10:30:47
Jos ei ole kuin öljypumpun käyttöakselin reikä avattu niin ei muuten käy. :)
Jaa juu, niissä koneissa missä huohotus venttiilikopassa?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Elk - 05.04.2014, 11:10:59
Jaa juu, niissä koneissa missä huohotus venttiilikopassa?
Niissäpä juuri.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Fuse - 05.04.2014, 11:26:14
Tuossa on melkeenpä ainoa systeemi, millä korvaisin alkuperäisen. https://www.mann-hummel.com/fileadmin/user_upload/service/catalogues/pdf/ProVent_en_2013.pdf
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 06.04.2014, 09:16:09
Onko alakerran "liika" hengityksestä haittaa? Jos siis tuon vakio pömpelin lisäksi tekisi huohotuskolon vaikka mekaanisen bensapumpun tilalle lohkon kylkeen?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: stuge - 11.06.2014, 04:01:12
Herätellääs vanhaa topiccia :) eli heräs kysymys, miksi b230ft tarvitsee huohotukseen imun? "Kone tykkää" ?Ymmärtääkseni se huohotusletku on imuputkessa kiinni vain päästöjen takia, ettei pääse kaasut ilmaan suoraan. Ideana oli pistää letkun päähän huohotus filtteri ja joskus tulevaisuudessa kerääjäpönttö. Korjatkaa jos olen väärässä!
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Kaziganth - 11.06.2014, 07:09:46
Herätellääs vanhaa topiccia :) eli heräs kysymys, miksi b230ft tarvitsee huohotukseen imun? "Kone tykkää" ?Ymmärtääkseni se huohotusletku on imuputkessa kiinni vain päästöjen takia, ettei pääse kaasut ilmaan suoraan. Ideana oli pistää letkun päähän huohotus filtteri ja joskus tulevaisuudessa kerääjäpönttö. Korjatkaa jos olen väärässä!
sillä saadaan kampikammioon alipaine
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Pyssy - 11.06.2014, 17:33:29
Huohotuskaasut ovat lainsäätäjän mielestä myrkyllisiä.  Siksi ne imetään imusarjaan.  PCV-venttiili säännöstelee imun voimakkuutta.  Kampikammioon päästetään puhdasta korvausilmaa imettyjen kaasujen tilalle.  Puhdas ilma otetaan ilmanpuhdistimesta, tai esim. venttiilikopan korkista.  Suljettu kampikammion tuuletus on ensimmäinen pakollinen päästöjenalennushärveli.  Californiassa 1961, koko USAssa 1964.

Suurilla tehoilla imusarjaan ei mene niin paljon kaasuja, kuin niitä männänrenkaitten ohi tulee.  Silloin kampikammion paine pääsee poistumaan huohotusletkun kautta ulkoilmaan tai ilmanpuhdistimeen.  Kiihdytysautoissa joskus pakoputkeen.  Huohotusletkussa voi olla teräsvillaa sisältävä purkki, johon öljy jää, ja valuu takaisin kampikammioon.

Väljässä koneessa tulee imuilman joukossa liian paljon mäntien ohi tullutta pakokaasua, ja teho laskee.  Siksi vanhoihin moottoreihin yleensä laitetaan kampikammion tuuletus suoraan ulkoilmaan, eikä ilmanpuhdistimeen.  Öljyn palautus kannattaa järjestää.  Letkun pää pitää laittaa niin, että pahanhajuiset kaasut eivät pääse ohjaamoon.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: stuge - 12.06.2014, 17:22:03
tottakai sillä saadaan kampikammioon alipaine, lähinnä mietin miksi näin halutaan ja onko se oikeasti tarpeellinen. ok. tämä selvensi jo paljon. millaista systeemiä suosittelisitte tuommoseen turbo vinokoneeseen? lohkosta kun tulee se huohotusletku, joka normaalisti menee imuputkeen ennen turboa, ja välissä on pieni ''filtteri''/kenno josta lähtee  myös alipaine letku imusarjaan. toimisiko jos jättäisi letkun pään olemaan, ja lisäisi siihen filtterin. räkiikö konehuoneen öljyiseksi?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Pyssy - 12.06.2014, 18:20:40
Turbokoneessa huohotus tapahtuu kahteen suuntaan.  Ahtimen painepuolelle, kun ollaan imulla, ja ahtimen imupuolelle, kun ollaan ahdolla.  Kampikammiossa on lievä ali- tai ylipaine riippuen siitä ollaanko imulla vai ahdolla.  Purkki kerää öljypisarat, ja valuttaa ne takaisin kampikammioon.  Ennen ahdinta olevan letkun voi irrottaa imuputkesta, ja päästää kaasut purkista ulkoilmaan, eikä imuilman joukkoon ahdolla, pudottamaan tehoa, ja likaamaan ilmamäärämittaria ja ahdinta.  Putken päähän suodatin, ettei imulla mene pölyä putkeen.  Imuputkeen jäävä reikä tukitaan.  Ahtimen jälkeen oleva letku saa olla paikoillaan.  Huohotuskaasun aiheuttamasta pienestä tehohukasta ei imulla ole haittaa.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: mikan - 14.06.2014, 15:30:03
Ennen ahdinta olevan letkun voi irrottaa imuputkesta, ja päästää kaasut purkista ulkoilmaan, eikä imuilman joukkoon ahdolla, pudottamaan tehoa, ja likaamaan ilmamäärämittaria ja ahdinta.  Putken päähän suodatin, ettei imulla mene pölyä putkeen.  Imuputkeen jäävä reikä tukitaan.  Ahtimen jälkeen oleva letku saa olla paikoillaan.  Huohotuskaasun aiheuttamasta pienestä tehohukasta ei imulla ole haittaa.

Jos huohotuskaasut likaavat turbokoneessa IMMua, on jotain todella vialla!   :o

Joko kone huohottaa todella tolkuttomasti tai sitten jotain muuta on erittäin pahasti pielessä, sillä IMMun likaaminen edellyttää sitä, että kaasut virtaavat väärin päin sen parisen kymmentä senttimetriä! Tuo tilanne ei pitäisi olla missään oloissa mahdollinen!  :o

Ainoa skenaario, jossa tuo olisi mahdollista ehjässä koneessa on se, että IMMu on siirretty painepuolelle!  :D

Ja ahdoilla tuo huohotuskaasun määrä on prosentin osia kokonaisilmamäärästä, jos kone on ehjä. Joten sen tehoon vaikuttava määrä on lähinnä olematon, koska palavat aineet palavat sylinterissä ja palamattomat kaasut ovat ainoastaan osatäytöstä. Joka kyllä alentaa tehoa, mutta ne promillen osat eivät terveessä moottorissa merkitse yhtikäs mitään.

Joten huohotussysteemin muuttaminen ei ole perusteltua minusta.

tottakai sillä saadaan kampikammioon alipaine, lähinnä mietin miksi näin halutaan ja onko se oikeasti tarpeellinen.

Lyhyt vastaus on hyötysuhde!

Imemällä alipaine kampikammioon saadaan aikaiseksi pienempi vastus alaspäin tuleville männille, jolloin sylinterin täytös paranee koska sen ei tarvise puskea painetta vastaan, eikä ohivirtauskaasut pääse palotilaan imutahdin aikana. Ja koska ohivirtausta moottorissa on aina jonkin verran, kertyy sinne kampikammioon painetta, ellei sillä ole reittiä ulos.
Tämä pätee erityisesti pienillä osakuormilla.

Turbo vinokoneessa ahdoilla huohotuskaasuista vain se ylipaineinen osa pääsee turbon imupuolelle, joten määrät ovat pieniä, jos moottori on ehjä (ei huohota tolkuttomasti).
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: stuge - 14.06.2014, 16:32:39
ok kuulostaa ihan järkeenkäyvältä  :D jokatapauksessa, en laita huohotusta imuputkeen ennen turboa, kun ei siinä ole edes paikkaa sille. sen korvaan jollain filtterillä. vielä jäi epäselväksi, tarvitseeko jättää imusarjasta tuleva alipaineletku huohotusletkuun?
eilen oli koekäyttöä tekniikalla, ja huomasin että jos jätti alipaineletkun kiinni, kävi hieman aaltoillen. jos jätti alipaineletkun pois, kävi nätisti. yhdestä 940 turbosta katsoin mallia miten ne letkut menee, ja ei käy vaan järkeen..
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: mikan - 14.06.2014, 16:57:53
Sitä imusarjasta tulevaa letkua voi käyttää takaiskuventtiilillä varustettuna, sillä se imee ilmaa aina alipaineilla ja ahdoilla sieltä puhaltaa. Mutta jos huohotus ei mene sinne orkkispaikalleen, niin jättäisin sen pois.

Siinä myös syy aaltoilevaan tyhjäkäyntiin, koska IMMun ohitse tulee mittaamatonta ilmaa ja tyhjäkäynnillä ilmamäärät ovat muutoinkin pieniä, niin LH yrittää korjata IMMun antaman mittaustuloksen ja lambdan antaman tiedon avulla soppia kohdilleen.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: stuge - 14.06.2014, 17:05:37
ok. kiitos avusta!
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: D`Artagnan - 14.06.2014, 21:16:36
Puhdistin tänään omasta 240 -87 huohotusletkut, sihdin ja itse pöntön. En ollut koskaan aikaisemmin tehnyt tätä operaatiota ja olen omistanut kyseisen auton jo reilusti yli kymmenen vuotta, joten ajattelin että nyt on korkea aika.  Yllätys oli aika suuri kun sihtikään ei ollut tukossa, vaan täysin auki. Lieneekö säännöllisillä öljynvaihdoilla osuutta asiaan? Ainoastaan pöntöstä sain tulemaan paskaa kun sen pesin liuotin pesulla ja kuumalla vedellä huuhtelin.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/14062014202_zps208ee3ff.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/14062014202_zps208ee3ff.jpg.html)
Itse huohotinpönttö lähtee irti 13mm hylsyllä.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/14062014201_zps498aa4f9.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/14062014201_zps498aa4f9.jpg.html)
Uusisin samalla pöntön ja lohkon välisen O-renkaan (Volvon osanumero 949659 maksoi 6€)

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/14062014204_zps9d879e55.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/14062014204_zps9d879e55.jpg.html)
Sihti.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 15.06.2014, 16:38:49
Itse huohotinpönttö on autossa kiinni kahdella 13mm pultilla.

Pilkun nussintaa, mutta 13mm kannalla. Itse pultti 8mm  ;)

Ite pesin kanssa bensalla ja liuottimella niin ettei sieltä enää irronnut mitään. Sitten tuli ultraääni mahdollisuus ja heitin huohotuspöntön kylmästi liuokseen. Tunnin pesun jälkeen kaiken maailman tököttiä sieltä irtos kuin ei oltas ikinä pestykkään...
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: vellu_volvo - 29.06.2014, 12:27:57
Tuli mieleen tämmönen idea, kun rakentelen b21a:sta turboa. Eli öljypumpun akselin peitelevyyn reikä johon kierteellä uros-mallinen letkukara ja siitä sitten huohotus letku kaasarin bensapumpun läpi kerääjän kautta ulkoilmaan. Onko liian kova imu ja häviääkö öljyt koneesta vai tuleeko toimiva systeemi? :idiot2:
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Kalamies - 18.08.2014, 21:25:10
Nostetaas vanhaa kissaa pöydälle. Eli mites ihmisillä on pelannut tuo FT-moottorien huohotus talvisin ilman sitä lämmitysvastusta?  Olis tarkotus vetää tuohon omaan moottoriin se huohotus imuputkeen myös kuten vakiossa, mutta ahtimesta riippuen tuota vakiota ei välttämättä pysty käyttämään ja vastus jäisi siis pois. Noissa vanhuksissa (B19ET & B21ET) ei mitään tuommosia härpäkkeitä ole, mutta ongelmiakaan ei ole ollut ainakaan itsellä. Toisaalta taas miksi se olisi turhaan noihin uudempiin laitettu? ???

Kokemuksia?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: TVS - 18.08.2014, 21:53:26
Se yksi talvi mitä ajelin ilman tuota lämmitystä niin ei mitään murheita.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: The_OttoB - 18.08.2014, 21:58:25
Tuskin muodostuu ongelmaa. Ite olen heivannut sen liekkilukon mäkeen jos huohotinta on joutunut tonkimaan.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: estate - 22.08.2014, 07:59:11
Eiköhän se pelaa ilman lämmitystäkin. Vetää vain letkun niin ettei missään kohdassa ole mutkaa alaspäin mihin mahdollinen kondensio yms voisi kertyä ja jäätyä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: mikan - 22.08.2014, 16:12:46
Eiköhän se pelaa ilman lämmitystäkin. Vetää vain letkun niin ettei missään kohdassa ole mutkaa alaspäin mihin mahdollinen kondensio yms voisi kertyä ja jäätyä.

Jep! Ahdin ei tykkää ahtaa jäätä!  :P
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: ahdisteltuvolvo - 07.03.2015, 22:13:27
Moi! 940 b230ft eli laitoin ennen turboa tulevan huohotus letkun erilliseen säiliöön, nyt sit alkoi huohottaa öljytikun kautta ja puskee öljyä pihalle, tätä ei ennen tehnyt.. mikä meni vikaan?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Kaziganth - 07.03.2015, 22:20:01
Ei alipainetta säiliössä?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: ahdisteltuvolvo - 08.03.2015, 00:32:18
Ei mee säiliöön kuin tuo yks putki (joka meni rnnen turbon imuputkeen kiinni) eli jotain puuttuu, miten tuo kannattais toteuttaa? Imuletkuissa ei ole enää paikkaa huohotukselle joten päätin tän säiliön toteuttaa, en oo ennen näihin perehtynyt  :-[
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Elk - 08.03.2015, 00:44:03
Ei mee säiliöön kuin tuo yks putki (joka meni rnnen turbon imuputkeen kiinni) eli jotain puuttuu, miten tuo kannattais toteuttaa? Imuletkuissa ei ole enää paikkaa huohotukselle joten päätin tän säiliön toteuttaa, en oo ennen näihin perehtynyt  :-[
Pitäähän niiden huohotuskaasujen päästä poiskin siitä säiliöstä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: ahdisteltuvolvo - 08.03.2015, 10:27:42
On siinä tietenkin reikä ettei olis painetta siellä. Silti ajon jälkeen aina tikku noussut paikoiltaan ja öljyä ympäriinsä. Pitäiskö mun lisätä siihen säiliöön imu jotenkin kun vakionahan tuo imee niitä kaasuja kun huohotus on turbon imuputkessa
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Acke - 08.03.2015, 10:40:59
Letku säiliöstä turbon imupuolelle niin vastaa vakiojärjestelmää (imee ahdoilla). Oliko sulla vielä vakio öljynerotin ja siitä imusarjaan menevä letku paikallaan (imee alipaineella) ja nostiko tikkua jo ennen muutosta?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: estate - 08.03.2015, 12:28:05
Moi! 940 b230ft eli laitoin ennen turboa tulevan huohotus letkun erilliseen säiliöön, nyt sit alkoi huohottaa öljytikun kautta ja puskee öljyä pihalle, tätä ei ennen tehnyt.. mikä meni vikaan?
Kerääjä ei hengitä ulos riittävästi. Ulkoilmaan vähintään yhtä iso reikä/letku ku mitä tulee koneelta. Tai sitten kone on väljä lousku ja ahtopaineet karkaa alakertaan, pitäs kyllä kerääjään lykätä öljyt, mutta jos se ahdistaa niin paine poistuu öljytikun kautta.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: ahdisteltuvolvo - 08.03.2015, 13:10:38
Joo reikä on nyt aika paljon pienempi. Ei ennen ole nostanut tikkua, täytyy tota reikää suurentaa. kiitoksia paljon avusta, toivotaan että paranis. :) moottorilla kyllä on ajettu 400-500tkm mutta tuo ongelma syntyi heti kun muutin huohotusta joten en väljyyden piikkiin pistäis.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: TVS - 08.03.2015, 13:55:09
Onko sulla käytössä se pieni 3mm letku huohotuksen y-haaralta, joka menee imusarjaan? Tarkista y-haaran kanavien puhtaus sisältä eli ota se irti, ja sen jälkeen myös että siitä ohkosesta letkusta ja imusarjan nipasta menee ilma/rautalanka läpi, ja testaat tuon huohotuksen. Lämpösellä koneella ei paikallaan kaasua polkemalla ehjästä koneesta tule kädellä havaittavaa haikua siitä isosta letkusta jos tuo pieni imusarjaan menevä letku on auki ja käytössä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: laatikkovika - 08.03.2015, 14:19:56
myös että siitä ohkosesta letkusta ja imusarjan nipasta menee ilma/rautalanka läpi, ja testaat tuon huohotuksen.
Onkohan tämä se takavetoisen legendaarinen osa nimeltään kalibroitu nippa?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: TVS - 08.03.2015, 14:26:36
Onkohan tämä se takavetoisen legendaarinen osa nimeltään kalibroitu nippa?
Sopis olemaan. Vanhemmiten kalibrointia voi joutua säätämään  ;D
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.03.2015, 17:58:02
Näihin huohotusjuttuihinkin pätee hyvin monesti sanonta "Don't fix it if it ain't broken."

Vakiojärjestelmä on kunnossa ollessaan erittäin toimiva ja en näe syytä lähteä muuttamaan toimivaa systeemiä?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: lakeshead - 08.02.2016, 22:51:41
Lainaus
Imemällä alipaine kampikammioon saadaan aikaiseksi pienempi vastus alaspäin tuleville männille, jolloin sylinterin täytös paranee koska sen ei tarvise puskea painetta vastaan, eikä ohivirtauskaasut pääse palotilaan imutahdin aikana. Ja koska ohivirtausta moottorissa on aina jonkin verran, kertyy sinne kampikammioon painetta, ellei sillä ole reittiä ulos.
paitsi että sillä alipaineella pidetään se männänrengas sielä männänrengasuran pohjassa, ettei tule tapahtumaa nimeltä piston ring flutter :juhau:
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: S-T@ - 26.02.2016, 17:00:13
Mitenkäs ois järkevin b230ft koneessa tehdä huohotus toisella tavalla, oon nähny jotain kuvia missä on laippa laitettu siihen tilalle jossa on nipat öljypumpun akselin päällä ja siinä vieressä, mutta mites tämä systeemi toimii? Ja selvennykseksi autolla ei tulla ajamaan talvella eikä alkuperäinen huohotus purkki mahdu enään paikalleen.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: vippe - 26.02.2016, 22:43:38
Mitenkäs ois järkevin b230ft koneessa tehdä huohotus toisella tavalla, oon nähny jotain kuvia missä on laippa laitettu siihen tilalle jossa on nipat öljypumpun akselin päällä ja siinä vieressä, mutta mites tämä systeemi toimii? Ja selvennykseksi autolla ei tulla ajamaan talvella eikä alkuperäinen huohotus purkki mahdu enään paikalleen.

omassa toteutettu niin, että öljypumpun rattaan päälle tehty umpilaippa kuten b2X koneissa, sitten se toinen reikä, mistä menee alunperin letku öljypinnan alle. niin letku pois ja siihen laitettu vesijohtonippa sekä mutka, josta vedetty letku akun liepeille jossa vakiohiilipöntön tilalle tehty hiilipöntön kokoinen huohotussäiliö, josta saa vedettyä letkun joko turbon imupuolelle tai toiseen nippaan laittaa huohotussuodatin. (itse pöntössä on 3 letkulähtöä, huohotukselle vähän kauempana niin ei sotkeennu niin herkästi, ylimääräinen nippa tulpattuna valinnasta riippuen). imuletkun ja pöntön välisessä nipassa tehty tiheästä rst verkosta ja teräsvillasta suodattimen tapainen ettei öljyä pääsee imuputkiin. pönttöä olen tyhjennellyt "kermakahvista"noin puolenvuoden välein (männät kyllä hiukan puhaltavat ohi, joka nopeuttaa täyttymistä).

toissatalvena jäätyi kerran kyseinen järjestelmä. järkevyydestä en tiedä, katsurit ei ole siitä kummia maininneet (vaikka muusta kyllä on kuullut sanottavan) sekä on ollut mielestäni toimiva.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: S-T@ - 01.03.2016, 14:45:26
omassa toteutettu niin, että öljypumpun rattaan päälle tehty umpilaippa kuten b2X koneissa, sitten se toinen reikä, mistä menee alunperin letku öljypinnan alle. niin letku pois ja siihen laitettu vesijohtonippa sekä mutka, josta vedetty letku akun liepeille jossa vakiohiilipöntön tilalle tehty hiilipöntön kokoinen huohotussäiliö, josta saa vedettyä letkun joko turbon imupuolelle tai toiseen nippaan laittaa huohotussuodatin. (itse pöntössä on 3 letkulähtöä, huohotukselle vähän kauempana niin ei sotkeennu niin herkästi, ylimääräinen nippa tulpattuna valinnasta riippuen). imuletkun ja pöntön välisessä nipassa tehty tiheästä rst verkosta ja teräsvillasta suodattimen tapainen ettei öljyä pääsee imuputkiin. pönttöä olen tyhjennellyt "kermakahvista"noin puolenvuoden välein (männät kyllä hiukan puhaltavat ohi, joka nopeuttaa täyttymistä).

toissatalvena jäätyi kerran kyseinen järjestelmä. järkevyydestä en tiedä, katsurit ei ole siitä kummia maininneet (vaikka muusta kyllä on kuullut sanottavan) sekä on ollut mielestäni toimiva.

Eihän tässä systeemissä pääse öljypumpulle menevä akseli nousemaan ylös missään tilanteessa ? Vai onko laippaan tehtävä jonkin moinen stoppari ?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: vippe - 01.03.2016, 20:28:57

Eihän tässä systeemissä pääse öljypumpulle menevä akseli nousemaan ylös missään tilanteessa ? Vai onko laippaan tehtävä jonkin moinen stoppari ?

laippaan tehty stoppari juuri tuota öljypumpun akselia varten.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 21.09.2016, 16:01:46
Mitenkä paljon liian suuret katkosvälykset männänrenkaissa vaikuttaa huohotukseen? Toleranssi taisi olla 0.35-0.65 ja mulla olis 0.9-1.0mm... Oon luonu käsityksen että vinokone ei kovin tarkka oo noista välyksistä mutta missä kohtaa tulee raja vastaan ettei huohotusta saa enää kuriin?
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: lakeshead - 21.09.2016, 20:29:46
Mitenkä paljon liian suuret katkosvälykset männänrenkaissa vaikuttaa huohotukseen? Toleranssi taisi olla 0.35-0.65 ja mulla olis 0.9-1.0mm... Oon luonu käsityksen että vinokone ei kovin tarkka oo noista välyksistä mutta missä kohtaa tulee raja vastaan ettei huohotusta saa enää kuriin?
Meinasit tehä 1000hp alakerran vinokoneeseen? :D
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 21.09.2016, 20:47:51
En mutta jossain määrin budjettiversion  :buck2:
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: mikan - 21.09.2016, 21:49:05
En mutta jossain määrin budjettiversion  :buck2:

Siinä tapauksessa voit unohtaa ainakin E85 käytön, sillä kun palotila karstaantuu, niin keräilet moottorin osia tieltä.

Minä menisin alle 500hv romuissa (niitä ei tehdä enää "pikku-budjetilla") ihan toleranssin mukaisilla renkaiden välyksillä vinokoneessa, varsinkin viinalla.

Renkaiden päittäisvälykset vaikuttavat erittäin suuresti huohottamiseen (eniten jos muu on edes semisti kunnossa).
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: lakeshead - 21.09.2016, 22:27:51
Siinä tapauksessa voit unohtaa ainakin E85 käytön, sillä kun palotila karstaantuu, niin keräilet moottorin osia tieltä.
Valaisetko vähän tätä? eikai viinapannu karstotu? ???

Eikös se asetu jos uudet renkaat laitat ja hiot välykset kuntoon :) eipä B230 männänrenkaat nyt ihan hirveen kalliita ole.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 21.09.2016, 22:34:11
Probleema onkin kun lohko on b23. Tarttee mitata varalohko jos olis sen parempi. Näitä lohkoja kun ei tahdo löytää... Puhumattakaan hyväkuntosista, porautushan on se ainut vaihtoehto sitten. Niin ja renkaat on käytännössä uudet
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: mikan - 21.09.2016, 22:44:39
Valaisetko vähän tätä? eikai viinapannu karstotu? ???
Huohottava wiinakone karstoittuu siinä missä bensakin, koska se karsta muodostuu öljystä, eikä polttoaineesta.
Ja kun sitä karstaa on tarpeeksi, niin tapahtuu "jännittäviä" asioita.

Eikös se asetu jos uudet renkaat laitat ja hiot välykset kuntoon :) eipä B230 männänrenkaat nyt ihan hirveen kalliita ole.

Juurikin näin...

Jos lohko on väljä, niin se on sitten todellä väljä, sillä minun räjähtäneessä moottorissa sylinterin (lohko) oli loistavassa kunnossa mutta männänrenkaat täysin lopussa.

Joten jos lohko kuluu kovin, niin se on joskus ajettu pitkään paskoilla öljyillä yms.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Miuzo - 22.09.2016, 06:50:21
Sepä tässä ihmetyttääkin.. Lohko tuli mulle hoonattuna. Pytyissä ei tunnu olkaa yhtään jotenka aatteelin niitten olevan mitoissaan ainakin lähestulkoon. Täytyy koittaa mittailla sylinterin halkaisijaa...
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: sanntero - 16.10.2016, 13:17:09
Eli kun turbottaa b230f konetta niin riittää että ottaa sen huohotusputken irti kaasuläpän edestä ja laittaa päähän jonkun suotimen? Tietenkin tukkii sen reiän siitä kaasuläpän edestä.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: Acke - 16.10.2016, 14:11:58
Orkkistyyppinen ratkaisu olisi jatkaa huohotusletkua imupuolelle, IMM ja ahtimen väliin. Sillä tavalla säilytät jonkinlaisen vedon kampikammiossa ahdoillakin. Imusarjan pieni letku liitetään isompaan letkuun y-haaralla.
Otsikko: Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
Kirjoitti: sanntero - 16.10.2016, 15:29:26
Orkkistyyppinen ratkaisu olisi jatkaa huohotusletkua imupuolelle, IMM ja ahtimen väliin. Sillä tavalla säilytät jonkinlaisen vedon kampikammiossa ahdoillakin. Imusarjan pieni letku liitetään isompaan letkuun y-haaralla.
Jeps kiitoksia!