Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: suursmurffi - 27.08.2012, 22:15:55
-
Kuulin tuossa erään volvo miehen kanssa jupistessa että tuo 16v 2,3l kone olisi mahdollinen turbottaa ilman osien vaihtelua ja kestäisi sen 0,3-0,4 bar ahtoja ilman että tarvihtis joka polkasulla pelätä että on venttiilit solmussa 8) ja kuulemma pitäis päästä 200-240hv paikkeille riippuen minkä verran uskaltaa ahtoja pitää ;)
Elikkäs kertokaas viisaampana hintaluokkaa ja minkälainen homma tulee olemaan ja mitä lappua lippua pitää tehä että lailliseksi sais kun itse olen vielä alotteleva näissä hommissa...
Tarkotuksena olis että auto kestäis lähtee pitemmällekki samalla lailla kun nyttenkin.
-
lailliseksi et saa kuin kalliilla vtt lapulla (1000e) tai jos sattuu runkonumerot vaihtumaan vahingossa koria hitsaillessa vastaamaan -88 ja vanhempaa koria V:> mutuna ahtaminen vaatii ft:n tai FK:n ecun tai nyt ainakin sytkäboksin
vaparihan pukkaa aika jäätävät ennakot ahdoillekkin
vaparin suuttimilla tuskin pitkälle pötkii, että nekin noista turboista ecun kanssa
-
Juu, ei tuo ole mikään yhden illan projekti ahtaa, itse lähes samanlaista konetta kutitellessa olen todennut.
Itse peruskone kestää 240-400hv, riippuen onko sisällä 9mm vai 13mm paksut kiertokanget (vaihtuu 1990 nurkilla, 740 on yleensä ne ohuemmat n. 240-250hv kestävät).
Noilla tehoilla tarvitset jo jämäkämmän kytkinasetelman, mikäli et halua ahdoilla luistavaa kytkintä joka kestää 500km. Omassa UUSI vaparikoneen vakiokytkin oli jo rajoilla vapaasti hengittävänä kutiteltuna (185hv/256Nm).
Bensasuuttimet eivät riitä tuota 185-190hv pidemmälle, eli ne menevät heti vaihtoon. 500ccm ehdoton minimi (vakiot 200ccm).
Bensa ja sytkäkartat täytyy laittaa uudet, foorumilla löytyy porukkaa jotka on "lastuttaneet" itse ja ohjelmoineet noita LH 2.2 ja 2.4 ruiskubokseja ja EZK116 sytkäboksia. Tietoa löytyy "lastuttaminen" osiosta.
Turbokoneen pakosarja täytyy olla, löytyy valusarjaa B204FT/GT "italiaturbo" koneista käytettynä 200e nurkilla ja pari kymppiä kalliimmalla voi ostaa rosterisia "kiinapakosarjoja" ahtimelle, joiden kesto on kyseenalainen.
Ahtimelle täytyy tehdä öljypaluu joko lohkoon poraamalla tai öljypohjaan, kummassakin tapauksessa öljypohja täytyy irrottaa. Itse tein omissa koneissa lohkoon M18x1,5 (lambdajenga) kierteet ja tein liitoksen tyhjentämällä vanhan romun lambda-anturin ja siihen letku ja putki kiinni ahtimen öljypaluulta. Öljynpaineen tarvitset luonnollisesti esim. ryöstämällä öljypaineanturilta tai poraamalla reijän ja jengaamalla lohkoon vakiopaikalle josta turbokoneetkin ottavat ahtimelle öljyn. Pakoputkiston joudut tottakai rakentamaan uusiksi, ja ahtoputkiston ahtimelta kaasuläpälle välijäähdyttimen kanssa mieluiten.
Sitten kun olet saanut tuon toimimaan, niin nälkä kasvaa, ja pitää saada 300hv irti, vaihdat seuraavaksi manuaaliaatikko M46:sen M90 lootaan (500e) ja ehkä hommaat jämäkämmän kytkimen taas (500e) tai vahvistat AQ7x automaattilootan ja teetätät siihen kytkinpakkarempan. H-kanget täytyy hommata 400hv nurkilla, jos et jo tuota ennen ole niitä ostanut.
-
Suursmurffi varmaan vain haki käyttöautoon lisää vääntöä. Tämmöiset visiot joskus tulevaisuudessa ehkä myös itsellä. Nimittäin kärriä kun vetää niin eihän se 200nm mihinkään jaksa kiskoa. :idiot2:
Mitähä tosta b234f koneesta irtoisi jollain 13c mitsulla n. kilon paineella. Perusmoottoriteho on jo sen verran " hurjempi" muihin vaparivinokoneisiin verrattuna.
-
Tuo 13c mitsu on kyllä auttamatta liian pieni ahdin b234f koneeseen juurikin sen takia että tuo 16v kansi hengittää aivan toisellalailla kuin 8v joten se toimii vain tulppana kilon paineella ja hohkaa keltaisena kuin aurinko.
-
Tulppana se on 8v koneessakin, mitä jos puhutaan jostain isommasta pikkumitsusta?
-
No pakopesähän noissa on kaikissa mitsuissa ahdas mutta ainahan sitä parempaan suuntaan mennään 15 tai 19t mitsulla ja pakopaine ei niin hirveästi muodostu ongelmaksi eli ahdin pysyy kartalla paremmin kun vaan malttaa pitää ahdot alle kilossa.
-
Onkos tuolla lohkolla tilanne ahtamisen kanssa sama jos siihen pulttaa 8v hatun päälle ja poistaa ne vastapainot? paljonhan on rutut?
-
Onkos tuolla lohkolla tilanne ahtamisen kanssa sama jos siihen pulttaa 8v hatun päälle ja poistaa ne vastapainot? paljonhan on rutut?
Yksinkertaistettuna: Vähäpäästöistä 16v 2,3 litraista vinokonetta EI OLE tehtaan jäljiltä OLEMASSA => ainut laillinen tie on VTT- mittaus( onnea peliin ;) )
2,3 litran 8v-turbotekniikoita on maailma väärällään vähäpäästöisenäkin :)
2.0 litran 16v turbotekniikoitakin löytyy vähäpäästöisenä.
B234 lohkon naittaminen 8v kanteen niin miksi ihmeessä, lohko ei oo erikoinen, ö-pumpun veto voi tuottaa ihmeitä, eikä katsastus noteeraa eroa mitenkään?
-
Yksinkertaistettuna: Vähäpäästöistä 16v 2,3 litraista vinokonetta EI OLE tehtaan jäljiltä OLEMASSA
Nyt tuohon kysyjän hajatelman järkevyyteen (tai sen puutteeseen) kantaa ottamati, miksei olisi? Suurin osahan niistä on rakenteeltaan vähäpäästöisiä, moni on sellaiseksi myös otteessa merkitty. Esimerkiksi veikkaan vahvasti että kaikki 940 GLT:t ovat vähäpäästöisia...
-
Onkos tuolla lohkolla tilanne ahtamisen kanssa sama jos siihen pulttaa 8v hatun päälle ja poistaa ne vastapainot? paljonhan on rutut?
Taitaa kysyjällä pyöriä eräs ylimääräinen 16v lohko, ja kyseli ohjeita sen hyväksikäyttämiseksi 8venttiilisessä turbokoneessa?? ;)
-
Taitaa kysyjällä pyöriä eräs ylimääräinen 16v lohko, ja kyseli ohjeita sen hyväksikäyttämiseksi 8venttiilisessä turbokoneessa?? ;)
Juurikin näin. Ei ole 16v kantta mutta olisi ylimäärinen 8v kansi ja ei ole merkitystä vesiliikenteessä onko vtt mittauksia suoritettu
-
Taitaa kysyjällä pyöriä eräs ylimääräinen 16v lohko, ja kyseli ohjeita sen hyväksikäyttämiseksi 8venttiilisessä turbokoneessa?? ;)
Takapään stefakoppa esimerkiksi on hyödynnettävissä 8v koneessa.
-
Tuli ostettua -88 GLT 16V ja mielessä kävi ylipaineistaa se joskus. Mutta se ei ilmeisestikkään ole ihan pala kakkua. Saako tohon koriin laittaa jonkun esim 8 venttiilisen turbotekniikan? Ois nimittäin tosi terve peltinen ja vähä häävimmillä varusteilla tuo kori, mut tuo vakio 16V ei mikään ohjus ole, tai lähinnä se väännöttömyys turbon jälkeen... ::)
-
Tuli ostettua -88 GLT 16V ja mielessä kävi ylipaineistaa se joskus. Mutta se ei ilmeisestikkään ole ihan pala kakkua. Saako tohon koriin laittaa jonkun esim 8 venttiilisen turbotekniikan? Ois nimittäin tosi terve peltinen ja vähä häävimmillä varusteilla tuo kori, mut tuo vakio 16V ei mikään ohjus ole, tai lähinnä se väännöttömyys turbon jälkeen... ::)
No voihan siihen tehä ihan perus tekniikan vaihdon ku 740:piä on saanu 2,3ft tekniikalla.