Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: wh - 28.08.2012, 18:06:38

Otsikko: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: wh - 28.08.2012, 18:06:38
elikkäs teki auto tempun ja alko sinistä savua tulemaan ja kunnolla, vikakoodeja 0.

autossa hiukkassuodatin ja katalysaattori poistettu, mutta ei varmaan siihen vaikuta. pintakaasulla kun ajaa niin tulee sinistä savua ja paikallaan tyhjäkäynnillä seisoessaan vaikka valoissa, mutta täysikaasulla ei taas huomaa ainakaan että sinistä savua tulisi. Mustan savun ymmärtäisin, mutta tuota palamatonta en. Onko havaintoja mistä voisi johtua? kenelläkään ei taida olla kokemuksia, mutta otan mutuilujakin vastaan!
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Kulmamies - 01.09.2012, 09:39:42
Ahdin paskana. Tämä taas johtuu todennäköisesti siitä, että hiukkassuodatin ja katti poistettu, niin ahdin pääsee pyörimään liian lujaa.
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Masked Jackal - 01.09.2012, 10:23:19
Mitä autolla on ajettu ja minkä vuotinen tämä on? Ei ehkä kannata kuitenkaan tutkimatta ahdinta tuomita. Paljonko kuluu öljyä/1000km vai onko vielä niin paljoa kokemustakaan? Ahtimessa päittäisvälystä? Huohottaako/paljonko öljyä löytyy ahtoputkistosta? Entä pakopuolelta?
Ei ilmeisesti pölläytä kylmäkäynnistyksen yhteydessä?
Kantsuu lähteä perusasioista ihmetteleen eteenpäin.

Nimim:just tehtiin ohjuriremontti "varmaan" turbovikaiseen.
          (kone 2.5TDI mutta asia sama ja ilman kattia sekin)
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: wh - 01.09.2012, 14:20:20
raakaa dieseliä sieltä tulee joten ei siinä vika, vika oli siinä että jotenkin oli alkanut polttamaan hiukkassuodatinta vaikka ei pitäisi, kävi kaikki arvot nollaamassa paikallisessa huoltamossa nii jo loppu savutus! :)

Ahdin paskana. Tämä taas johtuu todennäköisesti siitä, että hiukkassuodatin ja katti poistettu, niin ahdin pääsee pyörimään liian lujaa.

Eikö muka niitä saisi poistaa molempia ja miksi?  :o :o
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Kulmamies - 01.09.2012, 18:53:32
Eikö muka niitä saisi poistaa molempia ja miksi?  :o :o

No en mä mistään mitään tiedä, mutta kahdelta eri taholta olen kuullut, että näitä vnt-ahtimia ei olisi suunniteltu toimimaan niin vapaasti hönkivällä pakoputkella :idiot2:
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Julma-Henri - 01.09.2012, 19:01:51
No en mä mistään mitään tiedä, mutta kahdelta eri taholta olen kuullut, että ahtimia ei olisi suunniteltu toimimaan niin vapaasti hönkivällä pakoputkella :idiot2:

En minäkään mistään mitään tiedä, mutta ei se liika vastapainekkaan ole hyväksi turbolle.

Toisinaan mullaki pöläyttää sinistä ku aamulla lähtee töihin ajeleen mutta se tekeen sen yhden kerran ku polkasee, mutta ei edes joka aamu.
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Teutori - 01.09.2012, 20:20:37
Jos ahdin on vaurioitunut, niin se päästää öljyä läpi, jolloin savutus on faktaa.
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Nortti - 02.09.2012, 10:38:25
raakaa dieseliä sieltä tulee joten ei siinä vika, vika oli siinä että jotenkin oli alkanut polttamaan hiukkassuodatinta vaikka ei pitäisi, kävi kaikki arvot nollaamassa paikallisessa huoltamossa nii jo loppu savutus! :)

Eikö muka niitä saisi poistaa molempia ja miksi?  :o :o
Eli autoni on v70n d5 awd -07 eli kakkoskoppanen.

Autossa 3" putkisto ja hiukkassuodatin putkitettu ja katalysaattorin tilalle tehty 3" downpipe  ahtoputkistoa alettu tekemään happosesta, mutta kesken viellä. nyt kun hiukkassuodatin poistettu niin tekee tottakai vikakoodia..

Onko sulla mun mainitsema muunnelma paine-eroanturista ja lisäksi custom putkisto? Vai ECM-ohjelmoituna.

Kummassakin tapauksessa tilanne on aivan eri kuin alkuperäisputkistossa.

"Nortin viritys" toimii varmasti, kun onnistuu toteuttamaan sen niin että anturin tuottama painetta ilmaiseva jännite pysyy aina suurinpiirtein 1 ja 4 voltin välillä.

Pari zenerdiodia voisi auttaa tilanteessa jossa paine kasvaa niin että tulee yli 4.3 tai mikälie volttimäärä joka siis käynnistää polton. Olen mökillä enkä muista tuota tarkasti.
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Nercs - 02.09.2012, 12:28:17
Nykydieselin se pakokaasujen kierätysjärjestelmä aiheuttaa noita ongelmia siinä reilussa  100-130tkm kohdilla. EGR venttiili hajoamassa jos sellainen autossa on.Noissa muun merkkisissä jos sinistä savua putkestä työntää
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: wh - 02.09.2012, 14:41:22
Onko sulla mun mainitsema muunnelma paine-eroanturista ja lisäksi custom putkisto? Vai ECM-ohjelmoituna.

Kummassakin tapauksessa tilanne on aivan eri kuin alkuperäisputkistossa.

"Nortin viritys" toimii varmasti, kun onnistuu toteuttamaan sen niin että anturin tuottama painetta ilmaiseva jännite pysyy aina suurinpiirtein 1 ja 4 voltin välillä.

Pari zenerdiodia voisi auttaa tilanteessa jossa paine kasvaa niin että tulee yli 4.3 tai mikälie volttimäärä joka siis käynnistää polton. Olen mökillä enkä muista tuota tarkasti.

Sun "huijjaus" käytössä ja taisi ylittyä volttimäärä jotenkin, nykyään kyllä taas toimee niinkuin pitää!


No en mä mistään mitään tiedä, mutta kahdelta eri taholta olen kuullut, että näitä vnt-ahtimia ei olisi suunniteltu toimimaan niin vapaasti hönkivällä pakoputkella :idiot2:

Tästä mä haluan kuulla lisää, meinaan en ehdontahdon halua autoa rikkoa!! Olen vain kuvitellut että kunhan hönkii hyvin nii hyvä, mutta asiassa taitaa olla kääntöpuoli!  :-\
Otsikko: Vs: v70 d5 sinisen savun saattelemana.
Kirjoitti: Nortti - 02.09.2012, 17:11:32
Arvelen/luulen ettei sillä mitään max kierroksia ole. Moottorin sammutuksessa sensijaan voi olla tilanne että kiertää kauemmin ilman öljyjä jos polkaisee kaasua kunnolla ja sammuttaa. Ei se katalysaattori nyt niin kauheasti vaimenna. Omasta laitteesta otetaan usein kaikki irti eikä nyt ainakaan reilut 30000:aan ole ollut ongelmia. Eihän sitä koskaan tiedä.