Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sale - 28.08.2012, 23:45:30
-
Noniin tehdään nyt heti aluksi selväksi että koskaan en ole kytkinremonttia tehny, joten tyhmät kysymykset ei tule yllätyksenä.
Eli auto on 940 b230ft -92 M46 laatikolla.
Painelaakeri ilmeisesti pitää ääntä liikkeelle lähtiessä ja melko useasti ajaessa. Joten nyt kun kesäloma alkaa enskuussa niin ajattelin laittaa sen kuntoon ku kelit vielä antaa myöten.
Eli eli mitä kaikkee hilua sinne pitää/kannattaa vaihtaa nyt samalla ku kerta sen sit avaa? Tietäis vaan etukäteen et mitä osia ostaa et remppa sujuis mahdollisimman nopeasti? Ja mistä kannattaa ostaa?
Sit tarviiko siinä jotain erikoistyökaluja?
Ja sit kaikki hyvät neuvot ja mitä pitää muistaa ois ihan kivoja apuja ettei tuu sössittyä sitä.
-
kytkinsarja painelaakereineen pitäs riittää, koita saada aito sachs sarja.
Jos kampiakselin takastefa osoittaa minkäänlaista vuotoa, kannataa se vaihtaa ja ostopaikkana paikallinen volvon tiski.
varaosapuljut myy valmiiks kovaa sekundaa :idiot2:
silmälaakerinkin voi vaihtaa samalla.
sitten jos lootassa ylivaihde takkuaa vähääkään, kannattaa o-renkaat vaihtaa samalla kertaa (takavedon faq osiossa ohjeet)
ostopaikaksi kytkinhilppeille riittää mikä tahansa varaosapulju, tärkeintä on saada oikean merkkistä kamaa.
erikoistyökaluna ihan kiva alakautta vaihdettaessa kytkinlevyn keskitystyökalu
remppaa tehdessä hyvä löytyä pari pitkää jatkoa räikkään ja hyvä 18mm hylsy
niin ja vauhtipyörän anturikehän tyhjäkohta osoittaa startin aukkoon, kun kone YKK:ssa
-
m46 painaa jonkin verran. korjauskirja on hyvä hommata.jos irrotat vauhtipyörän,merkkaa asento. lukkorengaspihdit. itsel on kytkinakseli irtonaisena.sillä saa keskitettyy ja sen silmälaakerin ulos.
-
kannattaa kattoo sitte se kytkin haarukan kunto. siinä on semmoinen kuoppa missä se keinuu sen tapin nokassa (hienosti selitetty) :2funny: parista volvosta mitä minäkin tiedän on kulunut puhki. huomaat varmaan sitte kun purat sitä että mitä tarkotin.
-
kannattaa kattoo sitte se kytkin haarukan kunto. siinä on semmoinen kuoppa missä se keinuu sen tapin nokassa (hienosti selitetty) :2funny: parista volvosta mitä minäkin tiedän on kulunut puhki. huomaat varmaan sitte kun purat sitä että mitä tarkotin.
Tässä kuvassa näkyy "se mitä" tarkoitin?
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku002.jpg)
-
Noniin kiitos vastauksista ja ohjeista -H-
Täytyy ruveta metsästämään niitä osia nyt sitten.
Palataan astialle kun ongelmat alkaa
-
Miten sen silmälääkärin saa pois sieltä? Yritin irtonaisella kytkinakselilla jotenkin muljutella sitä mutta eipä se mihinkään liikkunu >:(
muoks: siis silmälaakerin
-
Miten sen silmälääkärin saa pois sieltä? Yritin irtonaisella kytkinakselilla jotenkin muljutella sitä mutta eipä se mihinkään liikkunu >:(
muoks: siis silmälaakerin
http://www.youtube.com/watch?v=VHnTZLT2ihw&feature=related
-
http://www.youtube.com/watch?v=VHnTZLT2ihw&feature=related
Nice 8) Täytyy koittaa. Kiitos -H-
-
Nice 8) Täytyy koittaa. Kiitos -H-
Eipä mitään :) Tuli vaan mieleen kun joskus nähny vissiin vinokoneestakin tehdyn vastaavan videon. Siinä taidettiin käyttää kylläkin puutikkua mutta väliäkö tuolla :)
-
Noniin rupesin rassaamaan sitä ylivaihdetta niin enkö rähmäkäpälänä menny puottamaan yhen mutterin sinne mollukan sisälle. Aluks se oli siinä hollilla mut sit se tippu jonnekkin syvemmälle ilmeisesti. Oisko hajua kellään miten sen sais pois sieltä, yritin heilutella mut ei sitä näy enää siellä. Joutuuko purkamaan koko paskan
-
Noniin rupesin rassaamaan sitä ylivaihdetta niin enkö rähmäkäpälänä menny puottamaan yhen mutterin sinne mollukan sisälle. Aluks se oli siinä hollilla mut sit se tippu jonnekkin syvemmälle ilmeisesti. Oisko hajua kellään miten sen sais pois sieltä, yritin heilutella mut ei sitä näy enää siellä. Joutuuko purkamaan koko paskan
ylivaihteen saa aika helposti osiin ja tiivisteet on helppo piirtää paperista :)
-
ylivaihteen saa aika helposti osiin ja tiivisteet on helppo piirtää paperista :)
Joo löyty se sieltä ku vähän aikaa tonki :) Nyt vaan ku sais siihen vielä ne o-renkaat. Täytyypä huomenna käydä kyselemässä
-
Joo löyty se sieltä ku vähän aikaa tonki :) Nyt vaan ku sais siihen vielä ne o-renkaat. Täytyypä huomenna käydä kyselemässä
Volvolta saa ohuempaa mallia, toista ei. Itellä tietenkin juurikin sellaset mitä ei saa. Jos löydät jostain paksumpia niin ota mulle kans :D
-
Just joo. Kierretty ympäriinsä eikä mistään löydy ton kokosta o rinkulaa.
Mistä niitä saa?
-
jos on piukempi sovitus toyotassa? ainakin itse ihan ilman naputteluakaan laitoin uuden laakerin sisään. ulos tuli vanha ekalla lyönnillä. :)
-
Akseliteräksestä oon hionut koukun jolla nyppää tuon pihalle. Raudasta semmonen z jonka toiseen päähän hiotaan kynsi joka tarttuu laakerin keskiosan taakse ja sitten vaan tempasu. Tuo rasvahomma on amatööreille... Saa aikaa kulumaan ja onnistuu jos onnistuu. Ainakin on sottasta... :uglystupid2:
..ja hid..a..s..t..a....
-
mulla taas on liukuvasara. siinä passeli koukkuterä. ei ongelmaa irroituksessa. :)
-
Ite otin sen tollain rasvalla pläräämällä. Muutama napautus niin lähti hyvin.
-
Ite otin sen tollain rasvalla pläräämällä. Muutama napautus niin lähti hyvin.
Joo, vedetään nyt sen verta takasin ettei porukat luule mun seonneen(entisestään :2funny:).
Rasvasysteemillä saa nuo kuulalaakerit mutta kun sitä samaa tsydeemiä tyrkytetään dieselin neulalaakeriinkin... Kokeiltu on tiukalla tapilla ja wanha laakeri ei irronnut edes siihen tarkoitukseen olevalla ulosvetimellä... Ei kun palasina pois.
Mulla itellä on tavallaan tuo liukuvasara josta sfrhkki puhui, itse tehty vaan, kun ei ainakaan omassa liukuvasarassa ole tuohon reikään sopivaa kärkeä... :buck2:
Tein sitten akseliteräksestä ja 75mm kranaatin kuoresta... Turvallista? O0
-
Voiko ton kampiakselin takastefan asentaa liian syvälle? Tais mennä ihan pohjaan asti.
Jos se on liian syvällä niin miten saan sen pois sieltä ehjänä.
-
Et mitenkään.
Voi olla ihan hyvä syvyys, ei osu vanhan stefan uraan... ;)
-
Niin siis vaikka se meni syvälle niin se ei vuoda sieltä. Ei viittis kasata ja sit huomata et se vuotaa
-
Voi kikkeli! Nyt se vissiin vuotaakin sieltä taka stefasta... Jos sitä ei pysty asentaa liian syvälle niin sit vissiin kävi joku asennus virhe :/ Voihan vittujen kevät. Jostain siitä vauhtipyörän takaa se valuttaa sitä
-
Pystyy sen irroittamaan ainakin siten että irroittaa sen alumiinisen stefakopan stefan ympäriltä mutta eipä siinä mitään järkeä ole kun joutuu uusimaan tuon kopan tiivisteen ja öljypohjan tiivisteen.
-
niin no onhan se helppo purkaa ku on kaikki pultit vasta käytetty auki :) Siis miten se stefa asennetaan sinne ja kuinka syvälle? Pysyykö se siellä vaan painamalla
-
Painamalla varovasti ja tasasaisesti joka puolelta, ite olen laittanut n. 1mm sen stefakotelon reunaa syvemmälle.
-
mä hain siniseltä sen stefan,kun aattelin että maksakoon. ei sitten ainakaan tarvi syyttää laadusta. kuitenkin siinä stefassa oli mukana nyloninen rinkula.tarkoitus kai oli että se auttaisi asennusta. en kyllä itse keksinyt sen salaisuutta. onko joku muu kohdannut semmosta?
-
mä hain siniseltä sen stefan,kun aattelin että maksakoon. ei sitten ainakaan tarvi syyttää laadusta. kuitenkin siinä stefassa oli mukana nyloninen rinkula.tarkoitus kai oli että se auttaisi asennusta. en kyllä itse keksinyt sen salaisuutta. onko joku muu kohdannut semmosta?
Ite asensin paikoilleen painamalla ja loppuun varovasti vanhaa stefaa apunakäytäen vasaralla naputtaen.
sen muovin voi irroittaa vasta asennuksen jälkeen tai ennen asennusta
ja siniseltä se kannattaa hankkia, on meinaan eri pehmeä uutena verrattuna valmiiksi kovettuneisiin tarvikkeisiin :buck2:
tärkeintähän on saada uusi stefa asennettua suoraan
-
samoin itsekin päädyin tekemään asennuksen. olis ollu edes joku vihje lappu mukana. kaverin kanssa oikein pohdittiin että jos se on kuljetustuki/suoja. :D
-
Itse vaihdoin omaani taannoin 600 tkm:n kohdalla. Ei se alkuperäinen vielä vuotanut, mutta oli todella korppu. Tiivistehuulen joustakin sai hakea tosissaan, jotta sen löysi sieltä töhnän seasta.
Ensin laittelin siihen paikalleen Valloista tulleen Elringin tiivisteen. Huomasin, jotta oli tiukka asentaa, ja niinpä vasaralla ja tuurrnalla sitä paikalleen naputellessani siihen tulikin pieni poimu ulkopintaa.
Päädyin vaihtamaan varastossa olleen motonet-tiivisteen siihen tilalle. Mistäpä sitä olisi lauantai iltana laatua löytänyt.... :(
Kolmisen tonnia olen ajellut nyt kytkinrempan jälkeen. En ole vollen alle uskaltanut katsoa. Tallin lattialle ei kutenkaan öljyä ilmesty.
Voi se pitääkin. Pithän tuo alkuperäinenkin korppuna...
Tuo asennusrinkula, mikä alkuperäisessä on mukana, lienee tarkoitettu käytettäväksi asennussuojana. Varmentaa, ettei tiivistyshuuli vioitu asennuksessa.
Joissain merkeissä näitä myydään myös niin, että on mukana koko takalaippa.
Kaiken kaikkiaan juuri nuo kampiraudan takatiivisteet on vaikeimpia asennettavia. Kehä on suuri ja tuntuu, että virhemahdollisuus kulkee ihan sen mukaan.
Aikoinaan minulla oli volkkarin jetta, uutena ostettu. Takuuseen vaihdettiin takastefa moottoriin. Alta 20 km:n ajon katsoin auton alle. öljyähän sieltä tuli. Enemmän, kuin ennen korjausta.
Oli osattu rikkoa tuo tiiviste korjaamollakin asennettaessa. Asensivat sitten uuden. Tietysti kytkinlevykin meni vaihtoon takuuseen tuplasti... :2funny:
Toisen kerran Pörhö Roissa korjasi takuuna seuraavasta jetasta, uutena sekin, (ennen kuin siirryin volvoon) öljypohjan tiivisteen vuotoa. Korjauksen jälkeen ihmettelin outoa ääntä autossa. Vein takaisin. Siinä sitä kuuneltiin... Selvä kummallinen ääni paikallistettiin öljypohjaan. Eiku auki. Oli asentajan naama kummallisne näköinen, kuten myös myöhemmin k-päällikön- korjaamopaperitollo siinä olis öljypumpun sihdissä oljyn kiertoa haittamassa. Osaavat muuten kiroilla korjaamollakin. ;D Seurauksena autoon uusi öljypumppu ja autolle laakereiden oslta minun omistusajalle aikuinen takuu.
Noiden kokemusten jälkeen olenkin sitten jättänyt uusien autojen hankkimisen. Ja siirtynyt omakorjaukseen. Jotenkin jälki on kuitenkin siistimpää ja väittäisin, että laatukin on kohdallaan.
Tämä vaan rohkaisuksi. Kyllä se remppa lopulta onnistuu!
-
Pystynkös mä koekäyttää tota ennen ku laittaa sen laatikon takas paikalleen? Et näkis että vuotaako se ::)
-
Ja mikä sen stefan pitää paikallaan jos se on vaan tökkäsemällä siellä?
-
Stefan ja kopan välinen kitka. Voit kokeilla, vetolevy kiinni ja käyntiin mutta kato että kone on tuettu ettei vallan heilu.
-
Stefan ja kopan välinen kitka. Voit kokeilla, vetolevy kiinni ja käyntiin mutta kato että kone on tuettu ettei vallan heilu.
On tuettu
-
Stefan ja kopan välinen kitka. Voit kokeilla, vetolevy kiinni ja käyntiin mutta kato että kone on tuettu ettei vallan heilu.
Vetolevy? Eiks tää ollu M46? Tarkoittanee siis että vauhtipyörä kiinni ja käyntiin. Kai. :)
-
Kappas niinpä olikin.
Sittenhän tuota lootaa jumppaa eestaas vaikka kuinka.
-
Kappas niinpä olikin.
Sittenhän tuota lootaa jumppaa eestaas vaikka kuinka.
Juu, maailman nopein laatikko, ei tosin vaihteiden vaihtamisen suhteen, vaihtamisen suhteen tosin on, ehkä... :D
-
pakko nyt kysyä että kumminpäin tää stefa laitetaan sinne :facepalm:
-
::)
huumorintaju määritellään seuraavasti:"kyky nähdä kolikon kaikki kolme puolta"
älä ainakaan vaakatasossa sitä sinne yritä! :nohnoh
josko kuiten olisit tosissasi....
se aukinainen puoli edellä sinne sisällepäin...
katso havainne vaikka vaihteiston takapään stefasta. sehän lienee siinä näkösillä...
pitänee paremmin, kuin väärinpäin törkättynä.
kyllä se siitä.
-sfr-
-
No tässä rupee jo epäilemään kaikenlaista :D Oli se edellinen oikeinpäin siellä sit.
Kuten kirjoitin alussa en oo koskaan tehny tällasta remonttia joten voi tulla tyhmiä kysymyksiä ;D
-
Joo auto on ajokunnossa ;)
Kiitoksia kaikille vastauksista. Nyt sitä ollaan taas pikkusen viisaampia ::)
-
Eikös olekin kiva olo kun teki itse ja onnistui 8)
-
:) Ja vielä kivempi on olla seläntakana viisaana neuvomassa! :2funny:
korvaamatonta tietoahan täällä on jaossa tsi-miehille ja naisille!