Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jaho - 29.08.2012, 08:14:34
-
LS, mutta mikä peräöljy hyväksi havaittu?
-
Olen käyttänyt Castrolin öljyä eikä vielä ole moittimista ollut.
-
Volvon manuaali sanoo muuten että sama öljy kuin ilman lukkoa olevaan, vasta kitkalukolliseen laitetaan LS-lisäaineella olevaa.
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/Oumlljy.png)
Ihan Nesteen hypoidi 80/90 LS lukkoperäöljyä oon laittanut kahteen edelliseen 1041 akseliin mitä mulla on ollut.
-
Volvon manuaali sanoo muuten että sama öljy kuin ilman lukkoa olevaan, vasta kitkalukolliseen laitetaan LS-lisäaineella olevaa.
Ihan Nesteen hypoidi 80/90 LS lukkoperäöljyä oon laittanut kahteen edelliseen 1041 akseliin mitä mulla on ollut.
Voihan sinne laittaa vaikka vaseliinia, mutta toimiiko lukko kuten sen kuuluukin?
-
Voihan sinne laittaa vaikka vaseliinia, mutta toimiiko lukko kuten sen kuuluukin?
Jaa-a, tuskin volvo on hatusta vetänyt mitä omille asentajilleen tarkoitettuihin kirjoihinsa kirjoittaa.
Vaseliinia en ole kokeillut, varmaan pelais sekin kunhan vähän notkistuu. Varsinaista kitkapintojen luistoahan tuossa 1041lukossa ei tapahdu samassa mittakaavassa kuin siinä Danan kitkalukossa vai mitä mikäli olen oikein ymmärtänyt toimintaperiaatteen?
-
Jaa-a, tuskin volvo on hatusta vetänyt mitä omille asentajilleen tarkoitettuihin kirjoihinsa kirjoittaa.
Vaseliinia en ole kokeillut, varmaan pelais sekin kunhan vähän notkistuu. Varsinaista kitkapintojen luistoahan tuossa 1041lukossa ei tapahdu samassa mittakaavassa kuin siinä Danan kitkalukossa vai mitä mikäli olen oikein ymmärtänyt toimintaperiaatteen?
Pahoittelen kysymykseni asettelua, eli siis:
Pelaako sinun Volvossasi (G80) liikkeellelähtölukko (http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBe)?
-
Pahoittelen kysymykseni asettelua, eli siis:
Pelaako sinun Volvossasi (G80) liikkeellelähtölukko (http://www.youtube.com/watch?v=tTGZOJQQBe)?
Pelaa autoni 1041 akseli ja automaattinen tasauspyörästönjarru, siellä on Nesteen hypoidi LS öljyä sisällä.
Seuraavana ostan ja vaihdan tuota samaa mitä Volvo tarjoaa lukottomaankin eli ilman LS-lisäainetta olevaa öljyä. Ihan piruuttani.
E: muokkasin tuohon mun ekaan viestiin kuvan
-
Voihan sinne laittaa vaikka vaseliinia, mutta toimiiko lukko kuten sen kuuluukin?
Voi toki, mutta lukkoperä ei toimi. Lukkoperä vaatii sen LS-lisäaineistuksen. Oli se sitten kitka- tai palalukko.
-
Voi toki, mutta lukkoperä ei toimi. Lukkoperä vaatii sen LS-lisäaineistuksen. Oli se sitten kitka- tai palalukko.
The use of any additive in locking rear axles (G80) is not recommended. Rear axle additives are designed for use in limited slip differentials which are normally installed in cars. All light duty trucks equipped with RPO G80 make use of a locking differential and the use of additives will delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.
Tuollainen mahdollisesti GM:n ohjeistus löytyy tuolta (http://www.chevytalk.org/fusionbb/showtopic.php?tid/256237/)
G80 eli tämä palalukko ei ilmeisesti tarvitse lisäainetta, koska kitkapakat eivät ole tekemisissä keskenään normaalissa ajossa vaan aktivoituvat vain silloin kun lukko menee päälle.. joku tällainen selitys löytyi toisaalta. Miten lienee. Perinteiset palalukothan eivät lukittumisen suhteen tiedä yhtään mitään siitä onko siellä murikassa LS litkut vai vettä...
-
Toimii se ihan taval. peräöljylläkin, kokeiltu on. Varmaan vielä paremmin...
Vaihdoin öljyt perään ja laitoin tavalliset öljyt hyvin pelas. Vuoden päästä vaihdoin taas ja ajattelin hifistellä ja laitoin ls öljyt, ei mitään eroa toimintaan.
Tuo GM ohjeistus on ihan järkevä, samaahan sanoo tuo janne81:n laittama kuva kirjasta, low friction oil tohon eatoniin.
-
Osui silmään Tekniikan maailman numero 6/89 artikkeli 740 lukkoperästä. Mekaaninen eli 1041. Saatavilla syksystä 1989 alkaen ja hinta 2000mk.
Tuo GM ohjeistus ylempänä sanoo suoraan, että ei suositella "lisäaine öljyä", koska voi aiheuttaa kytketymisen viivästystä. Siellä on nuo kytkentäkitkalevyt.
Tässä ote TM artikkelista!
"Kun toinen pyörä on alkanut sutia, alkavat tämän seurauksena tasauspyörästön pyörät pyöriä. Tällöin tasauspyörästön koteloon laakeroidut kytkentäpainot lähtevät pyörimään ja kun pyörimisnopeus on n.100rpm/min, mikä vastaa 5km/h nopeutta, tarttuvat painot irrotuspainon kynteen.
Tällöin painojen akseli pysähtyy, minkä seurauksena keskipakopainoja pyörittävä hammaspyörä pysähtyy ja pyrkii kääntämään sivupyörään vastaavien aaltojen kohdalta. Kun kääntymistä tapahtuu, nousevat aaltojen harjat toisiaan vasten, jolloin kitkalevyt puristuvat kasaan ja lukitsevat molemmat vetoakselit pyörimään tasauspyörästön kopan tahtiin.
Kun tasauspyörästö pyörii 40km/h vastaavalla nopeudella, painaa keskipakovoima irrotuspainoa niin, että sen kynsi vapauttaa kytkentäpainon pyörimään, jolloin lukitus irtoaa. Tällöin tasauspyörästö ei voi lukkiutua ennen kuin nopeus putoaa uudelleen alle neljänkympin".
-
Onkos tohon peräöljyjen vaihtoon jotain kikkaa?
Tyhjennysroppua kun ei näytä olevan tuossa jäykkäperäsessä, niin täytyykö koppa irroittaa...? :-[
edit: imemällä voisi tietysti, mutta huonosti sillä saa kaiken pois.
-
Onkos tohon peräöljyjen vaihtoon jotain kikkaa?
Tyhjennysroppua kun ei näytä olevan tuossa jäykkäperäsessä, niin täytyykö koppa irroittaa...? :-[
edit: imemällä voisi tietysti, mutta huonosti sillä saa kaiken pois.
alimmainen kopan pultti pois.
-
alimmainen kopan pultti pois.
Silläkö muka tulee? ???
Onko se alin pultti sitten edes kopan kiinnittämistä varten siellä vai onko se oikeasti tyhjennysreikä? Kun ei kai se mitenkään sitä koppaa tiivistä jos toimii tyhj.proppuna? :D
-
Kyllä öljyt tulee sitäkautta, hitaasti. Kuvatodiste (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=71222&image=2086499). Ja osallistuu myös kiinnitykseen
(http://www.vikeboe.com/b6304/IMG_9316.JPG)
Tästä näkee, pultti menee siitä läpi, pultti pois niin öljyt valuu.
-
Ne sehän on sitten iisi homma, jos vaan aukeavat ::)
Ei varmaan ole mitään tiivistettä tuohon alimpaan sitten?
-
Kierrelukitettä näytti olleen, ei muuta. Aukes ihan nätisti crc esihoidon jälkeen.
-
Mä just vaihdoin omastani. Kannattaa ensin tarkistaa että täyttötulpan saa auki :) Ja tosiaan vain se alin banjokopan ruuvi auki, sieltä se valuu.
Öljystä onkin ollut juttua, siis ihan tavallista peräöljyä, ei tarvii olla mitään erikoista lisäaineistusta. Vaihdelaatikkoon (M90) laitoinkin sitten Volvon omaa öljyä.
-
Kannattaa ensin tarkistaa että täyttötulpan saa auki :) Ja tosiaan vain se alin banjokopan ruuvi auki, sieltä se valuu.
Öljystä onkin ollut juttua, siis ihan tavallista peräöljyä, ei tarvii olla mitään erikoista lisäaineistusta. Vaihdelaatikkoon (M90) laitoinkin sitten Volvon omaa öljyä.
100% faktaa.
Edit:
Kyllä öljyt tulee sitäkautta, hitaasti.
Joo varmaan 10-15min menee jos antaa tulla ittekseen. Jos paineilmaa käytössä niin täyttöpropusta pistooli sisään ja jollain rätillä tiivistää kevyesti ympäriltä ja painaa sisään. :)
Sitten tulee kyllä pitkässä kaaressa :D Mutta tulee tyhjäksi 30 sekunnissa. :)
-
Itse kun vaihdoin 940 perään öljyt niin vanhat päästin juuri tuosta ylhäällä^^ mainitusta alimmasta kopan kiinnitys pultista pois. Uudet sai kätevästi perään kaadettua pienen letkun pätkän avulla niin että sai purkin sinne varapyöräkotelon keskellä olevaan syvennykseen.