Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvero - 29.08.2012, 08:46:11
-
Noniin rupesi tuosta ajokista sitten kuulumaan ikävää vislausta/ininää
kierrosten mukana.. Sen verran sain paikallistettua että laturin tai hihnan kiristimen luota
tulee,mikäs näissä tuommoista ääntä yleensä pitää?
Käsin pyörittämällä ei tuntunu välystä taikka rohissut..
Ja autolla ajettu n.300tkm
-
Laturi, hihnan kiristin tai ohjaustehostin, Voipihan se hihnakin ääntää.
-
oletko kokeillut niitä laakereita/rullia niin että hihna on poissa vai oliko hihnapaikoillaan?
Periaatteessa niin kauan kun ääni kuuluu on kaikki hyvin jos laakeri on menossa jostain näistä rullista. ::)
-
Ilman hihnaa ei ääntä kuulu ja ainut missä tuntuu välystä
niin on tehostin.. Kiristimen vaihdoin eilen uuteen.
Pitää varmaan yrittää metsästää jostain käytetty tehostin.
-
Mistäs muuten tietää onko laturi vapaakytkimellä vai ilman?
-
Mistäs muuten tietää onko laturi vapaakytkimellä vai ilman?
Vapaakytkin näyttää umpinaiselta ja tavallinen hihnapyörä on ontto.
-
Ilman hihnaa ei ääntä kuulu ja ainut missä tuntuu välystä
niin on tehostin.. Kiristimen vaihdoin eilen uuteen.
Pitää varmaan yrittää metsästää jostain käytetty tehostin.
Vaihto kannattaa tehdä talvella varmaankin jossain tallissa ja sen jälkeen mennä jään päälle pyörittämään rattia liikkumatta mihinkään.
-
Eipä tartte talvea odotella kun on onneksi halli ja
vehkeet että saa keulan ilmaan ;D
-
jaa, jotkut on vain joutunut veivaamaan sitä rattia edes takaisin aika paljon ja se toimii paremmin jos sillä tehostimella olisi edes jotain vastusta, mut renkaat eivät oikein tykkää siitä kovin paljon paikalteen ollessaan kuivalla pinnalla.
Joten ajattelin että olisi mukavempaa tehdä ratin pyörittely sen jään päällä. ::)
-
Ei tdi:ssä satu olemaan ohjarirullaa apulaite hihnalle?
Bensaversiossa ohjarin laakerin vaihto lopetti vihellyksen, kiristäjän ja laturin vaihto ei riittänyt. Pelkkä laakeri löytyy muutamalla eurolla esim motonetistä ( SKF osanumeron laakerista ). Ihmeen vainoharhainen sai olla kun sormissa pyörittelee laakeria.
Ei tarvitse naapurin kuunnella vihellystä kun lähtee aamupakkasella töihin.
-
Taittorullankin vaihdoin eikä loppunu vihellys.
Tällä viikolla menee pumppu vaihtoon..
-
Voiko tuossa laturissa ääntä pitää esim. hiilet jos rupee olemaan lopussa?
Siinä hihnapyörässä ei nimittäin välystä tunnu.. Ja huomasin että onhan tuolla laturilla (tarvike) ajettu noin 100tkm jo...
-
Tuohon hiiliteoriaan en oikeen lämpee>luulis näkyvän merkkivalojen vilkkumisenakin jos alkaa finaaliin mennä ,ehkäpä jännitteen muuttuessa huomaisi valojen yleisestikkin "välkkyvän"/himenevän tai mittaritaulun varoituslamppujen palavan miten sattuu?
Ne laakerit tosin voinee kuivua jne... olipa sitte vaikka laturissa....100tkm?... on kyllä aika skeidaa
tavaraa jos ei sitä kestä...toisaalta poikiihan noita uusissa opeleissa jo 70 000km vaihtoon joten kaikki on mahdollista....jos ei hihnattomana ulise niin kai se noista laakereista joku kuuluisi olla, jäljellä taitaa olla laturi tai tehostin....50% mahdollisuus arvata oikein :P...
tehostimella se 300tkm ja laturilla 100tkm...saattas olla se tehostinkin jos vielä välystäkin niin veivaako peräti sen hihnankin vinoon ja vinkaseepi sen vuoksi kunnes lämpenee ja välyksen pienentyessä lämpölaajenemisen seurauksena lopettaa vinkumisen... :P (lienee tietty se kalliimpikin vaihtoehto?)>pessimisti ei pety ;D,>vuotaneeko vielä yhtään akselistakin tms. oili tippaa pumpun alapinnalla?
-
Muistaakseni se tehostin on hieman hikoillut jo jonkun aikaa..
Ihmettelin sitäkin että kuinka lähellä tuon hihnan
pitäisi kulkea jakopääkoppaa?
Nyt ei kyllä montaa milliä ole välissä niin onkohan ihan normaalia? ;D
Luulisi kyllä että nuo laturit hieman enemmän kestäisi,
mutta laitetaan se pumppu kunhan saan käsiini..
-
Ja kyllä se lämpösenäkin huutaa... >:(
-
Laturi nyt hakusessa jos sattuu nurkissa pyöriä :D
ja vm.97..
-
kannattaako laittaa käytettyä,ei ne uutenaakaan paljoa maksa...käytetty alkaa viheltää heti viikon päästä...
-
No kunnostettu vaihtolaturi 170-300e niin ostaa vaikka kolme
käytettyä sillä rahalla :D
Hyvin on kyllä hinnat nousseet,viime kerralla kun vaihdettiin
niin oli alle 100e...
-
Eilen vielä kerran tutkin noita hihnapyöriä
ja ilmastoinnin kompurahan se siellä rohisee mukavasti ;D
Kentsolta laakeri tilaukseen ja viikonloppuna saa sitten vaihdella..
Neuvoja otetaan vastaan jos kellään kokemusta kyseisesta operaatiosta :P
-
Kompuran hihnapyörän laakeri vaihdettu ja johan hiljeni ;)