Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zzz - 29.08.2012, 19:23:45
-
moottori "täristää" esim. valoissa seistessä. ei vaikutusta vaihdepäällä tai vapaalla. kierrokset ei huopaa mutta tärinä tuntuu lisääntyneen viime aikoina reilusti. mistähän voisi johtua. vai onko ominaisuus johon ei aiemmin ole tullut kiinnitettyä huomiota? tärinä lisääntyy kierroksilla. moottori ei heilu kuitenkaan kovin paljoa. mutta värisee kyllä ehkä enemmän kuin ennen. kumi tyynyt näyttää ehjiltä 240tkm. mittarissa.
-
moottorin kumityynyt ja puslat voisi tarkistaa. Heiluuko moottori normaalia enemmän? Saa viisaat kertoa lisää.
-
Kuinka paljon on mittarissa kilometrejä ?
-
Laita jotakin ongelmaa kuvaavaa tuohon otsikkoon - saat varmasti enemmän vastauksia ja muutkin löytää sitten joskus..
-
Ite vaihdoin sen moottorin vääntötuen (siinä moottorin päällä) ja värinät hieman vaimeni. Seuraavaks olis vissiin tukikumien vaihto. Ilmeisesti voimakkaasti värisevä moottori kuluttaa sen tukikohtia. Vääntötuki noin 55,- ja moottorin kumituet kuulemma 150,-/kpl (autosalvan mukaan).
-
Merkkiliikkeessä käyty:Suuttimien parametrien luku ja ohivuotomittaus ,ei ohivuotoja. 4 ja 5 sylinterin korjausarvo?? poikkeaa muista eli arvot 1-3 syl n. 0.4-0.7 ja nelos suuttimella 1.4-3,4 viitos suuttimella arvo miinusmerkkinen -3.3 - -3.9 välillä. Arvot käsittääkseni alle neljän tulisi olla. Jotain arveluja tuli nokka-akselin ja nostimien kunnosta ja siitä että voisiko suutimet yrittää arvoja muuttamalla korjata käyntiä.. No kai sen tuon verran ajetun nokivasaran täytyykin hieman täristä,jos kulumista on siellä täällä. Ei viiti ihan tuolla diagnoosilla 500 euron suuttimia alkaa summassa vaihdella. Ajellaan vikaa näkyvämmäksi ja kuunnellaan muuttuuko miksikään.
-
Muistanko väärin että dieselin sekaan löytyi joku suuttimia puhdistava (hyväksi havaittu) liemi?
-
Lisäaineita googlettamalla tuo Forte tökötti putkahtaa monesta paikkaa ylistyksen kanssa esiin. kellään kokemusta k.o. aineista? http://www.autokanta.com/ammattiautot/yritysuutisia/?x2608172=283468 Uskaltaisko tuota laittaa koneeseen?
Suuttimille? http://www.tecalemit.fi/tuotteet/tuotteet/korjaamotarvikkeet/moottorin-sis%C3%A4puhdistus-fort%C3%A9/fort%C3%A9-tuotteet/polttoainej%C3%A4rjeste
Vai onko nuo lumelääkkeitä?
-
Joillakin merkeillä Fortekäsittelyt "kuuluu" huolto-ohjelmaan. Haetaanko niillä sitten lisää katetta vai toimiiko, siihen en ota kantaa :pomo:
Tuskin ne ainakaan mitään rikkoo...
-
Jossain bmw tms. saitilla tuumivat että käynti tasaantui.. mutta tiedä sitten.
Forten ostaminen on ainakin tehty vaikeaksi. Toisaalta aina voi epäillä sopivuutta, mutta onko joku kertonut ettei missään nimessä sovi ja sille syytä?
-
ExVolvo (V70 -07 2,4d Classic) sai muutaman korjaamokäynnin yhteydessä Fortea, joka laitettiin suoraan dieselsuodattimeen.
Jonkun verran käynti Forte käsittelyillä parantui, mutta oli pieni pullo Fortea ainakin ao. korjaamolla arvokasta (jotain 20-30 eur/pullo).
-
Meillä otettiin juuri myyntiin forte-käsittelyt.
Ainakin motor flushin tiimoilta meillä jo onkin hyviä kokemuksia pariltakin eri käsittelyltä, hieman kadoksissa olleet puristuspaineet palautui käsittelyllä.
Omassa autossani (V70 D5 2005) suuttimet on jo oikeastaan roskiskamaa (tai ainakin pitäisi jo johtain tehdä)
Kun vain ehdin, niin meinaan tuon diesel järjestelmän puhdistusaineen tankkiin kaataa, taannoin, kun suuttimien korjausarvot luin, olivat ne niinkin järjettömät, kuin lähes 30yksikköä.
Toki en noiden kohdalla kyllä usko, että forte voisi mitään vaikuttaa, ne kun on todennäköisesti ihan rehellisesti kuluneet 450 000km ajon jälkeen, eivätkä vain likaiset tms.
Mutta mielenkiinnosta meinaan lukea nuo korjausarvot, tehdä käsittelyn ja verrata arvoja sitten.
Tulevaisuudessa, kun vain saan aikaiseksi kaiken muun kiireen keskellä, niin tuonne meidän osioon voisin kokemuksia kirjoitella
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=136.0
Nuo aineet tosiaan kyllä maksavat ns. hunajaa, riippuen aineesta, hinta pyörii siellä 30-40€ keippeillä/purkki
Kyllä mä uskon noiden aineiden tehoon, ainakin tietyissä tilanteissa.. ei noilla katkennutta jakohihnaa korjata tai muuta vastaavaa, mutta aineet sisältää kemikaaleja, jotka on tarkoitettu esim. liottamaan juuri jotain tiettyä ainetta, jota kertyy noihin järjestelmiin.
Miksikään tv-shopin motor up:ksi en oo koskaan kuullut kenenkään aineen edustajan tuota väittäneen, eli ei sillä muuteta vettä viiniksi tai lisätä moottoritehoja 50 heppaa.
Se mistä aineiden edustaja meitä varoitti ja mikä on syy siihen, että fortea myydään vain korjaamoille (ja korjaamo ei saa myydä tuotetta pulloissa kuluttajalle), on se, että virheellisesti käytettynä sillä voi myös hajottaa paikkoja, aineet on sen verran voimakkaita... ainakin ne haisee siltä :D
-
forte käsittely tehty,eli ainetta suodattimen vaihdon yhteydessä kotelo täyteen ja loput tankkiin. ei mainittavaa parannusta ainakaan 50km ajon jälkeen. moottorin kannakekumit on ehjiä. mitä tutkitaan seuraavaksi?
-
Kaksi suutinta vaihdettu.4 ja 5 oli arvoiltaan huonompia myös testipenkissä eli joissa oli eniten korjausarvoa volvon testerin mukaankin. Nokka-akselin ja nostimien kunto katsottu silmämääräisesti, ei ainakaan näkyviä kulumia/vikoja. Lievä rykiminen,jota oli kaasuttaessa, poistui. Värinää on tyhjäkäynnillä mielestäni liikaa ja sen huomaa parhaiten n 1300rpm kohdalla. voiko EGR aiheuttaa tuollaista? Matalilla kieroksilla värisee. Normaali ajossa kun auto liikkuu niin ei huomaa mitään, varsinkin kun kierroksia on 2000 tai yli.
-
vika edelleen päällä,elikkä täristää. moottorin tukityynyt tutkittu eikä niissä näyttäisi olevan isommin välystä. tärinä on ehkä taajuudeltaan hitaanpaa kuin moottorin käyntiääni. voisko vaihdelaatikossa olla mitään joka aiheuttas tuollaista? venttiilien keinuvipujen ja nostimien ja nokka-akselin vaihto olis volvoliikkeen diagnoosina ykkösvaihtoehto. pitäis vaan sulkea pois kaikki muut mahdolliset viat ,ennen kuin alkaa kantta purkamaan.ehdotuksia?
-
Lukuisia korjaamokäyntejä.. kantta tutkittu. kaikkea mahdollista epäilty.. moottoria tunkilla nostettaessa värinä hävisi=moottorin etupään tykityyny vaihtoon,silmämääräisesti ei rikki. ei korjaantunut. seuraavalla korjaamokäynnillä takapään tukityyny joka on akkukotelon alla vaihtoon. sen pohjassa oleva pultti irti ja kumissakin pykimää/repeilyä. auto tuli kuntoon. oli hankala vika paikallistaa. onneksi merkkiliike oli asian tiimoilta tosissaan ja korjaamolaskuja kohtuullistettiin aika paljon. olen tyytyväinen.
-
Paljonko noiden tukityynyjen vaihto kustansi?
-
osat 170e kpl ja vaihtotyö 70ekpl mitälie maksuja päälle ,koko homma yht 640e mutta tulivat reilusti vastaan kun tekivät niin paljon turhaa työtä ja oli turhia käyntejä.