Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: simppeli - 01.09.2012, 19:11:58
-
Takarenkaan vanne kuumenee ajossa huomattavasti ja varsinkin moottoritieajon jälkeen haisee vahvasti palaneelle. Auto S60 AWD.
Auto kävi jo kertaalleen sinisellä tarkistettavana. Jarrut oli käyty läpi, mutta ei vikoja.
Ajatuksia?
-
Jarrut tai laakeri, eipä se oikein muu voi olla. Takarenkaassa lienee myös käsijarru käyttöjarrun lisäksi.
-
Kyllähän tuo laahaavalta käsijarrulta kuulostaa, omassa jäi käkkäri päälle, niin vesi kiehui jarrurummun ja vanteen päältä muutaman kilometrin jälkeen. Luulisi esimerkiksi laakerivian oireilevan muutenkin ja olisi huollossa huomattu.
Onkos näissä omat rummut käsijarrulle? Jos on vaan käyttöjarru tarkastettu.
-
Takarenkaan vanne kuumenee ajossa huomattavasti ja varsinkin moottoritieajon jälkeen haisee vahvasti palaneelle. Auto S60 AWD.
Auto kävi jo kertaalleen sinisellä tarkistettavana. Jarrut oli käyty läpi, mutta ei vikoja.
Ajatuksia?
Jarru satula/palat jumittaa.
Sitten on sellainen juttu, että takajarruissa on palat, mutta käsijarrussa on kengät tuon jarrulaipan sisällä, nekin voi jumittaa. ;)
-
ei huolloista ikinä tiedä mitkä poropeukalot siellä autoa katsoo..
-
Juu palat tai käsijarrun kengät laahaa ...
Kannattaa aikas pian tarkistaa, jos onkin käsijarrun kengät !!
SE suattaapi olla pinta irti kengästä ja siitä voi huonolla tuurilla saada itselleen kunnon remontin !!
Eli kehottaisin melkein huomenna jo tarkistaamaan, mikä laahaa ...
-
Itellä jumi seiskakympistä vänkärin puolen käsijarruvaijerin mekanismi rummun sisältä ja jäi sen takia laahaamaan.. epäilin ensiks irronneita hihnoja mut ne oli ok, sitte huomasin että se mekanismi tahmoo aika pahasti.. pientä rasvailua ja herkistelyä niin johan rupes pelaamaan.. samalla vaihoin tietenkin kengät.. Ai niin, viime syksynä vaihoin kuskinpuolen takasatulan kun jäi kantamaan, kokeilin ensiksi vaihtaa sylinterin tiivisteet mutta ei avittanut joten vaihoin satulan uuteen ja ongelma poistui. Satulan kantamisen johdosta vanne kuumeni minullakin aivan tulikuumaks.
-
V70 -01:ssa aikanaan oikean takapyörän laakeri oli rikki ja se mekkaloi melkoisesti ja kuumensi vanteen polttavan kuumaksi.
-
Vasen takarengas kuumeni eilen tulikuumaksi ja selvittelin asiaa tänään ja osittain sqin selvitettyä missä on vika eli levyjarrussa, ei käsijarrussa. Kuitenkin mietin voiko vika olla liukutapeissa vai sylinterissä. Mielestäni sylinteri liikkui hyvin kun satulaa vääntelin. Onko muilla ollu noiden liukutappien kanssa ongelmia? En saanut avattua kun ei ollut seiskan kuusiokoloa mutta ruiskuttelin ensiavuksi silikooni sprayta tappeihin
-
Kannattaa purkaa osiin ja putsata palat ja liukutapit huolella, uudet rasvalla samalla liukutappeihin, niin pitäis alkaa toimimaan ;)
-
Juu, pitää ny vaa nilkuttaa jyväskylästä porii että saa availtua. Pitäs taas sunnuntaina takasi lähtee ni taidan käydä hakemassa suosiolla varaosa satulan ja uudet liukutapit
-
Täällä alkoi esiintymään ongelma, hanttarin puolen takajarrylevy kuumenee jo muutaman kilometrin ajon jälkeen niin, että ei siinä sormea sekunttia kauempaa pidä. Samaan aikaan kuskin puolen levy on aivan kylmä.
Ongelman poistamiseksi tehty:
- Jarrusatulan vaihto
- Seisontajarrukengien vaihto ja käsijaarumekanismin herkistely
- Käsijarrun säätö
Edelleen levy kuumenee ja nyt ihmttelen mikä voi olla vielä vialla.
Epäilisin hieman laakerivikaa, mutta pyörä ilmassa pyörä kuitenkin pyöriin ihan kohtuullisesti. Mitään ääniäkään ei pyörästä ajossa kuulee normaalin nastarengasmelun ylitse.
Muita ehdotuksia?
-
Jostain oon kuullu, jotta takapyörän laakerivian tunnistaisi myös pitämällä kädellä kierrejousesta kiinni samalla, kun pistää pyörän pyörimään. Laakerivian värinä tuntuu jousessa.
-
Täällä alkoi esiintymään ongelma, hanttarin puolen takajarrylevy kuumenee jo muutaman kilometrin ajon jälkeen niin, että ei siinä sormea sekunttia kauempaa pidä. Samaan aikaan kuskin puolen levy on aivan kylmä.
Ongelman poistamiseksi tehty:
- Jarrusatulan vaihto
- Seisontajarrukengien vaihto ja käsijaarumekanismin herkistely
- Käsijarrun säätö
Edelleen levy kuumenee ja nyt ihmttelen mikä voi olla vielä vialla.
Epäilisin hieman laakerivikaa, mutta pyörä ilmassa pyörä kuitenkin pyöriin ihan kohtuullisesti. Mitään ääniäkään ei pyörästä ajossa kuulee normaalin nastarengasmelun ylitse.
Muita ehdotuksia?
mitä meinaa että pyörii kohtuullisesti? Jos pyöräytät kädellä rengasta voimalla niin kuin nopsaa pysähtyy? Jos löysäät jarrun hetki ennen ku auto pysähtyy ja annat rullata pysähdyksiin niin pysähtyykö liki huomaamattomasti vaiko "nahkeasti kiinni hirttäen"? Onhan ne satulan jouset oikein..?
-
Kävin vielä pihalla tunkkaamassa kulman ylös ja pyöräytin rengasta, niin ei se kyllä kierrosta pyöri kun pyöräyttää. Löysäsin jopa käsijaaruakin kolme napsua ja ei pyöri sen sukkelammin. Kahina kuuluu.
Ja sanoisin että pysähtyy rauhallisesti, ei niin että olisi jarru päällä.
Ja jousi on kuten täällä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0
Sain vinkkiä, että jos jarruletkussa on vikaa niin se ei välttämättä päästä painetta pois jarruilta. Tähän oli joku ihan perustelukin, mutta en ihan ymmärtänyt.
-
Sain vinkkiä, että jos jarruletkussa on vikaa niin se ei välttämättä päästä painetta pois jarruilta. Tähän oli joku ihan perustelukin, mutta en ihan ymmärtänyt.
Juuri meinasin ehdottaa letkua.
Letku voi turvota sisältä tukkoon jolloin jarrunesteen virtaus estyy. Polkimella sitä menee paineella satulaan, mutta ei pääse pois.
-
Ota rengas pois ja paina pienellä käsipuristimella jarrusatulasta mäntää sisään. Sit käsin siirrät satulaa liu'uissa siten ettei palat kosketa levyyn. Pyöritä sen jälkeen rengasta.
-
Näissä on myös ollut pääsylinterin vikoja, jolloin jarru voi tehdä mitä tahansa.
-
Kolmas kerta paketti auki ja seuraavat toimet suoritettu:
- Jarruletkun pätkä taakse vaihdettu
- Kuparitahnaa liukuihin laitettu
- Koeajo suoritettu
Auto rullaa hyvin ja vapaalla pysähtyy siten ettei jarrun laahausta huomaa, lähtee saman tien taaksepäin kun on pysännyt erittäin loivassa ylämäessä. Jarrun laahausta ei siis huomaa mienkään koeajossa.
Noin 15 - 20 km koeajon jälkeen apukuskin puoleinen levy oli noin 40 - 50 asteinen, kuskin puoleinen ihan kylmä. Myös DSTC pois kytkettynä levy lämpeni samanlailla.
Semmonen vielä tuli mieleeni, että kuuluuko sisemmän jarrupalan olla "metalliklipsuillaan" niin kovin kiinni jarrumännässä, että mäntä vetää palan irti levystä kun jarrua höllää? Että jos mun jarrupalan klipsut on sen verran kuoleentuneet, että mäntä kyllä imaisee itsensä sisään, mutta pala jää levylle makaamaan?
-
Semmonen vielä tuli mieleeni, että kuuluuko sisemmän jarrupalan olla "metalliklipsuillaan" niin kovin kiinni jarrumännässä, että mäntä vetää palan irti levystä kun jarrua höllää? Että jos mun jarrupalan klipsut on sen verran kuoleentuneet, että mäntä kyllä imaisee itsensä sisään, mutta pala jää levylle makaamaan?
Väännä ne klipsut sen verran ulospäin, että se pala pysyy paikallaan..
-
Väännä ne klipsut sen verran ulospäin, että se pala pysyy paikallaan..
Pitäskö sitten huomenna neljännen kerran avata. Ei siihen varttia kauempaa mee kun on harjotellu :D
-
Hä? Palanhan kuuluu istua napakasti siinä männässä kiinni niillä klipsuillaan. Näin ainakin mulla aina ollut edessä ja takana eikä laahaa. Uudet palat kun asentaa niin ihan "klapsahtaa" jäsysti paikoilleen. En kyllä väänteli niitä jousia oli ne sitten jäykät tai löysät. Edit: volvo on mun eka kulkupeli jossa pala on jousilla männässä kiinni. En ole moista ennen nähny. Tähänastisissä muissa autoissa ja prätkissä sisempi pala on vain ollu mäntää vasten muttei ei sidottu siihen kiinni. eli kyllä se pala riittävästi vetäytyy levystä kun männän puristus lakkaa ja mäntä hitusen vetäytyy. Mitään hirveetä liikettähän siellä edes ole. Muuten tuntus jarrut aika vekkuleille
Jarrupalat on joskus vähän turhan tiukat päistään ja takertuu niihin äeksiin vai mitä ne on (bracket?). Niitä päitä itse ruukaan viilata mutta vain sen verran että liikkuu jouheasti eikä silti hölsky. Oem paloissa viilaustarvetta ei hirveesti ollut. Näihin kohtiin sitä kuparitahnaa hitusen, liukuihin jarrusilikoonia. Kuparitahna liu'uissa tahmaa ajan myötä enemmän kuin et ei ois mitään
Ainakin mulla nämä volvon jarrut on ollut hyvät eikä laahaa yhtään. Onko nesteet vaihdettu säännöllisesti? Itse pyrin vaihtaa parin vuoden välein
-
Ei oo nesteitä vaihdettu kenties koskaan.
Kyl mä luulen että huomenna vääntelemään noita klipsuja hiukan tiukemmalle.
-
Ei oo nesteitä vaihdettu kenties koskaan.
Nesteet vaihtoon.
-
Jos/kun purkaat niin kato että satula tulee varmasti oikeaan asentoon eikä mitenkään vinoon. Eihän satulan jousi oo vääntyny? Jos epäilyttää niin uus tilalle. Kato et ne liukupultit suorat ja niihin liukuihin en laittas kuparitahnaa.. Viilaa palat sopivaan tiukkuuteen. Uudet nesteet ilman muuta. Good luck;-)
-
Jos/kun purkaat niin kato että satula tulee varmasti oikeaan asentoon eikä mitenkään vinoon. Eihän satulan jousi oo vääntyny? Jos epäilyttää niin uus tilalle. Kato et ne liukupultit suorat ja niihin liukuihin en laittas kuparitahnaa.. Viilaa palat sopivaan tiukkuuteen. Uudet nesteet ilman muuta. Good luck;-)
Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?
-
Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?
Muutaman auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä:
oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu..
Tarvitaan sopiva avain ilmausruuviin ja jarrunestettä, kirkasta letkua..
-
ja litran verran kannattaa varata jarrunestettä.
-
Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?
Näinhän se tehdään. Vuorotellen joka satulasta raotetaan ilmausruuvia ja poljetaan nestettä ulos kunnes alkaa tulla uutta kirkasta. Samalla säiliöön lisäten ettei hörppää ilmaa.
-
Ja ihan aluksi voi sen jarrunestesäiliön imaista tyhjäksi siitä vanhasta nesteestä ja kaataa uudet nesteet tilalle ennen kuin alkaa poljinta pumppaamaan.
-
Jos sais sunnuntaille kaverin talliin istuskelemaan ja polkemaan, niin vois nesteet vaihdella. Olis sitten sekin suljettu pois.
Eilen kun purin neljännen kerran jarrut esille, niin kyllä jarrumäntää saa papukaijoilla sisään painettua, mutta pelkin sormin en kyllä saanut.
-
Muija soitteli taipaleen varrelta 30 km kotoa, että levy on kuuma, mutta vanne ei.
-
Kuinkas noi uudet nesteet tuohon lämpenemiseen vaikuttaa? :hello:
-
Kuinkas noi uudet nesteet tuohon lämpenemiseen vaikuttaa? :hello:
Jumittaa mäntiä ja ties vaikka mitä. Mitä lie venttiileitä abs yksikkökin pitää sisällään
-
Jumittaa mäntiä ja ties vaikka mitä. Mitä lie venttiileitä abs yksikkökin pitää sisällään
Ok, eipä ole tullut kohalle, vaikka kymmeniä kopperoita ollu.
-
Ok, eipä ole tullut kohalle, vaikka kymmeniä kopperoita ollu.
Ehkä niistä onkin joku joskus nesteet vaihtanu. Ainakin kerran
-
Alkoi pikkuhiljaa ongelman ydin paljastumaan. Ulompi jarrupala oli vanhassa satulassa kulunut vinoksi siten, että palalla oli ylä- ja alareunan paksuuseroa 0,7 mm. Ilmeisesti tämä heitto sitten jätti palan vähän laahaamaan ja levy kuumeni.
Nyt palat on vaihdettu ja tadaa.....molemmat levyt kuumenevat yhtä paljon, mutta ei aivan tulikuumiksi. Uusilla paloilla nyt kilometrejä niin eiköhän ne siihen asetu.
Kuskin puoleisesta takasatulasta en saanut nippaa auki, joten siltä osalta jäi vanhat jarrunesteet sisään, muista kulmista nesteetkin on nyt sitten lotrattu uusiin.
-
Ikävä kyllä nuo laahaamiset ei ole itsellä ainakaan ajamalla parantunu. Siis muissa autoissa. Volvossa ei ole laahausonkelmaa ollut.
Tuliko varmasti suoraan se satula ja siellä tappiosastolla kaikki kans suoraa, puhdasta ja voideltua? Viilasitko uudet palat? Joskus ollut kova tappelu ilmausruuvien kanssa ja vasta ruuvipenkissä saanu kopisteltua auki. Uudet kunnostetut satulat lähtee alta satasella joka ei ole minusta paha hinta