Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sulkki - 01.09.2012, 19:43:03
-
Moottorin alta tulee metalliputki jossa on liitin, suurinpiirtein oikean vetoakselin paikkeilla, pikkasen ylhäällä. Ja siitä lähtee liitin taaksepäin joka on myös metalliliitin ja joka jatkuu sitten muovi/kumiputkeksi ja menee tankkiin paluupuolelle jossa on 90 asteen muovikulma (pikaliitin tyyppinen).
Kysymys koskee tätä metalliliitintä joka on enemmän kuin haastavan oloinen ???. Nypätäänkö tämä väkivalloin irti vai tarvitaanko siinä jotain erikoistyökalua irroituksessa vai onko jotain vinkkiä millä saisi irti että saisi uuden paikoilleen? Onko järkevin tapa /helpoin katkaista letku ja laittaa siihen tarvikeliikkeestä suora jatkokappale putken sisälle ja sitten klemmareilla kiinni. Uuden letkun hinta sinisellä oli 77 eur. Ja suojan kiinnikkeet (6 kappaletta) oli kympin.
Jos joku asiasta tietävä osaisi vastata, olisin kiitollinen..
(http://C:\Documents and Settings\Tova\Omat tiedostot\Omat kuvatiedostot\Tallenna 3\Juha 2012 elokuu\Paluuletku.jpg)
Piti laittaa kuvat liitteeksi liittimestä mutta sekin tuntuu haastavalta...
-
Siihen on olemassa erikoistyökalu, mutta on avattavissa kuitenkin kotikonstein.
8mm sisäreiällä olevan ohutseinäisen, noin 5cm pitkän muoviputken vetäisee pitkittäin halki yhdeltä seinältä. Tämän putken laittaa polttoaineputken ympärille ja työntää sen liittimen sisälle. Muoviputki vapauttaa liitintä kiinni pitävän jousen ja sitten liitos aukeaakin ihan nätisti vetämällä.
Pakko ei tietenkään ole käyttää muoviputkea, mutta idea varmaan kävi ilmi, joten ei muuta kuin soveltamaan :)
-
Kiitos. Tätä siis huomenna yritän, tänään ei enää pysty :)
-
Onko tuo liitin samalnainen kuin x70:ssä MK1:ssä on siinä imusarjan päällä oleva liitin, joka menee suutintukille?
Näkyy tossa pdf:ssä ja siinä on se hiton erikoistyökalukin esitetty. Työkalu maksaa yli 60€, joten ei nappaa kyl tuon takia hommata, mutta josko tuo kulmamiehen menetelmä toimis tässäkin?
http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/intake-manifold.pdf
Piti se ottaa auki, mutta eipähän onnistunut, jäi sitten tekemättä huohotinjärjestelmän sen pään puhdistus.
-
Onko tuo liitin samalnainen kuin x70:ssä MK1:ssä on siinä imusarjan päällä oleva liitin, joka menee suutintukille?
Näkyy tossa pdf:ssä ja siinä on se hiton erikoistyökalukin esitetty. Työkalu maksaa yli 60€, joten ei nappaa kyl tuon takia hommata, mutta josko tuo kulmamiehen menetelmä toimis tässäkin?
http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/intake-manifold.pdf
Piti se ottaa auki, mutta eipähän onnistunut, jäi sitten tekemättä huohotinjärjestelmän sen pään puhdistus.
Kyllä tuossa kuvassa näkyvä liitin on ainakin samanlainen.
Just irroitin d5:sta tuollaisen liittimen ja käytin hommaan sinistä 10mm pneumatiikkaletkua. Ekaksi ei meinannut millään aueta, mutta sitten laitoin kaksi pitkittäin halkaistua letkun pätkää päällekkäin ja tungin ne molemmat sinne liittimen sisälle ja liitos aukesi tosi helposti.
-
Kiitos tiedosta, pitää päivällä ettiä jotain putkee nurkista ja koittaa uudestaan.
-
Siihen on olemassa erikoistyökalu, mutta on avattavissa kuitenkin kotikonstein.
8mm sisäreiällä olevan ohutseinäisen, noin 5cm pitkän muoviputken vetäisee pitkittäin halki yhdeltä seinältä. Tämän putken laittaa polttoaineputken ympärille ja työntää sen liittimen sisälle. Muoviputki vapauttaa liitintä kiinni pitävän jousen ja sitten liitos aukeaakin ihan nätisti vetämällä.
Pakko ei tietenkään ole käyttää muoviputkea, mutta idea varmaan kävi ilmi, joten ei muuta kuin soveltamaan :)
Nostetaan tätä vielä näkyville ... näin onnistuu, hyvä ohje/neuvo ;)