Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hanmies - 03.09.2012, 17:12:46

Otsikko: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 03.09.2012, 17:12:46
Ostin V70 2,5t awd Volvon vuosimallia 97. Auto keräsi painetta jäähdytysjärjestelmään ja otin autosta kannen irti. Autoon oli tehty juuri kansiremontti, jossa on vaihdettu pahvi ja kansi näyttäisi käyneen koneistamolla. Lohko on vitos sylinteristä halki ja tiivisteessä näkyy selkeästi vuotokohta kyseisessä kohdassa. Teräksinen sylinteriputki näyttäisi silmällä olevan ehjä, mutta kun sen vahvuus on niin pieni, niin se ei näköjään riitä pitämään paineita sylinterin puolella.

Lohkoa ei varmaan saa mitenkään pitämään enään? Järkevintä olisi varmaan vaihtaa koko moottori. Käykö nelivetoon etuvetoisen moottori? Kuinka hyvin käy esim t5:n moottori? Pitääkö ruiskun kilkkeitä vaihtaa muuta kuin boksi, jos meinaa vaihtaa tilalle 2,3:n t5 moottorin?

Autolla on ajettu jo 300tkm. Jos jollakin lojuu nurkissa koko moottori tai varaosa-auto saa tarjota minulle :)

Kuvia lohkosta/pahvista:
http://aijaa.com/0042310835412.jpg (http://aijaa.com/0042310835412)
http://aijaa.com/0076410835415.jpg (http://aijaa.com/0076410835415)
http://aijaa.com/0066510835418.jpg (http://aijaa.com/0066510835418)
http://aijaa.com/0058810835419.jpg (http://aijaa.com/0058810835419)
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.09.2012, 22:25:35
Ei moottoreissa ole mtn eroa oli sitten AWD tai FWD
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 04.09.2012, 08:35:26
Ei moottoreissa ole mtn eroa oli sitten AWD tai FWD

Näin oletinkin. Osaako joku sanoa onko näissä ajonestoa ja mitä se tykkää jos vaihtaa toisesta autosta ruiskunohjainboksin? Käykö 2,3 litranen t5:nen edes koneenkorviltaan ja laatikonkiinnityksiltään suoraan tuon 2,5t paikalle?
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: Taavi.H - 04.09.2012, 08:50:51
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 04.09.2012, 08:59:19
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)

Tarviikin tutkia löytyykö sille oma boksi jostain.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hevonen - 04.09.2012, 19:01:34
On näissä vanhakoppaisissakin ajonesto (taisi olla pakollinen jo 90-luvun puolivälissä). Käsitykseni mukaan kuitenkin näissä -98 mallissa ja vanhemmissa suorakylkisissä ajonestolle ja moottorinohjaukselle on omat boksinsa jotka eivät juttele keskenään kun ei ole can-väylää mukana sotkemassa. :)
Ei kai..? Jos on, missä se ajonestoboksi on? Kuhan kyselen kun en tiiä. :)
Johan -97 940:ssä on ajonestollinen boksi eikä varmana ole mitään väyliä...
Antenni tunnistaa virtalukosta oikean sirullisen avaimen ja sitä rataa homma etenee... Ei mitään pirun tikkuhommia. :P
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: JuHaU - 05.09.2012, 20:34:37
Ei se ajonesto sitä tiedä, että lohko tai moottori on vaihtunut.

Ei kai..? Jos on, missä se ajonestoboksi on? Kuhan kyselen kun en tiiä. :)
Johan -97 940:ssä on ajonestollinen boksi eikä varmana ole mitään väyliä...
Antenni tunnistaa virtalukosta oikean sirullisen avaimen ja sitä rataa homma etenee... Ei mitään pirun tikkuhommia. :P

940:ssä on oma boksi ajonestolle. Se löytyy kuljettajan puolelta kojelaudan sisältä A pilarin läheltä.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 05.09.2012, 23:13:57
Hion tänään puhtaaksi lohkon pinnan ja pienen hinkutuksen jälkeen lohkossa on vielä toivoa:

http://aijaa.com/0078410849307 (http://aijaa.com/0078410849307)
http://aijaa.com/0087110849308 (http://aijaa.com/0087110849308)

katselin tarkemmin kannentiivistettä ja liekkirenkaiden sisähalkaisija on 84,5mm. Sylinterin poraushan on 83mm. Tällöin tiivisteen sisäreuna ei yllä sylinteriputken pinnan tasolle eli tiivistepinnasta jää osa käyttämättä (tuon rautasen putken kohdalta se kuitenkin tarvisi varmaankin tiivistää?). Katsoin osamies.comista erlingin tiivistettä, ja sivulla on hyvinkin selvästi mainittu tuo sama 84,5mm mitta. Osamiehestä ei näyttänyt löytyvän tarvikkeena B5234T koneeseen kannentiivistettä, joten sitä ei voinut vertailla.

Täytyy huomenna käydä kyselemästä Lahden autosalvasta, että onko alkuperäinen tiiviste samanlainen kuin tuo tarvike, ja olisiko 2,3:ssa koneessa muuten sama tiiviste, mutta paremmin sopivilla liekkirenkailla. Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla?
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hevonen - 05.09.2012, 23:22:52
Ei se ajonesto sitä tiedä, että lohko tai moottori on vaihtunut.

940:ssä on oma boksi ajonestolle. Se löytyy kuljettajan puolelta kojelaudan sisältä A pilarin läheltä.
Miksi siinä on ajonestollinen boksi (ecu)? Muistaakseni -984 loppuinen.

-97 etiäppäin.
Häipyikö silloin tuo eston oma boksi?  :o
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 06.09.2012, 17:19:15
Hion tänään puhtaaksi lohkon pinnan ja pienen hinkutuksen jälkeen lohkossa on vielä toivoa:

http://aijaa.com/0078410849307 (http://aijaa.com/0078410849307)
http://aijaa.com/0087110849308 (http://aijaa.com/0087110849308)

katselin tarkemmin kannentiivistettä ja liekkirenkaiden sisähalkaisija on 84,5mm. Sylinterin poraushan on 83mm. Tällöin tiivisteen sisäreuna ei yllä sylinteriputken pinnan tasolle eli tiivistepinnasta jää osa käyttämättä (tuon rautasen putken kohdalta se kuitenkin tarvisi varmaankin tiivistää?). Katsoin osamies.comista erlingin tiivistettä, ja sivulla on hyvinkin selvästi mainittu tuo sama 84,5mm mitta. Osamiehestä ei näyttänyt löytyvän tarvikkeena B5234T koneeseen kannentiivistettä, joten sitä ei voinut vertailla.

Täytyy huomenna käydä kyselemästä Lahden autosalvasta, että onko alkuperäinen tiiviste samanlainen kuin tuo tarvike, ja olisiko 2,3:ssa koneessa muuten sama tiiviste, mutta paremmin sopivilla liekkirenkailla. Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla?

B5234T:n kansipahvin liekkirenkaiden sisämitta on tasan 83mm joka on siis sama kuin B5254T:n sylinterin poraus. Liekkirenkaat pitäisi sillä siis tulla tasan sylinteriputken kanssa. Kokeilen ensiviikolla, kun saan tiivisteen, että pitääkö 2.3:n pahvi, vaikka alumiini on lohkosta halki (ei luulisi olevan merkitystä, koska rautanen sylinteriputki kuitenkin tiivistää).
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: Kaziganth - 06.09.2012, 18:47:10
B5234T:n kansipahvin liekkirenkaiden sisämitta on tasan 83mm joka on siis sama kuin B5254T:n sylinterin poraus. Liekkirenkaat pitäisi sillä siis tulla tasan sylinteriputken kanssa. Kokeilen ensiviikolla, kun saan tiivisteen, että pitääkö 2.3:n pahvi, vaikka alumiini on lohkosta halki (ei luulisi olevan merkitystä, koska rautanen sylinteriputki kuitenkin tiivistää).
Toivottavasti pitää :) on kyllä aika jännästi menny toi lohko :idiot2:
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 06.09.2012, 21:23:50
Toivottavasti pitää :) on kyllä aika jännästi menny toi lohko :idiot2:
On kyllä aika erikoisen näköinen. Ainakaan silmällä ei voi erottaa mitään halkeamaa rautaputkessa. Voisikohan toi alumiini olla haljennut jo uutena kun rautaputki on painettu paikalleen?

Kerron, miten käy kun saan koneen takaisin nippuun ehkä jo ensi viikon aikana.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 16.09.2012, 20:00:52
Tänään sain sitten Volvon nippuun. Ei tullut liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään eikä enään kupli ainakaan noin 20km testilenkin jälkeen.  Seuraava vika sitten tuli kun en vaihtanut turbon paluuputken tiivistettä ja sehän taitaa vuotaa oikein kunnolla. Kierroksilla tiputtaa siitä kohtaa tiheään öljytippoja. Ei kai siinä oikeen mikään muu voi vuotaa?

Millainen tiiviste siinä lohkon puolella kuuluisi olla? Putki ei ilmeisesti kuulukkaan olla muuta kuin työntämällä paikallaan? Nytten siinä oli joku "neliskulmainen o-rengas". Täytyy huomenna käydä "lahden siniseltä" kyselemässä uutta tiivistettä.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2012, 07:04:17
Millainen tiiviste siinä lohkon puolella kuuluisi olla? Putki ei ilmeisesti kuulukkaan olla muuta kuin työntämällä paikallaan? Nytten siinä oli joku "neliskulmainen o-rengas". Täytyy huomenna käydä "lahden siniseltä" kyselemässä uutta tiivistettä.
Semmonenhan siinä kuuluu olla. Osta samalla pari kappaletta, jos vaan suinkin saat paikalleen kahdella renkaalla, tulee piukee ja pitää. ;)
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 17.09.2012, 22:31:42
Semmonenhan siinä kuuluu olla. Osta samalla pari kappaletta, jos vaan suinkin saat paikalleen kahdella renkaalla, tulee piukee ja pitää. ;)
Tiivistehän oli menny sunnuntaina asentaessa poikki... Onneksi oli Lahden autosalvassa varastossa tiivisteitä niin sai öljyt pysymään sisäpuolella. :) Ei sinne kyllä kahta saanut menemään kun olisi jäänyt kanittamaan turbo. Autolla on nyt ajettu noin 70km ja vielä näyttäisi siltä, että jäähdytysjärjestelmä on kanssa ok. Nyt täytyy pitää peukut pystyssä, että 2.3:n/2.0:n kannentiiviste riittää pitämään paineet sylinterin sisällä.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: Elk - 18.09.2012, 08:44:10
Tuotajoo, mistä tuo lohko on halki? Tuon ikäisessä tinavitosessa tuon sylinterein välin kuuluukin olla tuollainen.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hevonen - 18.09.2012, 08:56:07
Tuotajoo, mistä tuo lohko on halki? Tuon ikäisessä tinavitosessa tuon sylinterein välin kuuluukin olla tuollainen.
No eihän kuulu. Katoppa kahta viimeistä kuvaa aloitusviestissä, nuo kaksi pientä viirua tuosta lohkon väliurasta sylinteriputkeen.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: williami - 25.09.2012, 12:17:18
Tilanne tietoja kaipaillaan onko 2.3 tiiviste pitäny. Viime talvena laitettii 2.5 tiivisteellä mutta ei pitäny kauan. Mistäs löyty 2.3 tiiviste oliko kallis?
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 25.09.2012, 12:36:06
Tilanne tietoja kaipaillaan onko 2.3 tiiviste pitäny. Viime talvena laitettii 2.5 tiivisteellä mutta ei pitäny kauan. Mistäs löyty 2.3 tiiviste oliko kallis?

Toistaiseksi on pitänyt *kopkop*. Autolla on ajettu vasta noin 500km... Sama tiiviste löytyy myös 2.0:sta, kun niissä on sama sylinterin poraus 2.3 vs. 2.0. Tiivisteen liekkirenkaat tuli juuri sylinteriputken reunalle, ja näytti sopivan huomattavasti alkuperäistä 2.5:n tiivistettä paremmin. Itse löysin Lahden kansityöstä ja hinta oli siinä 50 euron luokassa. Ei kait alkuperäisenäkään kauheasti kalliimpi ole.
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 08.10.2012, 18:11:52
Seuraava ongelma onkin taas vaan entistä suurempi. Onko noista mennyt jakohihnan kiristimiä (sitä jousikuormitettua mötikkää). Eipä taida olla ikinä vaihdettu. Konetta kun pyörittää väärinpäin niin hihna pääsee menemään kampiakselin ja nokka-akseleiden välistä melkoisen löysälle. Lopputulos -> hihna hypännyt 2-3 hammasta ja startatessa kolikoli :(
Vielä reilu kuukaus takaperin kyseinen osa oli kädessä ja sai ihan tosissaan viilapenkillä painaa takaisin kasaan, jotta sai lukittua kasaan ennen asennusta.

Paljonkohan mahtaa maksaa toi kiristin patruuna alkuperäisenä vai onko jossain tarvikkeenakin myynnissä? Eikös turbossa ollut erilaiset pakoventtiilit kuin vaparissa? Täytyy taas etsiä motivaatiota ja aikaa nyppästä kansi helvettiin romusta ja kattoo vauriot.

Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hevonen - 08.10.2012, 19:03:05
Voi voi :P, sulla on se vanhempi silikoonipatruuna. Se pitää puristaa sisään tosi hiljaa. Ottaa ainakin 10 min.
Jos vaan ruuvaat sen penkissä sisään väkisin niin se oli sitten siinä, entinen on...
Siellä ei tosiaan ole jousta vaan silikonivaimennin(neste).
Kai laitoit sen muovikauluksen siihen tapin ympärille asennuksen jälkeen? Ihan ehdoton.

On sitä tarvikkeena moponetissä, oisko ollu vähän alle 90€?
Maksaapi kyllä noi venttiilihommat vähä enempi.
Eikö sulla oo minkäännäköstä korjausopasta? Näissä semmonen kyllä haukkuu hintansa takasin...

No, leuka rintaan ja silleen. O0

Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: JoonasH - 08.10.2012, 19:48:20
Se pitää puristaa sisään tosi hiljaa. Ottaa ainakin 10 min.
tosi on. omasta kun puristin kiristimen sisään niin käytin volvon omaa erikoistyökalua kun sen kerran "suhteilla" sain. sillä tuota kiristintä ei pystynyt millään kiristämään liian nopeasti kun siinä oli jonkinlainen estin  8)
Otsikko: Vs: B5254T lohko halki
Kirjoitti: hanmies - 08.10.2012, 19:56:36
Voi voi :P, sulla on se vanhempi silikoonipatruuna. Se pitää puristaa sisään tosi hiljaa. Ottaa ainakin 10 min.
Jos vaan ruuvaat sen penkissä sisään väkisin niin se oli sitten siinä, entinen on...
Siellä ei tosiaan ole jousta vaan silikonivaimennin(neste).
Kai laitoit sen muovikauluksen siihen tapin ympärille asennuksen jälkeen? Ihan ehdoton.

On sitä tarvikkeena moponetissä, oisko ollu vähän alle 90€?
Maksaapi kyllä noi venttiilihommat vähä enempi.
Eikö sulla oo minkäännäköstä korjausopasta? Näissä semmonen kyllä haukkuu hintansa takasin...

No, leuka rintaan ja silleen. O0

Jaa siel on joku neste. Aattelin et siel on vaan normi jousi. Viilapenkillä kiristin, rauhallisesti kylläkin, mutta kuitenkin jossain vajaassa parissa minuutissa kasaan. Kyl se kiinnilaittovaiheessa kiristi hihnan mielestäni normi kireyteen. Oliskohan tullu sit mehut pihalle omia aikojaan vai olisko sitten vaurioitunu jo kiinnilaittovaiheessa. Tosin ei siinä ollu mitään muovikaulusta, varmaan jäänyt jo aikaisemmilta asentajilta pois  >:(

Täytyy toivoo ettei oo kun venttiilit menny ja ettei olis hajottanu muuta. Ei oo kyl korjausopasta tullu hankittua... Tainnu osua ittelle harvinaisen huonosti huollettu yksilö. Tuntuu et kaikki paikat on vähän rempallaan ja lykätty uusien osien ostoa viimmiseen asti.