Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: metoo - 03.09.2012, 21:06:21

Otsikko: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 03.09.2012, 21:06:21
Elikkä olen laittanut kyseisen moottoorin ja vakio motronic moottoriohjauksen mun 69 vm 142.

moottori toimi ihan niinkuin piti autossa mistä sen ottin

Nytten se jostakin oudosta syystä säätä ajoituksen noin 30-35 stetta ennemin , eikö näissä pitäis olla 10-15 välillä?

ja näissähän ei voi säätä ajoitusta virranjakajalla kääntämällä.

koitin tänään toisella sytysvahvistimella ja ohjausboxilla mutta sama vika .

niin ja mulla ei oo enää jakajaa kannen perässä, vaan moottorin etuosassa.

olisko kellään samoja kokemuksia?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:09:04
Onko vauhtipyörässä oleva nasta oikeassa kohdassa?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 03.09.2012, 21:12:16
joo vauhtipyörä ei ole ollut irti niin eikai sitä sitten voi saada väärin?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 21:21:32
Jos sulla on se jakaja reilusti pielessä niin kyllä se vaikuttaa. Koitas siirtää hampaalla?
Vai onko sulla lohkojakaja edes?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 03.09.2012, 21:31:19
juu lohkojakaja, on koittanu säädellä jakajaa 1 hammas keralla  joka suuntaan kunnes ei startannu enään. eikä sillä oo ollu väliä missä asenossa se on ollu aina se sama 30-35 astetta kun strobolla oon kattonu. se ohjausboxi kai mun tietääkseni säätä asteen vautipyörän anturin mukaan ja se ei oo ollu irtikään senjälkeen kun nostin sen 740 pois . ainoa minkä tuo lohkojakaja tekee niin on että se siirtä kipinän puolasta oikealle tulpalle . eli ei siis ajoita sytytystä ollenkaan.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:36:59
L-Motikka ei ilmeisesti kerro boksille muuta kuin määrämittarin ilmoittaman tiedon+kierrosluvun+kammen kulman+lämpöaikakytkinen+moottorin lämpötilan+imuilman lämpötilan.
Olisiko jokin johto huonosti kiinni tai väärässä paikassa?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 21:38:24
Joo, eihän se jakaja säädä mitään.
Oot kokeillu toisilla osilla jo. Katoitko toisessa autossa kiinni ollessa strobolla?
Toimiiko auto ok?
Jos pelittää, mieleen tulee kampuran hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen, merkit ei oo enää oikeessa kohdassa?

Ps. motikka saa myös ahtoilman lämpötiedon.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:41:08


Ps. motikka saa myös ahtoilman lämpötiedon.
Minulla oli väärää tietoa. Luulin, että imuilman lämpötila-anturi mittaa myös ahtoilman lämpötilan.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 21:43:58
Imuilman lämpöanturi on määrämittarissa, ahtoilman lämpöanturi on motikassa coolerin jälkeisessä ahtoputkessa.
Imuilman anturi ei tosiaan voi mitata ahtoilmaa kun on kerta imupuolella..
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:45:23
Imuilman lämpöanturi on määrämittarissa, ahtoilman lämpöanturi on motikassa coolerin jälkeisessä ahtoputkessa.
Imuilman anturi ei tosiaan voi mitata ahtoilmaa kun on kerta imupuolella..
Ethän vaan sekoita määrämittaria ja massamittaria?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 21:47:43
Ethän vaan sekoita määrämittaria ja massamittaria?
En. Siinä ilmamäärämittarissa(kissanluukku) on imuilman anturi. Motikassahan on tämä läppämallin määrämittari, ei massamittaria.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:51:23
En. Siinä ilmamäärämittarissa(kissanluukku) on imuilman anturi. Motikassahan on tämä läppämallin määrämittari, ei massamittaria.
Piti tarkistaa toimintakaaviosta.
Totta tosiaan myös määrämittarissa on imuilman lämpötila-anturi.
Aina oppii uutta. ;)
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 03.09.2012, 21:53:15
juu eilen ennenku otettin boxit irti niin mitattiin strobolla ja näytti ympäri 12 astetta ja hyvin toimi.

kattoin kans jakomerkkit paripäivää sitten ja ne  oli paikoilaan.

alkaa tämä projekti ihan mennä hermoile kun vaihtaa kaiken ja mikään ei auta...  :P

sitä ilmalämpötila anturia en kyllä oo koittanu vaihtaa mutta vaikea uskoa että see muutais sytytysennakkoa 25 astetta väärin.


sitten näissä ohjausyksiköissä on sellanen musta boxi missä luke jotakin idle kontroller >(eli joku tyhjäkäynti säätö)  on vasemalla ratin alla kiinni 740. siitä mulla on 2 johtoa jota en tiedä minnekä täytyy mennä yks musta joka jakautui 2 johdoks yks meni keskuslukitukselle ja se toinen pää oli leikattu katki ja ei merkattu niin ei tietoa siitä tulee kokoajan 12V ja sitten tulee kans yks valko/punainen mistä kans tulee 12V kokoajan ja sitäkin ei oltu huomattu merkata olisko tietoa minne kuuluis kytkeä
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 21:59:10
Minkäköhän ikäisestä tämä ET on peräisin?
Omassa -87:ssa ei ole mitään idle contolleria.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 03.09.2012, 22:00:51
89vm 745
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 22:03:29
kyssäri... Oliko sulla töpsät irti moot. lämpöanturilta ja kk-suuttimelta? Ne voi mennä väärinpäin.
Eikös tuo tyhjäkäyntiyksikkö näistä aina löydy sieltä kuskinpuolen jalkatilan vasemmasta yläreunasta, kojelaudan sisästä...
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 03.09.2012, 22:14:14
kyssäri... Oliko sulla töpsät irti moot. lämpöanturilta ja kk-suuttimelta? Ne voi mennä väärinpäin.
Eikös tuo tyhjäkäyntiyksikkö näistä aina löydy sieltä kuskinpuolen jalkatilan vasemmasta yläreunasta, kojelaudan sisästä...
Niinku mittariston sisältä?
Äskön kävin tiiraamassa, niin ei ole ainakaan jalkatilassa tässä L-motronikissa.
-89 voi olla joku muu motikka.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 04.09.2012, 18:49:35
Kyllä ne varmaan samaa motikkaa on. Tuo cis yksikkö on siinä jalkatilan vasemmalla seinällä melko ylhäällä semmonen pieni boksi, kaksi töpsää pohjassa. Kaaviossa osa 176. http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm
Kyllä meillä ainakin oli -86 ja -87 malleissa, ei sitä muutettu oo.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 04.09.2012, 18:58:50
No voi kilin kikkeli!
Onko se p#!*¤leen taikina-aivo mennyt senkin poistamaan.
Voisiko se olla 7kuuskympissä jossain muualla?
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: hevonen - 04.09.2012, 19:14:21
Kysykääs veli TVS:ltä, sehän on näitä purkanut atomeiksi, mä vaan korjannut enkä ole motikka-autoja purkanut... :)
melkein kaikkee muuta kyllä, pojan moponkin... :D
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: TVS - 04.09.2012, 20:18:04
Tuotanoin, 760 motikalla -> vanhakorinen tai joku omavalmistekötöstys, vanhakorisessa se on tosiaan raitisilmaräppänän yläpuolella piilossa se tyhjäkäynnin ohjausboksi. Siihen tosiaan tulee par liitintä, samannäkösiä kun esim bensareleen sokkelissa on se itse sokkelipala, ja pinnejä niissä ei kauheen montaa ole. On käytännössä täysin itsenäinen systeemi.
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: järviin - 04.09.2012, 20:25:54
Ei oo raitisilmaräppänää. ABS-boksi on ainoa boksi mitä siellä on.

vm -87 B230ET
Otsikko: Vs: b200 et sytytysastelma ongelma.
Kirjoitti: metoo - 04.09.2012, 21:36:19
joo  eli toi cis boxi niin mulla on yks musta johto ja se puna valko irti mutta vaikutaisko se sytytysastelmaan? vaikka mä nyppin ne töppselit irti niin auto toimii ihan samalla tavalla. mikä tehtävä tuolla boxilla taitaa olla?