Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Timo_R - 03.09.2012, 22:21:49
-
Tuollainen pieni ropleemi on alkanut vaivata, kun aamut on kylmempiä. Eli lähtee käyntiin ihan nätisti, mutta käy sellaista 650rpm ja kaasuunvastaavuus tyhjäkäynnin tuntumasta on surkea.
Kun lämpiää yli 50asteen, nii käy ihan nätisti n. 900rpm eikä ole muitakaan oireita.
Ei vikakoodeja, sytkäosat uusia, ruiskun lämpötila-anturi vaihdettu. IMM kunnossa, ja tyhjäkäyntimoottorinkin pitäisi olla ihan OK. Ainakin toisessa autossa pelasi moitteetta.
-
Kaasuläpän perussäätö liian pienellään/paskaa?
-
Täytyy tutkia....mutta kun kaasuläppä säädetään lämpösenä, nii eikös tyhjäkäyntimoottorin pitäisi hoitaa tuo lisäilma kylmänä ???
Pitää kyllä kokeilla toista TPS-anturiakin. Tuo kyllä naksahtaa normaalisti, mutta mitä vanhoja aiheita luin niin ainakin jollain silti oli ollut huono kontakti.
-
Kyllä, mutta kylmänä tarvitsee enemmän ilmaa. Jos läppä pienellään, ei tyhjäkäynti solenoidi pysty nostamaan käyntiä tarpeeksi. Halpa kokeilu ainakin.
-
- kaasuläppä putsattu, ei ollu kovin likainen
- vaihdettu huohottimelle menevä "pikkuletku"
- aktiivihiilisuodattimen letku tulpattu
- suihkin Starttipilottia joka puolelle, enkä havainnut imuvuotoja
Vaikutukset....tyhjäkäynti lämpösenä nousi n. 1200rpm eikä putoa kirveelläkään :D
Ei kovin onnistunut "remontti" siis.
Vaihdoin siis tuon letkun nro. 8 , ja nyt vasta jälkeen päin tuli mieleen, että sehän menee kaasuläpän toiselle puolelle, kun taas tuo iso letku menee imuputkeen. Voisi mahdollisesti vetää ilmaa sitä kautta, vai pitäisikö liekkilukon estää tuo?
(http://timor.pic.fi/kuvat/940%20GLT/huohotus.JPG?img=thumb280nocrop&hash=92987)) (http://timor.pic.fi/kuvat/940+GLT/huohotus.JPG)
-
Todennäköisesti nyt on kaasuläpän perussäätö liian isollaan, jotain murusia välissä tai kaipaa vain säätöä.
Ja jos ne huohottimen letkut on ehjiä ja liitokset tiiviitä niin ei ongelma ole siellä.
-
Todennäköisesti nyt on kaasuläpän perussäätö liian isollaan, jotain murusia välissä tai kaipaa vain säätöä.
Ja jos ne huohottimen letkut on ehjiä ja liitokset tiiviitä niin ei ongelma ole siellä.
Koitin tuon täältä löytyvän ohjeen mukaan säätää, mutta ei vaikutusta. Tuon huohottimen letkun vaihdoin, koska se oli aika löysä molemmista päistä ja hivenen hapertunutkin.
Täytynee huomenissa tutkia lisää, kun on taas valoa.
Jotenkin epäilyttää, että tuleeko tyhjäkäyntimoottorille ohjaus oikein, kun ei oikeastaan edes yritä hakea tyhjäkäyntiä kohdilleen.
Tuollasessa venttiilissähän on säätövaraa niin että täysin auki kone kävis varmaan 3500rpm tyhjäkäyntiä.
Osaatko sanoa mikä tuon saattaa "closed-loop" -tilaan? TPS "tyhjäkäyntiasennossa" ja kierrokset alle tietyn?
-
Katso siinä läppää säätäessä myös ettei jää kaasuvaijeri kantamaan läppää auki.
-
Katso siinä läppää säätäessä myös ettei jää kaasuvaijeri kantamaan läppää auki.
Mulla oli se välitanko varmuuden vuoksi irrotettuna :)
-
Kyllä, mutta kylmänä tarvitsee enemmän ilmaa. Jos läppä pienellään, ei tyhjäkäynti solenoidi pysty nostamaan käyntiä tarpeeksi. Halpa kokeilu ainakin.
Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...
Pelaako kylmäkäynnistyssuutin, vai onko sitä näissä ollenkaan?
-
Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...
Pelaako kylmäkäynnistyssuutin, vai onko sitä näissä ollenkaan?
Ei ole.
-
jostain se kyllä pakolti ottaa imuvuodon, eihän oo irtonaisia alipaineletkun lähtöjä imusarjassa, huohotin ehjä, tehostin ei falskaa?
naksahtaahan ja toimiihan kaasuläpän anturi?
btw käykö lämpimänä ~600rpm tyhjäkäyntiä tk-venttiilin letkut tukittuna
-
Kylmällä ilmalla sekä kylmällä koneella tarvitaan enemmän bensaa!
Optimisuhde on kilo bensaa / 14,7kg ilmaa, kylmä ilma on tiheämpää ja moottorin hengityskyky rajallinen joten...
Totta, mutta silti kylmänä tyhjäkäyntiventtiili on enemmän auki kuin lämpöisenä, eli koneelle syötetään enemmän tavaraa. Kokeile vaikka ;)
-
Nyt sain lämpösenä toimimaan kuten ennenkin, mutta edelleenkin käy vajaalämpöisenä alhaista tyhjäkäyntiä. Ihan niinkun säädin ei pelittäisi kuitenkaan kunnolla.
Lämpösenä virrat päällä tyhjäkäyntiventtiilille tulee täydet akkujännitteet, kuten myös käydessä. Eikös tuo säädin ole 12v "täysin" kiinni?
Pitäisikö virrat päällä venttiilin olla enemmän auki starttausta varten?
-
No nii....nyt toimii kuin se kuuluisa junan vessa :)
Tuo pari kuukautta sitten vaihtamani tyhjäkäyntimoottori olikin jumittanut :-[
Vaihdoin sen siksi, että vanhalla kierrokset putosivat turhan alas pieniltä kierroksilta kytkimen pohjaan painaessa.
Laitoin vanhan moottorin takasin, ja edelleen teki samaa. Avasin kaasuläppää ruuvista puolisen kierrosta isommalle, ja säädin TPS:n uudelleen. Nyt tuntuisi pelaavan moitteetta....painaa kytkimen pohjaan miltä kierroksilta tahansa. Aamulla sen näkee sitten, miten pelaa kylmänä.
Nohh...ei se turha remontti ollu..tuli sentään pari hivenen hapertunutta alipaineletkua vaihdettua :D