Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Däddy - 05.09.2012, 19:46:10
-
Potilas on siis Volvo 850 T-5R vuosimallia -96. Korjaamonsetä kertoi moottorin tyyppinumeroksi B5234T4.
Kansipahvi piti vaihtaa (öljyt meni nesteiden sekaan) ja samalla paljastui, että pakosarja on viittä vaille palasina - ei kannata laittaa takaisin. Merkkiosan hinta on apaut 1300 egeä :o
Eli ei muuta kuin purkaamoita kollaamaan. Helpommin sanottu kuin tehty kun harvinainen automalli on kysymyksessä.
Vuosimallia nuorempaa noita kyllä löytyisi, mutta tästä vuosimallista alkaen käytännössä ei juuri yhtään mitään. Sama konehan tuossa on kuin V70R:ssä, mutta nekin on harvinainen näky purkaamoilla.
Että onko jollain nurkissa ylimääräinen, tietääkö mistä kannattaa kysäistä tai löytyykö vallan jotain peltivermettä/virisysteemiä tilalle?
(edit: muokkasin otsikkoa tarkemmaksi)
-
Olen tässä foorumin hakutoiminnon lisäksi KVG:tä käyttänyt ja puhelintakin on rääkätty. On selvinnyt:
Volvon osanumero on 1270537.
Wanhan pakosarjan kyljessä lukee 1366689 008.
Jälkimmäisellä haettuna löytyy lista Volvoista, joihin se sopii:
Volvo 850 2.0l 5 cylinder Fuel Injected Turbo 1994, 1995, 1996, 1997
Volvo 850 2.0l 5 cylinder Turbo 1996, 1997
Volvo 850 2.3l 5 cylinder Fuel Injected Turbo 1994, 1995, 1996, 1997
Volvo 850 2.3l 5 cylinder Turbo 1995, 1996, 1997
Volvo 850 2.5l 5 cylinder Turbo 1997
Volvo C70 2.0l 5 cylinder Turbo Convertible 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005
Volvo C70 2.0l 5 cylinder Turbo Coupe 1998, 1999, 2000, 2001, 2002
Volvo C70 2.3l 5 cylinder Turbo Convertible 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005
Volvo C70 2.3l 5 cylinder Turbo Coupe 1998, 1999, 2000, 2001, 2002
Volvo C70 2.4l 5 cylinder Turbo Convertible 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005
Volvo C70 2.4l 5 cylinder Turbo Coupe 2000, 2001, 2002
Volvo C70 2.5l 5 cylinder Turbo Convertible 1998, 1999
Volvo C70 2.5l 5 cylinder Turbo Coupe 1998, 1999
Volvo S70 2.0l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999, 2000
Volvo S70 2.3l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999, 2000
Volvo S70 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
Volvo S70 2.5l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999
Volvo S80 2.0l 5 cylinder Turbo 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006
Volvo S80 2.3l 5 cylinder Turbo 2000, 2001, 2002, 2003, 2004
Volvo S80 2.4l 5 cylinder Turbo 2001, 2002, 2003
Volvo S80 2.5l 5 cylinder Turbo 2003, 2004, 2005, 2006
Volvo V70 2.0l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999, 2000
Volvo V70 2.3l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999, 2000
Volvo V70 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
Volvo V70 2.5l 5 cylinder Turbo 1997, 1998, 1999
Volvo V70 XC 2.0l 5 cylinder Turbo 1998, 1999
Volvo V70 XC 2.4l 5 cylinder Turbo 2000
Volvo V70 XC 2.5l 5 cylinder Turbo 1998, 1999
Please note possible fitment exceptions in product description!
Tämä lista siis täältä:
http://www.nalleyvolvoparts.com/p/Volvo__850/Exhaust-manifold/7091803/1366689.html
Ja toisinpäin sitten, eli mihin moottoreihin tuo kyljessä oleva osanumero passaisi:
Manifold, Exhaust system
Volvo 850, C70 (-2005), S70 V70 (-2000), S80 (-2006)
Product No: 1012471
Reference: 1366689
Your price: 662,09 EUR
Applicable for:
This part fits to your selected car model, while there are no further restricting attributes listed:
Volvo V70 (to 2000) B5244T
Model Model year Engine
Volvo S70, V70 (-2000)
all B5204T-
all B5234T2
all B5234T3
all B5234T6
all B5234T7
all B5234T9
all B5244T
all B5244T7
all B5254T
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/manifold/manifold-exhaust-system/1012471/
Kyseistä pakosarjaa on siis käytetty useissa eri malleissa ja monessakin eri moottorissa. Hyvä niin, mutta ahkerasta googlaamisesta huolimatta ei oikein tulosta synny. Joitain ehdokkaita on löytynyt, mutta vielä onpi tässä ihmeissään.
Onko kyseisen pakosarjan kannalta merkitystä sillä, että mikä numero on moottorin tyyppinumeron B5234T perässä? Esim että käykö autooni vaikka B5234T2:stä irroitettu pakosarja?
-
On se sama noissa turbo koneissa. Noissa menee yleensä se kollektori halki/halkeilee.
Ja täysin ehjää käytettyä voi olla vaikea löytää. Hyväkuntoisia kylläkin.
-
Joo kaikista vanhoista t5 volvoista on noi pakosarjat halki enemmän tai vähemmän..
Suosittelen tilalle uudemman t5 ns. japan pakosarjaa jotka ei oo yleensä halkeillu ja virtaa paljon paremmin.
tässä heti yksi nopeella googletuksella http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=26237217
-
Thänx linkistä! Tuota jo katselinkin, mutta moottorinron viimeinen numero arvelutti.
-
Thänx linkistä! Tuota jo katselinkin, mutta moottorinron viimeinen numero arvelutti.
Menee heittämällä paikalleen. :hello:
Mulla on ihan samanlainen kiinni kasipätkässä.
-
tässä heti yksi nopeella googletuksella http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=26237217
Koitin kaivella tuota varaosahaku.fi sivustoa ja tämä tuntuu olevan ainoa, minkä löysin ns japan pakosarjana. Muutamia ilmeisesti Volvon orginaalejakin löytyi, mutta niistä ei ole annettu tarpeellisia koordinaatteja - esim moottorin nro puuttuu tms.
Pitänee pistää tuo tilaten. Mitähän tuosta pitäisi älytä kysyä myyjältä ennenkuin ihan ostamaan ryhtyy?
(mitä muuten tarkoittaa "japan pakosarja"?)
-
Niin ja varmuuden välttämiseksi varmistan vielä:
Autoni on siis Volvo 850 T-5R 2.3 litranen turbo-SportsWagon. Motin nro on siis B5234T4. Vuosimalli -96 (käyttöönotto 10/95).
Auton valmistenumero on YV1LW5702T2xxxxxx. Vin-koodinmurron (http://www.volvoclub.org.uk/vin_850.shtml) mukaan motti olisi "B5234T EXC (T)".
Eli tuon linkatun pakosarjan pitäisi mennä juuri tähän potilaaseen suuremmitta tuskitta? Ja on parempi/yhtä hyvä kuin Volvon orggis?
-
Itellä on t5r moottorin tyyppi 5234T5, eiköd ärrässä oo T4 tuo loppu... Mutta eikös tuolla markkinaosioss ollut yks pakosarja myynnissä vai muistanko väärin? Eikä mahda juuri olla T5 pakosarjoissa eroa... Ja itelläki hiushalkeama omassa... Milles näyttää ahtimen pakopesä? itellä oli vanhassa turbossa pakopesä aivan riekaleina.
-
Juu oli täällä myynnissä etsimäni pakosarja, mutta kuulemma ei ole enää.
Lähti tilaukseen tuo linkattu pakosarja. Korjaamosta vielä omatoimisesti varmistivat, että pitäis olla sopiva osa. Jos ei ole, niin sitten semmonen olis myynnissä...
Menin jo muuten tyylikkäästi sekaisin, että onko mulla T5-R vai pelkkä T5. Ensimmäinen lukee auton perässä ja jälkimmäinen kupongeissa :o
-
Ne sopii kyllä kaikki ristiin, eli uudemman pakosarja menee näihin vanhempiinkin koneisiin.
Pakosarjan laippa on samanlainen ja ahtimen laippa on sama kaikissa.
Se "Japan" pakosarja on juurikin sellaisesta uudemmasta peräisin, tuo nimityshän tulee siitä että tuo on Japanissa tehty, ilmeisesti MHI:n toimesta.
Ja tuohan on ihan yhtälailla orkkis kuin mikä tahansa muukin...
Japan sarja virtaa vähän paremmin mitä tuo vanhempi sarja eikä murru yhtä helposti.
T-5R ja T5 eroaa toisistaan aika selkeästi, mm. sisustan, tehon ja etupuskurin osalta.
-
Ja moottorikoodin osalta. B5234T4 on 850R manuaalissa ja alkupään V70R etuveto manuaalissa
-
No jos auton vuosimalli on 96 ja moottorin tyyppi B5234T4 viittaa R. Ja T5 eroaa etupuskurista ja varusteista niinko ylhäällä jo mainittiin. oman T5R persieessä on vielä semmone outo logo... Tosin en tiiä mitrn noissa suomiautoissa lie. Ja T5 moottorityyppi eikö oo B5234FT... Ja tossa T5R ja R eroaa teknisesti moottoriltaanki vain että R on pykälää isompi turbo ja suuttimet ja tolla 10hv.. Ja vuoden uudempi
-
T5 on B5234T, T5R on B5234T5 ja R on B5234T4.
-
T5 on B5234T, T5R on B5234T5 ja R on B5234T4.
Moottori on tiemmä tuo B5234T4, eli R-versiosta onpi siis kysymys.
Ach! Unohdin mainita, että tämä on alkuperin Saksassa käyttöönotettu auto (10/95) ja täällä Suomessa ensirekisteröity 2004. Jos tällä nyt on tähän asiaan mitään merkitystä.
-
Moottori on tiemmä tuo B5234T4, eli R-versiosta onpi siis kysymys.
Ach! Unohdin mainita, että tämä on alkuperin Saksassa käyttöönotettu auto (10/95) ja täällä Suomessa ensirekisteröity 2004. Jos tällä nyt on tähän asiaan mitään merkitystä.
Vähän taas ohi aiheen, mut jos autos on vuosimallia -96, niin silloin se on rehti R. T-5R:ää ei ole tullut kuin -95.
-
ei sulla ois kuvia autosta. Ois mielenkiintosta nähdä minkälainen hyrskytin sulta löytyy :)
-
Vähän taas ohi aiheen, mut jos autos on vuosimallia -96, niin silloin se on rehti R. T-5R:ää ei ole tullut kuin -95.
Kiitän tiedosta! :hello:
-
ei sulla ois kuvia autosta. Ois mielenkiintosta nähdä minkälainen hyrskytin sulta löytyy :)
Eipä ole, mutta käytännössä ihan samannäköinen se on kuin Juzin T-5R: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19031/
Vois kyllä ottaakin pari fotoa, jahka saan pirssin (toivottavasti) tänään korjaamosetien hellästä huomasta.
-
Moikka. Mulla olis tommosen -97 v70 r awd:n pakosarja ylimääräsenä jos on vilä tarvetta? :hello:
-
Moikka. Mulla olis tommosen -97 v70 r awd:n pakosarja ylimääräsenä jos on vilä tarvetta? :hello:
Juu ei ole enää tarvetta, tattis kuitenkin!
Purkaamosta löydetty pakosarja on kiinni ja pirssillä on ajeltu yli 1000 km. Öljyt ja jäähdytysnesteet vaikuttavat pysyvän siellä missä pitääkin. Vika oli siis kansipahvissa, kansikin koneistettiin kun siinä oli kuulemma hapettumaa - eli sieltä ne ölpät oli eksynyt vääriin paikkoihin.
-
ei sulla ois kuvia autosta. Ois mielenkiintosta nähdä minkälainen hyrskytin sulta löytyy :)
Nyt löytyy fotojakin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24515.msg438993#msg438993