Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: voimavolvo - 05.09.2012, 22:41:17
-
Täällä varmaan ainakin joku kumin sulattaja joskus vaihdellut kumeja kotikonstein vanteelle? Millä saa parhaiten pois otettavan renkaan reunavaijerin pois vanteen urasta? Huonot renkaat voi toki silputa vaikka rälläkällä. Siinä tosin taitaa olla suuri riski vahingoittaa vannetta ilman pitävyyden kannalta.
Eräs vinkki jonka olen kuullut: Kumi(t) tyhjäksi ja poistettava(t) kumi(t) etuakselilla. Sitten vaan ääriasennossa vekslataan parkkipaikalla kumit pois huulilta. Tässä toki taas vanne vaarassa. ;)
Renkaita on tullut vaihdeltua polkupyörän lisäksi joskus moottoroituihin 2-pyöräisiin ja mikroautoihin enemmänkin. Jälkimäisten reunavaijeri on tosin aina painettu erityisellä koneella pois vanteelta, muutoin tekniikka on ollut "paljain" käsin.
Eli perusperiaatteet pitäisi olla joten kuten hallussa, mutta kiinnostaisi kaikki vinkit renkaan poistamiseen ja päälle asentamiseen. Onko pelti- ja aluvanteen välillä eroja tässä hommassa jonkun mielestä? Muutoin kuin tietysti, että aluvanteet saa ruman näköiseksi näissä puuhissa. Niin ja unohdetaanko se tasapainotus nyt sitten kokonaan. Jookos? :)
-
niin tarkoitat vissiin että renkaan painettua sen verran kasaan että saa raudat väliin?
Ite ainakin laittasin renkaan lappeelle lankku päälle ja autolla niin pitkälle lankkua pisin että irtoo reunasta kumi :pomo:
-
No sitähän siinä käytännössä haettiin. Mietin vaan miten mahtaa mennä auton renkaissa, kun lähinnä tottunut painamaan noista mikkisautoista koko reunavaijerin "prässillä" kerralla pois urastaan. Sen jälkeen vaaditaankin vain tekniikkaa ja mahdollisesti rautoja. Ko. kumit tosin harvemmin vaativat rautoja, toisin kuin esim. krossipyörän renkaat.
-
Itte oon tehnyt tarpeeksi jykevästä palkista "haarukan" jonka väliin sopii rengas ja pullotunkki. Tunkkaamalla saa renkaan painettua pois paikaltaan. Vois ottaa vaikka kuvan kun vaan muistais.
-
Meitil on tehty vanhasta kalio/kivi poran terästä työkalu moiseen.
n. 1.5m pitkä (tää on kuus kulmainen kanki, pyöreäkin käy hyvin.. :D)
Pajotettu n.3-4cm leveä lattapää, mitä hieman taivutettu vajaaseen J muotoon.
Tän päällä n. 10mm seinämävahvuudella pyöreä putki mikä yläpäästään tukittu, eli "iskumeisseli".. :D
1-2 iskua niin aina on lähtenyt rengas vanteelta, myös Mnelkut lähtee, eli nua rallipyörät.
On hyvä vekotin.
Aikoinaan myös romuvanteilta on kumeja irroiteltu kaivinkoneen tassulla ja / kauhalla, lähtee.. ::)
-
Meinaaksää tätä nyt ongelmana? Toveri Jannen kuva
(http://i1045.photobucket.com/albums/b455/janekki/02082012713.jpg)
-
Kyllä vaan. Varsin innovatiivista. ;D
-
Otat puuklapin, vaikkapa koivua, ei ole välttämätön. Pyöreä tai halkaistu, ei väliä. Veistät kirveellä toisen pään kiilamaiseksi, niin että sivusta katsottuna jyrkän V kirjaimen muotoinen. Vanne maahan tai lattiaa vasten, kiilan tälläät vanteen ja renkaan väliin ja lekalla muutama reipas isku ja kas rengas irti vanteesta. Sitten polkaiset reunan vanteen keskelle ja pari rengasrautaa ja kumi pois. Näin on tullut vaihdettua renkaita 60 -luvulta lähtien ja toimii yhä. Kun puulla lyö vannetta vasten, ei vanteen reuna vaurioidu. Toimii myös tubeless vanteelle. Moottoripyörän renkaat tottelee samaa puuklapia, eikä erottele onko sisäkumia vai ei ja onko pinnavanne vai ei. Samalla voi asentaa uudet kumit vanteelle, ilmat sisään ja tasapainotukseen. Näppärä karpaaasi säästää pari tuopposen hintaa.