Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jaho - 06.09.2012, 09:25:35
-
Parikin versiota kuullut, jos on LH 2.4 systeemi, niin onko niin että ainoastaan startatessa sumuttaa, kunnes käynnistyy vai toisen version mukaan sumuttaa kunnes +30C koneen lämpö? Ja sumuttaako aina startatessa, kun koneen lämpö tuon alle +30C, ei kai? Vaatinee kylmemmän kelin.
Onko tietoa.
-
-19 C ja alle toimii
-
Hä?
Aivan tosi? Siis -19C vasta ruikkii? Pääsuuttimet on kyllä pakko antaa sitten enempi sumua ennen tuota.
-
Onko jossain faktaa, missä tuo -19 mainitaan? voihan sen toki mitata koska ecu antaa sähköä suuttimelle, vetää vaikka merkkivalon liittimeltä... :D
Olen löytänyt lontoon murteella kyllä jotain, mutta siinä mainitaan vaan että "cold start injector in Lh 2.4 was in use to year 1992" Eli 1993 ei koko suutinta ole.
-
Vanhempi versio joka käytti lämpöaikakytkintä, toimi kun moottorin lämpö oli alle +35 ja toiminta oli startissa ja max 12 s sen jälkeen jos oli pirun kylmä.
Eiköhän tuo vähän uudempikin ota lämpötilatiedon eculle ja hetken pidä rikastusta startin jälkeenkin.
Mitään faktaa mulla ei tuohon ole heittää.
-
Faktat täältä:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/LH%202.4/LH2.4%20Manual%20Complete.pdf
Se on alle -15 C (ei siis-19) kun toimii:
Cold start valve (eenail! models)
At cold start, a lot 01 fuel condenses on the cold
surfaces in the form of droplels . Having a separate
cold start valve improves cold starting. It's placed
farther away from the engine block than the ordinary
injectors and delivers the fuel more as a gas than as
drops. The cold slart valve is controlled directly by the
control unit, rather than by the thermal time switch. It
culS in when the temperature is about -15
C (5°F) and when the engine rotation is below approx. 900
rpm.
(Tuossa tekstissä on hassuja kirjoitusvirheitä, kun copypaste PDF:stä pani omiaan)
-
Kylmäkäynnistys suutin toimii, jos lämpötila on alle -15 ja kierrosluku alle noin 900rpm.
Koskee malleja vuodesta -89 seuraavaan malliin. ( 1992 ?)
E: Otto kerkesi ensin.
-
Kiittää!
-
Jaa että systeemi toimii melkein -20 asteessa ilman kk-suutinta... Selvähän se jos tuolla niin lukee, vähän aikaisemmin kuin tuo lainaus, siellä lukee myös: It utilizes a separate cold start valve which supplies extra fuel at. or below 15°C (60"F) or colder.
Mitäs toi sit meinaa?
Tarkoittaako se rikastusta ja että ei käynnistyksessä anna noin "lämpimänä"? :)
Siellä on kyllä näköjään ryypystä erikseen sanottu: The choke provides a richer fuel mixture to the engine up to an engine temperature of 60°C (140"F).
-
Niin, ryyppy toimii 60asteeseen astin.
-
Ja se 15astetta on kirjoitusvirhe.
-
Juu, luin sen tuolta mutta se että antaa lisää alle +15 celsius asteessa...
Liittyykö ryyppyyn vai hä?
Jokuhan vois talvella miinus 13 asteessa kokeilla tuollaisella -92 tai alle mallilla missä on kk-suutin että miten hörähtää pakkasesta kun ottaa töpsän kk-suuttimesta irti...
Kirjoitusvirhe, kenen? Mistä tiiät? Siinähän on fahrenhaititkin mukana (60)
-
Juu, luin sen tuolta mutta se että antaa lisää alle +15 celsius asteessa...
Liittyykö ryyppyyn vai hä?
Jokuhan vois talvella miinus 13 asteessa kokeilla tuollaisella -92 tai alle mallilla missä on kk-suutin että miten hörähtää pakkasesta kun ottaa töpsän kk-suuttimesta irti...
Kirjoitusvirhe, kenen? Mistä tiiät? Siinähän on fahrenhaititkin mukana (60)
Musta tuntuu että menee mutuiluväännöksi ja siksi poistun tästä viikonlopuksi. :hello:
Palataan viikolla jos asiaa ilmenee.
Ryyppy ei liity tähän sinun -13 asteeseen.
-
Ryyppy ei liity tähän sinun -13 asteeseen.
;D
Voisko ne, joilla vielä on tuo välimallin lh, jossa on kk-suutin, vetää sen töpsän irti siitä suuttimesta ja kokeilla miten hyvin hörähtää tulille pikku halla-aamuina?
Jos ei lähe, töpsä kiinni ja menoksi.
Ps. Eikä se ole "sinun -13 astetta", eli minun... -H-, se nyt on vähän alle tuon -15 joten testin pitäis toimia) Onneksi osaat ilmaista asiasi oikein. :)..... :P
-
;D
Voisko ne, joilla vielä on tuo välimallin lh, jossa on kk-suutin, vetää sen töpsän irti siitä suuttimesta ja kokeilla miten hyvin hörähtää tulille pikku halla-aamuina?
Jos ei lähe, töpsä kiinni ja menoksi.
Ps. Eikä se ole "sinun -13 astetta", eli minun... -H-, se nyt on vähän alle tuon -15 joten testin pitäis toimia) Onneksi osaat ilmaista asiasi oikein. :)..... :P
En kyllä pahaa tarkottanu.
-
;D
Voisko ne, joilla vielä on tuo välimallin lh, jossa on kk-suutin, vetää sen töpsän irti siitä suuttimesta ja kokeilla miten hyvin hörähtää tulille pikku halla-aamuina?
Jos ei lähe, töpsä kiinni ja menoksi.
Ps. Eikä se ole "sinun -13 astetta", eli minun... -H-, se nyt on vähän alle tuon -15 joten testin pitäis toimia) Onneksi osaat ilmaista asiasi oikein. :)..... :P
voin koittaa heti huomenna aamulla. voin ottaa vaikka videon.
-
No mulla oli B230F -91 Lh 2.4 pistoke irti tuossa viikko sitten. Oli aamut täälläpäin -0C. Ei mitään eroa käyntiinlähdössä, tosi hyvin lähti.
Tosin, mulla kusi se suutin aika ajoin, että antoiko hieman "apuja". Vaikea sanoa. Olen vaihtanut suuttimen äskettäin.