Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: samisalama - 06.02.2011, 22:04:12

Otsikko: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: samisalama - 06.02.2011, 22:04:12
Rahaa tähän projektiin valuu siinämäärin, että nyt pitäisi valita kahdesta vaihtoehdosta se sopivampi.

1. B21 turbon männät+kanget
2. Kuplaan tarkoitetut Mahle tai AA "Tako"männät+b21 turbon kanget

Katupelihän tämä on, Megaruutta hukkakipinällä + schwitzer S2B ruokkimaan

Mielipiteitä, perusteluja yms.  :hello:
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: hyvoneju - 06.02.2011, 22:31:33
Ei ainakaan mitään B21 mäntiä , sylinteriseinät menevät aivan liian ohuiksi (92 mm)  :nohnoh,
Kuplan männät varmaan ihan ok , mutta muitakin suurinpiirtein saman hintaisia mäntiä löytyy  :o
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 07.02.2011, 00:13:35
Vakio poraus ja hio akselin B2XX kankien mitoille ja laittaa B200ET:n männät. Kankina voi käyttää vaikka niitä paksumpia 13 mm kankia.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: leka - 07.02.2011, 11:36:43
Mulla on B19et:n männät b20:ssa.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 07.02.2011, 12:15:32
Mulla on B19et:n männät b20:ssa.

Niin mullakin ylikoon männät.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: samisalama - 07.02.2011, 22:45:46
Jatkokysymys:

Minkä verran vakio B20 mäntä painaa? Entä B200ET:n?
Kanget on varmaan suunnilleen samanpainoiset?

Niinjoo, ja paljonko noiden alkuperäisten turbomäntien puristuskorkeus on?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: moikki - 07.02.2011, 23:56:14
Budjettiratkaisuna ostaa b19a männät ja sorvaa niihin monttua  :)
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: HP - 08.02.2011, 11:08:50
Jatkokysymys:

Minkä verran vakio B20 mäntä painaa? Entä B200ET:n?
Kanget on varmaan suunnilleen samanpainoiset?

Niinjoo, ja paljonko noiden alkuperäisten turbomäntien puristuskorkeus on?

B20 507 g +- 5 g tai 500 g +-5 g.
http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2(exkl%2023%2024)%20B20%20B30/2_exkl_23_24_B20_B30.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2(exkl%2023%2024)%20B20%20B30/2_exkl_23_24_B20_B30.pdf)

En nyt muista mistä löytyy B2xx-moottoreiden vihreekantinen, mutta joskus sellasen oon itselle printannut/tallentanut koneelle.

Tuolta voi katsoa suuntia Bxx-moottoreiden vihreekantisen 1. osasta: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2_engine_b21_b23_part_1.pdf (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2_engine_b21_b23_part_1.pdf)

B19ET mäntä on 510 g +- 6 g.

Puristuskorkeus taitas olla sama 46 mm noissa em. tapauksissa.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Voimarauta - 08.02.2011, 22:04:25
Ääni B19et männille. Löytyy ainakin kahta ylikokoa siniseltä.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: HP - 09.02.2011, 07:55:07
B200ET:n männät, paino 440 g +- 7 g, pk 39,7 mm.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Esa-Pekka - 09.02.2011, 16:27:25
B19 et mäntiä sai siniseltä ensimmäisessä ylikoossa ovh. 111e/kpl. Sarja maksoi tasan 400e alennuksineen Joulukuussa.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Zebe - 09.02.2011, 16:43:49
Mulla on tuo B20 alakerta joka porattu 92,975 männille.. Onko tuosta lohkosta turbotus aihiota? Vai onko siinäkin "seinämät liian ohuet" ? En oo kyllä tässä juuri lähiaikoina turbottamassa, mutta aina saa vinkkejä tulevaan.. :) Männistä en tiedä mistä ovat peräisin.. Onko jossain b21:n tai muun vinokoneen ylikokomäntiä tuon kokosia?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: leka - 09.02.2011, 18:01:48
Ei ole sun lohkosta turbokäyttöön.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Zebe - 09.02.2011, 19:21:19
Noh.. Sitte taitaa vinokoneesee vaihtua samantien jos turbotan..  ???
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Okko - 10.02.2011, 17:14:18
Noh.. Sitte taitaa vinokoneesee vaihtua samantien jos turbotan..  ???

Ei vinokoneeseen kannata sen takia vaihtaa jos on tän hetkinen kone porattu liian ohkaseks. B20 stanukokoisia lohkoja on suht edullisesti saatavilla, uskoisin ainakin. Tietty vinokone on helpompi aihio, siihen kun löytää turbotusosia helpommin, eikä tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: tikkku - 20.02.2011, 10:38:06
itse suosisin kuplan mäntiä.. kautta aikojen menestyneet foordeissa (ohc) opeleissa (cih) ja bmw:ssä (m10) ja aircooled.fi:stä taitaa olla 39e kpl kokoja 90-94mm? ja tilaamalla varmasti vaikka 100mm.. ja kaikenlisäksi varmasti kevyemmät kuin mitkään volvon valumöykyt..

UGH!  ;D
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 20.02.2011, 10:43:10
Millaisella männän laen paksuudella nuo männät on vs Volvon möhkömännät noin 7 mm. Onko noita käytetty tehokkaissa ahdetuissa koneissa + 100 hv / mäntä.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: skebazu - 20.02.2011, 10:52:34
itse suosisin kuplan mäntiä.. kautta aikojen menestyneet foordeissa (ohc) opeleissa (cih) ja bmw:ssä (m10) ja aircooled.fi:stä taitaa olla 39e kpl kokoja 90-94mm? ja tilaamalla varmasti vaikka 100mm.. ja kaikenlisäksi varmasti kevyemmät kuin mitkään volvon valumöykyt..

UGH!  ;D

mielenkiintoista, mutta onko näitä käytetty turbo koneissa ? kuten topickissa on hakusessa.

juhau muistin piristämiseksi vastasitko/kysyinkö joskus että paljonko uskaltaa b230et männällä ottaa tehoja irti, ja tais olla niin että tavaraa on tarpeeksi 16v lovien koneistukseen
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 20.02.2011, 11:08:04
juhau muistin piristämiseksi vastasitko/kysyinkö joskus että paljonko uskaltaa b230et männällä ottaa tehoja irti, ja tais olla niin että tavaraa on tarpeeksi 16v lovien koneistukseen

Mulla on valkoisessa Amazonissa B230ET:n männät ja laki on koskematon. Reunoilta on kuppi madallettu.

(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2252026.jpg)

Dekistä on madallettu muistaakseni 1 - 2 mm ja männät on noin 3 mm alle dekin. Puristukset on noin 8.6:1. Kyllä nuo sen 100 hv / mäntä ainakin kestää. Suurin rikkoja on nakutus, joka hajottaisi männänrenkaidenvälit.

Vakiomännät kestänee noin 500 hv kun säädöt on ok.

******************

Tähän viitaen B200ET:n männät voisi olla ihan passelit B20 koneessa B2X0 13 mm kangilla ja hiotulla akselilla.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: skebazu - 20.02.2011, 11:16:24
kiitos paljon, pikkuhiljaa pitäisi ruveta päättämään tulevia sisuskaluja   :)
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: TimoH - 26.02.2011, 20:56:18
Paljonko B 20 dekkiä voi madaltaa ettei mene heikoksi,voiko siis laittaa VW:n männät ,145mm pitkät veivit ja madaltaa n.6mm?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Zebe - 27.02.2011, 02:00:17
Paljonko B 20 dekkiä voi madaltaa ettei mene heikoksi,voiko siis laittaa VW:n männät ,145mm pitkät veivit ja madaltaa n.6mm?

Tarviiko turboon saada niin hirveät puristukset? Vai minkä takia sitä kantta noin paljon madalletaan  :o :o
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: TimoH - 27.02.2011, 07:42:31
Tarkoitin lohkotason madaltamista,en kannen.VW:n männän lakikorkeus n.39 mm ja volvon 46mm.Eli erotusta on noin 7 mm,täytyykö laittaa pidempi veivi,vai kestääkö lohkotaso plaanata 5-6 mm.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.02.2011, 11:15:11
Kyllä se veiviin menee niillä männillä, mietin ensin 411 mäntää, mutta se on kuplan mäntää vielä matalampi kun viimeksi välilevyillä täytyi 88mm kooossa nostaa sylinteriputkea. Vesiboxerin männistä en tiedä. Mutta mene varaosaliikkeeseen jossa on mäntäluettelo niin se helpottaa kummasti etsintää, näissä on kaikki tarvittavat mitat ja luetteloita on Arvidsonilla ja Koivusella ainakin.

Sitä lohkon tasoa ei voi madaltaa kovin paljon , varaa ei ole mm.kanavien takia ja vesipumpun sovituskin tulee hankalaksi ja työntötankojen sovituskin on oma hommansa. hintaakin hommalle kertyy, kun tuollaista määrää joutuu moneen kertaan työstämään.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Zebe - 27.02.2011, 18:14:18
Tarkoitin lohkotason madaltamista,en kannen.VW:n männän lakikorkeus n.39 mm ja volvon 46mm.Eli erotusta on noin 7 mm,täytyykö laittaa pidempi veivi,vai kestääkö lohkotaso plaanata 5-6 mm.

Anteeksi tietämättömyyteni. :) Mutta kalliiksihan se tulee.. Joutuu todella monta kertaa vetästä pintaa poies koneella..
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: amaz1800 - 07.03.2011, 22:52:04
mietin tossa jos turbottais ton oman myllyn eli b18 porattu b20 että kestääkö vakio kamineet millasia ahtoja?koneeseen on tehty täysi remontti ja ajettu 0km sen jälkeen.  ja mitkä männät ja veivit olis halvat/hyvät (ei sovi samaan lauseeseen) vai onko seinämä paksuus jo liian pieni ei luulis? ja kelpaako turboksi esim joku mitsubishi pajerossa ollu turbo tai vastaava? onko tietoo millaset kanget on 244gle volvossa ei taida olla M-kanget?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 07.03.2011, 23:13:28
B19ET koneisesta 240 Turbosta otat kanget ja männät. Ne sopii 8 pulttiseen akseliin suoraan. Tuolla reseptillä saat noin 400 hv alakerran. Lohkoksi mieluiten hyväkuntoinen B20.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: amaz1800 - 08.03.2011, 12:20:26
B19ET koneisesta 240 Turbosta otat kanget ja männät. Ne sopii 8 pulttiseen akseliin suoraan. Tuolla reseptillä saat noin 400 hv alakerran. Lohkoksi mieluiten hyväkuntoinen B20.

eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Zebe - 08.03.2011, 16:07:19
eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?

Noita rempattuja b20:siä saa jollakin satasella, niin ei varmaankaan tuu hirveesti maksamaan jos myyt tuon sun poratun lohkon pois. :)
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 08.03.2011, 16:16:01
eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?

Uusia mäntiä saa noin 400 € kierros. Kankia saa lähes ilmaiseksi vanhoista B19 koneista.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: TNT-- - 07.03.2012, 10:52:40
Uusia mäntiä saa noin 400 € kierros. Kankia saa lähes ilmaiseksi vanhoista B19 koneista.

Pitääkö se olla just B19ET vai voiko se olla ihan mikä tahansa b19 josta ottaa noi kanget ?
Kg trimningillä oli kanget B19/B21/B23 245kr/kappale, ei ois pahanhintaset jos nuo passaa b20:iin..

E: Nii ja onko kellään laittaa linkkiä mistä noita mäntiä saa ku ei ollu kg:n kataloogis niitä
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: sp69 - 20.04.2012, 14:50:28
multa löytys b200et männät jos on vielä tarvetta..
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Jarska - 22.04.2013, 23:28:57
Eli omassa kokoonpanossa on Hyvin virtaava B20E kansi, josta on sipaistu 1,5mm pois ja ajattelin käyttää sen turbo moottoriin.  Suunnittelin aluksi kuplan mäntiä, joilla saisi hyvin laskettua puristuksia. B200et:n männät taitavat olla samalla puristus korkeudella (39,7mm)? Ovatko b200et:n männät tako vai valumäntiä? ja minkä kokoinen on männäntappi?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: sp69 - 23.04.2013, 06:41:15
männät menny jo  ???
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: reve - 23.04.2013, 10:39:44
Racingosien myyntipuolelta löytyy pari sarjaa B19ET mäntiä.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Jarska - 23.04.2013, 21:17:56
Tietoa vain kaipailinkin. Paljonkohan tulee puristukset B19et:n männillä ja B20E kannella? Tietääkö kukaan B200et:n männän mittoja?
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: hyvoneju - 23.04.2013, 23:18:33
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.msg244#msg244
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: reve - 24.04.2013, 08:52:31
Puristussuhteita voi laskea vaikka tällä:
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

B20e kannella, 0.4mm dekin yli nousevilla B19ET männillä ja 1.2mm kansipahvilla puristukseksi tulee n. 8.4:1. Oletuksena 48cc palotila b20e kannessa ja 15cc männässä. Kansi kannattaa tarkistaa, sillä niitä on mahdollisesti vuosien saatossa plaanailtu. B20 kannen palotilaa pystyy isontamaan jonkun verran ja samalla se tulee muotoiltua vähän fiksummin.

B200et on valumännät. Palotilan koosta mulla ei ole havaintoa, mutta hirveän iso monttu tuskin on, kun ei noissa kauhean alhaiset puristussuhteet tehtaalta ole. B200et männät on matalemmalla puristuskorkeudella, eli tarvitsevat pidemmät kanget. Jos meinaa käyttää b2x0 kankia, niin joutuu hiomaan kampiakselin kk-kaulat b2x0 mittoihin. Ei mielestäni kauhean järkevää. B2x koneiden M-kanget on paremmat kuin B2x0 koneiden paksummat kanget. M-kankia löytää helposti melkein mistä vaan 80-luvun B2x moottorista (B19, 23 yms.).
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Weebi - 14.10.2020, 18:01:51
Noniin, tuun herättää tänne jonku mut siis kestäiskö b20 92mm porauksella jos laittaa betonia lohkoon?
2.5/4 osaa lohko vesitilasta betonia? kestäiskö?
Teko aihio on b20 miljoona lohko
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 21.10.2020, 14:25:20
Mitä oon länsinaapurin foorumeita lukenut, niin 92mm poraus pitäisi mennä ja b21a:n männät oli yhdelläkin tyypillä kestäny yli 550hv:n tehon.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: JuHaU - 18.12.2020, 11:40:38
Noniin, tuun herättää tänne jonku mut siis kestäiskö b20 92mm porauksella jos laittaa betonia lohkoon?
2.5/4 osaa lohko vesitilasta betonia? kestäiskö?
Teko aihio on b20 miljoona lohko

Mulla olis käyttämättömät B19ET:n 0.5 mm ylikokomännät. Pitäis kestää kohtuullisesti.
Otsikko: Vs: Ahdetun b20 mäntävaihtoehtoja
Kirjoitti: Weebi - 17.01.2021, 15:32:04
aa okei paljo ois pyyntiä