Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: samisalama - 06.02.2011, 22:04:12
-
Rahaa tähän projektiin valuu siinämäärin, että nyt pitäisi valita kahdesta vaihtoehdosta se sopivampi.
1. B21 turbon männät+kanget
2. Kuplaan tarkoitetut Mahle tai AA "Tako"männät+b21 turbon kanget
Katupelihän tämä on, Megaruutta hukkakipinällä + schwitzer S2B ruokkimaan
Mielipiteitä, perusteluja yms. :hello:
-
Ei ainakaan mitään B21 mäntiä , sylinteriseinät menevät aivan liian ohuiksi (92 mm) :nohnoh,
Kuplan männät varmaan ihan ok , mutta muitakin suurinpiirtein saman hintaisia mäntiä löytyy :o
-
Vakio poraus ja hio akselin B2XX kankien mitoille ja laittaa B200ET:n männät. Kankina voi käyttää vaikka niitä paksumpia 13 mm kankia.
-
Mulla on B19et:n männät b20:ssa.
-
Mulla on B19et:n männät b20:ssa.
Niin mullakin ylikoon männät.
-
Jatkokysymys:
Minkä verran vakio B20 mäntä painaa? Entä B200ET:n?
Kanget on varmaan suunnilleen samanpainoiset?
Niinjoo, ja paljonko noiden alkuperäisten turbomäntien puristuskorkeus on?
-
Budjettiratkaisuna ostaa b19a männät ja sorvaa niihin monttua :)
-
Jatkokysymys:
Minkä verran vakio B20 mäntä painaa? Entä B200ET:n?
Kanget on varmaan suunnilleen samanpainoiset?
Niinjoo, ja paljonko noiden alkuperäisten turbomäntien puristuskorkeus on?
B20 507 g +- 5 g tai 500 g +-5 g.
http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2(exkl%2023%2024)%20B20%20B30/2_exkl_23_24_B20_B30.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2(exkl%2023%2024)%20B20%20B30/2_exkl_23_24_B20_B30.pdf)
En nyt muista mistä löytyy B2xx-moottoreiden vihreekantinen, mutta joskus sellasen oon itselle printannut/tallentanut koneelle.
Tuolta voi katsoa suuntia Bxx-moottoreiden vihreekantisen 1. osasta: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2_engine_b21_b23_part_1.pdf (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30156-2_engine_b21_b23_part_1.pdf)
B19ET mäntä on 510 g +- 6 g.
Puristuskorkeus taitas olla sama 46 mm noissa em. tapauksissa.
-
Ääni B19et männille. Löytyy ainakin kahta ylikokoa siniseltä.
-
B200ET:n männät, paino 440 g +- 7 g, pk 39,7 mm.
-
B19 et mäntiä sai siniseltä ensimmäisessä ylikoossa ovh. 111e/kpl. Sarja maksoi tasan 400e alennuksineen Joulukuussa.
-
Mulla on tuo B20 alakerta joka porattu 92,975 männille.. Onko tuosta lohkosta turbotus aihiota? Vai onko siinäkin "seinämät liian ohuet" ? En oo kyllä tässä juuri lähiaikoina turbottamassa, mutta aina saa vinkkejä tulevaan.. :) Männistä en tiedä mistä ovat peräisin.. Onko jossain b21:n tai muun vinokoneen ylikokomäntiä tuon kokosia?
-
Ei ole sun lohkosta turbokäyttöön.
-
Noh.. Sitte taitaa vinokoneesee vaihtua samantien jos turbotan.. ???
-
Noh.. Sitte taitaa vinokoneesee vaihtua samantien jos turbotan.. ???
Ei vinokoneeseen kannata sen takia vaihtaa jos on tän hetkinen kone porattu liian ohkaseks. B20 stanukokoisia lohkoja on suht edullisesti saatavilla, uskoisin ainakin. Tietty vinokone on helpompi aihio, siihen kun löytää turbotusosia helpommin, eikä tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen itse.
-
itse suosisin kuplan mäntiä.. kautta aikojen menestyneet foordeissa (ohc) opeleissa (cih) ja bmw:ssä (m10) ja aircooled.fi:stä taitaa olla 39e kpl kokoja 90-94mm? ja tilaamalla varmasti vaikka 100mm.. ja kaikenlisäksi varmasti kevyemmät kuin mitkään volvon valumöykyt..
UGH! ;D
-
Millaisella männän laen paksuudella nuo männät on vs Volvon möhkömännät noin 7 mm. Onko noita käytetty tehokkaissa ahdetuissa koneissa + 100 hv / mäntä.
-
itse suosisin kuplan mäntiä.. kautta aikojen menestyneet foordeissa (ohc) opeleissa (cih) ja bmw:ssä (m10) ja aircooled.fi:stä taitaa olla 39e kpl kokoja 90-94mm? ja tilaamalla varmasti vaikka 100mm.. ja kaikenlisäksi varmasti kevyemmät kuin mitkään volvon valumöykyt..
UGH! ;D
mielenkiintoista, mutta onko näitä käytetty turbo koneissa ? kuten topickissa on hakusessa.
juhau muistin piristämiseksi vastasitko/kysyinkö joskus että paljonko uskaltaa b230et männällä ottaa tehoja irti, ja tais olla niin että tavaraa on tarpeeksi 16v lovien koneistukseen
-
juhau muistin piristämiseksi vastasitko/kysyinkö joskus että paljonko uskaltaa b230et männällä ottaa tehoja irti, ja tais olla niin että tavaraa on tarpeeksi 16v lovien koneistukseen
Mulla on valkoisessa Amazonissa B230ET:n männät ja laki on koskematon. Reunoilta on kuppi madallettu.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2252026.jpg)
Dekistä on madallettu muistaakseni 1 - 2 mm ja männät on noin 3 mm alle dekin. Puristukset on noin 8.6:1. Kyllä nuo sen 100 hv / mäntä ainakin kestää. Suurin rikkoja on nakutus, joka hajottaisi männänrenkaidenvälit.
Vakiomännät kestänee noin 500 hv kun säädöt on ok.
******************
Tähän viitaen B200ET:n männät voisi olla ihan passelit B20 koneessa B2X0 13 mm kangilla ja hiotulla akselilla.
-
kiitos paljon, pikkuhiljaa pitäisi ruveta päättämään tulevia sisuskaluja :)
-
Paljonko B 20 dekkiä voi madaltaa ettei mene heikoksi,voiko siis laittaa VW:n männät ,145mm pitkät veivit ja madaltaa n.6mm?
-
Paljonko B 20 dekkiä voi madaltaa ettei mene heikoksi,voiko siis laittaa VW:n männät ,145mm pitkät veivit ja madaltaa n.6mm?
Tarviiko turboon saada niin hirveät puristukset? Vai minkä takia sitä kantta noin paljon madalletaan :o :o
-
Tarkoitin lohkotason madaltamista,en kannen.VW:n männän lakikorkeus n.39 mm ja volvon 46mm.Eli erotusta on noin 7 mm,täytyykö laittaa pidempi veivi,vai kestääkö lohkotaso plaanata 5-6 mm.
-
Kyllä se veiviin menee niillä männillä, mietin ensin 411 mäntää, mutta se on kuplan mäntää vielä matalampi kun viimeksi välilevyillä täytyi 88mm kooossa nostaa sylinteriputkea. Vesiboxerin männistä en tiedä. Mutta mene varaosaliikkeeseen jossa on mäntäluettelo niin se helpottaa kummasti etsintää, näissä on kaikki tarvittavat mitat ja luetteloita on Arvidsonilla ja Koivusella ainakin.
Sitä lohkon tasoa ei voi madaltaa kovin paljon , varaa ei ole mm.kanavien takia ja vesipumpun sovituskin tulee hankalaksi ja työntötankojen sovituskin on oma hommansa. hintaakin hommalle kertyy, kun tuollaista määrää joutuu moneen kertaan työstämään.
-
Tarkoitin lohkotason madaltamista,en kannen.VW:n männän lakikorkeus n.39 mm ja volvon 46mm.Eli erotusta on noin 7 mm,täytyykö laittaa pidempi veivi,vai kestääkö lohkotaso plaanata 5-6 mm.
Anteeksi tietämättömyyteni. :) Mutta kalliiksihan se tulee.. Joutuu todella monta kertaa vetästä pintaa poies koneella..
-
mietin tossa jos turbottais ton oman myllyn eli b18 porattu b20 että kestääkö vakio kamineet millasia ahtoja?koneeseen on tehty täysi remontti ja ajettu 0km sen jälkeen. ja mitkä männät ja veivit olis halvat/hyvät (ei sovi samaan lauseeseen) vai onko seinämä paksuus jo liian pieni ei luulis? ja kelpaako turboksi esim joku mitsubishi pajerossa ollu turbo tai vastaava? onko tietoo millaset kanget on 244gle volvossa ei taida olla M-kanget?
-
B19ET koneisesta 240 Turbosta otat kanget ja männät. Ne sopii 8 pulttiseen akseliin suoraan. Tuolla reseptillä saat noin 400 hv alakerran. Lohkoksi mieluiten hyväkuntoinen B20.
-
B19ET koneisesta 240 Turbosta otat kanget ja männät. Ne sopii 8 pulttiseen akseliin suoraan. Tuolla reseptillä saat noin 400 hv alakerran. Lohkoksi mieluiten hyväkuntoinen B20.
eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?
-
eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?
Noita rempattuja b20:siä saa jollakin satasella, niin ei varmaankaan tuu hirveesti maksamaan jos myyt tuon sun poratun lohkon pois. :)
-
eli ei kannata tosta poratusta koneesta ruveta tekemään? männän halkaisija on 89,256mm
onko paljon hintaa noilla kangilla ja männillä? onko tietoa?
Uusia mäntiä saa noin 400 € kierros. Kankia saa lähes ilmaiseksi vanhoista B19 koneista.
-
Uusia mäntiä saa noin 400 € kierros. Kankia saa lähes ilmaiseksi vanhoista B19 koneista.
Pitääkö se olla just B19ET vai voiko se olla ihan mikä tahansa b19 josta ottaa noi kanget ?
Kg trimningillä oli kanget B19/B21/B23 245kr/kappale, ei ois pahanhintaset jos nuo passaa b20:iin..
E: Nii ja onko kellään laittaa linkkiä mistä noita mäntiä saa ku ei ollu kg:n kataloogis niitä
-
multa löytys b200et männät jos on vielä tarvetta..
-
Eli omassa kokoonpanossa on Hyvin virtaava B20E kansi, josta on sipaistu 1,5mm pois ja ajattelin käyttää sen turbo moottoriin. Suunnittelin aluksi kuplan mäntiä, joilla saisi hyvin laskettua puristuksia. B200et:n männät taitavat olla samalla puristus korkeudella (39,7mm)? Ovatko b200et:n männät tako vai valumäntiä? ja minkä kokoinen on männäntappi?
-
männät menny jo ???
-
Racingosien myyntipuolelta löytyy pari sarjaa B19ET mäntiä.
-
Tietoa vain kaipailinkin. Paljonkohan tulee puristukset B19et:n männillä ja B20E kannella? Tietääkö kukaan B200et:n männän mittoja?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.msg244#msg244
-
Puristussuhteita voi laskea vaikka tällä:
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
B20e kannella, 0.4mm dekin yli nousevilla B19ET männillä ja 1.2mm kansipahvilla puristukseksi tulee n. 8.4:1. Oletuksena 48cc palotila b20e kannessa ja 15cc männässä. Kansi kannattaa tarkistaa, sillä niitä on mahdollisesti vuosien saatossa plaanailtu. B20 kannen palotilaa pystyy isontamaan jonkun verran ja samalla se tulee muotoiltua vähän fiksummin.
B200et on valumännät. Palotilan koosta mulla ei ole havaintoa, mutta hirveän iso monttu tuskin on, kun ei noissa kauhean alhaiset puristussuhteet tehtaalta ole. B200et männät on matalemmalla puristuskorkeudella, eli tarvitsevat pidemmät kanget. Jos meinaa käyttää b2x0 kankia, niin joutuu hiomaan kampiakselin kk-kaulat b2x0 mittoihin. Ei mielestäni kauhean järkevää. B2x koneiden M-kanget on paremmat kuin B2x0 koneiden paksummat kanget. M-kankia löytää helposti melkein mistä vaan 80-luvun B2x moottorista (B19, 23 yms.).
-
Noniin, tuun herättää tänne jonku mut siis kestäiskö b20 92mm porauksella jos laittaa betonia lohkoon?
2.5/4 osaa lohko vesitilasta betonia? kestäiskö?
Teko aihio on b20 miljoona lohko
-
Mitä oon länsinaapurin foorumeita lukenut, niin 92mm poraus pitäisi mennä ja b21a:n männät oli yhdelläkin tyypillä kestäny yli 550hv:n tehon.
-
Noniin, tuun herättää tänne jonku mut siis kestäiskö b20 92mm porauksella jos laittaa betonia lohkoon?
2.5/4 osaa lohko vesitilasta betonia? kestäiskö?
Teko aihio on b20 miljoona lohko
Mulla olis käyttämättömät B19ET:n 0.5 mm ylikokomännät. Pitäis kestää kohtuullisesti.
-
aa okei paljo ois pyyntiä