Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Teme - 06.09.2012, 16:04:26

Otsikko: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Teme - 06.09.2012, 16:04:26
Onko joku laittanut alkuperäisiin paikkoihin puskurin takaosaan lisävaloja.
Mietin vaan, että siniseltä tiskiltä varmaan löytyy alkuperäisiä kiinnikkeitä.


Ja sitten onko siellä jottain liittimiä valmiina joita voisi käyttää herätevirtana releelle. Akultahan sähköt otetaan muuten suoraan.

Raadilta kysytään, että mitä sinne nokalle laitetaan valoja: malli + merkki, siten ettei se maksa maltaita ja näyttää kuitenkin hyvältä.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Juniku - 06.09.2012, 20:12:20
Miten mulla on sellainen käsitys, että 700/900 sarjojen keuloissa ei tuolla tienpäällä kovinkaan paljoa näy lisävaloja, muiden laitteiden keulassa kylläkin.

Lienee jo alunperin aika hyvät valaistuslaitteet näissä  ::)

Alkuperäiset paikat?!?
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: sfrhkki - 07.09.2012, 08:55:49
Alkuperäiset huomaa kehnoiksi siinä vaiheessa, kun laittaa kunnolliset lisäpitkät keulalle ja relettää uudelleen koko valosysteemin siten, että valoille tulee  14 yli voltin jännite. Tietysti lisukkeena markkinoiden tehokkaimmat polttimot.  8)
Ei kaipaa enään sen jälkeen 940:n omia "lisäpitkiä". Ne voi toki säilyttää varalta vaihtoreleen avulla.
Ihmeellisesti valkenee syksytie. Ainoa ongelma on paapat, jotka alkavat vaatia lyhyitä jo puolenkilometrin päästä.
Eivät osaa katsoa oikeaan paikkaan ja taitaa olla asennevammakin.... :2funny:

-sfr-
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: MatiasS - 07.09.2012, 18:13:59
Onkos tuo vaihtokytkin systeemi laillinen?
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: sfrhkki - 07.09.2012, 19:35:29
on se. antaa katkaisijan asennon mukaan vain toiselle lamppuparille. mulla on ollu jo yli 10 vuotta. katsatsajalla ei ole koskaan ollut sanomista. ohjaa siis herätervirtaa jomman kumman releille, ei yhtä aikaa kaikkiin... ymmärsit varmaan? säännökset puhuu yhtäaikaa palavísta, ellen väärin muista.... ::)
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: MatiasS - 07.09.2012, 21:00:14
Joo eikö jostaki olin lukenu että pitäis ottaa alkuperäset lisäpitkät kokonaan pois käytöstä. Saatto olla että tulee sitten ne rallye 225 tms. ko kerran on noin että saa olla vaihto katkasija. Tietenki kukapa sitä huomaa jos laittaa eri katkasijan mistä saa kaikki pitkät kerrala pääle  ;D
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Justus - 08.09.2012, 00:53:33
Joo eikö jostaki olin lukenu että pitäis ottaa alkuperäset lisäpitkät kokonaan pois käytöstä. Saatto olla että tulee sitten ne rallye 225 tms. ko kerran on noin että saa olla vaihto katkasija. Tietenki kukapa sitä huomaa jos laittaa eri katkasijan mistä saa kaikki pitkät kerrala pääle  ;D

No referennsit menee silti yli, mutta alkaa ainakin nähdä.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: MatiasS - 08.09.2012, 16:06:09
Niin no ajattelin että jos kerran menee läpi kattastuksesta tuola vaihto systeemillä niin huomaako ne jos sattuu olemaan semmonen kytkentä sielä että kaikki saa pääle. Referensseile aivan sama ko vain menis kattastuksesta läpi ja saishan ne pois päältä ko ei tarvitte. Vaan saako kattastusmiehiä huijattua hyvin piilotetuila katkasijoila ja kytkennöilä?
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Justus - 08.09.2012, 16:12:47
Niin no ajattelin että jos kerran menee läpi kattastuksesta tuola vaihto systeemillä niin huomaako ne jos sattuu olemaan semmonen kytkentä sielä että kaikki saa pääle. Referensseile aivan sama ko vain menis kattastuksesta läpi ja saishan ne pois päältä ko ei tarvitte. Vaan saako kattastusmiehiä huijattua hyvin piilotetuila katkasijoila ja kytkennöilä?

Riippuu miten huvin piilotat kytkimet.
Kyllä mulla ainakin 240:ssä moneen kertaan tarkkaan syynättiin, että mikäs tämä ja tämä kytkin on. Mutta kytkimiä kun on kojelauta piukassa ja ottaa johdon pois katsastukseen niin mitäs siinä sitte ongelmaa on (paitsi kun jeppe pokaa liikenteessä). Meinaan tuota pakkokytkintä, jolla saa kaikki pitkät yhtä aikaa päälle.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: perttu - 08.09.2012, 17:03:21
Ei ainakaan Satakunnassa normaalit katsastajat ole kyyseleet katkaisijoista mitään,eikä poliisitkaan ole pysäyttäneet vaikka ovat valoja keulan täydeltä nähneet.Voihan katkaisijan piilottaa jos haluaa. ::)
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: jose - 08.09.2012, 17:13:24
Kun katsoo kuorma-auton lisävaloja niin niillä on ainakin kolmet pitkät vai onko
laitettu sumuvalot katolle? Aika useilla autoilla nimittäin neljä lamppua katolla.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Justus - 08.09.2012, 20:03:05
Kun katsoo kuorma-auton lisävaloja niin niillä on ainakin kolmet pitkät vai onko
laitettu sumuvalot katolle? Aika useilla autoilla nimittäin neljä lamppua katolla.

Kaveri on rahtari ja kertoi, että useampaan kertaan on tullut merkintä rekisteriotteeseen ylimääräisistä laittomista valoista. Noh, on sitten ote aina hävinnyt kummallisesti jonnekin...
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: mikan - 08.09.2012, 20:22:09
Kaveri on rahtari ja kertoi, että useampaan kertaan on tullut merkintä rekisteriotteeseen ylimääräisistä laittomista valoista. Noh, on sitten ote aina hävinnyt kummallisesti jonnekin...

Vaan eipäs taida toimia enää, jos on kirjattu järjestelmään. Tulostuvat lienen uuteenkin otteeseen.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: R70AWD - 17.09.2012, 16:04:26
Minulla oli -97 960:ssa BOSCH Rallye Knick 180 valot keulassa yli 10 vuotta...

Volvon alkuperäinen asennussarja, jossa lyhdyn kiinikkeitä hieman modattu, virransyöttö releelle laitettu suoraan akulta 25A sulakkeella, polttimot 2 x 130W H3.

Lisäksi sinne oli lisätty releet alkuperäiseen konehuoneen sähkökeskukseen (valmiit paikat),  jotka katkaisi omat pitkät pois kun lisäpitkät sytty, lisäksi ohitus katkasija jemmassa jolla kaikki 4 paloi yhtä aikaa jos niin halusi.
Aikanaan referenssit sai olla vaan 75, mutta sittemmin kun se muuttui pari vuotta sitten 100,  niin ne sai palaa laillisestikin kaikki, koska noissa BOSCH Rallye:ssa ei ole merkintää lasissa (37,5) , niin se on silloin 20 eli omat 30 + 30 ja lisävalot 20 + 20 = 100  8)

Auto on myyty, enkä tiedä vieläkö autossa on kyseiset  lisävalot.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: janerikandersson91 - 17.01.2015, 14:03:10
Tietääkö joku mitä löytyy puskurin sisällä rek kilven takana 960 -95. Uskaltaako siihen ruuvata kiinnitysraudan itseporautuvilla.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Huikkoster - 17.01.2015, 14:46:11
Iso styroksi palkki. Ei muuta. Airbagin kiihtyvyysanturi on penkin alla eli ei hätää.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: janerikandersson91 - 17.01.2015, 15:04:50
No helvetti  :( pysyyköhän se rek kilven kahella ruuvilla ku laittaa lisäpitkille vielä ylätuet
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Fillarimies - 17.01.2015, 15:21:16
Itellä ainaki pysyy kun on ylätuet :) Laitoin rek.kilven ruuveilla sekä muutamalla itseporaavalla lisää. Valoina Sim 3227 vai mikkäneoli.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: janerikandersson91 - 17.01.2015, 15:49:47
Selvä pitää kokeilla :) minkä kokoista sulaketta olette laittaneet
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Fillarimies - 18.01.2015, 19:43:10
Mulla on lisävaloissa 2x100w Philips ralli hehkut. On muuten kirkkaat ;) P=UI kaavalla laskin sulakekoon. Itellä taitaa  olla 15A sulake, jos oikein muistan.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: mikan - 19.01.2015, 11:15:03
Mulla on lisävaloissa 2x100w Philips ralli hehkut. On muuten kirkkaat ;) P=UI kaavalla laskin sulakekoon. Itellä taitaa  olla 15A sulake, jos oikein muistan.

2*100W=200W   200W / 14V = ~14,3A

Joten molemmille polttimoille 15A sulake on aivan liian pieni ja saattaa sulaa möykyksi. 20-25A on parempi ratkaisu. Itse laittaisin 25A sulakkeen tuollaiselle kulutukselle.

Hyvä nyrkkisääntö on 1,5*virrankulutus.
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: MK-73 - 19.01.2015, 11:57:04
No helvetti  :( pysyyköhän se rek kilven kahella ruuvilla ku laittaa lisäpitkille vielä ylätuet
Käännä se kilventausta rauta "lappealleen" ja työnnä maskin ja puskurin vällistä niin pitkälle kun lamppujen pultit antaa työntää... (itse katkaisin lamppujen pultteja vielä niin sain näin lamput lähemmäs maskia) Sitten vaan riittää yhdet ruuvit päältä päin puskuriin ja vieläpä mielellään silleen että ruuvit jää maskin taakse kun maski paikallaan... Mulla oli 4.5vuotta Boschin 225:set silleen paikallaan eikä tärisseet kun veti tuet maskin ja konepellin välistä maskin takana ensimmäisenä vastaan tulevaan peltiin...

(http://i4.aijaa.com/t/00889/13675160.t.jpg) (http://aijaa.com/kCaZBy)

Tuossa kuvassa selostukseni mukainen toteutus 740:ssä.. Onnistuu myös 960:ssä....  :)
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: janerikandersson91 - 20.01.2015, 14:56:06
Tämmöstä tuli:
(https://lh3.googleusercontent.com/-WOM2iCTYftU/VL5PQqZDX5I/AAAAAAAACjo/CObSv-Aboag/w1185-h889-no/IMG_20150120_144928.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-W2OFdZ_9pfk/VL5PFbU7fPI/AAAAAAAACjQ/MZaR_9hJpJM/w1185-h889-no/IMG_20150120_144848.jpg)

En olis muuten puskuriin laittanu ylätuet mutta reijät oli valmiina jo siinä
Otsikko: Vs: 960/V90 Lisävalot
Kirjoitti: Fillarimies - 21.01.2015, 17:17:59
2*100W=200W   200W / 14V = ~14,3A

Joten molemmille polttimoille 15A sulake on aivan liian pieni ja saattaa sulaa möykyksi. 20-25A on parempi ratkaisu. Itse laittaisin 25A sulakkeen tuollaiselle kulutukselle.

Hyvä nyrkkisääntö on 1,5*virrankulutus.

Katsoin konepellin alle niin 20A näytti olevan 8)