Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ihmo - 09.09.2012, 16:32:19
-
http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?5668-Transmission-flushing-at-home-Really-easy-really-effective&highlight=transmission%20oil%20change
ei osannu pelkkää kuvaa liittää :idiot2:
mutta kuitenkin tarkoitus kierrätellä vaihteistoöljyt linkistä löytyy kuva mistä letku otetaan irti paikka löytyi mutta?? miten se vihree sokka ja letku lähtee irti :o pikkusen sitä nyin mutta vaikuttaa niin hepposelta se lukitusosa etten uskaltanut voimalla kun siinä on varmaan joku fiksu konsti
sitten se lukituslaite ja net kaks tiivisterengasta onko ne ihan motonet kamaa vai merkkiliike osia ja mitä niinkun viralliselta nimeltään ovat
sit ohjeita lueskelin ja 2litraa ulos sammutus ja samanverran sisään ok.
mutta tulisko liikatäyttöä tai muita ongelmia jos laittaa täyttöputkeen tiukasti letkun ja valuttaa öljyä jatkuvasti isosta kannusta (auto käynnissä) niin kauan jotta ulos tulee puhdasta se 10-12l ja loppupuolella huuhtelua kävis vaihteita läpi vai onko se start/stop tekniikka kiveen kirjoitettu
eiköhän siinä ollut jo yksinkertaisia kysymyksiä joita varmaan täälä käsitelty mutta ei vaan haulla löytynyt notta jos joku viittis viä kerran :hello:
-
Sokka lähtee kun sormilla / pihdeillä puristaa reilusti sitä ja sitten työntää putkea hieman sisäänpäin ja sen jälkeen vetää ulos. Se on hieman tiukka, mutta kyllä lähtee.
Merkkiosia on ainakin se sokka, o-renkaathan nyt on periaatteessa ihan standardia, mutta itse hankin suosiolla orkkisosat, löytyi Bilia Kaivokselasta hyllystä ja hintaa oli yht. 12,26€.
Onhan se paljon tuollaisista osista mutta ikävämpi homma jos letku irtoaa ajossa.
Itse tein huuhteluvaihdon vaihtamalla noin litra-puolitoista kerrallaan mitta-astiaan ja sen jälkeen saman määrän täyttö tilalle. Tällä tavalla vaihdoin 5,5 litraa ja sitten neste alkoi olla kutakuinkin kirkasta. Öljynvaihtoon varasin 5l Mobil ATF3309:ä.
Tuskin tuossa ideoimassasi tyylissä myöskään mitään vikaa on, mutta vaatii vaan selvästi enemmän käsiä konehuoneen puolelle. Se neste tulee sieltä kohtuullisen vauhdilla, joten voi olla että ilman painetta ei askiin saa samalla tahdilla uutta tilalle.
-
sitä öljynlisäysvauhtia itsekkin vähän mietin on meinaan aika pieni se täyttöreikä että siksi varmaan se 2l kerrallaan ja taitaa se ylitäyttökin olla huono idea kun siitä varoitellaan
mutta kiitokset irrotusohjeista näillä mennään :)
-
Volvo v70 2.5t -04 AW 55-51sn laatikko uskaltaako laittaa mobil atf 3309 öljyä ELK (kirjassa on volvo1161540-8 öljy)
-
Uskaltaa. Itelläni on samassa askissa ollut nyt 12 tkm Mobil Atf3309 ja hyvin toimii. Ilmeisesti kyse täysin samasta tavarasta.
-
Tuolla mobililla on volvon öljy korvattu jo monta vuotta, eikä mistään päin ole kuulunut, että ongelmia olisi, eli uskaltaa kyllä.
-
Kiitoksia teille :) :)
-
Volvo v70 2.5t -04 AW 55-51sn laatikko uskaltaako laittaa mobil atf 3309 öljyä ELK (kirjassa on volvo1161540-8 öljy)
Tuli öljyt vaihettua ropusta 3.9 litraa ja letkusta käyttämällä 3x2 litraa ei ollut pahan näköstä vanha öljy autolla ajettu 105000km josko tuo menis toisen satkun 8) 8)
-
öölit kierrätetty mobilin 3309
mutta nythän on niin että euron seppä teki useamman tonnin vahingon >:(
vaihto sinänsä oli näillä ohjeilla helppoa mutta nyt ilmennyt ongelma kylmänä kun lähtee liikkeelle niin ei meinaa vaihtaa isommalle kun yli 3500 kierroksen 10km ajon jälkeen vaihtaa normaalisti
öljytikussa kylmänä öljytaso "cold" ylämerkissä mutta niin kuumaksi en ole saanut ajettua että olis edes 0,5cm noussut öljytaso
siis voiko tään pelastaa öljyä lisäämällä kun tikussa varoiteltiin ylitäytöstä vai mitä tehdä :(
-
öölit kierrätetty mobilin 3309
mutta nythän on niin että euron seppä teki useamman tonnin vahingon >:(
vaihto sinänsä oli näillä ohjeilla helppoa mutta nyt ilmennyt ongelma kylmänä kun lähtee liikkeelle niin ei meinaa vaihtaa isommalle kun yli 3500 kierroksen 10km ajon jälkeen vaihtaa normaalisti
öljytikussa kylmänä öljytaso "cold" ylämerkissä mutta niin kuumaksi en ole saanut ajettua että olis edes 0,5cm noussut öljytaso
siis voiko tään pelastaa öljyä lisäämällä kun tikussa varoiteltiin ylitäytöstä vai mitä tehdä :(
Onhan öljyntaso tarkistettu moottorin ollessa käynnissä? Eli moottori (ja samalla laatikkoöljyt) lämpimäksi ja sitten tarkistetaan öljytaso öljytikun HOT-kohdasta moottorin käydessä tyhjäkäynnillä.
-
ei ole vaan kylmänä sammutetulla koneella :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään
-
ei ole vaan kylmänä sammutetulla koneella :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään
Öljytaso tosiaan täytyy tarkastaa moottorin ollessa käynnissä, muuten mittaus ei pidä paikkaansa.
Kun öljyä vaihtaa kierrättämällä, niin sen jälkeen, kun on moottori käynnissä päästänyt jäteöljyastiaan öljyä niin kauan, kun alkaa tulemaan ilmaa letkusta, tarvitaan vaihteistoon 3 litran paikkeilla öljyä, että se tulee lähelle oikeaa tasoa.
-
ei ole vaan kylmänä sammutetulla koneella :'(
eli jos oikein tuuria niin öljyä on liian vähän :P toivottavasti ei oo tuhonnut mitään
Nyt teet niin, että lisäät sinne suorilta vaikka n. 4 desilitraa. Sen jälkeen kylmä kone tulille, annat käydä minuutin, käyt kaikki vaihdekepin asennot läpi pari kertaa siten, että annat olla jokaisella 5-10sec. Sen jälkeen vaihde P-asentoon ja jätät auton käyntiin. Sitten tarkistamaan tikusta öljytasoa ja käytät cold-asteikkoa. Tosiaan min-max välin erotus on se tikussa lukeva (muistaakseni 2dl) joten sen mukaan mietit paljonko lisäät. Koita saada öljy kylmällä koneella ainakin sinne kylmän alarajaan tai vähän yli.
Jos joudut lisäilemään reilummin niin käy välillä varmuuden vuoksi heiluttelemassa vaihdekeppiä eri asennoissa.
Sitten kun öljy on saatu asteikolle lähde ajelulle. Näin syksyllä saa oikeasti ajaa paljon että öljy saadaan kuuman asteikon tarvittaviin lämpöihin (n. 80 asteiseksi). Käy ajamassa vaikka puolen tunnin lenkki reilummalla nopeudella niin ollaan jo lähellä. Jos on saatavilla infrapunalämpömittari niin aina parempi.
Sitten kuumalla koneella säädät öljytason kuuman asteikon mukaan. Jos ajettuasi "kuumaksi" ei vielä yllä sinne asteikkoon, voi aski olla vielä liian kylmä, ei kannata innostua heti täyttämään.
Esimerkki lämpenemisen hitaudesta:
näillä viileillä keleillä jos ajan 25km työmatkani 60km/h keskinopeudella (suurin osa matkasta 80- ja 100km/h rajoitusta + pätkä taajamaa molemmissa päissä) niin askin paluuletkusta mitattu lämpö on vasta 60 asteen paikkeilla ja lohko n. 55-60 astetta. Tällöin öljytaso ei yllä vielä edes kuuman minimimerkkiin vaikka olen n. 80 asteisesta vaihteistosta mitannut sen kuuman ylärajaan...
-
nyt lisäilin öljyä ja ajoin n.25km 3vaihteella 80-100km/h ja öljy asettui kuuman merkin puoliväliin ja vaihteet pelas nätisti :2funny:
kiitoksia ohjeista pitää seuraavalla euronseppä remontilla kaivaa täältä viä tarkempia tietoja ettei tule isovahinko :hello:
-
No et sentään avannut sitä kolmosvaihteen kytkimen hihnan pidikettä (tjsp.) askin päältä öljyä lisätäksesi :D
Itse tykkäsin tätä öljynvaihtoa tehdessäni mitata erittäin tarkkaan askista ulos tullut öljymäärä sekä sisään mennyt. En edes luottanut että litran öljypurkissa olisi litra, vaan mittasin nekin tarkoilla mitoilla. Tämän ansiosta öljymäärä osuikin suorilta asteikolle.
-
No niin, tarkoitus olis vaihtaa laatikkoon öljyt itse. Auto on S60 T5 -01 geartronic.
Soveltuuko tuo linkissä oleva XC70-auton ohje sellaisenaan tuohon minun autoon?
-
Vaihtovälistä ...
Vaihdoin volvoihini aina automaatti ltk:n öljyt 60-65 tkm välein ...
EN tiedä onko vaikutusta, mutta ...
ex V70 2,5 tdi:llä ajettu yli 350 tkm ja alkup. ltk
ex V70 d5:lla ajettu 300 ja alkup. ltk
-
No niin, tarkoitus olis vaihtaa laatikkoon öljyt itse. Auto on S60 T5 -01 geartronic.
Soveltuuko tuo linkissä oleva XC70-auton ohje sellaisenaan tuohon minun autoon?
Kyllä soveltuu. itse laskisin tosin vain 1,5 l kerrallaan, koska hydrauliikkapumput ei tykkää kavitaatiosta.
-
v70 tihkuu vetoakselin stefan välistä hieman vaihteistoöljyä. auto lämpimänä öljyn pinta cold tasolla.onnistuuko öljynlisäys mittatikun reiästä esim jonkun ohuen letkun kautta kun öljyä tuskin paljoa menee? koko öljynvaihtoa en ala tekemään kun näillä ajettu se 25 tkm..
-
v70 tihkuu vetoakselin stefan välistä hieman vaihteistoöljyä. auto lämpimänä öljyn pinta cold tasolla.onnistuuko öljynlisäys mittatikun reiästä esim jonkun ohuen letkun kautta kun öljyä tuskin paljoa menee? koko öljynvaihtoa en ala tekemään kun näillä ajettu se 25 tkm..
Tuosta tikun reiästähän se nimenomaan on lisättävä. Esim. tämä Motonetin suppilo mahtuu mittatikun putkeen juuri passelisti: https://m.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms
-
Tuosta tikun reiästähän se nimenomaan on lisättävä. Esim. tämä Motonetin suppilo mahtuu mittatikun putkeen juuri passelisti: https://m.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms
kiitos, pitääpä hakea tuommonen suppilo :)
-
Kohta pitäis laatikon öljyt vaihtaa. Mahtaako edellisen kerran olla laitettu liikaa, "do not" sanan yli on öljyä lämpimän moottorin käydessä?
(https://thumb.ibb.co/kTm0cJ/20180630_143728.jpg) (https://ibb.co/kTm0cJ)
-
Kohta pitäis laatikon öljyt vaihtaa. Mahtaako edellisen kerran olla laitettu liikaa, "do not" sanan yli on öljyä lämpimän moottorin käydessä?
(https://thumb.ibb.co/kTm0cJ/20180630_143728.jpg) (https://ibb.co/kTm0cJ)
Kun tuo on mitattu lämpimällä laatikolla ja moottorin käydessä, niin kyllä sinne on tainnut liikaa lorahtaa. Itse vaihtelin viikonloppuna uudet mobilit laatikkoon ja nyt lämpimällä laatikolla ja kone käydessä öljynmäärä karvan alle hot max. Sammuksissa sitten jossain tuolla dot not yläpuolella.