Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MS940 - 09.09.2012, 21:50:43

Otsikko: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: MS940 - 09.09.2012, 21:50:43
Moro,
Vanha lintta on tulossa kohta myyntiin niin nyt katon näitä potentiaalisia narinan aiheuttajia kuntoon :P
Mikäs on kun ohjaus tehostaa kunnolla vain toiseen suuntaa eli oikealle. Vasemmalle vastustaa aikalailla. Onko joku venttiili kulunut/jumissa? Mitä kannattaisi vaihtaa/korjata?
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: jvVolvo - 25.11.2014, 21:25:17
En viitsi uutta aihetta tehdä. Eli auto on 745 89' ja ohjaustehostin takkuilee, tehostaa paremmin toiseen suuntaan kuin toiseen. Öljy oli mustaa kuin karhun paska, mutta vaihdoin ne eikä vielä ainakaan auttanut. Mitä seuraavaksi vois tehdä?
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: The moose - 25.11.2014, 22:18:25
Lyttää pumpun painepuolen letku vaikka vinkalla tai lukkopihdeillä. Ja eiku ajamaan ja säätämään vinkaa tai pihtejä kireemmälle.

Kerro kuinka kävi.

Pitempi kaava vois olla banjopultin reikien pienentäminen mut tuo on nopeempi koittaa auttaako.
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: TVS - 25.11.2014, 23:00:13
Lyttää pumpun painepuolen letku vaikka vinkalla tai lukkopihdeillä. Ja eiku ajamaan ja säätämään vinkaa tai pihtejä kireemmälle.

Kerro kuinka kävi.

Pitempi kaava vois olla banjopultin reikien pienentäminen mut tuo on nopeempi koittaa auttaako.
Kerro toki kuinka tämä auttaa tilanteeseen?

Alkoiko tehostuksen toispuoleisuus itsellään vai jonkun tapahtuman jälkeen tai onko muuta "mainittavaa" vian synnystä, vois ehkä antaa jonkun idean? Tosin sikälimikäli toiminta on kaikissa tilanteissa samanlaista, voidaan hyvin perustellusti olettaa että vika on itse hammastangossa. Voi teoriassa olla jompikumpi tehostuksen putki litissä etupalkin sisällä, mutta todennäköisemmin vika on syvemmällä tangossa ja mikäli öljyhuuhtelulla ei tokene niin purkua voi yrittää ja helposti sitten päätyy purkuosa-hammastankoon.
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: jvVolvo - 26.11.2014, 08:22:28
Ostaessa jo takkusi. Taitaa olla kylläkin pumppu mikä vetää viimeisiä, koska kierroksia nostamalla ei niin paljoa ainakaan kränää ohjaus.
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: The moose - 26.11.2014, 18:04:04
Kerro toki kuinka tämä auttaa tilanteeseen?

Alkoiko tehostuksen toispuoleisuus itsellään vai jonkun tapahtuman jälkeen tai onko muuta "mainittavaa" vian synnystä, vois ehkä antaa jonkun idean? Tosin sikälimikäli toiminta on kaikissa tilanteissa samanlaista, voidaan hyvin perustellusti olettaa että vika on itse hammastangossa. Voi teoriassa olla jompikumpi tehostuksen putki litissä etupalkin sisällä, mutta todennäköisemmin vika on syvemmällä tangossa ja mikäli öljyhuuhtelulla ei tokene niin purkua voi yrittää ja helposti sitten päätyy purkuosa-hammastankoon.

Etkö vielä ole kokeillut.

Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: TVS - 26.11.2014, 22:37:51
Etkö vielä ole kokeillut.
En. Et siis uskalla kertoa kun olen sun mutuiluja niin monesti joutunut oikomaan, selvä.
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: jvVolvo - 01.12.2014, 08:39:37
Nyt kun lomilla olin, niin en kerennyt muuta kuin vaihtamaan kampuran stefaa ja kolvaamaan pohjaa, eli jäi tutkimatta tehostin. Mutta kun ajoin  ~50km matkaa ja vedin sen jälkeen auton parkkiin, oli ohjaus siinä parkkeeraus vaiheessa ihan kevyt ja toimi hyvin. Mutta huomasin että kierrokset ei pudonnut normaaliin vaan pysyi n. 1100rpm niin sammutin auton ja käynnistin uusiksi, sitten oli taas kierrokset tyhjäkäynnillä normaalit? Mutta samalla kun käynnisti uusiksi auton, oli ohjaus taas kankea >:( ja enemmän on kankeutta vasemmalle kääntäessä, eli taitaa raidetanko olla vaihtokunnossa, koska oikealle kääntäessä toimii useasti paremmin? Jos pumppu olis kaput niin eihän toimisi kumpaankaan suuntaan? Entä jos sen koko järjestelmän liruttaisi tyhjäksi ja huutelisi vaikka naftalla tmv. Koska vanha öljy oli aivan saakelin mustaa kuraa että jos ei vaan pelkällä atf huutelulla tullut riittävän puhtaaksi?
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: Rose - 01.12.2014, 17:32:54
Mun 940 alko ohjaus kans oleen että talvella pakkasella äänsi ja välillä oli kevyt välillä sairaan jäykkä ja lopulta alko tekeen motarilla äkkinäistä tempoilua ,menin korjaamolle kysyyn missä vika moiseen,siellä sanovat että öljyt menee väärään suuntaan ja öljy suihkus säiliön reijästä ulos ,sanovat että pitää vaihtaa ohjaustanko että vika siinä ,
mulla sattu oleen ohjaustehostimen uusi pumppu ,hankin joskus kun alko oireileen kun halvalla sain :).ehdotin että otan ajan että vaihdetaan ensin se pumppu ja sit katellaan auttaako ja niin jäi kaikki ongelmat korjaamoon, on pelittäny täysin kiitettävästi sen jälkeen..

rose
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: TVS - 01.12.2014, 23:41:05
Nyt kun lomilla olin, niin en kerennyt muuta kuin vaihtamaan kampuran stefaa ja kolvaamaan pohjaa, eli jäi tutkimatta tehostin. Mutta kun ajoin  ~50km matkaa ja vedin sen jälkeen auton parkkiin, oli ohjaus siinä parkkeeraus vaiheessa ihan kevyt ja toimi hyvin. Mutta huomasin että kierrokset ei pudonnut normaaliin vaan pysyi n. 1100rpm niin sammutin auton ja käynnistin uusiksi, sitten oli taas kierrokset tyhjäkäynnillä normaalit? Mutta samalla kun käynnisti uusiksi auton, oli ohjaus taas kankea >:( ja enemmän on kankeutta vasemmalle kääntäessä, eli taitaa raidetanko olla vaihtokunnossa, koska oikealle kääntäessä toimii useasti paremmin? Jos pumppu olis kaput niin eihän toimisi kumpaankaan suuntaan? Entä jos sen koko järjestelmän liruttaisi tyhjäksi ja huutelisi vaikka naftalla tmv. Koska vanha öljy oli aivan saakelin mustaa kuraa että jos ei vaan pelkällä atf huutelulla tullut riittävän puhtaaksi?
Huuhtelu voi hyvin auttaa, riippuen miten tarkasti lirutit vanhat poies niin melko varmasti noin 30% järjestelmän tilavuudesta ei tule pois ellei oikeasti ala purkamaan juttuja. Paras tapa tyhjentää tanko on pyörät ilmassa kelata muutama kerta laidasta laitaan kun banjot tangosta on löysätty että se pääsee laskemaan liemet pihalle, mutta niitä aukoessa on hyvä olla tarkkana puhtaudesta kun ovat usein melkosen saissen peitossa. Parhaita suorituksia on ne, kun tehostimeen on laitettu jotakin vääräntyyppistä öljyä, voi tarttea huuhtoa useitakin kertoja.

Pahoitteluni muuten että olen saanut yhden mielensäpahoittajan pahoilleen, ehkä se yksityisviestillä tai muuten uskaltaisi kertoa sulle mikä tuon pumpun vastuskuorman kasvattamisen idea olisi,(mun nähtäväksi sitä ei saa päästää näemmä  :) Joillakin katkeruus aiheuttaa tosi hauskoja toimintamalleja  ;D).  Kenties se saattaisi "poistaa" tuon tosi kevyen käännön tehostuksen laskemalla tangolle tulevaa syöttöpainetta jolloinka kevyesti kääntäessä tehostusta ei juuri olisi niin se ei juuri puoltasi.

Paluuletkuun voi halutessaan rakennella suodattimen, mulla on ollut pitkään mielessä koneistellä letkujen väliin asennettava irtopalikka jossa esim vinokoneen moottoriöljynsuodatin, jolla sais puhisteltua tehostinjärjestelmiä ja miksei vaikka automaattilootankin öljynkiertoja. Ihan näin testinä vaan joskus laitoin hyddissuodattimen melkosella liitinpatentilla yhteen autoon jossa oli pumppu tuhoutunut ja tehnyt huikean määrän metallijauhoa kaikkialle järjestelmään. Hileen lilluminen nesteen seassa loppu nopsaan suodatinrakennelman kanssa.

Tuo muuten ei ole ihan tavatonta että noi alkaa tehostelemaan ihan miten sattuu, on muutama kappale tullu vastaan että tehostaa parkkiin vekslatessa väärään suuntaan tai tekee muuta aivan älytöntä. Molemmat tangot vaihtamalla homma futaa, mutta vieläkin on purkamatta se toinen minkä niistä tangoista säästin ihan tutkimuskohteeksi. Kun sais joskus aikaseks...
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: bolinder - 02.12.2014, 06:27:03
Uus koppasessa 960 on kuulema tollainen "kuristin" painepuolella. Tehtiin yhteen uuden paineletkun ilman sitä ja ohjaus takertelee hitailla nopeuksilla , maantiellä jees. Siinä neuvotiin laitta pihti/klemmari painepuolella ,ainakin kyseinen auto rupes pelaa sillä . Mutta sanoisin kyllä että jos ohjaus takertelee vaan toiseen suntaan niin joku muu vika
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.12.2014, 08:55:08
Eikös tuo volvon(kin) tehostimen pumppu toimi normaalistikkin niin, että tyhjäkäynnillä on "maksimitehostus" ja kierroksilla tehostus laskee?
Näin saadaan pysäköitäessä kevyt ruori, mutta maantiellä ei ala "kellumaan". :hello:


Mutta täälläkin painittu tehostuksen ongelmien kanssa vuosi sitten. Pumppu äänti melko rumasti pitkän aikaa ja hommasin öljyt valmiiksi (hommasinkohan neljä vai viisi litraa). Järjestelmän paluuletku poikki ja auto käyntiin. Kaveri kaatamaan tasaisesti nestettä säiliöön ja itte ruuvaamaan ohjausta hitaasti laidasta laitaan.

Näin juoksutettiin 3-4 litraa tuoretta öljyä tehostimen läpi ja parani huomattavasti. Tanko on tosin väljä, tai pumppu kuollut, tai molemmat. Välillä on niin, että kylmänä ei tehosta juuri ollenkaan ja on aika perkeleen raskas pyöritellä. Ujellus/valitus vaan kuuluu pumpusta kun ruuvailee, mutta lämmettyään toimii normaalisti.

Samoin kansiremontin aikaan, kun auton keula oli pukeilla ja korkealla, meni ilmeisesti ilmaa järjestelmään. Alkoi "hakkaamaan käsille" ja murti tehostimen kiinnitys/kiristyspultin. Nostettiin keula ylös ja käyntiin --> muutama minuutti todella rauhallista kääntelyä laidasta laitaan. Sama homma vielä keula maassa, rauhallisesti laidasta laitaan joku 7-10 kertaa.

Tuossa käännellessä säiliössä "pulputti" ja sen ~2kk vanhan öljyn seassa tuli jatkuvasti ilmakuplia öljyn paluukierrosta.

Että liekköhän minulla pumpun/tangon liitoksissa jossain semmonen vuoto, että kun etupää on ilmassa (pyörät horottaa niin alhaalla kuin suinkin) eikä auto ole käynnissä, saa ilmaa jostain? Tanko/pumppu/letkut ei vuoda mistään, mutta hammastangossa on klappia.
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: TuomasR - 02.12.2014, 11:50:16
Että liekköhän minulla pumpun/tangon liitoksissa jossain semmonen vuoto, että kun etupää on ilmassa (pyörät horottaa niin alhaalla kuin suinkin) eikä auto ole käynnissä, saa ilmaa jostain? Tanko/pumppu/letkut ei vuoda mistään, mutta hammastangossa on klappia.
Itellä alkoi tuo edeltänyt diesel ysi tekemään samaa, jos käänteli renkaista ohjausta auto ilmassa. Sattui myös kerran lentämään hihna tuosta tehostimelta kuikkaan, niin alkoi oksentaa öljyjä pihalle säiliöstä kun aikansa ajeli. Joten ilmeisesti tyhjenee raidentanko öljystä kun tehostinpumppu ei pyöri, ja haukkaa sitten jostain ilmaa tilalle ???
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: jvVolvo - 07.01.2015, 09:32:13
Onkohan seuraavaksi hammastangon vaihto.. pumpun vaihdoin ja kohtuu sama meno jatkuu. Ainakin kylmänä pirun kankea toimimaan ohjaus. Nyt liukkaiden aikaan kun oikein driftailee ja ratti saa paljon liikettä niin silloin toimii ihan hyvin. Kaveri puheli että olisi vaan kylmän kankeutta öljyissä, mutta vanhassa ysissä toimi ohjaus kylmälläkin hyvin.. Minkä väristä öljyn kuuluisi olla, itsellä on vaihdon jälkeen ehkä ihan vähän vaaleanpunaisen väristä?
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.01.2015, 09:38:28
Onkohan seuraavaksi hammastangon vaihto.. pumpun vaihdoin ja kohtuu sama meno jatkuu. Ainakin kylmänä pirun kankea toimimaan ohjaus. Nyt liukkaiden aikaan kun oikein driftailee ja ratti saa paljon liikettä niin silloin toimii ihan hyvin. Kaveri puheli että olisi vaan kylmän kankeutta öljyissä, mutta vanhassa ysissä toimi ohjaus kylmälläkin hyvin.. Minkä väristä öljyn kuuluisi olla, itsellä on vaihdon jälkeen ehkä ihan vähän vaaleanpunaisen väristä?
Minulla on punertavaa (ATF) reilun vuoden vanhat öljyt.
Minulla on myös hammastanko väljä ja joku 30-40 minuuttia menee ajellen ennenkuin ohjaus on täysin "kevyt". Sitä ennen varsinkin nopeasti kääntäen huomaa että tehostus tulee myöhässä ja alkaa laiskasti.

Samaten pakkaslumella paikoillaan kääntäessä tekee "täk täk täk täk täk".
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: sfrhkki - 07.01.2015, 20:02:49
Ihan on olemassa myös ohjaustehostinöljyjä. Synteettisiä. Esim. Redline.  Itse en atf:ää käytä, kun on kerran noita erikoisnesteitä. En käsivaihteistoihin, enkä tehostimeen.  Vaan kukin tyylillään. ::)
Otsikko: Vs: 940 Ohjaustehostinvika
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.01.2015, 07:16:20
Ihan on olemassa myös ohjaustehostinöljyjä. Synteettisiä. Esim. Redline.  Itse en atf:ää käytä, kun on kerran noita erikoisnesteitä. En käsivaihteistoihin, enkä tehostimeen.  Vaan kukin tyylillään. ::)
Ja lompakollaan ;)