Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: valiantti - 10.09.2012, 14:53:23
-
Auto on Volvo 144s -1967 b18. Reilu 200tkm ajettu. Alkuperäinen moottori, uskoisin. Tupla SU-kaasarit joskus vaihdettu strömbergiin. Auto on seissyt navetan ylisillä toistakymmentä vuotta. ei tietoa onko konetta pyöritelty tänä aikana.
Asianmukaiset öljyt ja suodatin on vaihdettu. Moottori käy muuten hyvin, mutta pitää kopinaa. Kierrosten noustessa voimistuu aika tavalla. tyhjäkäynnillä siedettävä ääni.
Käynnistyksen jälkeen käy hetken siistimmin, mutta sitten alkaa koputus. Karkee ääni. vähän, kun riisseli ois. Paremminkin alhaalta mielestäni kuuluu.
Voisko selvitä pelkällä venttiilien säädöllä? Millanen homma on venttiilien säätö tappikoneeseen? -93 B230fd koneeseen olen homman tehnyt.
Kannataisko Näin pitkään seisseeseen koneeseen tehdä isompikin remontti tässä kohtaa? Mitään isompia öljyvuotoja ei näyttäisi olevan.
-
Venttiilien säätö on lastenleikkiä verrattuna vinokoneeseen. Peltinen venttiilikoppa vaan auki ja säätöruuvit ovat siinä heti näkyvissä.
Kopina ei kuitentaan varmaan tule venttiileistä. Kuvailemasi kaltainen ääni saattaa tulla rikkinäisestä nokka-akselin hammaspyörästä. Se on fiiberiä ja siinä on metallinen keskiö. Jos keskiö löystyy fiiberin sisältä, niin alkaa kuulua melko voimakasta kolinaa.
-
Venttiilien säätö on lastenleikkiä verrattuna vinokoneeseen. Peltinen venttiilikoppa vaan auki ja säätöruuvit ovat siinä heti näkyvissä.
Kopina ei kuitentaan varmaan tule venttiileistä. Kuvailemasi kaltainen ääni saattaa tulla rikkinäisestä nokka-akselin hammaspyörästä. Se on fiiberiä ja siinä on metallinen keskiö. Jos keskiö löystyy fiiberin sisältä, niin alkaa kuulua melko voimakasta kolinaa.
Ja tämän tarkastusta varten etupään jakokoppa täytyy avata. ei ole sekään mikään paharasti..
-
Kiitoksia vastauksista! Täytyypä availla jakokoppa ja katsoo mikä tilanne siellä.