Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: s40/2007 - 11.09.2012, 15:20:09
-
Morjensta!
Mulla olisi tuossa Saksasta tuotu Volvo s40 Momentum 2,0D 100Kw moottorilla varustettuna vuosimallia 2007. Autossa ei tällä hetkellä ole minkäänlaista moottorin esilämmitintä, ja talvea varten sellainen olisi tarkoitus hankkia. Webasto olis hieno mutta lohkolämppärilläkin pärjäisi koska tolppa on aina saatavilla.
Onkohan kyseiseen malliin saatavilla vielä oikein lohkolämmittimiä vai pelkkiä ns. säteilylämmittimiä? Olen kuullut, että säteilylämmittimien teho on melko huono, tai vaatii ainakin puolta pidemmän lämmitysajan kuin lohkolämppäri. Autoon olisi mahdollisesti saatavilla volvon oma tai defan lämppäri...
Mitä te, volvo-asiantuntijat, olette asiasta mieltä?
-
Ei siihen saa kun säteilylämmittimen tai webasto,eberi.
-
Mun mielestäni Calixin lista tunsi ihan vesitilan lohkolämmittimen tohon dieselkoneeseen...joku toinen voinee vahvistaa tai kumota tämän?
-
Tuosta etiäpäin klikkailemalla löytyy:
http://www.calix.se/consumer/soka.asp
-
Ei siihen saa kun säteilylämmittimen tai webasto,eberi.
Ei tuota kannata ottaa puheeksi missään. Sen verran kapisesta tekeleestä on kyse.
-
Webasto olis hieno mutta lohkolämppärilläkin pärjäisi koska tolppa on aina saatavilla.
Pelkällä säteily-/lohkolämppärillä ei kyllä pärjää. Alle 60 km/h vauhdeissa ja alle -10 oC tuo kone ei tuota lämpöä riittävästi. Moottorin lämpö vaan putoaa... :(
-
Defan malli 412512 on vesitilaan tuleva malli.Lämmitin asennetaan muoviseen vesitilaan moottorin taakse(ohjeissa lukee).
-
Calixilta löytyy Volvo V50 -08 2.0D:n käypä lohkolämmitin numerolla RE 564.
-
Autollani 1,6 diesel V50 tulee ajettua kaupunki ajoa, en tosin ole vielä yhtään talvea autolla ajanut. Eberin säästämiseksi, olen suunnitellut asentaa kytkimen jolla saa estettyä automaattisen käynnistyksen, lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa varten. Lisälämmitin kun tuntuu lähtevän jo + asteilla päälle.
Maksan autopaikasta ja tolppa on käytettävissä. Kannattaako lohkolämmittimen asennus (perinteinen vastus lohkon kylkeen) 1,6 dieseliin, käykö auto ja sisätilat sen jälkeen kylmänä, auttaako asiaan jos keulan/maskin tukkii?
Mitä keinoja foorumilaiset olette käyttäneet Eberin säästämiseksi? Entä millainen on polttoaineen kulutuksen lisäys Eberin käydessä kaupunkiajossa?