Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Jorma - 11.09.2012, 21:09:24

Otsikko: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: Jorma - 11.09.2012, 21:09:24
Vaimo soitti, että rengas tyhjeni. Sanoin, että pitäisiköhän vaihtaa vararengas. Paikka oli vain parin kilometrin päässä kotoa, joten otin kaikessa rauhassa hallitunkin ja ajoin paikalle. Ei ollut saanut vielä edes takakonttia auki, seisoi siellä auton vieressä. No, ei se vielä mitään mutta kun rengas näytti tältä:

(http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/th_rengas.jpg) (http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view&current=rengas.jpg)

Vähän hermostuin ja ihmettelin, miksi on pitänyt ajaa rengas *askaksi... Ei ollut kuulemma ajanut kuin 100-200m, alle 500m joka tapauksessa, vähän oli haissut kun pysäytti.
Miten pitkältä matkalta näyttää? Rengas ei ollut enää uuden uusi, mutta Volvon originaali BBS 17" vanne, contisport3 225/45. En tiedä onko vanteelle käynyt mitään.

edit: pikkusen oli kuulemma puoltanut, ei huomannut muuten mitään..
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: jip59 - 11.09.2012, 22:09:08
Ei tuollaisen renkaan "tekemiseen" tarvita naista. Nykyautot kun ovat tehty ohjausgeometrialtaan sen verran neutraaleiksi että hitaasti tyhjentyvää rengasta ei havitse kuin vasta kun se on totaalisen hajalla.
Nykyautoissa rengasvikojen korjaamiseen on ainoastaan apuna paukkupullo ja kompura. Yritä sitten tuostakin saada niillä ajokuntoinen...   :tickedoff: 
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: Live - 11.09.2012, 22:18:40
Olisi varmaan pitänyt siirtyä ajamaan kolmella renkaalla  ettei renkaan tyhjennyttä oli tullut lisää vaurioita renkaaseen ,näin minä olisin tehnyt jos vauhdissa rengas vajuu tyhjäksi... :2funny:
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: estate - 11.09.2012, 22:24:08
Leveä ja matala kumi jäykällä kyljellä niin ei huomaa vaikka olisi lähes tyhjä, sitten kun kudokset repeää rupeaa puoltamaan enemmän ja kuulumaan läpsläps. Taas yksi matalaprofiilisten ihanuus.
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: Hiltsu - 11.09.2012, 22:45:10
Näyttää toi rengaskin aika valmiilta... Eipä sillä, olen itsekkin renkaan ajanu ton näköseks, tosin siinä oli kämmenen kokonen kuluma kankailla, voin sanoo että täristi, takana oli... Oma emäntä on meijjän V70:stä laskenu melkein öljyt mäelle, öljypohjan edessä on rungossa aika miehekäs mutka, olisi pitänyt vissiin sanoa että sen kiven vois ottaa hitaasti renkaalla ylite... Joten oisko teillä talvirengas sulkeet yhdessä? Vai oliko pointti, jotta ärsyttää jotta rengas ajettu siihen kuntoon, jotta siitä ei kalua saa?
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: Jorma - 12.09.2012, 06:48:45
Tilasin rengas-onlinesta pari ContiSport 5 rengasta (225/45/17/91Y), euroja kuluu asennuksen kanssa alle 300. Vanne taisi säästyä. Tapaus sattui hiekkatiellä, vauhtia 30-50km/h. On vaan niin vaikea uskoa, ettei miissään tuntunut. Ilmat on tainnut lähteä aika nopsaan, keskellä kulutuspintaa on sormenmentävä palkeenkieli, ihan kuin terävään kiveen olisi sattunut.
Pulssi on jo tasoittunut..  ;)

PS. rengas oli vasemmalla edessä, takana tuskin huomaa kovin helposti.
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: SamigoGTE - 12.09.2012, 07:22:58
Nykyautoissa rengasvikojen korjaamiseen on ainoastaan apuna paukkupullo ja kompura. Yritä sitten tuostakin saada niillä ajokuntoinen...   :tickedoff: 

Joo kävin tossa yks päivä kattelemassa uutta aurista, Siinä olis samanlainen vararengas kotelo kuin on tuossa nykysessäkin niin mulla on vielä vararengas mutta siinä uudessa se oli korvattu paikkatarvikkeilla,paikkapullolla sekä sähkötoimisella kompuralla jolla saat täyttää renkaan :D Vaikka siihen paikkaan olis vielä hyvin mahtunu vararengas :D
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: VäLKKy - 12.09.2012, 07:50:12
Joo kävin tossa yks päivä kattelemassa uutta aurista, Siinä olis samanlainen vararengas kotelo kuin on tuossa nykysessäkin niin mulla on vielä vararengas mutta siinä uudessa se oli korvattu paikkatarvikkeilla,paikkapullolla sekä sähkötoimisella kompuralla jolla saat täyttää renkaan :D Vaikka siihen paikkaan olis vielä hyvin mahtunu vararengas :D

Varmaan lisävarusteena saa sen renkaan sinne... :D
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: Taavi.H - 12.09.2012, 07:59:46
Kun tässä ketjussa on ihan hyvää juttua renkaista, niin siirsin paremmin soveltuvaan osioon.

Muutin samalla otsikon vähemmän provosoivaksi.
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: SamigoGTE - 12.09.2012, 08:06:44
Varmaan lisävarusteena saa sen renkaan sinne... :D

Piti oikein tarkistaa  :2funny: Ei saa  :'(
Pitäs varmaan kauppojen syntyessä napata nykysestä talteen ja laittaa uuteen :D
En tiedä sit tuleeko (tuskin) vararengasta siinäkään mallissa joka ens vuonna tulee markkinoille.
Ihan idioottimaista mun mielestä kuvitella että voitas kunnolla korvata vararengas jollain paikkapullolla  :idiot2: Entäs kun rengas menee kunnolla rikki, siinä auta enää muu ku soittaa hinausauto ja toivoa että lavalle ottaessa ei mene vanne solmuun.
Otsikko: Vs: Kun nainen ratissa
Kirjoitti: Taavi.H - 12.09.2012, 11:35:35
Ihan idioottimaista mun mielestä kuvitella että voitas kunnolla korvata vararengas jollain paikkapullolla  :idiot2: Entäs kun rengas menee kunnolla rikki, siinä auta enää muu ku soittaa hinausauto ja toivoa että lavalle ottaessa ei mene vanne solmuun.

Lähes kaikissa uusissa autoissa lienee autopalvelu- ja keskeytysvakuutus kaskon osana. Joten miksi turata pimeän maantien reunassa tunkin kanssa vararengasta paikalleen kun voi soittaa hinausauton paikalle joka hoitaa auton lähimpään rengasliikkeeseen ja vakuutus maksaa taksin jolla voi tehdä keskeytyneen matkan loppuun.

Tästä siinä vararenkaiden poistumisessa kai on kyse. Paikkapullo sitten viimeisenä hätäkonstina. Ja tietenkin kyse on myös kustannuksista ja varmaan myös painon säästöstä.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: SamigoGTE - 12.09.2012, 11:58:08
Se on tämä nykyaika kun ollaan niin pirun laiskoja että kaikki pitää saada valmiina.
Ite ainaki mieluummin vaihan sen renkaan 5-10 minuutissa riippuen tilanteesta kuin että odotan ehkä jopa tunnin sitä hinuria ja monta tuntia menee kumminkin koko hommaan vaikka senki ajan olis voinu käyttää jatkamalla matkaa normaalisti.
Joo ei kaikki ole laiskoja ja tiedän että joillakin se renkaan vaihto tienposkessa ei onnistu kuten osalla vanhoista ihmisistä ja osalla naisista, ei myöskään kaikki miehet tiedä miten rengas vaihetaan, näille tollanen mukavuuspalvelu on ihan hyvä niin pääsevätpähän tienlaidasta pois. Mutta toisaalta jos autossa on vararengas niin aikaa säästyy silläkin että tiepalvelun jätkä tulee ja vaihtaa sulle renkaan ja matka jatkuu. eikä taaskaan mennyt montaa tuntia hukkaan.
Kai mie vaan oon sit ite tottunu aina siihen että kaikki pitää tehdä ite jos vain mahollista. Nytkin kun mahdollisesti tilaan uuden auton niin voipi olla siihen lykkään takakonttiin kumminki jossain välissä vararenkaan.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: Dave - 16.10.2012, 21:38:54
Kyllä vararengas kuuluu autossa olla, ysikympissä vieläpä täysikokoinen löytyy ja farkussa sitten sellainen "puolikas". Typerää säästämistä autotehtailta... Ainakin nykyisen kasikympin tullessa vararenkaan lisähinta oli 0€, toivottavasti vieläkin.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: 460GLE - 17.10.2012, 13:29:00
Se on tämä nykyaika kun ollaan niin pirun laiskoja että kaikki pitää saada valmiina.
Ite ainaki mieluummin vaihan sen renkaan 5-10 minuutissa riippuen tilanteesta kuin että odotan ehkä jopa tunnin sitä hinuria ja monta tuntia menee kumminkin koko hommaan vaikka senki ajan olis voinu käyttää jatkamalla matkaa normaalisti.
Joo ei kaikki ole laiskoja ja tiedän että joillakin se renkaan vaihto tienposkessa ei onnistu kuten osalla vanhoista ihmisistä ja osalla naisista, ei myöskään kaikki miehet tiedä miten rengas vaihetaan, näille tollanen mukavuuspalvelu on ihan hyvä niin pääsevätpähän tienlaidasta pois. Mutta toisaalta jos autossa on vararengas niin aikaa säästyy silläkin että tiepalvelun jätkä tulee ja vaihtaa sulle renkaan ja matka jatkuu. eikä taaskaan mennyt montaa tuntia hukkaan.
Kai mie vaan oon sit ite tottunu aina siihen että kaikki pitää tehdä ite jos vain mahollista. Nytkin kun mahdollisesti tilaan uuden auton niin voipi olla siihen lykkään takakonttiin kumminki jossain välissä vararenkaan.
Täysin samaa mieltä, kyllä se kunnon vararengas kuuluu sinne auton perään. Tää paikkapullo- villitys tais lähtee sakemanni autoista liikkeelle... no ohan se toki uusavuttomuuden edelläkäyntiä seistä sit siellä pimeässä tienposkessa kun renkaassa on nyrkin mentävä reikä ja kännykästäkin sattu oleen virta vähissä eli hinausauto jäi soittamatta.  ;D
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: SamigoGTE - 17.10.2012, 13:34:47
Tuossa auriksessa on sellanen typerä homma varustelussa että huonommilla varusteilla olevan auriksen saa vararenkaalla mutta paremmin varusteltu kuten tuo meän niin siinä tuli vain paikkapullo ja kompura. Kyllähän noilla toki pärjää jos tulee pieni reikä. No riittääpähän hinureilla työt ku pitää hakia rengasrikkosiaki usiammin tien päältä turvaan.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: tommi m - 17.10.2012, 17:56:11
aina kun mulla on kummi posahtanut,paikkapullo ei olis enää auttanut. jumalaton ruuvi läpi,tai kylki posahtanut. vararenkaaksi vaikka talvikummi,näin kesällä. parempi sekin kuin odotella jotain tiepalveluita.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: SamigoGTE - 17.10.2012, 18:12:15
Hyvä idea niille joilla on tilaa kontissa täyskokoselle renkaalle. Mulla vain ei tuo 17" mahu vararengaskoteloon varmasti ja kontissa haluan säilyttää kaiken mahollisen tilan.
Otsikko: Vs: Erään rengasrikon tarina...
Kirjoitti: jepajee - 17.10.2012, 18:41:16
Itellekki sattu rengasrikko tossa pari kuukautta sitten, motarilla 120 vauhista syystä tai toisesta löi ilmat pihalle (rengas oli kylläkin jo hiihtoliiton hyväksymä, mutta reikää en löytänyt) ja minun tuurilla hyppäs vielä asennus uraan venttiilin kohalta ja vei puolet venttiilistä mennessään. Onneks merikontissa on sentään vararengas tosin sekkin on sitä kottikärryn pyörä mallia eli aivan kauhee ajettava. Eipä kyllä tämmösessäkään tapauksessa ois paikkapullolla ja kompuralla taijettu asialle mittään.