Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tepa3 - 12.09.2012, 15:02:08
-
Olis tälläinen ongelma kun auto tuppaa pitämään pientä tärinää maantie nopeuksissa.Renkaat on tasapainotettu kahdesti.Vanteita ei ole kolhittu ja alla on keväällä ostetut nokian renkaat.Parissa renkaassa on pystyheittoa n.3mm.Paljonkohan sitä saisi olla.Ratti ei täristä vaan koko auto.tärinä ei ole suuri,mutta häiritsee.Voisikohan kulunut alapallo tai "koiranluu" olla syy?
-
Mulla -07:ssa ihan samanlaista tärinää. Tosin rattikin tärisee. Tärisee sekä talvi, että kesärenkailla. Nyt alla uudet renkaat, kulmat säädetty, alustan nivelet tarkastettu katsastusasemalla ja sitten vielä maksua vastaan pajalla. Mystistä.....ajattelin vaihtaa seuraavaksi iskarit eteen.
-
Voisikohan kulunut alapallo tai "koiranluu" olla syy?
Alapalo = kyllä
Koiranluu = ei (kolahduksia voi kuulua)
Mutta paljon todennäköisempi syy tärinään on renkaissa.
Parissa renkaassa on pystyheittoa n.3mm.Paljonkohan sitä saisi olla.
No ei yhtään.
Eli renkaiassa runkovaurio. (tai sulle myyty sekundaa)
-
Omakin V70 tärisee. Välillä tärisee niin että koko kori tärisee. Ratti tärisee myös. Välillä taas ei tärise yhtään, auto menee kuin sukkasillaan.
Vielä en ole saanut selville mistä tärinä johtuu :idiot2:
Renkaita olen tasapainottanut ainakin kaksi kertaa. Keväällä ostin uudet kesärenkaat, ei silläkään vaikutusta tärinään. Talvirenkailla tärinää esiintyy myös, tosin ei ehkä niin pahana.
Olen oppinut jo elämään asian kanssa, kun ratkaisua ei ole löytynyt :(
-
Ihan samoja oireita, tänään oli vaihteeksi hyvä päivä :D
Tärisiköhän nää jo uutenakin?
V70 2,5T A -04
-
Tärisiköhän nää jo uutenakin?
Ei ole kokemusta näistä uutena, mutta alan kans vähitellen uskoa, että epämääräiset tärinät ovat tämän automallin kiva pikku ominaisuus.
Ihan prikulleen samoja täristyksiä vuodesta toiseen omassakin V70 -02. Kokeiltu myös uudelleentasapainoituksia, vaihdella renkaita toisesta autosta.. ja aina vaan täryyttää :(
-
Mulla -03 V70 ja olen ajanut sillä n.4 vuotta, eikä se ole ikinä täristänyt.
-
Sama ongelma S80 -02 D5 300tkm automaatti, -30 mm madallussarja, voimakas tärinä tai oikeammin tutina 80-110 km/h alueella kiihdytettäessä. Ohjaukseen ei tule tärinää.
Renkaat tarkastettu ja kokeiltu toisen auton renkaita. Nopealla etsinnällä löysin rikkoontuneen vetarin kumin vasemmalta puolen (sisäpää) ja oikealta löysän tukilaakerin. Pesin, huolsin, tarkastin vetarit ja kasasin uusilla kumeilla + vaihdoin sen tukilaakerin (mondeosta löytyy sopiva). Pientä kuoppaa ja kulumaa toki noissa on sekä väljyyttä, mutta ei kumminkaan semmoista isompaa mikä voisi aiheuttaa ongelmia. (Tutkin vielä ottamalla lainaan tuosta toisesta S80 nuo ehjät vetarit, jos noissa olisi kumminkin vikaa.)
Seuraavaksi tutkin alatukivarret ja nivelet, varoiksi vaihdoin alatukivarret kun ne etummaiset puslat näyttivät mahdollistavan melkoisen liikkeen. Pyöränlaakerin vaihdoin myös oikealle kun pikkaisen jurisi mutkia ajettaessa. Seuraavaksi tutkin moottorin tukikumit, väljiä olivat moottorin ylätuki ja vaihteiston puslat, uusin ne. Moottorin hihnapyöränpäähän en vielä saanut uutta osaa.
Näiden osien vaihtamisella ei vika ole korjaantunut. Auto on nyt talven seisonnassa, joten jatkan tätä vian hakua sitten taas keväällä. Dynossa tuo olisi helppo paikallistaa, mutta en sinne asti ehtinyt...
Jos jollakin olisi jouten risa vetoakseli niin voisin ottaa malliksi, selvittelen saako jostakin muusta merkistä ne tripodin osat käymään volvoon...
-
Tutinan aiheuttajaksi osoittautui vasemman vetarin sisäpää.
Tripodit ehjät, mutta vastinpinnat kuluneet "kuopille" 0,2-0,3 mm, mikä riittää näköjään aiheuttamaan tuon ongelman...
Minulla on sitten jouten yhdet V70 tiptronicin vetarit, jos jollakin niille tarvetta.
-
Vanteita ei ole kolhittu ja alla on keväällä ostetut nokian renkaat.Parissa renkaassa on pystyheittoa n.3mm.Paljonkohan sitä saisi olla.
Sanokaa mitä sanotte mutta väitän että ko. rengasvalmistajan tuotteet ovat markkinoiden pyöreimpiä renkaita.
Tämä edellyttää sen että renkaat osataan asentaa oikein käyttäen riittävää ylipainetta.
Hiukan haiskahtaa tepa3:n tapauksessa asennusvirheeltä?? ::) ::)
-
Mulla tossa -99 t6 alkanut myös vaivaamaan "tutina" 80-120 nopeuksissa,voisikohan syy olla juurikin tuossa vetarissa,varsinkin vasemmalle kaartuvassa mutkassa veto päällä tuntuu tärinää samoin reippaassa kiihdytyksessä, kaasua löysätessä vapina loppuu samontein. Autoa madallettu -30mm.
-
Rasvatkin voi olla nivelistä hukassa. Ravistaa hellästi vedättäessä.
-
terve.
Minulla oli joskus nokialaiset nissanissa,tärinöitä ei saatu pois useista tasapainoituksista huolimatta.
Ajoin kumit puoliväliin elinkaartaan,ostin misukat,tärinät loppuivat.
Tuolloin nokialaiset tehtiin vielä kotomaassa,nyt ne tehdään itärajan takana.
Tuskin niiden laatu on parantunut,eivät ole pyöreitä,rassaavat vaan niveliä.
-
Rasvatkin voi olla nivelistä hukassa. Ravistaa hellästi vedättäessä.
Pitihän lähtä ihan kattoon mikä on rasvatilanne, vänkärin puolen sisempi vetari oli kyllä kuivanolonen tai ainaki tosi vähärasvanen, uutta rasvaa ja suojakumi paikalleen, pikanen kymppikilsan testiajo ja kas kummaa eipä tutissu. Kattoo nyt kun enempi rupee ajeleen et miltä tuntuu. Voiko tosiaan vaikuttaa noin paljon... Mutta suuri kiitos tästä vinkistä. :)
-
uusi tärisijä tai paremminkin tutisija ilmoittautuu joukkoon: v70 2006 d5 geartronic. pientä tutinaa havaitsin jo kesärenkailla syssyllä mutta ajattelin että syynä loppuunajetut kumit. nyt sitten talvirenkailla tutisee jo kunnolla, ihan kuin heikossa hieromatuolissa istuis. ratti ei vipata saati täräjä. ei vaikutusta kiihdyttääkö vai moottorijarruttaako, sama tutina. ihmeellistä on että nopeus ei vaikuta tutinan taajuuteen juurikaan paitsi että hyvin alhaisissa nopeuksissa ei tutise (<50km/h). kokeilin myös manuaalipuolella ajaa isommilla kierroksilla niin sama oli taajuus tutinassa. pesaisin takavanteet sisäpuolelta ja ne olikin paksussa ryyteessä mutta ei vaikutusta. välillä käy mielessä että takakumi mäsä mutta jotenkin epäilen. kumit on yhden talven ajetut goodyear ice artic 195-65-15 nastat. ei tietoa onko tuohon mitään alusta osia koskaan vaihdettu. 242tkm mittarissa ja minulla tämä ei ole koskaan aiemmin tutissu vaan oikeen hienosti lipunut niin siksi nyppii tää kauneusvirhe..
-
Putsakkaa vanteet sisäpuolelta, niin tärinät häipyy. :hello: nim. kokemusta on.
-
Putsakkaa vanteet sisäpuolelta, niin tärinät häipyy. :hello: nim. kokemusta on.
Takavanteet jo pesaisin. Oli aikamoisessa ryyteessä. Aiemmin olin koettanu rengasta irrottamatta ruikkia liuotinta sinne taakse sillä seurauksella että moska oli lähteny liikkeelle ja kasautunu paikallisesti. Mutta vaikka nyt putsasin takavanteet maalipinnalle eli putipuhtaaksi niin ei yhtään mitään vaikutusta. Vanteet on vain 15" eli aika pienet
Edit: niin joo..takalevyt vaihtui 15tkm sitten malliin "tarvike". Kävipä mielessä että oisko ne jotenkin tässä sopassa osallisina. Toimineet kyllä hyvin tähän saakka. Etupalat vaihtui oem paloihin noin 7tkm sitten. Tutina alkoi kyllä heikkona oireilla jo ennen etupalojen vaihtoa. Onhan se tietty mahdollista että takalevyjä kapsutellessa kuluneet pyöränlaakerit kypsähti ja kesän jälkeen alkanu loppusoitto. Tähän ei kaiketi koskaan oo laakereita vaihdettu
-
Niin mullahan oli silloin vika yhdessä niistä uusista nokian renkaista loppujen lopuksi.Ei meinanneet millään rengasliikkeessä myöntää,syyttivät vanteita ja autoa.Monen käynnin ja vaatimisen jälkeen suostuivat laittaan yhden uuden renkaan takuuseen.Tärinät loppui siihen.
-
Niin mullahan oli silloin vika yhdessä niistä uusista nokian renkaista loppujen lopuksi.Ei meinanneet millään rengasliikkeessä myöntää,syyttivät vanteita ja autoa.Monen käynnin ja vaatimisen jälkeen suostuivat laittaan yhden uuden renkaan takuuseen.Tärinät loppui siihen.
Just. Kokeilin pudottaa goodyereistä paineita, ei vaikutusta. Nostin sit takas 2.6bar ja tuli tuossa vähän enemmän ajoa ja pakkastakin 15 astetta niin välillä ei hytissyt lainkaan, etenkään jos tien pinta tasainen. Hmm.. Taitaa olla jotain kulumaa alustassa tai jotain omituista renkaissa
-
Renkaat tasapainotettu. Ei kuulemma olleet pahasti pielessä. Nyt hytisee vähemmän ja välillä ei lainkaan mutta toisaalta kelit taas kylmenneet ja jotenkin se pakkaskeleillä muutenkin hytisee vähemmän :idiot2:
-
Renkaat tasapainotettu. Ei kuulemma olleet pahasti pielessä. Nyt hytisee vähemmän ja välillä ei lainkaan mutta toisaalta kelit taas kylmenneet ja jotenkin se pakkaskeleillä muutenkin hytisee vähemmän :idiot2:
Mulla on aika samanlaiset oireet allekirjotuksen autossa. Ootko kokeillu oikeenpuolen vetarin välystä? Itellä pieni välys siitä sisemmästä nivelestä löytyy, ajettu 150tkm... Onkohan kenelläkään kokemuksia motonetin vetareista ku niitä nyt näyttää näihinkin saavan, motonetin sivuilla lukee että ne on tehdaskorjattuja...
-
Mulla on aika samanlaiset oireet allekirjotuksen autossa. Ootko kokeillu oikeenpuolen vetarin välystä? Itellä pieni välys siitä sisemmästä nivelestä löytyy, ajettu 150tkm... Onkohan kenelläkään kokemuksia motonetin vetareista ku niitä nyt näyttää näihinkin saavan, motonetin sivuilla lukee että ne on tehdaskorjattuja...
olen kokeillut mutta minulla ei ole vetareista häävisti kokemusta. minusta klappia ei ollut sitten niin yhtään eli enpä tainnut osata oikein kopeloida. niissä kun vissiin saakin olla sisäpäässä klappia ellen ole väärin ymmärtänyt. mulla ei vaikuta kiihdyttääkö vai hidastaako, sama hytinä jos on hytinätuulella. pyöränlaakereita olen kans miettiny. eikös ne voi olla kaput jo 200tkm jälkeen
-
Samaa ihmettelin itsekkin näinä pakkaspäivinä. Auto on parempi ajettava kuin pitkiin aikoihin.
Tärinä on semmoista jonka voisi kuvitella tulevan epätasaisesta tiestä, mutta tulee kuitenkin joka alustalla. Ei tosiaan vaikuta kiihdytys tai hidastus. Minulla on huolto tulossa niin jospa se siellä selviää. Myös iskarit on menossa vaihtoon jos ei tässä muuta kriittistä ilmene. Ne voi sitten sulkea pois :D
-
olen kokeillut mutta minulla ei ole vetareista häävisti kokemusta. minusta klappia ei ollut sitten niin yhtään eli enpä tainnut osata oikein kopeloida. niissä kun vissiin saakin olla sisäpäässä klappia ellen ole väärin ymmärtänyt. mulla ei vaikuta kiihdyttääkö vai hidastaako, sama hytinä jos on hytinätuulella. pyöränlaakereita olen kans miettiny. eikös ne voi olla kaput jo 200tkm jälkeen
Vasemman puolen vetarissa saa olla joo vähän väljää, mutta oikee puoli on näissä kuuleman mukaan tarkempi. Kai se on siitä ite lähdettävä liikkelle, iskarit ja yläpään hilppeet jo vaihdettu, eikä tärinä miksikään muuttunut (en tosin olettanutkaan)
-
Tässä hytinässä on ihmeellistä että se ei ole järin säännönmukaista. Jos pyörissä&akselistossa joku pyörivä osa epätasapainossa tai epäkeskeinen niin luulisi että nopeutta muuttamalla taajuus muuttuisi tai jotain. Mutta mulla kun nopeuden nostaa reilusti yli sata niin ei pahene, paremminkin häipyy hytinä. Ja aina kun hytisee niin käytännössä sama taajuus sama mikä nopeus. Tulee mieleen että moottorissa tai vaihteistossa jotain? Moottori "pätkii", moottorin/laatikon tuennassa jotain, joku massapyörä kaput tms. Make sense? Ainakin moottorin tuenta on pakkasilla napakampi ku lämpimällä
-
Onko kukaan saanut näitä tärinöitä näistä kuriin? Olen nyt vaihtanut iskarit, yläpäänhilut, moottorin alatuen, renkaita ja vanteita vaikka kuinka paljon, vetoakseleissa ei tunnu väljää, oikealla puolella ehkä millin kymmenesosa. Vituttaa ajaa tämmösellä vatkaimella, kilometrejäkin vasta 156tkm ja allekirjotuksen auto...
-
pitää hommata uudet kesärenkaat kun vanhat on loppu. Ilmoittelen mitä sitten tutisee kun ne aikanaan saan alle
-
no nyt on uudet goodyear efficient grip performancet all. 205/55/16. takaiskarit uusittu kuin myös eteen yks koiranluu ja joku toinen alustapalikka (halpa) joka ei jäänyt mieleen. ei tutise enää mutta aivan kuin jotain pientä vielä olis. huomaa kun ajaa välillä toisella autolla joka kulkee nastarenkaillakin erittäin tasaisesti
-
case closed mun osalta. Ei se tutise enää pätkääkään vaikka ensin olin havaitsevinani jotain pientä.
Veikkaan että renkaissa oli vika. Se vaihtunut alustapalikka jota en heti muistanu oli muuten raidetangon pää. Nyt sitten ärsyttää tuo toinen pirssi jossa kesärenkaina jotkut kivikovat hankook sport gummit ja ne tuntuu suorastaan kulmikkailta kun lähtee liikkeelle >:(
-
jos on tarvikevanteet niin kokeilkaapa vaihtaa soviterenkaat uusiin. yksi tutisija (ei volvo) korjaantui niillä. ilmeisesti pultit ei välttämättä aina saa ohjattua vannetta tarpeeksi keskelle jos sovirengas pahasti kulunut. ei ole kallis homma kokeilla
itse ajattelin hommata alumiiniset soviterenkaat talvivanteille. on aika karseassa kunnossa jo nuo nykyiset muoviset