Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jazz58 - 12.09.2012, 19:30:59
-
Iltaa taas, Pitäisi vaihtaa Amazoniin laturi. Onko se nyt 35A vai 55A. Tuossa omassa kun ei ole mitään kylttiä missä tämä kerrottaisiin. Jännitteensäätäjä toimii, hiilet kuin uudet -latausvalo kuitenkin palaa ja kirkkaasti. Mitata en voi kun en osaa eikä ole mittariakaan. Auto seissyt 6 vuotta.
-
Kannattaa varmaan investoida ensin yleismittari, niitä saa halvallakin. Auton käydessä mittaat akun navoilta jännitteen, jos on n.14V hujakoilla niin laturi on ok
-
Kiitos, näin teen.
-
Korjaaja katsoi jännitteet, akulta tyhjäkäynti, 9.5 - kierroksilla sama. Laturi ei näyttänyt elonmerkkiäkään. Nyt kuitenkin pitää jännitteensäätäjän piuhojen järjestys tarkistaa, voipi olla väärinpäin yksi johtopari. Jos ei herää eloon niin sitten vielä uusi hiilisilta, ennen laturin ostoa.
-
Katso ihmeessä kaikki piuhat läpi ennen laturin uusimista, ettei ole jännitehäviötä. Hapettumat yms.
-
Katso ihmeessä kaikki piuhat läpi ennen laturin uusimista, ettei ole jännitehäviötä. Hapettumat yms.
Ja muista merkkaa ja tarkistaa navat kummastakin laturista ennen vaihtoa, mulla yks johto piti laittaa eripaikkaan uudessa. Latausvalo jatkoi palamista kun sammutti moottorin..
-
Mulla oli. Latausvalo palaa nyt silloin tällöin kun kytkee virran ja välillä ei ollenkaan. Silloin kun palaa startatessa, niin sammuu myös kun käynnistää. Nyt akku antaa virtaa tyhjäkäynillä ja kierroksilla, 12.41v joka on kuulemma liian vähän. Uudella jännittensäätäjälläkään ei muutosta tuohon. Kun johdot olivat väärinpäin arvo akusta oli, 9.4v.
Jännittensäätäjässä on merkit, katsottuna auton keulasta päin, Vasen DF, keskellä D- ja oikealla D+, lähimpänä lokasuojaa. Eikä tuossa Boschin säätäjässä ole kuin kolme liitintä. Kai ne johdot laturissa on oiken kun on reilu 5v sitten ladannut kun auto oli viimeeksi käytössä.
-
Ajattelin kysäistä pari asiaa tässä , enkä aloittaa suotta uutta keskustelua. Kyse on B18 moottorista ja tasavirtalaturista. Auto on toiminut ja toimii edelleenkin hyvin, mutta nyt kun illat ovat hieman hämärtyneet ja pilvisillä kelillä jopa on ollut lähes pimeää, olen huomannut että amp-valo palaa himmeästi. Valoa ei todellakaan huomaa päivällä, vaan ainoastaan pimeässä . Täytyykö olla huolestunut vai onko kyseessä esim maavika ?
-
Isot pojat sanoo että se on ominaiauus. Nou hätä.
-
Isot pojat sanoo että se on ominaiauus. Nou hätä.
Mulla se kans palaa himmeenä ja jopa sykkii.. en oo jaksanu asiaan ite perehtyä kun tuntuu toimivan :sundaydriver:
-
Huomasimpa että olin kirjottanut tuokin vielä reisilleen :D ilmeisesti meni silti perimmäinen tarkoitus perille :)
Puhelimella tulee säännöllisesti kirjoitettua mitä sattuu :idiot2:
-
Tupakansytkäriin laitettava jännitemittari (http://www.polarheater.fi/product/1/akkuvahti---jannitemittari) maksoi itsensä takaisin, kun räjäytin
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/AkkuPAM.JPG/_full.jpg)
vain yhden akun viallisen lataussäätimen takia (latasi ajoittain 17V).
-
Tupakansytkäriin laitettava jännitemittari (http://www.polarheater.fi/product/1/akkuvahti---jannitemittari) maksoi itsensä takaisin, kun räjäytin
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/AkkuPAM.JPG/_full.jpg)
vain yhden akun viallisen lataussäätimen takia (latasi ajoittain 17V).
Oho, hyvän näköistä jälkeä tehny! Mites muu auto kärsi tästä episodista?
-
Oho, hyvän näköistä jälkeä tehny! Mites muu auto kärsi tästä episodista?
Konepeltiin tuli pikku kuhmut ja maalilohkeamat akunnavoista mutta muuten lähinnä pesemistä. Pamaus oli kyllä melkoinen (melkein tuli housupyykkiä :)) ).
-
Ajattelin kysäistä pari asiaa tässä , enkä aloittaa suotta uutta keskustelua. Kyse on B18 moottorista ja tasavirtalaturista. Auto on toiminut ja toimii edelleenkin hyvin, mutta nyt kun illat ovat hieman hämärtyneet ja pilvisillä kelillä jopa on ollut lähes pimeää, olen huomannut että amp-valo palaa himmeästi. Valoa ei todellakaan huomaa päivällä, vaan ainoastaan pimeässä . Täytyykö olla huolestunut vai onko kyseessä esim maavika ?
Veikkaisin, että jossain maavika. Minulla paloi himmeästi vilkunvalot mittaristossa 142:ssa ja kun kävin kaikki valojen virta ja maajohdot läpi sekä akun ja laturin piuhat, niin nyt toimii mittaristossa kaikki valot niinkuin pitää. Onneksi nuo vanhat Volvot eivät ole sähköteknisesti hirveän monimutkaisia, joten ne vähät piuhat käy aika nopeasti läpi :D
-
Ainakin tasavirtalaturin kanssa tuo amp-valon hehkuminen on ominaisuus ja se saattaa tosiaan sykkiä esim. vilkkujen tahdissa.
Jos jännite koneen käydessä pysyy 13,5-14,5 voltissa (eli mittari käteen) niin ei kannata hötkyillä etsimällä olematonta vikaa.
Tasavirtalaturihan muuten kuluttaa hiiliään paljon enemmän, kuin vaihtovirta.
Tasavirtasen lataussäätimistä sen verran, että tuollaiset uustuotannot
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/pashkaa.jpg/_full.jpg)
ainakin oman kokemuksen mukaan on kuraa. Yksi toimi n. 1000km jonka jälkeen kärjet olivat palaneet pilalle ja kaksi seuraavaa oli valmiiksi rikki.
Jonka jälkeen vaihdoin suosiolla vaihtovirtasen.
-
Nyt nolottaa ihan kysyä, mutta eipä ole juurikaan tietoa. Eli mikä tuon säätimen ja kärkien tehtävä on ? Pudottaako jotenkin jännitettä vai ? Mulla on hyllyssä kanssa 75AMP vaihtovirtalaturi, mutta nyt on kiinni Amazonin oma tasavirtalaturi =)
-
Säätimen tehtävä on pitää koneen käydessä sähköjärjestelmän jännite oikeana (katkoo ja kytkee latausta akkujännitteen noustessa ja laskiessa) ja koneen seistessä takavirtarele estää akun purkautumisen.
-
Samaa aihetta jatkaakseni.
Oma -70 amassa on ollut huonot käynnistykset keväästä lähtien. Akku on alle 2v vanha. Arvelin huonojen käynnistymisten johtuneen akun vähäisestä käytöstä, koska suurin osa ajasta akku on vain levännyt, kun auto on ollut tallissa työn alla.
Nyt autolla on kuitenkin ajettu vähän enemmän ja akku kestää yhä vähemmän. Eilen katosi vilkut ja bensamittari, tänään ei lähde käyntiin kuin toisella akulla ja valot kiiluvat himeänä. Kone käynnissä antaa akulta vain 11,5v.
Mistä asiaa kannattaa lähteä tutkimaan? Miten eri viat esim. hiilissä eroavat jännitteensäätäjässä?
-
Kyseessä varmaan on alkuperäistyylinen laturi/säädin?
Itse tarkastaisin ensimmäisenä latausvalon polttimon, lyhyen 25A pääsulakkeen ja siihen liittyvät kontaktit ja sen jälkeen vaihtaisin laturin hiilet ja, jos ongelma ei poistu niin lataussäädin uusiksi.
-
Juu perinteinen Bochin tai Motorolan -tyyppinen vaihtovirtalaturi.
Pääsulake ja muut ovat ehjiä ja tuntuvat ainakin toimivan. Eikös pääsulakkeen rikkoutuminen tai huono kontakti pitäisi poistaa virran kulun kokonaan? Laturin hihnakin tuntuu olevan kohtuu tiukalla.
Hieman vaihtelevasti nuo sähköt ovat viime päivinä vähentyneet. Ensin alkoi käynnistysongelmat, varsinkin jos valot oli vähänkin aikaa päällä sammuttamisen jälkeen eli akkuun ei pakkautunut montaakaan ampeeria, vaikka ajeli vähän pidempään. Amp- valo paloi hetken aikaa ajon aikana, sitten meni vilkut, tuuletin ja pyyhkimet, vain ajovalot ja mittariston valot jäivät palamaan himmeänä, ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin kuin piuhoilla.
Kuten sanoin, niin ensin epäilin tuota 2v vanhaa akkua, mutta eikös virtaa pitäisi kiertää koneen käydessä enemmän kuin 11,5 V ja virran luulisi riittävän kaikille valoille ajon aikana vaikka akku olisikin väsähtänyt?
Tuo Kimisedän järjestys on varmaan hyvä. Huomenna vielä sulakkeiden ja liitinten läpikäynti ja sitten Motonettiin hakemaan uudet hiilet.
-
Ite värkkäsin sen ulkoisella jännitteensäätimellä olevan tilalle Bilteman sisäisellä säätimellä olevan ja tuotto oli kai 100A , Hinta oli kait alle 100€ , vähän joutui shimmailemaan , mutta hyvin toimi
-
Itse tarkastaisin ensimmäisenä latausvalon polttimon, lyhyen 25A pääsulakkeen ja siihen liittyvät kontaktit ja sen jälkeen vaihtaisin laturin hiilet ja, jos ongelma ei poistu niin lataussäädin uusiksi.
Vilkkujen, tuulettimen ym. sähkövika löytyi juuri sieltä 25A sulakkeesta. Edellinen lyhyt sulake oli jonkun aiemman omistajan itse kolvaamaa. Eli kiitos tästä vinkistä.
Tuoltahan (lopusta) sen näkee, mitkä sähköt kulkevat pääsulakkeen kautta.
http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf (http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf)
Laturin hiilet olivat melkein uuden veroiset, joten en niitä lähtenyt vaihtamaan.
Uusi akku sisään ja liitinten puhdistus. Jos ongelma jatkuu, niin sitten syyniin täytyy ottaa lataussäädin tai itse laturi.
-
Saattoi poistaa latausongelmat samalla sen lyhyen sulakkeen fiksaaminen. Muistaakseni herätevirta laturille kulkee myös sen kautta.