Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Wasili - 12.09.2012, 21:48:10

Otsikko: 1991 Volvo 240 SE *Myyty, saa poistaa*
Kirjoitti: Wasili - 12.09.2012, 21:48:10
*Volvo lähti uuteen kotiin vuodenvaihteessa, tämän ketjun saa poistaa tai lukottaa.*


No niin, nyt kun täällä foorumilla on tullut viettyä aikaa muiden autoja katsellessa ja näin pois päin, ajattelin laittaa tuosta omasta Volvosta myös vähän juttua tänne.

Kyseinen auto tuli hommattua viime tammikuussa pitkän autokuumeen jälkiseurauksina ja on myöskin itsellä ensimmäinen Volvo. Päätös "uuden" auton etsimiseen alkoi vähitellen syntymään kun silloinen Nissani alkoi hapantua melkeinpä silmissä ja teki mieli hankkia joku vähän isompi ja turvallisempi auto kuin tuo riisikippo oli. Aluksi kiikarissa oli muutama eri jenkki, joitain mersuja ja lopuksi lähinnä tulikin katseltua pelkästään Volvoja. Alunperin tarkoituksena oli ostaa joko 940 tai 740, mutta jonkun mielenhäiriön(kö?) seurauksena alkoi 240 himottamaan. Kriteereinä tuossa sitten oli että täytyy ehdottomasti olla ruiskukone ja automaatti, sekä kori saisi olla suhteellisen ruosteeton.
 
Tämä kyseinen yksilö sattuikin sitten silmään kun tuli nettiautoa selailtua ahkerasti. Juurikin ruiskukone, automaatti ja jotkut sähköherkut, sekä suhteelliset pienet kilometrit (152tkm) alkoi houkuttelemaan kummasti. Pari päivää ilmoitus kummitteli mielessä ja sitten tulikin jo soitettua myyjälle kun alkoi jo sen verran pahasti vaivaamaan. Seuraavana päivänä tulikin sitten käytyä katsomassa ja koeajamassa autoa ja kaupat syntyi saman tien koeajon jälkeen. Koeajossa yllätti eniten se, että miten tukevan tuntuinen tuo auto on. Vaikka tuo Volvo olikin vähän nuhjuisempi kuin miltä se kuvissa näytti, niin eipä tullut minkään sortin ostokrapulaa kuten aikaisempien autojen kanssa on tullut.
Auton papereita selaillessa tuli huomattua, että jokaisesta katsastuksesta on säilytetty se katsastuspäätös lappunen / tarkastuskortti / mikäs se nyt olikaan nimeltään ja huoltokirjaakin on täytetty jopa viime syksyyn asti.

Mutta sen pitemmittä puheitta muutama kuva tuosta vekottimesta:

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/Kuva0113.jpg)

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/Kuva0114.jpg)

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/Kuva0112.jpg)


Konehuone on kyllä tullut pestyä ja jynssättyä puhtaaksi tämän kuvan ottamisen jälkeen. Tekniikkana B230F sekä AW71:

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/Kuva0111.jpg)

Pientä fiksailua ja huoltotoimenpiteitä on tapahtunut pitkin kulunutta vuotta. Sisäpuolella tapahtuneita muutoksia ovat rikkinäisten romulokeroiden vaihto ehjiin, ehjän keskikonsolin askartelu kahdesta eri kuntoisesta osasta ja mittaristoon on lisätty kierroslukumittari ja kojelautaan on lisätty alkuperäinen pikkukello. Ulkoisista muutoksista suurin on auton myllytys, koska maalipinta oli todella kulunut ja haalistunut ja kaikenlaisia pinttymiä ja muita jälkiä löytyi vaikka millä mitalla. Eteen on myös vaihdettu vähän parempikuntoinen puskuri.
Vaikka kuvittelin että auto olisi muka ollut 100% ruosteeton, niin löytyihän sitä kuitenkin ihan reikä kuskin puolen takalokasuojasta ja pienen tökkimisen jälkeen peräkonttiin näki jo sisälle kyseisestä autosta. Viikko sitten laatikkoon vaihdettiin uudet öljyt ja laatikon toimintaan tuli kyllä valtava muutos parempaan päin.

Tarkoituksena tuohon olisi vielä jossain välissä lyödä takalasin ritilä ja pienet vanhanmalliset suorakaiteen muotoiset sumuvalot puskurin alle kun sellaisiakin tarvikkeita on tullut hommattua.

Mitään moitteita ei kyllä ole ihmeemmin tullut mieleen tässä näiden kuukauksien aikana. Ainoat vaivat mitkä autoa piinaa tällä hetkellä on satunnaiset käyntiongelmat, apparin puolen sähköikkunan toimimattomuus ja narina ja kolina etupäässä, mutta kaikki kitinät kyllä hoidetaan tässä lähiaikoina kuntoon.

Kaipa sitä voi todeta ihan valehtelematta ja hyvällä omatunnolla että päiväkään en ole tämän auton hankkimista katunut.  O0
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: Ari E - 12.09.2012, 22:26:03
komee  8)  vielä kun vetäset maskin pystyrivat mustaksi, paranee ilme entsestään   :pomo:
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: Tuomas-89 - 12.09.2012, 22:39:56
koria alaspäin ja kesäks uutta vannetta :) lasientummennuksekkaan ei olis pahaksi :)
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: Wasili - 13.09.2012, 16:14:14
Madaltaminen ja aavistuksen isommat vanteet on kyllä pyörinyt jo jonkin aikaa mielessä, mutta mitään muutoksia ei sille puolelle ole vielä malttanut tehdä. Joskus motonetin sivuja selaillessa sattui vaan silmään se sieltä saatava madallusjousisarja, niin mahtaakohan kyseisillä jousilla tehdä mitään? Täytyy tässä räpsiä vielä kuvia tuosta autosta ihan päivänvalon aikaan hitusen paremmalla kameralla.
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: dometic - 13.09.2012, 16:28:32
eikös motonetistä saatavat sarjat oo lesjöforsin tekemiä? niitten pitäs olla iha ok jouset.
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: TVS - 14.09.2012, 00:06:14
Etujouset on ok, takajousilla ei tee mitään, ovat huonon muotoset verkonpainoks.
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: Timo_R - 14.09.2012, 00:23:09
Etujouset on ok, takajousilla ei tee mitään, ovat huonon muotoset verkonpainoks.


Ei ne ny niin huonot oo...semmoset mulla on itellä takana. Löysäthän ne on, mutta pitoa piisaa ;)
Se on kyl totta, että jos molempiin päihin pistää lesjöt vakiomittasena, nii perä jää roikkumaan liian alas.
Otsikko: Vs: 1991 Volvo 240 SE
Kirjoitti: Wasili - 14.09.2012, 15:45:21
Jees, nyt sitten tietääkin taas vähän lisää noista jousista. Mutta mutta, eilen tuli räpsittyä vähän parempia kuvia sisältäkin ja takalasin ritilääkin tuli vähän soviteltua.


Vielä tuntuisi maalipinta kiiltävän, vaikka auto onkin oikeasti todella likainen.

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4184.jpg)

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4177.jpg)


Konehuone pestynä. Sai kyllä ihan oikeasti jynssätä tiettyjä kohtia tuolta konehuoneen puolelta kun lika oli jämähtänyt aika tiukkaan kiinni.

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4183.jpg)


Sitten pari kuvaa sisältä. Verhoilut on vielä hyvässä kunnossa, paitsi kuskin penkissä alkaa olla vähän jotain kulumaa istuinosassa.

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4180.jpg)

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4178.jpg)


Kierroslukumittari pistää välillä vähän silmään tuosta mittaristosta siitä syystä kun tuo mittarin tausta on kiiltävä verrattuna alkuperäisiin mittareihin. Joskus on kyllä tullut mietittyä tuota taloudellisuusmittarin tarkoitusta tässä autossa.  ;D

(http://i101.photobucket.com/albums/m51/Koikkalainen/Volvo%20240%20SE/IMG_4181.jpg)


Seuraavana ohjelmissa taitaa olla perusteellinen sisäpuolen siivous, ulkopuolen pesu ja ehkä vahaus. Öljyt pitäisi myös vaihdella tässä vielä syksyn mittaan kun alkaa olla jo sen verran synkän väristä.